Misschien helpt het, maar je kunt pompoenen best lang bewaren. Zeker op een koele donkere plek kun je ze over de winter gewoon bewaren en opmaken wanneer het je uitkomt.
Pompoencake of pumkinpie
Pompoenrisotto
Pompoenpastasaus door de pompoen met de staafmixer tot saus te maken. Met kruiden zoals rozermarijn
Linzen stoof met pompoen erin
Iets wat ik zelf altijd lekker vind ik tajine met pompoen
Ik vind de pasta met pompoen in yoghurtsaus van Ottolenghi heel lekker.
Yotam Ottolenghi’s recipes for cooking with yoghurt | Food | The Guardian (even scrollen naar het 2e recept)
En dit recept is ook lekker (en ziet er leuk uit) https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R1197446/vegetarische-gevulde-pompoen-met-couscous-en-pesto&ved=2ahUKEwi4lMnh7YaCAxWD6aQKHf2gDXIQrbMEegQIDBAk&usg=AOvVaw2JnF_d6phycWNPYJkH1wXl
Heeft iemand een lekker (vega) canneloni recept? Wil het voor het eerst gaan maken straks.
Dit weekend ga ik koken voor vrienden en het word Indiaas en ik heb er zin naar oh het is zoveel werk weer. Alle recepten apart valt best mee maar de combinatie. Ik trap er ook altijd in om toch meer te maken dan ik in eerste instantie wilde.
Onderstaande word het menu en op een recept na komt alles uit Made in India van Meera Sodha. Ik doe geen voorgerecht wel een toetje.
Alledaagse dahl
Chapati’s
Kachumbar
Ingemaakte knoflook
Basmatirijst (misschien met doperwtjes erdoor)
Voorjaarskool (gebruik zelf meestal spitskool)
Ingemaakte uien
Yoghurt-munt chutney
Gekruide griekse yoghurt (ander boek)
Gewone griekse yoghurt
Drinken word karnemelk, limoensoda en masala chai
Dessert chocoladepudding met chai specerijen.
De planning heb ik bijna rond, ik ga koken over twee dagen. Als ik er om denk deel ik die nog wel even en foto’s.
Love indian food. Waarom kies je er eigenlijk voor om zoveel gerechten te maken? Eerlijk gezegd snap ik de combinaties niet. Rijst, dhaal, kachumbar en chutney passen goed bij elkaar en zijn eigenlijk gerechten die thuis bij ons vaak op het menu staan. Ik snap de andere gerechten als knoflook/uien en 2 soorten yoghurt niet zo goed. Eet je geen vlees? Zou persoonlijk de uien en yoghurts skippen en 1 vleesgerecht of 1 groentencurry (bv aubergine of bhindi) maken die je lekker met de chapatis kunt eten.
Oh goeie vraag leuk dat je meedenkt ook want ik doe het allemaal vooral met inspiratie uit de tweede hand en trial and error haha.
Maar ik heb de menu opties achterin het boek bekeken en de serveersugesties bij de recepten zelf en daar heb ik combinaties mee proberen te maken. Bij de Voorjaarskool bijv stond een tafelzuur als optie met dahl en chapati’s en zo ben ik het boek wat door gaan bladeren. De voorjaarskool heb ik zelf ook al vaker zo gegeten
Op de twee pagina’s met een foto waar de dahl staat, staan meerdere gerechten en daar heeft ze de ingemaakte knoflook erbij staan, niet heel diep over nagedacht eigenlijk.
Qua yoghurt dat is meer omdat ik het zelf wel leuk vind om te kiezen wat ik erbij wil eten verder niet echt eigenlijk. Vooral ook omdat het soms best pittig kan zijn en niet iedereen dat even lekker vindt. Of is een koriander of tomaten chutney dan beter?
Ik eet wel vlees maar wilde dit keer vegetarisch. Aubergine curry is wel een goed idee, die is erg lekker.
Misschien een suffe vraag hoor maar kan je chapati’s eventueel nog oppiepen in de oven of is het vooral een kwestie van goed warm houden? Dat laatste doe ik nu altijd en gaat prima maar anders zou ik ze nog eerder klaar kunnen maken en dat komt met de planning wel goed uit.
Ohh okay ik ken haar boek niet. Ik ben nu online aan het bladeren en leuke recepten staan erin. Ik ben opgevoed met Indiaas/Pakistaans eten, maar met de combinaties zoals ik het aangaf. Er is niks fouts of goeds, gewoon doen waarvan je denkt dit is lekker. Ze zullen vast genieten.
Ik zag wel zo snel kijkend in haar boek een lekker aubergine gerecht en een paneer gerecht. Dat lijkt mij vullender en bv lekker om met de chapati te eten.
Wij maken de chapatis eigenlijk vers op dat moment. Als dat niet mogelijk is dan bewaren in een hot pot. Opwarmen doen we nooit.
Met de feestdagen in zicht moet ik weer overal lijstjes inleveren en die bestaan bij mij vaak uit kook items en kookboeken. Ik heb al best wat kookboeken, maar ben nu eigenlijk op zoek naar een kookboek met doordeweekse recepten (dus vrij gemakkelijk) en genoeg vega(n) opties. Ik heb al de groene bakplaat en hou wel van dingen hoog op smaak Twijfel over bijvoorbeeld de 5 boeken van Jamie Oliver, maar die lijken me dan soms weer te summier en dat je dan bv nog zelf groenten erbij moet verzinnen.
Wie heeft er een goede tip?
Koken met Karin? Ze heeft ook een volledig vega kookboek en nu een nieuwe met wereldgerechten. Het is niet heel culinair ofzo maar wel makkelijk voor door de week.
Dit zijn echt simpele recepten voor een doordeweekse dag. Er is een inkijkexemplaar dus je kan even kijken of 't misschien te simpel is haha. Ik voeg zelf wel overal extra kruiden aan toe.
Misschien het boek van Sanne van Lierop?
Oeh die ziet er lekker uit, hoewel ik de intro met gluten-, lactose- en geraffineerd suikervrij niet per se van toepassing vind.
@tamara Om eerlijk te zijn vind ik hun insta altijd een hoog studentengehalte hebben haha, maar het vega boek ziet er wel beter uit.
@Swelgje Ook een goeie, gaat ook op de lijst.
Ik vond zelf ook nog deze (wellicht dat iemand anders er nog iets aan heeft):
The Green Kitchen Quick & Slow, David Frenkiel | 9789023016953 | Boeken | bol.com
Kookbijbels 18 - Vegabijbel (ebook), Isabel Boerdam | 9789048847099 | Boeken | bol.com
Sommigen kan ik trouwens met kobo plus lezen (hoewel dat met een kookboek niet per se heel fijn is,maar dan kun je iig zien of het wat is). Ook nog een tip ;).
Haar gerechten zijn glutenvrij etc te maken, hoeft niet als je dat niet wilt! Ik kook/bak echt graag de recepten van Sanne.
Wat voor koekje zouden jullie serveren bij sorbet als dessert? Smaken worden waarschijnlijk iets met gember/citroen en framboos.
Ik dacht een dun gemberkoekje maar misschien is dat dan te veel gember?
Misschien een kletskop
Bitterkoekje?
Ik had 2 rollen pizzadeeg in de koelkast, tht 24/11.
Sinds gisteren stond die ene bol, vandaag geopend en rook niet bedorven en zag er ook oké uit.
Bij het bakken (25min op 220graden) is dat deeg wel niet gerezen zoals dat andere. Smaak was wel oké.
Zou het veilig zijn om de restjes morgen nog opnieuw op te warmen en te eten?
Ik wil dus als verrassing morgen een koerdisch gerecht maken (nooit geprobeerd iets van die keuken te maken dus geen idee), en ik heb een recept gevonden en daar staat dat ik voor het deeg One 14-ounce package Cream of Wheat & 2 cups Graham flour nodig heb. Nou, nu hebben we beide niet echt in de supermarkt liggen. Cream of wheat wordt vergeleken met brinta of semolina? Ook hele andere dingen…
Long shot maar als iemand weet wat ik het best kan gebruiken voor het deeg van kotelk daw let me know.
In dit recept maakt de bakker ook gebruik hiervan, zie step 1 incl alternatieven
**Cream of Wheat is a brand of semolina porridge made from ground wheat kernels. Also known as wheat farina.
Lijkt op gemalen meergranen wat je gebruikt voor pap?
**Graham flour is a sweet, nutty flavoured coarse flour. A form of whole wheat flour made by grinding the endosperm of winter wheat into a fine powder and mixing back in the bran and the germ
Ik dacht dat het volkorenmeel was maar dat lijkt me niet als ik het vergelijk met de turkse recepten, daar heet het icli köfte en wordt er griesmeel en hele fijne bulgur gebruikt. De turkse variant heeft wel een stevigere buitenkant