MastercheFF

Ik heb een Magimix en vind het echt een superieure food processor, maar het is geen allround machine.

Ik ben ook bang dat, vooral als je veel deeg wil maken wat toch een zwaardere mixer vereist, een allround machine niet de kwaliteit gaat leveren die je hoopt. En van een kitchenaid bijv vind ik de opzetstukken die ze wat meer allround maakt zo duur dat ik dat ook niet per se een goede investering zou vinden. Ik zou dan denk ik toch opteren voor 2 losse apparaten.

4 likes

Ik zoek een cadeau voor iemand. Ik heb al eens een lekkere lang gerijpte balsamico azijn cadeau gedaan en dat viel toen goed in de smaak, dus ik zou nu weer zo’n “luxe” ingrediënt cadeau willen doen. Mag best wel iets kosten. Goede olijfolie ligt voor de hand, maar ik weet niet zo goed hoe ik er een kies?
Of hebben jullie misschien originelere tips qua ingrediënten? Waar doe je een hobbykok plezier mee?

Voor dat laatste (duur door opzetstukken) vreesde ik inderdaad al wat. Dank voor de feedback, ik kijk ook verder naar losse machines.

1 like

Tomasu sojasaus misschien? Yuzu kosho? Beurre bordier (wel kort houdbaar)?

4 likes

Misschien crema azijn? Ik heb voor mezelf een tijdje geleden eentje in aardbei-rabarbersmaak gekocht en dat is echt heel lekker met prikwater maar ook in de yoghurt of als dressing over een salade. Ze hebben bij delicatessenwinkels waar je zelf olijfolie kunt tappen vaak heel veel soorten crema azijn, ik zou daar lekker tussen kijken. Of misschien siroop van Roze Bunker? Die hebben wel bijzondere smaken, lijkt me leuk om te geven/krijgen.

3 likes

Ik heb hier rond de feestdagen ook naar gezocht en kwam op de volgende ideeën:

• mooi/goed zout (speciale maldon versie, gerookt zout, zeeuws zout ect).
  • goeie ‘basis’ zaken: tomasu sojasaus, sauzen van Wilderland, crispy chili oil van Trouble & Spice, kruidenpakketjes van de Good Spice(of sauzen van Noma maar die heb ik zelf nog niet getest haha).

Voor olijfolie zou ik even bij Olives and more kijken, die hebben hele goede en specifieke olies en kunnen je ook adviseren als je dat fijn vind. En anders in de lokale speciaalzaak vragen? Die hebben vaak inderdaad op tap en om te proeven. Heb voor de Sint voor mijn moeder een Sinaasappelolie gekocht, vond ik ook heel leuk en lekker anders.

En anders een goede gadget? Microplane, goede bakplaten of bakvorm van Nordic Ware of een kookpincet? Maar dat is wel iets specifieker allemaal.

7 likes

Ik vind de biologische olijfolie van Al’ard uit Palestina heel lekker. Kan je hier bestellen en je steunt er ook de Palestijnen mee. https://www.fairtradepalestine.org/winkel/
Ze hebben ook de allerlekkerste tahin en dadels.

12 likes

Oh was een goede geweest! Ben helaas afhankelijk van fysieke winkels want ik heb het morgen al nodig haha

2 likes

Ik heb deze tip eerder van het forum geplukt en dit uitgedeeld met kerst. Heel veel mensen blij mee gemaakt (en mezelf natuurlijk ook een fles gegund). Dank!

7 likes

Een kookpincet, ik kook daar super graag mee.

2 likes

Dingen van de fruitslagers! Ze hebben siropen, azijnen, alcoholvrije wijnen, sambal etc. Ook in veel winkels te koop; in dh bij jar48 en verder kan je hier checken contact , waar koop en drink je Roze Bunker | Roze Bunker

De miso en alles van choro koji. https://chorokojifermentation.nl/find-us/

De garums van 621ferments, nog niet zoveel gebruikt maar wel hele leuke producten. @621ferments | Linktree

En de winkels die bovenstaande dingen verkopen hebben sowieso veel leuke producten.

Of als ie veel bakt is meel van de lokale bakker met eventueel een bakvorm ook heel leuk!

Mocht je in de buurt van rotterdam wonen kan je ook je bestellingen ophalen bij fairtradepalestina!

Oh en mocht je een pas van de hanos hebben, de olie van gronn is heel lekker!

4 likes

Echt goede saffraan

3 likes

Wat is jullie “geheim” voor een perfecte risotto?

Deze is top!

2 likes

Waar loop je tegenaan?

Waar ik nu aan denk: geduld. Ui rustig fruiten in ongezouten boter, rijstkorrels goed glazig laten worden, warme sterke bouillon (op t vuur houden), rustig blijven roeren maar niet teveel. Roeren verandert de textuur, dat wil je, maar moet je niet overdrijven. Geen deksel op de pan, veel proeven en als 'ie bijna klaar is van het vuur af, koude boter en parmezaan erbij, deksel erop en een minuutje laten staan.

5 likes

Thanks! Dit was een beetje waar ik naar op zoek was haha. Van die feitjes. Ik roer bijvoorbeeld heel veel als ik risotto maak, dus ga dat nu eens niet doen. Doe er ook nooit boter bij en parmezaan pas aan het eind als het al op het bord ligt. Oh en mn bouillon is altijd al afgekoeld haha. Ben benieuwd!

1 like

Proberen en testen is altijd goed. Maar roeren helpt wel, er zijn recepten met “de snelle versie”, die alle vocht in een keer in de pan doen, en dan een deksel erop en niet roeren. Dat heb ik geprobeerd, maar dan krijg je een soort klei. Mijn ervaring is, om het roeren geleidelijk te minderen, en steeds wat meer vocht per keer te doen. Dus bij de eerste keer vocht een klein beetje, en goed roeren om het op te nemen. En dan steeds iets meer vocht en dan kun je steeds minder roeren.

En omdat het altijd wat “opstijft” of steviger wordt met afkoelen, zorg ik dat de risotto altijd iets vloeibaarder is, als het klaar is om geserveerd te worden. Zo is het precies goed op het bord.

2 likes

Niet besparen op boter en kaas op het einde en emulgeren, bouillon warm toevoegen. Beter een te vochtige risotto die je kan laten staan dan een droge homp rijst.

7 likes

Alle bereidingstips hierboven en deze Italiaanse bouillon:

Klassieker uit Italië, dus alle fatsoenlijke Italiaanse winkels verkopen dit.

4 likes

Fond gebruiken ipv bouillonblokje.

1 like