MastercheFF

Iemand enig idee wat ik kan maken met twee koolrapen en een koolrabi? Zaten in m’n too good to go pakket.

3 likes

Roerbakken met gember of citroen

4 likes

Ik heb de zwarte ook. Enig nadeel vind ik dat het helemaal zwart is. De andere binnenkanten zijn wit en dat lijkt me makkelijker met schoonmaken.

3 likes

Als het een goede koolrabi is dan kan je het ook prima rauw eten, met wat hummus of een andere dip. Anders idd roerbakken!

3 likes

Wat is jullie favoriete (vegetarische) recept met palmkool? Ik wilde risotto met palmkool maken maar m’n vriend gaat vandaag al risotto met verse doperwten maken dus ik wil iets anders maar heb ff geen inspiratie. Ik dacht misschien ribollita of een soort stoofje met gort of gerst of ronde zilvervliesrijst maar daar verdwijnt die palmkool dan zo in.

ik vind palmkool zo’n prachtige groente :heart:

1 like

Ik heb deze een keer opgeslagen n.a.v. een tip van hier:

En ik doe het graag in harira, minestrone en curry.

2 likes

Ja palmkool :heart: :heart: Ik vind het door stoof-achtige dingen inderdaad lekker maar m’n favoriete ding om ermee te doen is door spaghetti aglio olio e peperoncino! Daarin komt het zoetige van de palmkool ook goed naar voren. Kort met de pasta mee blancheren of even meebakken met de knoflook werkt allebei goed.

4 likes

Heel simpel, maar ik vind het ook heel lekker als je het alleen een beetje bakt met olie en knoflook. Of op een zelfgemaakte focaccia.

2 likes

Oehh thanks voor de suggesties @roeptoeter @grace @Dazed @Desalnietteplus, is nog moeilijk kiezen maar ik zal morgen of overmorgen wel even laten weten wat het geworden is in het wat eet je vandaag topic :grin:

2 likes

Niet palmkool, maar denk hetzelfde principe: boerenkool “chips” met tahini. Het liefst van hele bladeren, met nerf verwijderd.

3 likes

Ik ga hiervoor speciaal naar de veel te dure Rotterdamse Oogstmarkt.
Iets heel anders: daar hebben ze van de zomer heel af en toe exotisch fruit, zoals guava :heart_eyes:.

Welk recept gebruik je voor de Galette? Ze zijn bij mij nog nooit mooi stevig en krokant geworden.

2 likes

Ik vind deze ovenschotel lekker. Je kan de herfstgroenten ook wel vervangen door andere groenten.

Vroeger zag ik het ook wel liggen bij EkoPlaza (niet veel goedkoper haha).

2 likes

En niet bij een groenteboer (op de javastraat)? Ik kon vaak wel hele boerenkool kopen bij de groenteboer om de hoek (in west)

Ik wil graag een paar kookboeken kopen, maar ik vind zóveel interessant dat ik het niet meer weet. Deze spreken me aan:

Polpo (Venetiaans kookboek)
Bitter Honey (uit Sardinië)
Mezcla (combinatie van braziliaans, spaans, Italiaans€
Falastin (Palestijnse gerechten)
Zaitoun (Palestijns)
The Saffron Tales (Palestijns)
Persiana (Perzisch)
Gennaro’s Limoni (Italiaans, allerlei recepten gefocust op citroen)

En wellicht:
Malakeh (syrisch)
Bayrut (Libanees)
Parwana (Afghaans)
Maar kan hier geen voorbeeldrecepten van vinden dus iets minder zicht op de inhoud.

Heeft iemand ervaring met een of meerdere van deze kookboeken? Italiaans en de Midden-Oosterse keuken zijn sowieso mijn favoriet.

2 likes

Heb je niet een boekhandel in de buurt waar je even kan bladeren? Dat helpt mij het meest. Zijn nu allemaal mooie boeken, maar ik weet ook dat er in bepaalde boeken met vrij dure ingrediënten gewerkt wordt die ik bijv niet thuis koop en gebruik (bijv heel veel of duur vlees of vrij dure vis etc etc). Terwijl er ook weer boeken tussen staan zoals Mezcla of Zaitoun die dit weer niet hebben en weer meer recepten hebben voor ‘gewoon’ thuis.

Ik vind die eerste boeken vaak ook heel mooi en heerlijk om naar te kijken, maar weet dan bijv wel dat ik er minder snel wat uit maak. Ik kijk soms ook trouwens op Instagram etc onder de hashtag van de auteur/ kookboek naar thuiskoks die dingen namaken. Dan krijg ik vaak ook een beter beeld.

4 likes

Ja goed idee! Wel een in Utrecht waar ze een aantal hebben, maar sowieso Saffron Tales en Gennaro’s Limoni niet van de bovenste lijst en die leken me beide ook wel heel leuk!
Maar sowieso goed om de rest even te gaan bekijken inderdaad. Wel zin in lekker doorbladeren :nerd_face:

Ja vind ik zelf ook echt heel leuk (verzamel ze zelf) en doe ook regelmatig een rondje langs de nieuwe boeken. Heel rustgevend haha.

2 likes

Ik heb Falastin en Zaitoun, in beide staan goede gerechten maar de gerechten lijken wel wat op elkaar. Als ik zou moeten kiezen dan zou ik Falastin kiezen.

Ik twijfelde tussen Zaitoun, Baladi en Palestine On A Plate, ik denk dat de laatste twee wat meer andere gerechten hebben dan Falastin.

Parwana Afghan Kitchen — The Journey Hier kan je een paar voorbeeld recepten vinden
House & Home - 3 Recipes From The Heart Of A Lebanese Kitchen het zijn er maar 3 maar misschien heb je er wat aan

1 like