Ik heb nog een beetje pindasaus over(met veel limoenblad) waar is dat lekker bij? Ik heb het al met pasta gegeten, miss gewoon maar tofu bakken ermee?
misschien als basis gebruiken voor ramen?
@pastelzwart Als ze vijg-dadel azijn hebben is dat ook heel lekker met bruiswater! Of met een beetje mousserende wijn als aperitief.
@Sjern Het lijkt me ook lekker met fried rice!
Nou ik heb gisteren de snelkookpan voor het eerst gebruikt en ik ben wel heel tevreden! Vond het even spannend, maar uiteindelijk is het niet zo lastig. Ongeweekte kikkererwten waren in een half uurtje klaar, dus dat is wel heel fijn.
Met tofu lijkt me wel lekker idd. En dan een soort sate bowl maken?
Of gado gado maken?
Thanks voor de Oil en Vinegar tips! Morgen even naartoe.
Wat weinig voor zoveel mensen! Of is het maar een klein onderdeel van het gerecht?
De spruitjes in Amerika zijn wel echt veel groter dan hier. Ik denk wel drie keer zo groot, dus dan moet je er 150 kopen haha.
Pistasch creme!! En rozenjam og en wiskey mosterd.
Guys help! Ik probeer al tijden het perfecte runder stoofpotje met draadjesvlees te maken en het lukt me niet. Eerste fout was t veel te hard te laten koken, daardoor wordt het kennelijk taai. Goed, overal op internet staat dan dat je t een aantal uur moet laten ‘stoven’. Maar wat is precies de definitie van stoven? Er wordt gezegd “laat het NIET koken” maar ook “laat het zachtjes pruttelen” en dat spreekt elkaar nogal tegen… heb t nu al sinds 14u op 85 graden staan en t vlees is wel gaar, maar alsnog wat taai en bovendien: het valt helemaal niet uit elkaar zoals ik graag zou willen.
Help a girl out, wat doe ik verkeerd? Moet het toch zachtjes pruttelen (=koken)??
Ik laat het altijd heeeeel zachtjes pruttelen. Zo langzaam dat er ongeveer één voor één een bubbeltje komt. Is in het begin dus wel even klooien met hoe hard je het vuur zet. Gebruik je wel een geschikte pan? Dat kan ook echt verschil maken.
Het valt uit elkaar door gewoon heel erg lang te laten sudderen. Als het nog geen draadjes zijn, dan moet het nog een stuk langer.
Maar wat is sudderen? Zachtjes pruttelen? Want ik raak ervan in de war dat iedereen zegt dat het taai wordt als je t laat koken
Zit er iets zuurs in je stoofpot @the.rebel.club?
Oh en voor mij is de definitie van zachtjes pruttelen als er heel af en toe een belletje ontstaat aan de oppervlakte.
Zit er voldoende vocht in je stoof? En vul je het bij? Het vlees mag niet boven het vocht uitsteken. En is je vlees voldoende vettig geaderd? Stoofvlees heeft ook wat vet nodig.
Wil je je recept delen? Dan kunnen we misschien meekijken en denken?
Het maakt ook nog uit wat voor soort vlees je hebt gebruikt (welk technisch deel) en hoe dik het is. Het ene deel heeft ook langer de tijd nodig dan een ander deel. Dus als het nog niet uit elkaar valt moet het langer. Ik vind zuurvlees ook een fijne bereiding, dan marineer je het vlees ‘s nachts in water/azijn/kruidnagel/laurier. Door het zuur van de azijn wordt het vlees ook zachter.
Voor stoofvlees bak ik het vlees eerst hard aan in een hete pan met zonnebloemolie. Dan wordt het mooi bruin en gekarameliseerd (= de maillard reactie). Daarna kun je het vuur lager zetten en doe je er wat roomboter bij voor de smaak. Als je bakt in roomboter kan de pan niet zo heet worden (anders zal de boter verbranden) en krijg je de maillard reactie minder goed. Dus vandaar dat deze bakmethode fijner is.
Het vlees haal ik dan even uit de pan en daarna bak ik op lager vuur ui/knoflook in dezelfde pan tot licht goudbruin, dan voeg ik een beetje basterdsuiker toe en bak ik dat mee en dan kan het vlees en de vloeistof (bouillon/wijn) erbij. Daarna zachtjes aan de kook brengen en op laag vuur zachtjes laten koken. Dus je moet wel af en toe een bubbel zien, maar het moet niet heel hard koken.
Een andere handige tip is om je laurierblaadjes/kruidnagel in een leeg theezakje te doen en die met een houten knijper in je pan te hangen. Dan hoef je niet te tellen hoeveel kruidnagels je erin gooit en raak je ze ook niet kwijt haha. Ik heb een keer zo’n doosje theezakjes bij Simon Levelt gehaald.
Dank voor de tips allemaal!
Heb het gisteren nog een uur of 3 langzaam laten bubbelen. Vond het wel lastig want het ging op mijn kleinste pit op t laagste standje soms wel veel bubbelen maar heb m af en toe even uit gezet. En toen viel t vrij snel wel uit elkaar!
@Frankie er zit tomatenpuree in, volgensmij werkt dat als zuurtje toch? Ik wilde ook graag nog ontbijtkoek erin maar dat heeft mijn man geveto’t haha
Verder heb ik wel de techniek van @George zo goed als aangehouden dus ik ben heel benieuwd. We eten het vanavond dus gaan t merken 🫣
Ja, tomatenpuree zou moeten werken!
In mijn ervaring gaat het op het kleinste pitje van het fornuis inderdaad nog te hard. Je kunt zo’n stoofplaatje kopen, daar gaat het wat beter mee!
Edit: haha er stond fornuisje in de post.
Als je het budget en ruimte hebt misschien het aanschaffen van een slowcooker? Ik kan echt niet koken, maar heb laatst voor het eerst hele lekkere rendang gemaakt door gewoon alle ingrediënten in zo een ding te doen en 8 uur te wachten.
Oke het was heerlijkkkkkkk. Volgende keer nog wat meer experimenteren met smaakjes erin (ontbijtkoek! haha) maar gosh ik heb genoten.
bedoel je een stukje of geraspt? Geraspt denk ik wel, een stukje is misschien moeilijker, omdat ze wel mooie stukjes willen behouden om te verkopen. Maar de mijne zou het doen en de rest gebruiken voor zijn eigen rasp. Het ligt er een beetje aan, maar gewoon vragen, is geen rare vraag. (en je kunt een stukje parmezaan echt heel lang bewaren! Dus als je iets meer hebt, kun je het makkelijk bewaren voor een volgende keer)