MastercheFF

Dat van die pesto ga ik proberen, best een goed idee

Ik heb gisteren soep gemaakt, vergeten in de koelkast te zetten.
Kan ik dat nu nog eten of maar weggooien? :pleading_face:

Hangt er wel een beetje vanaf wat voor soep (vissoep zou ik sneller weggooien dan groentensoep). Ik hanteer zelf, ruikt het goed/proeft het goed, dan durf ik het wel aan

2 likes

Nee wel groentesoep, tomaat, paprika en pastinaak. Mijn man maar laten proeven ik ben zo panisch met zulke dingen dan smaakt t sowieso niet. Zo kut, had juist voor twee dagen gekookt

Neejoh als er geen vlees in zit komt t echt wel goed. Je maakt t toch weer warm voor je t eet dus als je t goed eventjes laat koken is t echt veilig hoor.

3 likes

Bedankt, ga het dan straks proberen (en nu staat het dan wel in de koelkast), ermee wachten tot t avondeten voelt wel als iets meer risico ofzo

1 like

Leef je nog?

3 likes

Haha ja! :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Binnenkort gaan wij verbouwen en hebben we 4 weken lang geen keuken. Wel hebben we een magnetron, koelkast en vriezer (in de woonkamer). Nu had ik het idee om van te voren allemaal bakjes met eten in te vriezen zodat we dat makkelijk kunnen opwarmen in de magnetron. Ik dacht zelf aan Chili sin carne, pasta, curry, etc. Hebben jullie nog tips? Moet dus op te warmen zijn in de magnetron.

Leuk zeg een verbouwing! Hoe gaat je nieuwe keuken eruit zien? Zou je zo’n kookplaatje met 1/2 pit(ten) willen kopen/lenen? Zoiets zal vast ook wel op marktplaats staan. Ik denk dat je je repertoire dan al flink kunt uitbreiden. Ingevroren pasta wordt namelijk een beetje snotterig als je het opwarmt, dus als je de saus invriest en de pasta vers kunt koken wordt het een stuk lekkerder. Volgens mij hebben @Bunnyslippers en @FrauHelga recent dezelfde situatie gehad, dus misschien hebben zij ook nog tips. Ik moet nu in ieder geval aan het volgende denken voor enkel een magnetron:

• Couscous salade (dan kun je de couscous op de Hollandse manier maken, door het met kokend water uit de waterkoker te wellen).
  • Stamppot, misschien dan een iets zomersere variant met doperwtjes/tuinbonen
  • Curry met vers brood
  • Stoof
  • Roti
  • Verschillende soorten soep
5 likes

Dankjewel voor je uitgebreide reactie! We hebben nu een kleine smalle oude keuken, we gaan de muur doorbreken tussen de eetkamer en de keuken en dan dus veel grotere keuken :heart_eyes: met veel meer werkruimte. Enorm veel zin in! Alleen nog even de verbouwing zien te overleven haha.
Zo’n pitje heb ik wel aan gedacht, maar leek me ook weer gedoe in de woonkamer. Echt werkruimte heb je niet. Maar voor enkel pasta koken oid kan het miss wel. Ga eens op mp kijken!

4 likes

Ik heb laatst nasi rames gemaakt voor in de vriezer! Ik had nasi kuning (gele rijst) met verschillende indische gerechten en een sambaleitje. Is wel veel werk maar je hebt ook veel porties :smiley:

2 likes

Oh wat leuk, dat klinkt heel goed! Dat is zo’n verbouwing wel waard natuurlijk.

1 like

Klopt wat @george zegt. Ik had ook een magnetron, compacte oven, koelkast en vriesvakje in de woonkamer. En een kookplaatje met 2 pitjes, gekocht bij Lidl.

Van te voren heb ik ingevroren:

• nasi
  • lasagne
  • pastasaus
  • quesadillas
  • (vega) gehaktballetjes
  • frittata
  • veel soorten stamppot (maar wij verbouwden in het najaar)
  • veel soorten soep

En ik denk dat ik nog wel wat dingen vergeet.
Omdat ik ook de beschikking had over een oventje aten wij ook weleens pizza, ovenschotels, ovenfriet, etc.
Het aantal keer dat wij eten bestelden is op 1 hand te tellen terwijl ik toch wel een week of 12 zonder keuken zat. Maar we hebben bijvoorbeeld ook een keer royaal Chinees besteld, een gedeelte ingevroren en daar meermaals van kunnen eten.

Halverwege de verbouwing heb ik een slowcooker aangeschaft. Dat werkte ook enorm goed! Ik sneed de ingrediënten gewoon aan de eettafel en dat was niet ideaal, maar voor zo’n korte periode wel te doen. En dan alles in de slowcooker en na een paar uur heb je een lekkere verse maaltijd. In het slowcooker-topic staan recepten van diverse forummers.
Het kookplaatje gebruikte ik niet elke dag omdat ie niet veel power had, maar voor de afwisseling vond ik het wel fijn.

Het ergste vond ik de afwas. Dat deed ik in de badkuip of wastafel van de badkamer. :rofl:
De plannen die je hebt met je keuken klinken heel goed!

2 likes

Oeh dank voor je tips! Oh God had nog niet over de afwas nagedacht :sob:

1 like

Komt goed. Straks ga je de vaatwasser of keukenwasbak extra waarderen. :rofl:
Maar ik maakte weleens extra stamppot in een grote pan op dat kleine kookplaatje, en die grote pan paste niet in onze vrij ondiepe badkamerwasbak. Dus dan zat ik op mijn knieën voor de badkuip. :sweat_smile: Als je dan weer een keuken hebt, ben je extra blij!

Overigens deden wij ook vaak makkelijk hoor, dan aten we bijvoorbeeld brood als avondeten maar dan wel wat uitgebreider dan tussen de middag. Bijvoorbeeld met soep, of uitsmijters, of tosti’s. Of we maakten zelf hotdogs. Heb je misschien nog een grillijzer of tosti-apparaat?
Wraps en salade hebben we ook een aantal keer gegeten. En pannenkoeken van tevoren bakken en invriezen ging ook uitstekend.

2 likes

Ik doe altijd maar wat/kook op gevoel maar had;
-Nasi kuning; rijst gekookt met een deel kokosmelk, kurkuma en citroengras
-Sajoer boontjes
-gebakken tempe met sambal manis
-vega kip met ketjap manis
-aubergine balado met dit recept Easy Sambal Terong Balado (Eggplants with Sambal) - Healthier version
-gekookt eitje opgebakken met sambal manis/sambal oelek gemengd

3 likes

Nog een aanvulling. Ik had de slowcooker al genoemd maar wellicht is een multicooker (waarin je ook kan aanbraden bijvoorbeeld) nog handiger. Er zijn prijzige en goedkopere, met allerlei functies als rijst koken, aanbraden, snelkoken, stomen, grillen etc.
Ik heb na mijn verbouwing de Russell & Hobbs Satisfry Air & Grill aangeschaft, die zou tijdens de verbouwing ideaal zijn geweest omdat die het kookplaatje zou vervangen èn de oven. Het ding is groot en er past een afbakpizza in, afbakbroodjes, ovenschotels, airfryer friet, etc.

Mocht je zelf geen multicooker hebben of willen aanschaffen, dan hebben vrienden of familie er misschien eentje om te lenen?

1 like

Heel erg bedankt voor al je tips!! Ik ga eens kijken naar die multicooker! En ja grill heb ik idd, maar gebruik ik nooit, maar dat is nu zeker handig!

3 likes

Het viel heel erg in de smaak en heel erg toevallig had mijn vader het gisteren in een filmpje van de pasta grannies gezien! Dus daarmee was het nog een groter succes.

2 likes