Wat zijn leuke websites om meer over koken/eten te leren?
Dus niet voor recepten, maar waar ingrediënten worden uitgediept en kooktechnieken besproken?
Ik heb laatst via Bookbeat het kookboek Extra van Jasmijn Beerthuis gelezen, daar staan naast recepten ook veel technieken, tips en theorieën in. Geen website maar linkt wel aan wat je zoekt.
Sowieso ‘Over eten en koken’ van Harold McGee, Ethan Chlebowski op YouTube, Benjamin The Baker voor bakken, die doen echt van die deep dives. Veel kennis van koken/bakken heb ik van YouTube, ik vind het handig dat je kan zien hoe iets eruit moet zien.
Niet echt specifieke websites dus, sorry.
https://www.seriouseats.com/ vind ik een goede, veel tips en ook meer uitleg over de verschillende techniquen die je kan gebruiken.
Verder ook uitleg over benodigheden en tips waar je op moet letten bij het kopen ervan.
https://cooked.wiki/
Ik ben een we4k terug achter deze website gekomen en ik vind het echt ideaal om recepten in op te slaan. Ook mogelijk vanuit social media en video’s
Oeh leuke vraag, ben ook benieuwd naar de andere antwoorden maar voor mij:
Boeken voor technieken:
- Zout vet zuur hitte van Samin Nosrat. Eerste deel van het boek bespreek de 4 ‘technieken’ uit de titel heel uitgebreid met manieren om te oefenen. Tweede deel is recepten met veel variatie mogelijkheden.
- Kookbijbel van Niki Segnit. Megadik boek die uitlegt hoe recepten aan elkaar gelinkt zijn door stapjes te maken tussen recepten. (bv van flatbreads naar crackers). Heel veel achtergrond info en daarna recepten met weer veel variaties uitgelegd.
Boeken voor ingrediënten:
- de smaakbijbel van Niki Segnit. Die beschrijft heel veel smaken en al hun bekende en onbekende smaakcombinaties. Pak ik er zelfs bij het koken nog weleens bij om even inspiratie op te doen.
Voor de rest heb ik vroeger veel video’s van Bon Appetit gekeken (totdat ze in opspraak kwamen maar geloof dat de boel nu wat beter op orde is ) en ik kijk tegenwoordig graag Masterchef Australië, daar steek ik toch ook vaak nog wat van op haha.
Ik luister graag de podcast Wat schaft de Podcast. Die diepen vaak een techniek/keuken/gerecht helemaal uit. Soms een tikkie Amsterdams haha maar wel echte food nerds.
En soms koop ik op thema specifieke boeken met meer achtergrond info, bv Over Rot en Noma’s handboek voor fermenteren of een specifiek cocktailboek bv.
Ik was aan het bijlezen en nu ben ik heel benieuwd of je het inmiddels al geproefd hebt?
Het boek Smaakvrienden van Angelique Schmeink past hier ook goed bij. Ze gaat in op de verschillende smaken en waarom sommige dingen heel goed bij elkaar passen en sommige niet. Met allerlei voorbeelden voor verschillende gerechten en combinaties.
Mega veel tips, heel fijn!
Ik ga straks lnaar de boekenwinkel voor een paar van jullie aanraders. Boeken lezen vind ik eigenlijk ook het leukst om te doen en daarna het internet voor video’s
Ik heb ook niet iets specifieks waar ik over wil leren, maar vind van die random feitjes over eten fantastisch.
Nu ben ik vooral bezig met de oost-Afrikaanse keuken waar ze veel met gedroogde okra werken om de stoofpotjes te binden en “slijmeriger” te krijgen.
Heel prijzig, maar dit boek is echt geweldig voor afrikaanse recepten vind ik
Orishirishi cookbook
Naast alle goede tips die je al gegeven hebt vind ik op YouTube alles van Sohla El-Waylly ook heel fijn, vooral de 101 serie die ze doet voor NYT cooking! Zij legt veel meer principes uit en redenen om iets op een bepaalde manier te doen dan echt recepten, vind ik zelf heel prettig. Ik heb ook haar boek Start Here maar ben er nog niet aan toegekomen om die te lezen dus weet nog niet zeker of die net zo fijn is
Nee, nog niet. Ik had even geen tijd ruimte in m’n hoofd om nieuwe dingen te proberen. Wel jammer, want ik vind dat wel heel leuk. Hopelijk lukt het komende week! Ik zal laten weten hoe het was.
Hier is nu ook een vega variant van! Super leuk boek is dat.
https://libris.nl/a/niki-segnit/de-groene-smaakbijbel/501535562
Zijn er hier mensen die een voedseldroger gebruiken en zo ja, hoe bevalt dat?
Ik ben geen superfan, maar dat kan misschien komen doordat ik een slechte had. Mijn ervaring is dat het heel erg lang duurt voordat het eten droogt en eigenlijk niet helemaal droog wordt.
De oven droogt het eten in mijn ervaring beter.
En ook in de zon drogen wanneer het goed weer is
Wat wil je ermee maken? Ik gebruik dat om eten te drogen om mee te nemen op meerdaagse trektocht, maar ik gok in dit topic dat je een ander doel hebt?
In mijn ervaring/ gebruik wordt eten er niet lekkerder van (integendeel). Je moet alles kleiner snijden en dunner uitspreiden dan je denkt, en het duurt inderdaad ook vrij lang! Sommige dingen (bv tofu) doe ik eerst in de diepvries zodat een stuk vocht al onttrokken is. Ik doe er nooit iets vet in omdat het dan niet goed droogt (maar dat is vooral belangrijk omdat ik het lang wil kunnen houden zonder dat het ranzig wordt).
@Hola Ik zou het vooral gebruiken voor fruit, om dat te drogen en langer houdbaar te maken na het oogsten. Of kruiden om ze langer houdbaar te maken. Hebben jullie daar ervaring mee? Bijvoorbeeld met pruimen of appels?
Alleen ik lees wisselende ervaringen; niet elk apparaat wordt even positief ontvangen en ik wil ook niet meteen een joekel van een apparaat omdat mijn ruimte niet onbeperkt is.
Aan drogen in de oven heb ik ook gedacht maar dat lijkt me qua energieverbruik minder aantrekkelijk.
Ik gebruikte het vooral om (bloed)sinaasappels mee te drogen, maar moest de schijven al goed deppen. Ook rekening houden met dat de roosters niet te vol zijn.
Ik kan me voorstellen dat het voor kruiden (die niet zoveel vocht bevatten) ideaal werkt, zelfs als het apparaat niet state of the art is.
Bevalt mij goed! Heb hem pas kort en tot nu toe gebruikt om appels, bananen, veel verschillende bessen (japanse wijnbes, bramen, frambozen), pepers en kruiden te drogen. Het moet inderdaad lang in de oven (een nacht meestal) en sommige dingen zien er niet zo lekker uit (banaan) maar het smaakt wel echt goed. Vooral met appels, je proeft echt nog welk soort appel je er in gedroogd hebt.
Ah dat klinkt fijn, welke heb jij als ik vragen mag?