Balen zeg. Dit soort dingen zouden echt makkelijker gemaakt moeten worden…
Laatst was de kom van mijn keukenmachine kapot terwijl hij verder nog perfect was, toen heb ik een losse nieuwe kom kunnen kopen op mijnonderdelenhuis.nl. Past en doet het perfect! Misschien hebben ze deze ook?
Nee, gewone kostenstijging (logistiek etc). Plek waar ik graag noodles eet zei ook paar maanden terug dat de inkoopprijs van de noodles was verdubbeld. En dat waren andere noodles.
Wat zijn jullie beste kombucha recepten? Ik kreeg net zo maar een scobi mee van een restaurant.
Dit is hoe ik het doe:
Ik maak altijd 5 liter per batch, daar gooi ik 35 gram groene losse thee en 430 gram rietsuiker bij.
In de zomer is de kombucha sneller klaar voor de 2e fermentatie dan in de winter, dus af en toe proeven. De 2e fermentatie duurt bij mij meestal een dag of vijf.
Verder van belang om geen metaal te gebruiken en schoon te werken.
Als de kombucha de fles in gaat voor de 2e fermentatie voeg ik vaak nog een halve theelepel suiker toe per fles en fruit of sap naar keuze.
Hier wat ideeen voor smaakjes:
Oh heel nice want een verzameling zeg! Heel erg bedankt voor de foto’s. Heb je ook een favoriete smaak? Ik zie dat jij ook de potten hebt van de action. Gebruik jij de afsluit ring erbij?
Favoriet zijn toch wel granaatappelpitjes, passievrucht en overal gember bijgooien. Minder geslaagd zijn banaan, meloen en peer. Te melig/weëig.
De potten (zonder ring had ik) zijn minder goed geschikt als je lekker veel koolzuur wil opbouwen. De 2e fermentatie gaat er wel goed in, maar er zit beduidend minder prik in dan in goede ploptopflessen.
Tip voor goede flessen: de Xenos verkoopt deze frisdrank in meerdere smaken:
Dan heb je voor €2 een lekker drankie en daarna een perfecte fles voor je kombucha.
Wel goed opletten dat je ze niet te lang koolzuur laat opbouwen/laat gisten. Het glas kan knappen dan.
Dankjewel voor de review
Hoe onderhouden jullie je messen? Zelf slijpen en tussendoor aanzetstaal gebruiken?
Ik heb vrij recentelijk pas ‘goede’ messen gekocht. Niet super fancy, maar ik wil ze wel graag scherp houden, zie alleen door de bomen het bos niet meer en weet niet zo goed hoe ik het moet aanpakken.
Ik heb een chefschoice elektrische messenslijper, volgens mij cc1520 maar dat weet ik niet helemaal zeker. Het was een flinke investering, maar het werkt super handig en mijn messen zijn nu echt scherp. Ik heb deze slijper gekozen omdat het slijpen hiermee heel eenvoudig is, je er ook mee kan aanzetten (dus geen los aanzetstaal meer nodig) en je weinig materiaal van je mes verliest per slijpbeurt, dus je messen gaan langer mee
Ik heb een messenslijper van mijn oma geërfd
Niet mijn foto
En ik vind t echt een top ding. Zou zelf gewoon de moderne versie hiervan aanschaffen want dat werkt volgensmij echt prima.
Ik gebruik een aanzetstaal, maar daar kun je je mes ook wel mee verpesten als je niet weet hoe het moet. Dus dat zou ik dan wel even opzoeken. Verder breng ik ze ook af en toe naar de kookwinkel en dan gaan ze naar een slijper toe, dan weet ik zeker dat het helemaal perfect wordt.
Yes, ik weet hoe ik een aanzetstaal moet gebruiken, dat scheelt al.
Hoe vaak breng je jouw messen weg en wat betaal je daar ongeveer voor? Naar een kookwinkel in de stad waar je woont (daar woon ik ook)?
Oh leuk, wonen we in dezelfde stad? Ik breng ze daar inderdaad naar de kookwinkel, kost 7,50 voor een koksmes en kleinere messen zijn goedkoper. Ik doe het ongeveer 1 keer per jaar en voor de rest houd ik ze bij met het aanzetstaal. Dat gaat prima!
Ja! Oh top, dan ga ik dat ook doen denk ik. Dank je
Hier met een wetsteen maar dat is wel een vak apart, scherpe messen bijhouden is goed te doen maar als je eigenlijk net te lang wacht en je dus meer moet doen met die steen is het meteen een stuk lastiger. Ik ben ook van plan om er een aantal binnenkort naar een slijper te brengen zodat ik weer een goed beginpunt heb. Maar zo’n steen zou ik alleen aan beginnen als het je ook leuk lijkt om daar een beetje mee te experimenteren en je erin te verdiepen, anders zou ik inderdaad voor de methode @george gaan
Ik had een aubergine en bloemkool die dringend gegeten moesten worden, en had niet zoveel inspiratie voor een ingewikkeld gerecht. Mijn dochter kan weleens sputteren bij stukken groente dus besloot ik er een soep mee te maken.
Dus heb ik ze in stukken gesneden, en samen met een bol knoflook, een ui en wortel op een bakplaat gelegd, besprenkeld met olijfolie, ras el kouzina kruiden (kruidenmix van Kookmutsjes), en geroosterd.
Daarna heb ik alles gepureerd en grountebouillon toegevoegd om de dikte van een mooie soep te krijgen, en nog wat gedroogde bieslook, selderij, zout en peper toegevoegd. Het ziet er niet uit (lichtbruine smurrie) maar het is zooo lekker.
Bloemkool op zich vind ik een beetje saai, maar door het roosteren is hij heerlijk nootachtig van smaak geworden. De aubergine, wortel en knoflook passen er perfect bij. Het was een probeersel maar het is heel lekker geworden. En vegan.
Oh dan heb ik nog een leuke bloemkoolvariatie voor je! De roosjes snijden en met een beetje zonnebloemolie/peper/zout roosteren in de oven. Ondertussen beurre noisette maken en vervolgens de roosjes bakken in de pan met die boter en arroseren (de roosjes met een lepel bedruipen met de boter waarin je ze bakt). En dan serveren met geroosterde hazelnoten. Geeft ook een heerlijke nootachtige smaak!
Ohhh dit klinkt als een heerlijk bijgerecht voor bijvoorbeeld Kerst! Dank, ik sla het op!