MastercheFF

Eton mess
Panna cotta (de yoghurt panna cotta van Ottolenghi is heel lekker en frisser dan gewone panna cotta)
Affogato
Chocoladepotjes van Nigella Lawson

1 like

Thanks voor de tips allemaal! Ik wil nu witte chocolade panna cotta maken, maar weet niet of dit recept nu klopt. Daarin staat niet dat ik de gelatine poeder moet mengen met koud water (ik heb taartina zakjes gekocht), dat lijkt me wel essentieel of niet. Ik heb nu slagroom, melk, witte en melkchocolade (en puur daar niet van) in huis. Ook vanille extract.

Heeft iemand tips?

Edit: ik kom er nu achter dat taartina gelei is haha en wss wat anders dan gelatinepoeder, maar heb gelukkig ook van die blaadjes in huis!

Taartina kun je voor zover ik weet inderdaad niet gebruiken in plaats van gelatine! Wordt ook veel minder stevig volgens mij. Fijn dat je nog gewone blaadjes hebt, komt vast goed dan :blush:

Heb je het inmiddels al gemaakt? Ik heb anders wel een recept voor je met precies die ingrediënten (met blaadjes, niet met poeder).

1 like

Nog niet! Dus delen kan geen kwaad.

Voor 4 personen precies (in van die ramequins waar je crème brûlée in maakt):

300 ml slagroom
75 ml volle melk
75 gram witte chocolade
15 gram fijne suiker
2 blaadjes gelatine
half vanillestokje

De gelatine weken in een kom met koud water. Slagroom met melk, suiker en merg van het stokje tegen de kook aan brengen. Van het vuur halen en de witte chocolade erbij. Goed roeren. Gelatineblaadjes uitknijpen en er ook door roeren.
Af laten koelen (af en toe nog even doorroeren) en verdelen over de vier bakjes (ingevet met arachideolie, als je ze wilt storten). Op laten stijven in de koelkast.

1 like

Als je ze in een lekdichte vorm of glas doet dan hoef je niet in te vetten. Voor het storten even het bakje in heet water, dan glijdt het er zo uit.

Ik had een recept gekregen van @George en die is heel goed gelukt! Als ik ‘m nog een keer maak ga ik zeker met agar agar proberen, want nu was alles vega behalve mijn toetje.

2 likes

Het hangt er een beetje vanaf wat je lekker vindt, een standaard recept bestaat uit eidooiers, zonnebloemolie, witte wijnazijn en mosterd, maar ik doe er ook altijd citroensap in om het wat frisser te maken. Welk recept heb jij gebruikt?

Hmm, de azijn is wel echt een goede tegenhanger voor het vette van de zonnebloemolie en de eidooiers. Dus ik weet niet of je dat met alleen citroensap kan redden. Volgende keer gewoon proberen met azijn, dat maakt denk ik wel veel verschil! Verder kun je hem ook op smaak maken met wat jij lekker vindt, mijn vriend doet er bijvoorbeeld ook worchestershiresaus doorheen.

1 like

Dit is mijn favo mayo recept, ‘gestolen’ van mijn oude werk :sweat_smile:

Mayonaise
240 g zonnebloemolie
1 ei (~ 48 g)
18 g water
9 g dijonmosterd
3 g olijfolie
9 g sherry-azijn
4 g zout
een snufje cayennepeper
een snufje zwarte peper

Edit: Alles bij elkaar gooien en van beneden naar boven staafmixen!

Nog een edit:

Ik heb hem net gemaakt, zo ziet hij eruit :smile:

9 likes

Toch maar eens zelf maken voor bij m’n ‘patat met mayones’ :heart_eyes:

1 like

Heeft er iemand hier toevallig een houtgestookte pizza oven in de tuin? En zo ja, welke? Mijn vriend en ik willen er graag een kopen en ik ben wel benieuwd wat jullie ervaringen zijn!

2 likes

Ik heb dit topic dus al heel lang op negeren staan omdat ik dacht dat het over het tv-programma gaat haha.
Ik heb nu een keukenmachine (een kleine magimix) en een staafmixer (met een hakmolentje) en overweeg nu om een blender aan te schaffen (ook van magimix). Ik wil alleen het aantal keukenapparaten wat ik heb een beetje beperken dus ik probeer even goed op een rijtje te krijgen waarvoor ik de blender dan zou gebruiken ipv mijn keukenmachine. Ik zou de blender vooral gebruiken voor smoothies, die maak ik nu in mijn keukenmachine met blenderring erin of in een hoge maatbeker met mijn staafmixer. Soepen en kleine hoeveelheden mix ik met de staafmixer en verder doe ik eigenlijk alles in mijn keukenmachine. Voor heel veel dingen kun je toch ook gewoon zowel een blender als een keukenmachine gebruiken? Het klinkt stom maar ik hou gewoon niet zo van keuzes maken haha dus ik ben me nu al druk aan het maken wat er in mijn blender gaat en wat in de keukenmachine.

1 like

Ik heb de magimix blender en een 3200xl magimix keukenmachine. De blender gebruik ik zelf vooral smoothies, soep en nicecream ( ijs van bevroren bananen). Ze hebben vaak een actie dat je er gratis een kleine kom bij krijgt en die gebruik ik ook om specerijen te malen en boemboe of chutney te mengen. Bij mij gaat alles in de vaatwasser dus ik vind de glazen kan van de blender prettiger dan alle plastic onderdelen van de keukenmachine omdat het minder ruimte inneemt in de vaatwasser. Smoothies uit de blender zijn ook echt veel smoother dan zo’n blendring doet.

2 likes

@Leilouka

Ik gebruik mijn blender weer heel veel. Ik heb ook die van Magimix en die is dus megamakkelijk schoon te maken. Je doet gewoon water en zeep erin, op de schoonmaakstand en daarna even omspoelen. Echt ideaal.

Ik heb dezelfde kom er gratis bij gekregen als @anon76889665 en dat ding is idd geweldig voor het malen van de meest harde kruiden. Wij gebruiken hem nu ook om koffiebonen te malen voor onze French press. Ik maak er dus ook regelmatig cocktails in, dat is mijn favoriete gebruik van dat ding. Of idd voor de spinaziepuree voor mijn palak paneer etc.

Voor soep gebruik ik idd altijd mijn staafmixer. Wat wel helpt, is dat mijn blender gewoon op het aanrecht staat. Zou het wel vervelend vinden om hem er telkens bij te moeten pakken.

Dus het hangt er een beetje vanaf idd wat je ermee wilt doen. Want mijn frozen margaritas krijg ik niet zo goed in een keukenmachine, maar andere dingen gaan net zo makkelijk in de keukenmachine (al vind ik die dus wel kutter schoonmaken, heb de 4200XL van Magimix).

2 likes

Ik vergeet dus ALTIJD dat die blender een schoonmaakfunctie heeft :woman_facepalming:

1 like

Heeft iemand ervaring met een goede spuitfles om snel olie op een pan te doen? Ik heb al een plastic horeca ding gebruikt (normaal voor knoflooksaus bv.) en een glazen (Ikea?) olie- en azijn set, maar die gingen enorm lekken.

Ik heb ooit een keer zo’n olijfolie spray gekocht waarvan je de dop eraf kunt draaien. Die vul ik nu steeds opnieuw en die werkt echt top voor het netjes oliën van de pan. Die van mij komt gewoon van de ah, misschien is dat een optie?

1 like

Ik ga het proberen! Lijkt me ook handig voor als ik ooit groente in de oven wil roosteren.

1 like