MastercheFF

Ja, denk dat op zich wel kan!

1 like

Ik ben op zoek naar een simpel, lekker toetje dat ik eventueel de dag van tevoren kan maken. Voor 4 personen. Meestal heb ik meer mensen over de vloer dus maak ik wat grotere desserts, maar ik probeer mezelf in te houden nu dus mss weet iemand wat?

Tiramisu in een klein schaaltje :yum:

1 like

Witte chocolade panna cotta met frambozensaus (of passievruchtensaus en dan losse frambozen).

1 like

Super easy maar altijd geslaagd: een soort constructed cheesecake.
Onderste laag verkruimelde bastogne
Daarop citroen room yoghurt
Daarop lemon curd
En ter garnering nog wat kruimels en een verse framboos

1 like

Eton mess
Panna cotta (de yoghurt panna cotta van Ottolenghi is heel lekker en frisser dan gewone panna cotta)
Affogato
Chocoladepotjes van Nigella Lawson

1 like

Thanks voor de tips allemaal! Ik wil nu witte chocolade panna cotta maken, maar weet niet of dit recept nu klopt. Daarin staat niet dat ik de gelatine poeder moet mengen met koud water (ik heb taartina zakjes gekocht), dat lijkt me wel essentieel of niet. Ik heb nu slagroom, melk, witte en melkchocolade (en puur daar niet van) in huis. Ook vanille extract.

Heeft iemand tips?

Edit: ik kom er nu achter dat taartina gelei is haha en wss wat anders dan gelatinepoeder, maar heb gelukkig ook van die blaadjes in huis!

Taartina kun je voor zover ik weet inderdaad niet gebruiken in plaats van gelatine! Wordt ook veel minder stevig volgens mij. Fijn dat je nog gewone blaadjes hebt, komt vast goed dan :blush:

Heb je het inmiddels al gemaakt? Ik heb anders wel een recept voor je met precies die ingrediënten (met blaadjes, niet met poeder).

1 like

Nog niet! Dus delen kan geen kwaad.

Voor 4 personen precies (in van die ramequins waar je crème brûlée in maakt):

300 ml slagroom
75 ml volle melk
75 gram witte chocolade
15 gram fijne suiker
2 blaadjes gelatine
half vanillestokje

De gelatine weken in een kom met koud water. Slagroom met melk, suiker en merg van het stokje tegen de kook aan brengen. Van het vuur halen en de witte chocolade erbij. Goed roeren. Gelatineblaadjes uitknijpen en er ook door roeren.
Af laten koelen (af en toe nog even doorroeren) en verdelen over de vier bakjes (ingevet met arachideolie, als je ze wilt storten). Op laten stijven in de koelkast.

1 like

Als je ze in een lekdichte vorm of glas doet dan hoef je niet in te vetten. Voor het storten even het bakje in heet water, dan glijdt het er zo uit.

Als je liever geen gelatine wil gebruiken, dan kun je ook voor agar agar gaan. Dat is plantaardig.

2 likes

Ik had een recept gekregen van @George en die is heel goed gelukt! Als ik ‘m nog een keer maak ga ik zeker met agar agar proberen, want nu was alles vega behalve mijn toetje.

2 likes

Omdat ik niet nog een keer naar de winkel wilde heb ik vandaag zelf mayonaise proberen te maken. Het was wel oké, maar niet super lekker. Heeft iemand een goed recept hiervoor? Er zijn zooooveel te vinden.

Edit: oké ik had nog wat fritessaus gevonden en nu blijkt die zelfgemaakte mayo echt goor te zijn :sweat_smile:

Het hangt er een beetje vanaf wat je lekker vindt, een standaard recept bestaat uit eidooiers, zonnebloemolie, witte wijnazijn en mosterd, maar ik doe er ook altijd citroensap in om het wat frisser te maken. Welk recept heb jij gebruikt?

Deze en dan met citroensap. Wel zonder die azijn, want die had ik niet. Ik dacht dat citroensap het wel zou kunnen vervangen, maar misschien niet haha. Oh en wat extra peper en mosterd erbij.

Hmm, de azijn is wel echt een goede tegenhanger voor het vette van de zonnebloemolie en de eidooiers. Dus ik weet niet of je dat met alleen citroensap kan redden. Volgende keer gewoon proberen met azijn, dat maakt denk ik wel veel verschil! Verder kun je hem ook op smaak maken met wat jij lekker vindt, mijn vriend doet er bijvoorbeeld ook worchestershiresaus doorheen.

1 like

Goeie! Ga ik dat gewoon proberen. Bedankt :smile:

1 like

Dit is mijn favo mayo recept, ‘gestolen’ van mijn oude werk :sweat_smile:

Mayonaise
240 g zonnebloemolie
1 ei (~ 48 g)
18 g water
9 g dijonmosterd
3 g olijfolie
9 g sherry-azijn
4 g zout
een snufje cayennepeper
een snufje zwarte peper

Edit: Alles bij elkaar gooien en van beneden naar boven staafmixen!

Nog een edit:

Ik heb hem net gemaakt, zo ziet hij eruit :smile:

8 likes