Dit wordt mijn nieuwe verslaving. Ik heb er ook nog een klein beetje gemberpoeder door gedaan en zit er nu worteltjes in te dippen, echt top. Het lijkt me ook lekker bij (wortel)groenten uit de oven, op popcorn, in chocolademelk, op vers gebakken koekjes en ik ga het morgen door mijn koffie doen en op mijn kwark met granola. En ik heb verse vijgen dus misschien nog iets van een broodje met ricotta, geroosterde vijgen, walnoten, honing en dit zout?
Ik hoop niet dat deze vraag al 100x gesteld is, maar ik kon het niet vinden in dit topic in ieder geval - hebben jullie tips voor goede koekenpannen? Ik had een ouderwetse Tefal met anti-aanbak maar die ben ik ooit ergens laten staan (heel suf) en daarna heb ik een goedkope variant (HEMA, Blokker, geen idee meer) gekocht en uiteraard spijt want na enkele maanden al niet meer in goede staat. Heb ook een Greenpan geprobeerd maar daar was ik eigenlijk niet zo tevreden over.
Ik heb ook een gietijzeren koekenpan, maar die is wat te klein en bakt ook niet alles goed zonder aan te bakken (maar dat kan ook aan mijzelf liggen hoor). Ik dacht zelf aan RVS (ondanks de specifieke gebruiksaanwijzing), hebben jullie daar ervaring mee? Of dus andere tips?
Het mag overigens ook best wat kosten want ik gebruik zo’n pan supervaak.
Heb zelf een combinatie van rvs, plaatstaal en geëmailleerde pannen van creuset.
Vind ik zelf fijn omdat ik alle pannen voor iets anders gebruik. Flink duur wel, maar heb zelf steeds bij het weggooien van een oude pan, die pan vervangen voor een nieuwe duurzame.
Qua merk is het trouwens dus creuset en het plaatstaal van de buyer!
Ik vind RVS chill en gewoon plaatstaal (bijvoorbeeld van De Buyer). Heeft allebei een gebruiksaanwijzing, staal moet je inbranden en mag je daarna niet met afwasmiddel wassen (alleen heet water). En sommige dingen bak je er beter niet in, vooral zuren dingen dus bijvoorbeeld tomatensaus tasten de zelfgemaakte anti aanbak aan die je hebt gemaakt met inbranden en gebruiken. Als je pan goed is ingebrand dan werkt het hetzelfde als een pan met anti aanbaklaag qua bakgemak. Bijkomend voordeel is dat die pannen relatief goedkoop zijn!
RVS vind ik ook fijn, dan moet je ook letten op een goeie dikke pan en inderdaad goed heet laten worden voordat je er in gaat bakken. Mijn RVS pannen zijn van Demeyere.
Ik gebruik vooral mn RVS hapjespan voor “sauzige” dingen zoals pastasaus, en die plaatstalen pan voor bakken van ei, tosti, en whatever allerlei andere dingen haha
Ik heb een kleine koekenpan van Ikea van plaatstaal. Ik heb 'm ingebrand alsof het gietijzer is, maar dat werkt wel heel goed. Verder heb ik een koekenpan van RVS van Demeyere. Ik vind het heel fijn, maar je moet wel even goed leren hoe dat werkt. Maar hoera, dat kan in de afwasmachine. Wel een investering, maar gaat verder je leven mee.
Bedankt voor jullie snelle reacties! @Verka @boonie @TanteBetje
Goed om het verschil tussen RVS en plaatstaal te lezen, dat was me nog niet helemaal duidelijk. Ik overweeg idd ook verschillende materialen, want ik maak best vaak tomatige sauzen (in kleine hoeveelheden) en dat doe ik altijd in een koekenpan, maar ik wil ook ei, tofu, quesadillas, etc goed kunnen bakken. Ik ga eens kijken naar de door jullie genoemde merken.
Ik heb zelf een combinatie van greenpan en rvs demeyere, maar ik las laatst iets over onyx cookware en dat wordt mijn volgende pan om te proberen denk ik. Dat blijkt een hybride antiaanbak koekenpan te zijn zonder pfas, maar toch iets makkelijker te gebruiken dan gewoon rvs.
Laat je niet teveel afschrikken voor “zurige sauzen” zoals tomaten in al deze materialen. Als gietijzer of plaatstaal goed zijn ingebrand, kunnen ze die sauzen prima aan. Voor dit soort sauzen gebruik ik mijn Demeyere stoof/hapjespan van RVS, maar een goede Creuset met emaille aan de binnenkant is dan ook wel een optie. Maar ik maak gewoon een kleine shaksuka in mijn goedkope plaatstalen koekenpannetje van Ikea. Niets aan de hand.
@NouveauPoiteau precies dit had ik ook kunnen typen! Hier ook plaatstaal van De Buyer en RVS van Demeyere, heel tevreden mee. Ik heb van allebei een grote en een kleine en heb nooit het idee dat ik nog een ander soort pan mis.
Ik gebruik heel graag gerookte maldon (maar die zal je misschien ook al wel hebben) en citroen fleur de sel!
Edit: oh oeps sorry voor de dubbelpost
Nah wat fijn al deze tips! Veel dank!
Wat een vrolijke boekomslag!
Kwam hier om dit te vragen ga er even inkijken in de boekwinkel, ben erg benieuwd.
Heeft iemand nog lekkere tips met paksoi? Ik heb echt elke week paksoi in m’n groentepakket en ben door m’n inspiratie heen haha
Mijn favoriete noedels, heb ze vandaag ook weer als lunch
Stamppot!
Ik heb hem gekregen voor mijn verjaardag en ben bezig met geroosterde spitskool met misoboter! Niet helemaal volgens recept, er moet witte miso in en dat had de supermarkt hier niet en ook donkere sojasaus ipv lichte, we gaan het zien
Heeft iemand een gouden tip hoe mijn diepvries gyoza’s niet aan de pan blijven plakken? Ik doe alles volgens de instructies (olie, paar min aanbakken, scheut water, even stomen…)
Maar ze blijven allemaal plakken waardoor ze dus niet crunchy worden aan de onderkant én ik ze kapot trek als ik ze uit de pan wil halen. Echt zonde