MastercheFF

Oké dit voelt een beetje als een biecht, maar ik gebruik soms deze van Honig:

Vies lekker en ik heb er nostalgische gevoelens bij omdat mijn moeder deze gebruikt. Gisteren greep ik echter mis en bleek ik het niet op voorraad te hebben.

Toen heb ik alsnog kipkerrie gemaakt, door zelf het vlees en de groenten te kruiden met kerriepoeder (joh), uienpoeder, knoflookpoeder, paprikapoeder, chili, zout, peper. Voor de saus gebruikte ik een pakje light kookroom van 200 ml.
En het resultaat was gewoon lekkerder en beter nog dan met een pakje. :sweat_smile: Het is wat meer werk dan met een pakje, maar ik vind het fijn dat ik nu van a tot z weet wat er in zit. Die kruiden heb ik altijd op voorraad, en dat pakje kan ik dus uit mijn repertoire schrappen. Bovendien zijn de kruiden en kookroom ook goedkoper dan het mixpakje.
Het was een leuke les! Ik gebruik qua pakjes en zakjes nu geloof ik alleen nog nasimix van Inproba maar ga die ook nog proberen te schrappen.

14 likes

Oeh, ik zie dat daar een half bouillonblokje in zit! Heb ik nog over getwijfeld, maar was bang dat het te zout zou worden en dan is het lastig om het weer terug te draaien. Ga ik de volgende keer proberen en dan doe ik een halve inderdaad. Dank voor het recept!

Kokosmelk vind ik te zoet in hartig eten :sweat_smile:. Dat wordt vaak gebruikt in zulke recepten maar het maakt (voor mij) de smaak te uitgesproken en dan heb ik liever iets romigs dat wat neutraler is van smaak.

Notenrijst gebruik ik ook niet. Weleens geprobeerd maar ik heb het liefst simpele langgraanrijst.

1 like

Soms wel, ik vind het wel lekker en het is makkelijk want je hoeft niet nog zelf noten toe te voegen.

@FrauHelga het recept van Karin Luiten voor kip kerrie is ook heel goed! Als je nog inspiratie zoekt.

1 like

Ik heb in een ver verleden één keer notenrijst gekocht omdat ik benieuwd was, maar ik was niet echt overtuigd. Bij midden-oosters eten vind ik iets van amandelen ofzo door mn rijst wel lekker soms maar dan kook ik de rijst ook met kruiden en dan kies ik net zo lief zelf welke noten ik dan bij het gerecht vind passen

Edit: trouwens, doen jullie wel eens wat met wilde rijst (wat dus geen echte rijst is)? Ik kom het wel eens tegen in Amerikaanse recepten maar de ‘wilde rijst’ van de Appie heeft maar 15% wilde rijst en ik heb nog nooit echt moeite gedaan om het ergens anders te vinden en het is vaak ook best wel duur geloof ik

2 likes

EkoPlaza heeft het. Ik maakte wel eens zelf een mix met verschillende soorten rijdt en ook wat granen erin. Wel lekker, maar teveel moeite. Ik eet nu gewoon goede zilvervliesrijst. Er zit trouwens wel veel kwaliteitsverschil en daarmee smaakverschil tussen verschillende merken rijst.

2 likes

Oh zo’n mix klinkt wel leuk! Wat deed je daar verder nog doorheen?

Zilvervliesrijst, wilde rijst, rode rijst, boekweit en gierst. Maar ik vind het teveel gedoe en ook wel duur. EkoPlaza heeft een mooie mix van alleen de rijst soorten. Soms koop ik dat nog. Staat wel erg mooi.

5 likes

Ja snap dat je daar op een gegeven moment geen zin meer in hebt haha, maar klinkt wel lekker! Ik ga binnenkort wel eens wat experimenteren

1 like

De tip is om geen witte rijst te gebruiken. Die komt te snel gaar en wordt klef in zo’n mix waar andere producten langer moeten koken. Succes met je experiment.

3 likes

Dit is hele lekkere kant en klare mix om te gebruiken ipv rijst. Het enige irritante is dat je het wel anderhalf uur moet weken. Goed plannen is dan wel handig

2 likes

Ik maak weleens wilde rijst (van Ekoplaza inderdaad) en vind dat echt lekker zo op z’n tijd! Meestal eet ik het met Thai beef salad.

—-

Hebben jullie tips voor het stomen van dumplings als je een krokant korstje wilt krijgen? Ik maakte momo’s van gyozadeeg en volgens het recept moest ik ze eerst aanbakken in olie en daarna water erbij om ze gaar te stomen. Na het aanbakken hadden ze een mooi goudkleurig korstje aan de onderkant en kwamen ze makkelijk los van de pan. Maar na het stomen zaten ze helemaal vast! Resultaat: bijna allemaal gescheurd en de vulling er half uit. :sob: (Smaak was alsnog erg goed) Wat is hier mis gegaan? In recepten online zag ik de tip om eerst te stomen en daarna aan te bakken dus denk ik dat de volgende keer maar ga proberen. Of een hapjespan met anti-aanbaklaag gebruiken misschien? (Gebruikte nu gewoon een kookpan)

2 likes

Denk dat de pan al veel verschil gaat maken! Voorheen deed ik dit altijd in een anti-aanbak en tegenwoordig in een goed ingebrande stalen pan en dat gaat altijd prima, ook als ik eerst bak en dan stoom

1 like

Bedoel je dit, met zo’n crispy laagje erom heen? Ik zag ooit dat Sohla dit maakte. Misschien heb je wat aan haar techniek?

1 like

Nee niet zo fancy met dat maismeelmapje, hoewel dat wel heel cool is! Bedoeling was dat je de onderkant van de dumpling crispy maakte. Dus eerst kort zonder deksel om aan te bakken in olie, dan water erbij en deksel erop. Ik ga het eens proberen met een anti-aanbakpan! @Dazed (of zelfs gietijzeren pan, want alles is beter dan die aluminium kookpannen denk ik)

2 likes

Wat is jullie favoriete textuur als het om eten gaat?

Ik maak bewust geen poll want dan vergeet ik de helft denk ik. :rofl: Knapperig is mijn favoriete textuur, vooral als het warm is, van buiten knapperig en van binnen zacht. Wat er op neer komt dat ik dus vooral van gefrituurd hou. Een bitterbal, kaashapjes, dat soort dingen.
Maar ook een koekje dat knapperige randjes heeft en van binnen zacht / chewy is; heerlijk. Pangsit vind ik ook fijn.

Mijn man vindt knapperig ook lekker, maar is het meest gek op de textuur van warme rijstepap. Terwijl mijn dochter en ik daar dus van gruwen. Risotto vind ik nog oké maar laat ik nooit superpapperig worden; mijn dochter trekt daar al een grens. Griesmeel vinden mijn dochter en ik ook verschrikkelijk qua textuur, mijn man houdt er van.
Die voorkeuren zijn dus best verschillend per persoon.

Wat vinden jullie het lekkerst? En het minst?

Gisteren heb ik voor het eerst sushi gegeten in mijn leven en dat was iets plakkeriger dan ik fijn vind, maar de smaak vond ik wel oké.

8 likes

Wat een leuke vraag! Ik ben gek op koude pannenkoeken met een laagje boter en dan basterdsuiker. Dat geknisper vind ik leuk en heel erg lekker. De lekkerste bijsalades vind ik dan ook ijsbergsla met basterdsuiker, azijn en water. Knapperige boontjes en geraspte komkommer valt ook in die categorie. Het verschil tussen harder en zachter voedsel.

Ik ben het meest dol op knapperige redelijk grote stukken groente. De bite is zo lekker.

Een mok warme chocolademelk of cappuccino vind ik ook fijn want dat is zo vol en romig, zachte structuur en heerlijke nasmaak.

Ik wil steeds beginnen over smaakbalans merk ik, haha. dat komt denk ik omdat dat dat ook vaak samenhangt met structuur.

5 likes

Oeh ik was nog iets vergeten maar herinner het me nu je het over chocolademelk hebt; warm en vloeibaar vind ik ook fijn. Met name soep. Ik kan elke dag wel soep eten. :rofl:
Dat warme, vullende, alsof je maag een knuffel krijgt. Comfortfood; heerlijk.

En het feest is compleet als het warme soep is, met een vers stokbrood in plakjes (knapperige korst!), met een laagje roomboter, gedipt in die soep. :heart:
Koude soep zoals gazpacho vind ik niet fijn om te eten terwijl ik de smaak wel lekker vind.

Jij hebt de smaakbijbel toch? Is dat wat?

5 likes

Goh nooit over nagedacht, maar ik vind bij drop een harde buitenkant en dam bijna vloeibaar van binnen zooo lekker. Bijv dropbielzen en manneke pis :ok_hand:

Maar ben ook dol op rijstepap.

Knapperig is ook lekker, maar niet favoriet. Ik zal altijd zacht en romig boven knapperig verkiezen.

3 likes

Oeh vind jij cuberdons dan ook lekker?

Zeker ook knapperig!!

Dit levert wel “problemen” op in die zin dat ik de smaak van pasta heel lekker vindt, maar de structuur absoluut niet. Ik eet dan ook nooit pasta wat eigenlijk wel jammer is😅

De structuur van vla, havermout, rijst, soep en avocado vind ik dan ook echt niet lekker

Doe mij maar knapperige burgers, aardappelschijfjes, vers brood, de bruine randjes van een pannenkoek nét uit de pan… :smiling_face_with_three_hearts:

Alleen (melkvrije) melkchocolade moet romig zijn, maar niet vet en wegsmelten

En de avondmaaltijd moet voor mij warm zijn, ook al is het buiten ook bijna 40 graden🙈

2 likes