MastercheFF

Ik vind die van Greenpan in ieder geval geen aanrader, worden erg snel lelijk, zelfs als je hem alleen met de hand afwast.

4 likes

Geen aanrader, wel een afrader, die van Greenpan. Na een jaar begon alles aan te bakken terwijl ik ze altijd netjes met de hand had afgewassen. Heb ze uiteindelijk maar weg gedaan omdat er echt niet meer makkelijk mee te koken was. (Weet even niet wat ik nu terug heb gekocht.)

3 likes

Ik heb morgen een babyshower en we maken allemaal iets. Vooralsnog komt er best wel wat zoetigheid voorbij dus ik wil iets hartigs maken, niet te ingewikkeld maar wel leuk en lekker. Er worden al wraps, spiesjes met tomaat/mozzarella en stokbrood met smeersels gedaan. Hebben jullie nog leuke ideeën?

Ik heb pas in de aanbieding bij de appie een BK hapjespan gekocht van het type Blue label Stone.

Ik ben er erg blij mee en ga mijn andere koekenpannen (circulon, ook mooi, maar na 4 jaar op) mee vervangen. Je hebt weinig vet nodig en niks koekt aan.

Is wel keramisch, en je weet nooit hoe chemisch dat allemaal precies is natuurlijk. Maar ik had geen zin in gietijzeren pannen want zwaar en inbranden en lastig. En ook rvs pannen of koper is bij mij nooit een gelukkig huwelijk geweest.

Greenchef vond ik waardeloos, ik had een beige en ik kreeg de vlekken er niet goed uit en op ten duur bakte alles aan.

1 like

Een lekkere hartige taart? Springvorm bekleden met bladerdeeg, wat ingrediënten voor in de taart (groenten/kaas/noten) en een ei/melk of room mix met zout, peper en specerijen en kruiden?
Groenten wel even aan bakken en vocht verdampen. Ik vaak het bladerdeeg wel even voor, 10-15 min in de oven.

2 likes

Pasteitjes zijn altijd lekker!

3 likes

Gebruik je die van koolstofstaal voor andere dingen dan gietijzer?

Ik ben ook weer aan het kijken voor wat anders. Gebruik nu ook zo’n 9 maanden greenpan, maar twee van de drie pannen bakken aan. Kan het tijdelijk fixen door een uur te koken met azijn (niet droogkoken!) maar dit schiet echt op.

Ik eet vegetarisch en gebruik koekenpannen vooral voor aardappeltjes en vleesvervangers. Bij veel pannen staat dan ideaal voor dicht schoeien van vlees maar dat zegt mij dus helemaal niks :joy:

Ik maak er indd ook geen vlees in, die omschrijvingen zijn altijd zo nutteloos :smiling_face_with_tear:

Ik ben nog aan het uitzoeken hoe en wat met die pannen. Sowieso is die van gietijzer groter, dus voor een pastasaus waarbij ik op het einde de pasta toevoeg, gebruik ik die gietijzeren pan. Een roerei kan heel makkelijk als je die (veel zwaardere) gietijzeren pan goed voorverwarmt. Die van koolstofstaal warmt wat sneller op maar houdt ook minder vast. Broccoli roosteren kan bijv goed in beide. Vleesvervangers kunnen prima is de koolstofstaal pan.

3 likes

Ah top, dank voor alle tips en afraders! Heel fijn. Ik had Greenpan op het oog, maar die gaat t dan niet worden.

Ik ga eens bij de Ikea kijken, daar had ik eigenlijk niet eens aan gedacht!

Ik ben net als @anon69373215 bijna al mijn pannen aan het vervangen door rvs pannen van Demeyere en Ikea. Demeyere is mega duur maar wel echt top in gebruik en levensduur. Ikea is stuk goedkoper en duidelijk dunner materiaal, maar ook prima te gebruiken. Bij rvs pannen heb je vooral veel bakvet nodig, dus je gebruikt meer boter of olie. Ik vind dat niet zo’n probleem maar dat kan een nadeel zijn. Voordat ik rvs probeerde had ik ook een plaatstalen pan van de Buyer gekocht. Die werkt goed voor bijvoorbeeld gebakken aardappels en je hebt minder bakvet nodig, maar het nadeel is dat je hem moet inbranden en als je zure ingrediënten gebruikt (ook bijvoorbeeld tomaat) moet je dat proces herhalen

4 likes

:heart: voor Demeyere pannen.

Tip voor RVS pannen: Maak ze eerst loeiheet, doe er dan olie (of een andere vet) in en zet dan de temperatuur terug op wat je nodig hebt. Dan bakt het veel mooier en heb je wel meer olie nodig dan in een teflon pan, maar ook weer niet zoveel dat het ongezond wordt.

Tip voor gietijzeren pan: Check dit topic of Youtube voor hoe een pan goed in te branden en te onderhouden. Dan werkt het als een tierelier!

4 likes

Weet iemand nog iets dat ik kan maken met refried beans maar met een ander smaakpalet dan klassiek Mexicaans? Heb het al gebruikt voor nacho’s (met de usual stuff als mais, koriander, kaas, tomaat, …) en heb nu wel zin in wat anders maar ik kan niet meteen iets vinden.

Je zou er altijd een bonensoep van kunnen maken

Iemand nog lekkere/originele halloumi recepten? Ik heb nog een blok liggen die op moet, maar geen inspiratie. De meeste recepten die ik vind zijn salades (geen zin in met dit weer), of bijgerechten (liever een volwaardige maaltijd).

Ja die onderste! Echt te lang geleden dat ik die heb gemaakt, van de weer maar weer eens.

4 likes

Gegrild op verse pita’s met falafel of (vega) gyros, gegrilde groente, dolma’s en tzatziki (en eventueel granaatappelmelasse)! Geïnspireerd op de pita vegetarisch van een Grieks restaurant in Utrecht. Als ik een makkelijke maaltijd wil koop ik de pita’s bij de Griek en haal ik zo’n zak gegrilde groente uit de diepvries, als ik er juist wel werk in wil steken maak ik de pita’s en tzatziki zelf.

4 likes

Ik heb laatst de crème brûlée van Rutger bakt gemaakt, en die was echt heerlijk. Aanrader

2 likes

Pita’s met gegrilde groente uit de oven en dan plakjes haloumi !

Edit: tip was al gegeven zie ik😅

Heeft iemand ervaring met het donkerder maken van houten snijplanken?

Ik vind wel een aantal opties maar ben benieuwd naar eigen ervaringen. Het is wel de bedoeling om de planken te blijven gebruiken voor het koken, dus niet alleen voor de sier.

Geen linkje helaas, maar ik maak hem altijd met 4 plakjes bladerdeeg en dan een mengsel van spinazie en ham of magere spekjes, soms nog met paprika of broccoli of courgettes(afhankelijk van wat opmoet). Dit bak ik even en doe dit dan in de taartvorm
Em dan klop ik 5/6 eieren met wat melk en gooi ik dit er door. Kan ook met wat light zuivelspread. Vooral die met kruiden maakt het lekker

2 likes