Al jaren roep ik dat ik in mijn vrije tijd allerlei nieuwe offline hobbies wil uitproberen of bestaande hobbies wil uitdiepen, zoals tekenen/kleuren/schilderen, bordspellen spelen, koken/bakken, lezen/schrijven en (moes)tuinieren. Genoeg om uit te kiezen! Ik heb 15min/dag schermtijd op mijn telefoon, daarna gaan niet noodzakelijke apps op slot. Ik heb zelf de code niet, die heeft mijn man ingesteld.
Vanwege mijn werk ben ik de hele dag thuis en ik merk dat ik overdag het eindeloze scrollen op mijn laptop voortzet.
We belanden 's avonds eigenlijk altijd voor de televisie, waarbij we netflix/youtube kijken of gamen. Dat laatste is oprecht een hobby die ik niet aan de kant wil schuiven - mijn tijd op de playstation loopt ook zeker niet de spuigaten uit.
Nu gaan man en ik aan een experiment starten, te beginnen één vaste avond in de week (nu de maandagavond afgesproken) geen schermen voor ons allebei. Kijken of we dan meer rust ervaren (vooral ik) en of we inderdaad meer toekomen aan de hobbies die we zo graag willen proberen (wij allebei). Als het bevalt breiden we het uit naar meerdere dagen.
Hebben jullie dit ook wel eens uitgeprobeerd of zelfs als routine in je week zitten? Ik ben erg benieuwd naar eventuele ervaringsverhalen!