Meer offline

Yes hier ook :pensive:

Hier ook haha

2 likes

Haha ook :smiling_face_with_tear:

3 likes

Ik zit echt te overwegen om gewoon een simpele nokia te kopen. Ik ben bezig met schermtijd te minderen en soms lukt maar soms dagen gewoon zonder dat je het doorhebt 7u…ik vind dat echt vreselijk. Dit forum is trouwens wel echt een grote boosdoener :smiling_face_with_tear:

Iemand tips ? :face_holding_back_tears:
Zijn er mensen die over zijn gestapt naar simpele telefoon?

6 likes

Ik heb One Sec nu bij instagram en dat werkt heel goed. Overweeg de ‘pro’ te kopen en mezelf zo te laten minderen met meerdere apps. Verder zit ik in hetzelfde schuitje

3 likes

Ik heb ± 3 jaar een dumbphone gebruikt maar door corona ben ik teruggegaan naar een smartphone. Heb nog steeds een minimalistisch abonnementje van € 2,50 met 150 (of 250?) mb internet, dus ben eigenlijk alleen binnenshuis online, maar soms verlang ik wel terug naar de 0%-smartphonetijden. Al waardeer ik ook wel weer de dingen die de smartphone te bieden heeft, haha.

Ik vond de drastische stap in ieder geval wel fijn toen en de manier waarop ik nu met mijn telefoon omga bevalt me beter dan voordat ik die wissel maakte.

Heb ook weleens hier gepost over hoe het was om te stoppen.

2 likes

Ik heb dit ook al een paar keer overwogen. Je hebt ook telefoons waar je dan wel whatsapp op hebt en volgens mij ook de mogelijkheid van Google Maps. Maar ja als je dan iets hebt bijv met het ov dan zit je dus want dat gaat ook allemaal online. Heel vaak is er niet iemand van het personeel dus ik ben nog wat in dubio. Ik weet ook niet hoe je dat met spotify dan kan doen. Gedoe.
En ook werk je dan met twee nummers of wissel je. Of ga je je smartphone helemaal niet meer gebruiken.

Dit was volgens mij een seniorentelefoon maar zag er prima uit verder.

2 likes

Ben niet overgestapt maar heb/had wel een hoge schermtijd. Zat eerst rond de 6 uur of hoger (sommige dagen echt 10 uur :smiling_face_with_tear:) en nu 4,5 gemiddeld zie ik. Zeker niet weinig, maar ik raak niet meer verstrikt in urenlang doelloos scrollen dus ik voel me nu veel beter en vind dit ook wel prima zo voor nu.

Voor mij was de eerste stap de app One sec, vooral Instagram was een megaboosdoener bij mij. Hierdoor opende ik deze app niet meer gedachteloos als ik even 3 seconden moest nadenken voor werk en daar geen zin in had haha.
Daarna Instagram (en YouTube) helemaal verwijderd, dat zijn voor mij echt apps die me er helemaal in vasthouden en heel veel energie kosten. Vind het echt heerlijk. Log soms op m’n computer even in, maar blijf dan nooit lang hangen.

Is het bij jou vooral/alleen het forum?

1 like

@tessel klinkt idd wel handig one sec, heb het geïnstalleerd maar hij doet het niet en heb geloof ik alle instellingen goed staan. Maar hij geeft niet een paar seconden wachttijd aan bij de app.

@briseis bedankt voor je reactie. Erg interessant! Heb je post gelezen die je linkte.

@Marquez daarom twijfel ik ook :smiling_face_with_tear: sommige dingen zijn echt handig. Dus lastig…spotify zou ik echt missen en mn camera ook.

@hiraeth het is vooral het forum en instagram kan ik ook doelloos openen steeds. Ik heb het ook verminderd al. Maar moet er echt op letten. Heb al wel timers op apps (maar FF app pakt ie niet) en je kunt ook gemakkelijk tijd toevoegen haha. Ik heb wel eens instagram echt verwijderd en dat hielp uiteraard. Maar besloten toch te houden bijna na een maand omdat ik dacht dat ik het wel aan kon :face_holding_back_tears:

2 likes

Dubbelpost maar ik ben er nu achtergekomen dat mijn watertracker app veel ‘schermtijd’ neemt als hij een melding geeft en ik daar niet direct wat mee doe. Heb nu een app unpluq (beetje zelfde idee als one sec, maar die kreeg ik niet aan de praat). Die blokkeert zelfgekozen apps en als ik er op klik moet ik een patroon maken.

2,5 uur water tracker app :face_holding_back_tears: de rest valt enigzins mee. Chrome dus eigenlijk het forum.

4 likes

Ik vind het zo heerlijk om minder online te zijn. Zoveel tijd voor wat er echt toe doet. Kan het iedereen aanraden haha.
Ik probeer nog minder online te zijn maar dat lukt nog niet helemaal helaas.

Posten op fb deed ik sws al niet meer en insta ook minder. Voor de rest probeer ik ook minder te kijken/lezen maar vind het soms toch nog wel wat vermakelijk dus dat is iets moeilijker.
Ik heb vrijwel geen zin meer om te delen wat ik in mn leven doe op social media. Geeft ook heel veel rust eigenlijk :smiling_face_with_tear: heerlijk.
Heb er overigens ook gewoon geen tijd meer voor en/of maak er gewoon geen tijd meer voor.
Ook fijner om meer bewust in het moment te leven.

7 likes

Heb door jullie vanmorgen Instagram van m’n telefoon gehaald. Toch heftig haha. Hoezo verslaafd…

1 like

Ik heb sinds kort instagram van m’n telefoon af, kijk af en toe op de laptop maar de drang om te scrollen is zo veel minder. Vindt het leuk om af en toe ook wat inspiratie op te doen, maar niet meer gezogen worden in het doelloos scrollen.

Dacht eerst nog om als ik binnenkort naar het buitenland ga om het er dan weer op te zetten, maar voel eigenlijk niet de drang om het te delen. Als ik wil dat anderen deze foto’s zien kan ik dat ook naar ze sturen :blush:

4 likes

Ja precies. Ik irriteerde me aan mezelf omdat ikaar de hele avond op de bank zat te scrollen terwijl ik ook wat leuks zou kunnen doen.

1 like

Haha nou, heel spannend wordt het niet hoor! Maar vooral lezen, met focus een film of serie kijken of een spelletje op de switch of Playstation lezen.

2 likes

O

4 likes

Nee zeker niet. Ik wil vooral van het hersenloos scrollen af.

2 likes

Oke ik up dit topic even

Holy shit ik struggle zo met mijn telefoon. Begint oprecht op een verslaving te lijken. Bijna iedere dag verwijder ik insta wel en dan uur later zit ik weer te scrollen. Helpt ook niet dat ik alleen woon + me helemaal dood verveel op werk + niet zo lekker in mijn vel zit. Maar mocht iemand nog een magische tip hebben dan hoor ik het heel graag

3 likes

Same! Afleiding is het enige wat mij helpt. Wat vervelend dat je niet zo lekker in je vel zit+ werk! Hoop dat het snel weer beter gaat

2 likes

De app Forest. Je blokkeert bepaalde apps op je telefoon voor een ingestelde tijd, en aan het einde krijg je een boom of plant of bloem in je bos (hoe langer hoe meer). Als je dan toch op je telefoon gaat dan komt er een dode boom in je bos :pleading_face:

Echt suf dat het werkt maar voor mij helpt het wel om in die tijd dan toch de telefoon weer weg te leggen.

4 likes