Ik zag laatste deze https://www.instagram.com/reel/CvIMNkMrKwv/?igshid=NTc4MTIwNjQ2YQ== maar zelf nog niet geprobeerd
En deze is ook lekker: Healthy Halloumi Bake with Aubergine • The Cook Report
Ik zag laatste deze https://www.instagram.com/reel/CvIMNkMrKwv/?igshid=NTc4MTIwNjQ2YQ== maar zelf nog niet geprobeerd
En deze is ook lekker: Healthy Halloumi Bake with Aubergine • The Cook Report
Ja die onderste! Echt te lang geleden dat ik die heb gemaakt, van de weer maar weer eens.
Gegrild op verse pita’s met falafel of (vega) gyros, gegrilde groente, dolma’s en tzatziki (en eventueel granaatappelmelasse)! Geïnspireerd op de pita vegetarisch van een Grieks restaurant in Utrecht. Als ik een makkelijke maaltijd wil koop ik de pita’s bij de Griek en haal ik zo’n zak gegrilde groente uit de diepvries, als ik er juist wel werk in wil steken maak ik de pita’s en tzatziki zelf.
Ik heb laatst de crème brûlée van Rutger bakt gemaakt, en die was echt heerlijk. Aanrader
Ja ik heb hem van jou! Nu ook al lang niet meer gemaakt though
Pita’s met gegrilde groente uit de oven en dan plakjes haloumi !
Edit: tip was al gegeven zie ik😅
Heeft iemand ervaring met het donkerder maken van houten snijplanken?
Ik vind wel een aantal opties maar ben benieuwd naar eigen ervaringen. Het is wel de bedoeling om de planken te blijven gebruiken voor het koken, dus niet alleen voor de sier.
Geen linkje helaas, maar ik maak hem altijd met 4 plakjes bladerdeeg en dan een mengsel van spinazie en ham of magere spekjes, soms nog met paprika of broccoli of courgettes(afhankelijk van wat opmoet). Dit bak ik even en doe dit dan in de taartvorm
Em dan klop ik 5/6 eieren met wat melk en gooi ik dit er door. Kan ook met wat light zuivelspread. Vooral die met kruiden maakt het lekker
Huh een hartige taart met suiker?
Je kan zo’n rol bladerdeeg van Tante Fanny gebruiken. Insmeren met een dunne laag crème fraîche of tomatensaus en daar allemaal groenten over verdelen, bestrooien met peper, zout en olijfolie en hem dan in de oven bakken. Eventueel afmaken met wat geraspte oude (geiten)kaas voordat hij de oven in gaat. Ik serveer zo’n taart graag met een salade.
Het is belangrijk dat je groenten kiest met ongeveer dezelfde hardheid, anders is het een eerder gaar dan het ander. Of de groenten die korter moeten pas later toevoegen. Je zou courgette, aubergine, tomaat en in de lengte gehalveerde groene asperge kunnen doen. Maar mocht je bijvoorbeeld wortel of een knolgewas willen gebruiken kun je die het beste even voorgaren.
Hartige taart met suiker?? Over het algemeen kun je slagroom ook wel vervangen door kwark oid als je minder vet wilt.
Hartige taart = veel calorieën waarom wil he dat hij minder calorieën bevat en waarom wil je wel een hartige taart eten? Dan kunnen we een beetje meedenken met mogelijke alternatieven. Ik denk namelijk eerder aan een vegan hartige taart met gepureerde tofu als vulling, maar het smaakt gewoon niet hetzelfde.
Het verse bladerdeeg van Tante Fanny bevat minder kcal dan het hartige taartdeeg haha, dus wat dat betreft kun je beter voor bladerdeeg gaan. Kaas is zeker geen must, als je vulling lekker op smaak is is dat ook voldoende. Het geeft wel een umami smaak, maar dat kun je ook toevoegen in de vorm van wat sojasaus, iets van een sardientje, olijf, kappertje etc.
Misschien dan een frittata maken? Groenten even aanbakken, eieren eroverheen, eventueel nog kaas, en dan in de oven (of pan maar ik vind oven handiger). Ik doe meestal aardappel, artisjok, spinazie, of zoete aardappel, broccoli, erwt.
Als deeg zou je ook een paar plakjes filodeeg kunnen gebruiken. Dit is heel laag in vetten en is wat gezonder dan bladerdeeg
Ook us het makkelijk gezonder te maken door te denken aan welke kaas je erop doet
Of een hartige taart zonder deeg:
Ik ben op zoek naar een vegan stoofpotje, iemand ideeën? Stoofvlees van jackfruit en boeuf bourguignon met paddenstoelen staan al op de planning maar het mag zeker ook iets minder klassiek zijn (graag zelfs)
Ik vind okra stoofpot met linzen heerlijk.
Okra koop ik vaak op de markt (vers) of in potjes in de Turkse supermarkten onder de naam Bamya/Bamia.
Dit is een van mijn favo recepten voor hartige taartjes. Ik vind hem vooral lekker met mangochutney of een frisse salade erbij.
Bedankt allemaal voor de tips! Het is de onderste geworden, met orzo en ciabatta erbij. Heel lekker!