Wat zijn nog aanraders aan kookboeken van verschillende landen of catogorieën. Ik heb al heel veel verschillende speciefieke en ook algemene, maar misschien mis ik er echt nog een paar.
Het maakt niet erg uit wat het voor soort is zoalng het authentieke recepten heeft aks het van een bepaald land is en niet alleen de algemene
Deze is superlekker!
Volstrekt willekeurig maar wie weet staat er iets tussen dat je aanspreekt:
Chin. Ind. Rest. kookboek - Lee
De echte Chinese keuken thuis - Dunlop
De zilveren lepel
India - Pant
Honey & co - Packer
Zilveren lepel heb ik in het engels, die laatste vind ik intressant. Ik ga daar eens meer naar kijken
Wat ik altijd probeer te doen is een avond uitzoeken en dan een thema kiezen, bijvoorbeeld japans of een bepaald ingrediënt, dan sla ik het kookboek open en zoek ik er minstens 3 recepten uit. Dan maak ik ook gelijk een boodschappenlijstje etc, want zonder vooruitplannen en tijd nemen ervoor merk ik dat ik liever snel op internet opzoek
Ekoplaza
Zwarte kikkererwten koop je gedroogd bij de toko of Indiase winkel. Tegenwoordig verkoopt Bonduelle in de supermarkt wel mini blikjes met al geweekte zwarte kikkererwten (echt sinds paar weken pas).
Choi Sum is ook echt een standaard groente bij de toko (en erg lekker vind ik zelf).
Snijbiet (chard) e.d. heb ik wel bij ekoplaza etc gezien.
roodlof hebben ze met pasen en kerst vaak in de meeste supermarkten wel en de zwarte kikkererwten zijn er gewoon bij de albert heijn
Isw hispip cabbage niet gewoon spitskool?
De ‘paddoketchup’ van Yvette van Boven
Of je de plek hebt weet ik niet, maar ik heb vorig jaar zelf boerenkool geplant en ik heb echt heel veel kunnen oogsten en heb er echt niets aan hoeven doen
Nou na even rondkijken heb ik twee andere boeken gevonden waarvan de inhoud me het meest aansprak: Flavour & The Italian Pantry.
Maar die tweede is wel vrij basic.
Falastin vond ik ook wel een goeie, en Parwana ook maar die heeft een vriendin al dus kan ik foto’s uit maken!
Ik leen kookboeken waar ik over twijfel vaak eerst even bij de bieb om rustig doorheen te bladeren en een keer een recept uit te proberen!
Of je nog meer zoekt weet ik niet, maar ik heb zelf 3 boeken in de spaanse en oosterse richting/joods van claudia roden waar ik erg tevreden over ben
Ik heb zelf de boeken Falastin, Mezcla, Bayrut en Polpo. Vooral de eerste twee vind ik erg leuk. Mezcla is zo origineel qua recepten en echt een van mijn lievelingsboeken. Het is fusion koken tussen Italiaans, Mexicaans. en Braziliaans. Hierdoor gebruikt ze ook wel dingen die hier wat moeilijker verkrijgbaar zijn, maar bij de toko uiteindelijk wel te verkrijgen. Falastin heeft prachtige fotografie, mooie begeleidende teksten en goede receptuur. Ondanks dat ik wel echt origineel boek vind, pak ik hem er niet zo vaak bij. Flavour is natuurlijk van Ottolenghi en de auteur van Mezcla. In Flavour staan vooral wat uitgebreidere recepten die meer geschikt zijn voor het weekend dan doordeweeks. Bayrut is een standaard Libanees kookboek met hummus, falafel etc. Het boek Bitter Honey heb ik alleen ingekeken. Het is veel met ingrediënten die hier niet verkrijgbaar zijn en zou ik daardoor niet aanraden. Zij heeft ook een Sardiaans (?) bakboek uitgebracht (la vita e dolce) en die vind ik wel echt leuk! Geen standaard tiramisu recepten zeg maar.
@Mette12 ik ben zelf erg enthousiast over Tender Heart. De cover is vreselijk, maar het is een heel dik boek met allerlei hoofdstukken gebaseerd op een type groente. Zij kookt voornamelijk Aziatisch.
Oh wat een fijne uitleg dit! Super bedankt. En wat leuk dat je er zoveel hebt. La vita e dolce zag ik inderdaad ook voorbij komen, wil ik ook wel eens lezen. Love italiaanse toetjes.
Mezcla zag er inderdaad origineel uit, maar ik zag veel met bonen en daar houd ik niet zo van! Polpo heel mooi boek maar veel ham (eet ik niet).
Wat is je favoriete italiaanse boek?
Ik wil deze week/binnenkort ook een keer lasagne maken, ik heb dat dus nog nooit zelf gemaakt.
Heeft iemand ervaring met dit recept? Of iemand anders een aanrader? wel een recept zonder wijn/varkensgehakt (of waar dit makkelijk weggelaten kan worden).
Haha ik ben inmiddels kookboekenverzamelaar dus hier moet ik wel op reageren Mezcla vind ik echt een goeie! Staat een geweldig lekkere vega ‘bolognaise’-saus in die ik nu bijna wekelijks maak.
Falastin en Bayrut vind ik ook zeker de moeite, maar ik heb er nog niet zoveel zelf uit gemaakt dus vind ik moeilijker oordelen.
Persiana is top! Heel toevallig heb ik aankomend weekend afgesproken met mijn kookclub en gaan we allemaal een gerecht uit het boek klaarmaken, dus ik verwacht dat de tafel met minstens de helft vh boek vol zal staan
Andere boeken die je misschien nog leuk zou kunnen vinden: Henna Hanina van Nadia Zerouali, Africana van Lerato (veeel goede recepten), Bokertov, Indorock van Vanja Van Der Leeden.
Ik heb geen specifiek recept, maar zorg voor genoeg vocht zodat de pasta goed wordt en zorg ervoor voor dat de lasagnabladen niet over elkaar heen liggen, dan heb je kans dat ze taai of harder blijven wat niet lekker is
Ik denk dat ik de lasagnabladen even 2 min voor laat koken! (Ga ze zelf maken). Dan heb ik er geen zorgen over of het wel goed gaar wordt. En dan 25 min in de oven ipv 45.