MastercheFF

Oh sorry, dit waren gewoon random dingen voor erdoor haha. Dit is niet de standaard combi die ik gebruik. Voor het aanmaken maak ik meestal een mengsel van sojasaus, sesamolie, honing en een beetje vissaus. En dan doe ik er dus nog chili crisp (chili olie) overheen bij het serveren.

3 likes

haha hoef je geen sorry voor te zeggen hoor, thanks voor de toelichting!

1 like

Haha zelfde als @George ik noemde ook wat random dingen. Maarrr eigenlijk gebruik ik veelal de smaakmakers die je zelf al noemt. Knoflook, sesamzaadjes, sesamolie en soya saus.
Siracha of crispy chili oil is er lekker overheen en kewpie mayo. Of gochujang trouwens, ook heel lekker. Dat doe ik dan in de dressing want anders is het veel te dik.
En als ik kimchi gebruik krijg je ook al heel veel smaak daarvan.

Qua groenten pleur ik er ook vaak op wat ik nog heb. Geroosterde courgette of aubergine, komkommer (liefst even op zuur :drooling_face:), sugar snaps. En qua eiwit kan ook nog iets als ‘krokant’ gebakken (vega) gehakt, gebakken ei of tofu/tempeh
Ik ben niet zo goed met recepten :sweat_smile::grimacing: en het is ook niet allemaal authentiek natuurlijk haha.

3 likes

Veel van wat hierboven al gezegd is en ik vind spinazie ook altijd lekker, even kort wokken met een beetje sesamolie en dan sesamzaadjes erdoor. En voor bibimbap ook gewoon de saus uiteraard met gochujang enzo maar neem aan dat je dat al doet.

En niet perse voor bibimbap maar wel voor rijst met Koreaanse shit, krokante nepkipschnitzel met yangnyeom tongdak-saus (recept van maangchi) :heart: dat eet ik meestal gewoon met kimchi en rijst en ingelegde radijs

Oh en voor meer japanse rijstdingen vind ik furikake echt top! En ik vind het ook lekker om er donburi-stylo (miso)bouillon bij te maken om op het einde door mn rijst te gooien. En ik had bij een Japans restaurant ooit yuzu kosho en dat vond ik megalekker bij alles. Heb het nog niet in een winkel kunnen vinden alleen dus denk dat ik het binnenkort maar ergens online ga bestellen. Oh ennn prei (of lenteui in wat grotere stukken gesneden) zijn megalekker als je het echt goed gaar en zacht laat worden en er dan miso, mirin en sake doorheen doet (of rijstazijn en suiker bij gebrek aan mirin en sake)

4 likes

yes gochujang gaat er ook vaak doorheen!

dit klinkt echt mega chill en perfect, ik ga dat binnenkort maken erbij :ok_hand:

qua japans maak ik meestal alleen ramen achtige dingen of misosoep, maar heb het nog nooit zo door mn rijst gegooid, dat is echt een goed idee.
die yuzu kosho had ik nog nooit van gehoord maar ziet er heeel lekker uit. ik had een kleine ponzu met rijst verslaving dus die yuzu kosho is een goede uitbreiding daarvan :crazy_face:

senkjoeeee ook @growcookeatrepeat!!

2 likes

Er komen morgen 6 mensen eten en door briljante planning van mij moet ik het meeste al ‘s ochtends maken. Ik maak een paar pannen curry maar er is iets waar ik maar over blijf twijfelen: een van de curry’s is met spinazie en ik weet gewoon niet of ik dat wel nogmaals moet opwarmen? Ik gebruik er diepvriesspinazie voor. Google zegt ja kan maar diepvriesspinazie zegt niet opnieuw opwarmen. Is dit nou overdreven voorzichtig?

Zou diepvriesspinazie niet de neiging hebben om zompig te worden? Dat dat daarom op het pak staat?

Ja of is het al verhit voor het invriezen? Zompig maakt natuurlijk niet uit in een curry. waarom is spinazie zo high maintenance :rage:

3 likes

Nee, dat kan wel. Vroeger werd gezegd van niet, omdat spinazie nitriet kan gaan produceren en dat is potentieel gevaarlijk. Het beste koel je spinazie snel af. Dus het beste zou zijn, om dit bijv. te ontdooien en pas bij het opnieuw opwarmen bij de curry te voegen. Of de curry snel af te laten koelen, door het bijvoorbeeld even buiten te zetten (is het nu koud genoeg voor).

3 likes

Ja ik denk inderdaad dat ik de spinazie er op het laatst in doe, als de gasten er al zijn. Goed idee om het op het balkon te zetten inderdaad! Dat gaat me sowieso schelen morgen qua koelkastruimte

2 likes

Omg die yuzu kosho klinkt echt fantastisch :heart_eyes:. Ik heb ook een flesje yuzu ponzu en dat is ook heel lekker.

3 likes

ik heb weer een vraag maar misschien is dit sowieso wel een handig onderwerp voor meerdere mensen: ik ga een dag gourmetten met kerst en mijn moeder haalt eigenlijk altijd gewoon zo’n bak met vlees en stokbrood en sauzen en minimaal groentes

hebben we vorig jaar ook gedaan maar ik vind het best saai (maar heb ook geen zin om een diner bereiden op me te nemen) dus ik wil graag zelf wat dingen nog meenemen.

ik dacht aan

  • lekkere paddenstoelenmix
  • miso stoofprei die dazed vaak tipt
  • harissa courgette en dan het harissa mengsel voormaken zodat je dat makkelijk in een bakje met de courgette kan laten stoven Courgettes met harissa en citroen
  • mini griekse pita’s of een turks brood
  • tzatziki
  • falafel
  • halloumi
  • baba ghanousj
  • venkelsalade

verder kom ik even niet (en misschien is het ook wel genoeg) maar ik denk dat ik niet de enige ben die niet alleen vlees of paprikareepjes hoeft of een beetje afwisseling wil van de saaie standaard gourmet’gerechten’, dus misschien chill om hier wat ideeën te verzamelen voor de kerstdagen.

4 likes

Klinkt heel lekker allemaal! Misschien kan je nog wat ideeën op doen in het kerstdinertopic.

ohhhh merci! ik had die niet gezien

1 like

Omg nu moet ik die yuzo kosho ook hebben. Citrus = leven haha.
En nog meer top ideeën, ik ben weer helemaal geinspireerd voor nieuwe bibimbap.

1 like

Ik heb dal tadka gemaakt. Wat is een leuk vegan gerecht voor erbij?

(Peshwari) naan, raita met kokosyoghurt, pakora of bhaji, gekruide rijst? Of wil je meerdere ‘grotere’ gerechten maken?

Dit was voor de avond zelf dus het is niet meer nodig! Ik heb een thali workshop gehad en daar kwam de dahl van, dus ik heb uit de zelfde workshop nog raita en zoet zure pompoen gemaakt en daarbij ook nog een kruiden rijst :slight_smile:

2 likes

Oh sorry had helemaal niet gezien dat je post van gisteren was :’) klinkt heel lekker in ieder geval!

Wat zijn jullie favoriete snelle groentenbijgerechten?