Ziet er goed uit voor kerst! Lijkt alsof alles van tevoren gemaakt kan worden, klopt dat @George? En dan de praline alleen de voorbereiding (stap 1 en 2), de rest wel vlak voor het opdienen.
Ja je kan alles zeker van tevoren maken! De parfait heb ik een paar dagen van tevoren gemaakt en de rest allemaal op de dag zelf of de dag ervoor. Tijdens het diner zelf was het alleen maar een kwestie van borden opmaken.
Ook de praliné kun je gewoon al maken, doordat de olie tijdens het mixen uit de pinda’s komt wordt het een soepel geheel. Het blijft mooi zacht als je de spuitzak buiten de koelkast laat.
Eef food had van de week ook een iets chiquer dessert wat goed voor te bereiden was op haar instagram.
Maar ik ben ook op zoek naar inspiratie dus volg graag mee haha.
Ja ik ben ook opzoek naar een vegan dessert waar je in principe geen oven voor nodig heb. Merengue zou miss nog kunnen want mn oven wordt alleen nog maar een beetje warm
Chocolademousse van aquafaba?
Ik ben ook wel toe aan wat vegan kersttoetjes inspiratie haha ik kom niet echt verder dan dit eerlijk gezegd. Ik overweeg al een paar jaar om onderstaand recept te veganizen (ik heb dat Homemade Kerst kookboek) maar ik durf het toch niet helemaal aan haha, iemand tips voor vegan pavlova?
Pavlova met stoofperen - Simpele Recepten (simpele-recepten.nl)
Ja, dat kan een onderdeel er van zijn, maar het moet wel echt luxe zijn! Na heel veel jaar zeuren (en zelfs een behandelde brief bij damn honey ) mag ik namelijk nu eindelijk het dessert doen
Ik heb wel wat ideeën, maar weet het ook nog niet helemaal!
Kitchenaid voor €399 ipv €899 in de aanbieding
Echt een leugenachtige advertentie, op geen enkele plaats ever is een kitchenaid 899 euro. Sterker nog, die aanbiedingsprijs is een beetje de gewone prijs waar je op moet wachten (dus verder prima prijs overigens).
Klopt, 900 zie ik eigenlijk nooit voor een artisan kitchenaid, meestal 600 ofzo zonder sale.
Ze zijn op de kitchen aid website aan dezelfde afgeprijsde prijs.
Wat zijn je ideeën? Misschien hebben wij leuke aanvullingen! Heb je eventueel een ijsmachine om zelf ijs te draaien?
Hier even wat random dingen:
- Hasselback appels/peren
- Zoet gevulde pani puri
- Crème brûlée
- Koffie stoofperen met chocoladesaus hazelnoot meringue (staat in mijn kookboek, kan ik je wel een fotootje van appen. Is al vegan)
- Mini tartelette met bramen
- Klein glaasje trifle
Een fijn dessert bestaat voor mij altijd uit iets krokants, iets romigs, iets fris en iets zoets. Dus als je zo’n dessert wil maken met meerdere componenten houd ik dat altijd een beetje als leidraad aan. Voor iets krokants kun je altijd heel simpel een crumble maken en daar weer een quenelle ijs op leggen. Altijd mooi en lekker.
Deze crème brûlée vind ik heel tof:
Ik ga zelf voor een “fine dining” tarte tatin:
https://www.instagram.com/p/CHSyujbBShJ/?igshid=MzRlODBiNWFlZA==
Heeft iemand een tip hoe ik coquiles kan bereiden, wil het een keer proeven en ben het van plan van de week te maken, maar geen idee wat ik er mee moet
Gegrild met soja en gember en dan bij het serveren jonge ui erbij.
In een carpaccio met olijfolie en limoen en granaatappel.
Even een leuk nieuwtje dat ik hier het beste kan droppen, denk ik: Er komt een herdruk van het oude kookboek van Oma Keasberry.
Oma Keasberry heeft een belangrijke rol gespeeld in het brengen (en populair maken) van de Indische keuken naar Nederland, en opende 1 van de eerste Indische restaurants in Amsterdam. Vanaf 1954 had ze daar het restaurant Djokja, dat een begrip werd vanwege de authentieke gerechten die werden geserveerd. Het restaurant is nog een tijd in de familie gebleven tot het sloot in 1990.
Ze bundelde haar recepten in het boek Oma Keasberry’s Indische Keukengeheimen dat in 1976 op de markt verscheen en nog 15 jaar een herdruk kreeg. Sindsdien niet meer, en daardoor werd het een echt collectors-item. Op Marktplaats en Bol lopen de prijzen van een tweedehands exemplaar ook nu nog op tot boven de 100 euro.
De kleinzoon van Oma Keasberry heeft daarom besloten het kookboek opnieuw uit te brengen in een beperkte oplage, maar dan voor een normale prijs van 22,50. Zodra ik dat nieuws hoorde heb ik me ingeschreven op de lijst om op de hoogte gehouden te worden, en vanochtend las ik dat de eerste exemplaren momenteel verzonden worden.
Ik ben echt megabenieuwd naar het boek want ik wilde het boek al lang, maar niet voor zo’n hoge prijs. Wellicht zijn er meer mensen hier die graag experimenteren met de Indische keuken, en het leuk zouden vinden deze klassieker toe te voegen aan hun collectie.
Oooh wat cool! Ik heb die boek ooit eens voor 75 cent op de kop getikt in de kringloop. Ik had het boek nog bijna laten liggen tot ik even ging googlen en belachelijke prijzen zag al la 45 euro en hoger.
Eerlijk gezegd heb ik nog nooit iets eruit gemaakt met het zijn leuke recepten zonder veel poespas opgeschreven. Ik ben heel benieuwd wat je van het boek vindt.
75 cent! Wauw dat is echt een mega goede deal zeg. Ik heb ook altijd wel gekeken in de kringloop, maar ik vond het boekje nooit.
Staan er ook zoete dingen / toetjes / gebak in?
Ik heb begrepen uit Indische kookgroepen op FB dat heel veel mensen dit boekje zien als een soort bijbel voor hun Indische recepten, en dat ook huidige restaurants hun gerechten hebben gebaseerd op de recepten van Oma Keasberry. Dus mijn verwachtingen zijn best hoog.
Ik heb het boek er even bijfgezocht en er staan wel zoete dingen in onder het kopje nagerechten. Oa ananaskoekjes, smeerpop en kue timus. En twee drankjes, tjendol en kintja.
De recepten zijn echt heel summier opgeschreven. Ik las via jouw link iets als dat het net een sergeant is die commando’s geeft en dat klopt wel ja haha. Het is dan ook wel handig als je een beetje weet hoe je moet koken, maar dat komt bij jou sowieso goed
Edit: het was trouwens 80 cent, ik zie net nog het stickertje op de achterkant zitten. Ik denk de beste kringloop vondst die ik ooit heb gedaan.
Wat ik heel leuk vind is dat de vorige eigenaar aantekeningen heeft gemaakt en kruisjes heeft gezet bij de recepten, ik denk dat dat betekend hoe vaak die ze heeft gemaakt. Dendeng terih bijvoorbeeld heeft die 3x gemaakt en sajur taoge 5x daar staat ook nog bij samen met blz 60.
Ohhh daar ben ik benieuwd naar! Smeerproppen heb ik al eens gemaakt, die zijn lekker.
Wat leuk van de vorige eigenaar, zo kan je goed zien welke recepten een succes waren!
Blijkbaar smaken smeerproppen een stuk lekkerder dan ze klinken, gelukkig maar