Het maakt ook nog uit wat voor soort vlees je hebt gebruikt (welk technisch deel) en hoe dik het is. Het ene deel heeft ook langer de tijd nodig dan een ander deel. Dus als het nog niet uit elkaar valt moet het langer. Ik vind zuurvlees ook een fijne bereiding, dan marineer je het vlees ‘s nachts in water/azijn/kruidnagel/laurier. Door het zuur van de azijn wordt het vlees ook zachter.
Voor stoofvlees bak ik het vlees eerst hard aan in een hete pan met zonnebloemolie. Dan wordt het mooi bruin en gekarameliseerd (= de maillard reactie). Daarna kun je het vuur lager zetten en doe je er wat roomboter bij voor de smaak. Als je bakt in roomboter kan de pan niet zo heet worden (anders zal de boter verbranden) en krijg je de maillard reactie minder goed. Dus vandaar dat deze bakmethode fijner is.
Het vlees haal ik dan even uit de pan en daarna bak ik op lager vuur ui/knoflook in dezelfde pan tot licht goudbruin, dan voeg ik een beetje basterdsuiker toe en bak ik dat mee en dan kan het vlees en de vloeistof (bouillon/wijn) erbij. Daarna zachtjes aan de kook brengen en op laag vuur zachtjes laten koken. Dus je moet wel af en toe een bubbel zien, maar het moet niet heel hard koken.
Een andere handige tip is om je laurierblaadjes/kruidnagel in een leeg theezakje te doen en die met een houten knijper in je pan te hangen. Dan hoef je niet te tellen hoeveel kruidnagels je erin gooit en raak je ze ook niet kwijt haha. Ik heb een keer zo’n doosje theezakjes bij Simon Levelt gehaald.