MastercheFF

Heeft iemand een tried & tested recept voor Käsespätzle? Ik herinnerde me ineens dat ik dat echt 12 jaar geleden een keer in Duitsland at en ik heb er zo’n zin in!

1 like

Iemand nog een idee voor zelfgekookte maaltijden die lekker zijn uit de vriezer?

Tikka masala
Ragu bolognese
Quiche
Lasagne
Soep
Stamppot andijvie of raapsteeltjes

1 like

Pompoen Malai Kari van Meera Sodha, zij serveert het met pompoen er nog bovenop maar ik pureer alle pompoen er dan door voor in de vriezer.

Kokosdahl van Lynn vd Vorst. Haar geroosterde groentensaus is ook prima en als soep (verdund met wat kokend water) en als pastasaus te gebruiken. Ik vind dit niet heel speciaal en maak liever de vega variant van de Bolosaus van Miljuschka en apart een vullende soep bijvoorbeeld met veel geroosterde groenten of zoete aardappelsoep.

Orzo alla norma is ook prima uit de vriezer, geroosterde auberginecurry (heb hier allebei geen specifieke recepten voor, staan er genoeg op internet en het is allemaal een beetje same same).

Als je een grotere vriezer hebt quiche met veel groenten of lasagne met een portie van de bolosaus. Ik had eerder enkel een kleine vriezer en vind het dan de ruimte niet zo waard omdat het veel ruimte inneemt voor weinig portie.

Voor erbij heb ik altijd stokbrood, paratha, naan etc in de vriezer.

1 like

Pannekoeken en poffert vind ik ook altijd lekker uit de diepvries.
Chili con carne

1 like

Smaakt echt nog heel lekker na vriezen/ontdooien. Als je het iets frisser wil serveren kun je er een lepel Griekse yoghurt met naar smaak limoen/koriander bij eten, maar zonder ook 10/10.

2 likes

Oeh thanks voor alle tips! Heb weer wat inspiratie voor mijn volgende kooksessie.

Ik ben ook een hele vriezer voorraad aan het aanleggen en had niet genoeg bakjes. Ik heb daarom van die aluminimumbakjes bij de action gekocht en bijv. 4x melanzane gemaakt. Verder heb ik nog vega ragu pastasaus, linzensoep, zelfgemaakte falafel, enchiladas en okonomiyaki pannenkoeken in de vriezer gedaan (die dingen had ik nog niet gelezen). Ik heb ook een paar smoothiepakketten gemaakt, dus allerlei fruit en groente bij elkaar gedaan zodat ik het alleen nog maar hoef te blenderen.

3 likes

Dingen die je in een pan op gaat warmen, kan je ook invriezen in ziplockzakjes. Als je die vervolgens plat invriest, neemt het veel minder ruimte in in je vriezer dan bakjes.

1 like

Ik heb inderdaad dingen zoals soep in een ziplockzakje gedaan, super handig. Voor sommige dingen is echter een bakje wel handig zoals melanzane/enchiladas etc.

1 like

Hier zijn veel meera Sodha fans toch? Wat is jullie favo boek van haar?

• Made in India
  • Puur India
  • Azië
  • Bij meera aan tafel

0 stemmers

Favorieten van mij die nog niet genoemd zijn:
boboti, kan met gehakt of met linzen
saag
Hongaarse Gulash
paprikash
griekse tomaten orzo soep

1 like

Ik moet ineens denken aan het laatste seizoen van grace & frankie. Grace wilde heel dat seizoen nog eens chicken paprikash maken en dacht eerst dat ze goulash bedoelde.

1 like

Ik heb foodcubes, die vind ik nog veel fijner. Ik maak ook graag een ramen soepbasis, alleen zachtgekookt eitje en ramen nog toevoegen.

Deze dus; Foodcube – Babyvoedingbewaarbakje – Meal prep bakje – Diepvriesbakje – Vershoudbakje –... | bol

1 like

Zaterdag host ik 6 vrienden (4 alleseters, 1 pesce- en 1 vegetariër) en gezien het goede weer zal het bbq zijn.
Wat zijn jullie top bbq-gerechten en sides? Ik heb bbq, smoker en oven ter beschikking.

Ik maak deze heel graag in de bbq. Kan in een ovenschaal in bbq met deksel. Carolines blog: Rokerige frittata van Ottolenghi

Simpel maïskolven met verschillende kruidenboters (bijv sweet chili of knoflook)

Een watermeloen salade vind ik er ook altijd erg goed bijpassen.

Laatst hadden we een picanha gemaakt met chimichurri dat viel erg goed in de smaak.

4 likes

Ja, ik denk dat ik elote en watermeloensalade maak, vorige keer was het aardbeien met burrata. En chimichurri is een must, valt altijd in de smaak.

3 likes

Aubergine in plakken, insmeren met olijfolie + knoflook, grillen op bbq, en daarna mengen met basilicum, munt en rode wijn azijn. Ik vind dit ZO lekker.

Je hebt wel meer aubergine nodig dan je denkt. Met 2 volwassenen en 3 kinderen (waarvan 2 dit niet moeten) eten we 2 aubergines.

2 likes

Als je een smoker hebt, rook je chimichurri! Een restaurant in Den Haag serveert een gerecht van ajo blanco, met gegrilde oesterzwammen en daarbij gerookte chimichurri en dat is fantastisch lekker.

Verder vind ik een salade van geroosterde bieten ook altijd heel lekker. Of zoiets; Helen Graham's Hoisin & Coriander Seed Celeriac Skewers

2 likes

Welk restaurant?! :heart_eyes:

1 like