Huh een hartige taart met suiker?
Je kan zo’n rol bladerdeeg van Tante Fanny gebruiken. Insmeren met een dunne laag crème fraîche of tomatensaus en daar allemaal groenten over verdelen, bestrooien met peper, zout en olijfolie en hem dan in de oven bakken. Eventueel afmaken met wat geraspte oude (geiten)kaas voordat hij de oven in gaat. Ik serveer zo’n taart graag met een salade.
Het is belangrijk dat je groenten kiest met ongeveer dezelfde hardheid, anders is het een eerder gaar dan het ander. Of de groenten die korter moeten pas later toevoegen. Je zou courgette, aubergine, tomaat en in de lengte gehalveerde groene asperge kunnen doen. Maar mocht je bijvoorbeeld wortel of een knolgewas willen gebruiken kun je die het beste even voorgaren.
Hartige taart met suiker?? Over het algemeen kun je slagroom ook wel vervangen door kwark oid als je minder vet wilt.
Hartige taart = veel calorieën waarom wil he dat hij minder calorieën bevat en waarom wil je wel een hartige taart eten? Dan kunnen we een beetje meedenken met mogelijke alternatieven. Ik denk namelijk eerder aan een vegan hartige taart met gepureerde tofu als vulling, maar het smaakt gewoon niet hetzelfde.
Het verse bladerdeeg van Tante Fanny bevat minder kcal dan het hartige taartdeeg haha, dus wat dat betreft kun je beter voor bladerdeeg gaan. Kaas is zeker geen must, als je vulling lekker op smaak is is dat ook voldoende. Het geeft wel een umami smaak, maar dat kun je ook toevoegen in de vorm van wat sojasaus, iets van een sardientje, olijf, kappertje etc.
Misschien dan een frittata maken? Groenten even aanbakken, eieren eroverheen, eventueel nog kaas, en dan in de oven (of pan maar ik vind oven handiger). Ik doe meestal aardappel, artisjok, spinazie, of zoete aardappel, broccoli, erwt.
Als deeg zou je ook een paar plakjes filodeeg kunnen gebruiken. Dit is heel laag in vetten en is wat gezonder dan bladerdeeg
Ook us het makkelijk gezonder te maken door te denken aan welke kaas je erop doet
Of een hartige taart zonder deeg:
Ik ben op zoek naar een vegan stoofpotje, iemand ideeën? Stoofvlees van jackfruit en boeuf bourguignon met paddenstoelen staan al op de planning maar het mag zeker ook iets minder klassiek zijn (graag zelfs)
Ik vind okra stoofpot met linzen heerlijk.
Okra koop ik vaak op de markt (vers) of in potjes in de Turkse supermarkten onder de naam Bamya/Bamia.
Dit is een van mijn favo recepten voor hartige taartjes. Ik vind hem vooral lekker met mangochutney of een frisse salade erbij.
Bedankt allemaal voor de tips! Het is de onderste geworden, met orzo en ciabatta erbij. Heel lekker!
Joeee ik heb een kitchenaid ijsmachine gekregen voor mijn verjaardag en wil morgen graag yoghurt ijs maken. Heeft iemand hier toevallig een goed recept liggen? Mag wel wat interessanter qua smaak dan alleen yoghurt, zag al recepten met honing of vanille of andere dingen erdoorheen, dus sta overal voor open!
Vind ik zelf altijd lekker, maar je moet er wel van houden
Ik reageer op een hele oude post maar ben benieuwd welke broodrooster het is geworden.
En @Marquez past in dit model een heel broodje erin?
Ik google me echt suf maar elke keer als ik een goeie gevonden denk te hebben lees ik toch ook weer een paar slechte reviews met wel cruciale minpunten. Bijv dat de buitenkant super heet wordt, of dat het brood niet mooi egaal bruint.
Ben dus echt op zoek naar een broodrooster waar een volledige boterham in past, egaal bruint en ook een kruimellade heeft. Hoop dat iemand tips heeft
Heb je een budget?
Wilde het liefst rond de 50 euro. Maar als ik een perfecte vind wat net iets erboven zit vind ik t ook niet erg.
Als een broodje nog niet ontdooid is, past het niet. Maar dan breek ik de korst aan de bovenkant af en die droog ik dan (voor paneermeel)
Als het ontdooid is past het wle maar wel met wat geprop. Dan is het broodje niet meer plat, dat vind ik zelf niet zo erg maar ik weet niet of je dat wel wilt.
Yoghurt met yuzu (of citrus) is echt een hele lekkere combinatie! Je kan er ook limoen van maken als je geen yuzu sap kunt krijgen. Dan maak je van de yuzu limoen en van de limoen een halve citroen.
300 gr karnemelk
75 gr slagroom
35 gr yuzu sap
75 gr Griekse yoghurt
150 gr witte basterdsuiker
1 limoen (rasp en sap)
1/2 tl vanille extract
Alles mengen en opdraaien in de ijsmachine.
Ohmyfoodness had hier laatst wat stories over, misschien staat er wat leuks bij. Staat gepind op haar account