MastercheFF

Ja, in mijn ervaring wel! Ik maak daar altijd tinga de cerdo mee en dan stoof je ze ook tot het helemaal uit elkaar valt

1 like

Ik wilde tacos al pastor maken!

Oh lekker! Dat moet zeker lukken hoor

1 like

Zijn er hier meer mensen die gietijzeren skillets gebruiken? En hoe doen jullie dat met hygiëne/afwassen/inbranden met olie? Ik heb zelf geen pannen met anti-aanbaklaag en merk dat het bakken van gerechten goed gaat in mijn gietijzeren Le Creuset skillet, mits ik hem van tevoren goed inbrand met olie. Lees ook weleens dat mensen deze pannen überhaupt niet afwassen en alleen met een keukenpapiertje afnemen om zo het patina op te bouwen. Zelf wil ik graag hygiënisch werken en was mijn pan dus liever wel af, maar dan is meteen die anti-aanbaklaag weg, en om nou voor elk gebakken ei eerst in de oliewalmen van het inbranden te moeten staan gaat me ook wat ver. Dit moet handiger kunnen, denk ik?

Dit is een post van een paar maanden geleden met een filmpje over hoe je pan schoon te maken en opnieuw in te branden.

Ik had een gietijzeren koekenpan van Ikea ingebrand volgends de handleiding en dat werkte helemaal niet. Dus volgens deze methode schoongemaakt en opnieuw ingebrand en nu is het goed. Hopelijk lukt het jou ook om nieuw leven in je pan te brengen, want het zijn heerlijke pannen.

1 like

Dank je en ik was duidelijk vergeten de zoekfunctie te gebruiken… fijn filmpje, ik weet denk ik ook al waar het misgaat. Heb een vrij kleine oven en had daarom de laatste keren op het fornuis ingebrand. Dat gaf en te veel walm en werkt niet goed genoeg, dus ik ga het weer eens in de oven proberen.

Zijn inderdaad superfijne pannen zodra je ze werkend hebt, heb een set van 3 ooit op marktplaats zo goed als nieuw kunnen scoren :heart_eyes:

Ja klopt, de handleiding van ikea zegt ook op fornuis of in de oven tot 200 gr. Terwijl het beter gaat in een echt hete oven. Ik heb het 3 keer gedaan om meteen een goed patina te krijgen. Is echt goed gelukt.

1 like

Binnenkort is de oplevering van m’n nieuwbouwhuis en gaan we veel klussen. Ook gaan we er een paar weken wonen zonder keuken. Hebben jullie nog handige (lekkere) recepten die klaargemaakt kan worden zonder een kookplaat/oven?

Wat is een paar weken? Twee of zes? Wij hadden 2 weken geen keuken en dat vond ik echt puzzelen, dus zou zeker kijken of je zo’n camping setje kunt lenen.

1 like

Heb je verder niks om eten te verhitten? Dan kun je eigenlijk alleen salades maken (als je ook een koelkast hebt). Met bereid vlees gekocht of kikkererwten of zalm uit blik.

1 like

Ongeveer 2 weken. We gaan denk ik wel een vriezer neerzetten in de garage, dus wellicht dat ik in ons huidige huis maaltijden ga bereiden en later kan ontdooien (of koud opeten of een magnetron kopen/lenen)

Als je alleen een magnetron hebt, dan soep, maar dat vind ik tijdens het klussen niet vullend genoeg. Ik zou dan ook even een kookplaat lenen of kopen om te overbruggen

1 like

Wij zijn bijna klaar met verbouwen en hebben er inmiddels 4 weken zonder keuken opzitten. Ik heb dus ong een maand geleden dezelfde vraag gesteld, dus wellicht heb je daar ook nog wat aan (even terug scrollen).
Mijn tips verder:

• koop via marktplaats ofzo een goedkoop elektrisch kook stelletje. Wij hadden zo’n 2 pits voor een tientje gekocht. Dan kan je toch wat makkelijks opwarmen
  • een magnetron is echt een life saver!
  • ik had van te voren wat maaltijden zoals Chili sin carne en nasi gemaakt en dat ingevroren. Kan je dan makkelijk opwarmen in de magnetron of pannetje
  • we hebben ook veel geleefd op van die verse pastasauzen en verse pasta’s haha. Saus opwarmen in de pan, pasta koken, bij elkaar gooien en klaar. Niet het meest lekkere maar best prima voor deze periode vonden wij.
  • wij hadden ook op advies van iemand hier een slowcooker (crockpot) geleend. Dan kan je die sochtends aanzetten en savonds is het klaar, ook heel makkelijk.

Succes met klussen/verbouwen!

2 likes

Oa hier staan handige tips

Als je zoekt in dit topic op verbouwing krijg je heel wat opties. Je kan ook nog zoeken op invriezen

2 likes

Thanks allemaal voor de tips!

2 likes

Limoencurd maken
Sap en rasp kan je beide invriezen
Mojito feestje? Haha

4 likes

Misschien het sap invriezen? En daarna gebruiken voor drankjes. Je kunt ook schijfjes invriezen.

2 likes

Je zou er ook Braziliaanse limonade mee kunnen maken. Of limoencello, lijkt me eigenlijk ook wel eens leuk om te proberen.

Ik heb trouwens ook een vraag: ik heb nog duindoornsap in mijn vriezer waar ik iets mee wil maken. Ik zat te denken aan een crème brulee omdat ik duindoorn lekker vind ik combinatie met iets romigs. Maar misschien heeft iemand hier nog wel een goed idee?
Ik heb het sap gemaakt van zelf geplukte bessen dus ik wel er wel echt iets lekkers mee maken.

Key lime pie!

2 likes