Even een leuk nieuwtje dat ik hier het beste kan droppen, denk ik: Er komt een herdruk van het oude kookboek van Oma Keasberry.
Oma Keasberry heeft een belangrijke rol gespeeld in het brengen (en populair maken) van de Indische keuken naar Nederland, en opende 1 van de eerste Indische restaurants in Amsterdam. Vanaf 1954 had ze daar het restaurant Djokja, dat een begrip werd vanwege de authentieke gerechten die werden geserveerd. Het restaurant is nog een tijd in de familie gebleven tot het sloot in 1990.
Ze bundelde haar recepten in het boek Oma Keasberry’s Indische Keukengeheimen dat in 1976 op de markt verscheen en nog 15 jaar een herdruk kreeg. Sindsdien niet meer, en daardoor werd het een echt collectors-item. Op Marktplaats en Bol lopen de prijzen van een tweedehands exemplaar ook nu nog op tot boven de 100 euro.
De kleinzoon van Oma Keasberry heeft daarom besloten het kookboek opnieuw uit te brengen in een beperkte oplage, maar dan voor een normale prijs van 22,50. Zodra ik dat nieuws hoorde heb ik me ingeschreven op de lijst om op de hoogte gehouden te worden, en vanochtend las ik dat de eerste exemplaren momenteel verzonden worden. ![]()
Ik ben echt megabenieuwd naar het boek want ik wilde het boek al lang, maar niet voor zo’n hoge prijs. Wellicht zijn er meer mensen hier die graag experimenteren met de Indische keuken, en het leuk zouden vinden deze klassieker toe te voegen aan hun collectie.