Meer offline

Ik heb sinds kort instagram van m’n telefoon af, kijk af en toe op de laptop maar de drang om te scrollen is zo veel minder. Vindt het leuk om af en toe ook wat inspiratie op te doen, maar niet meer gezogen worden in het doelloos scrollen.

Dacht eerst nog om als ik binnenkort naar het buitenland ga om het er dan weer op te zetten, maar voel eigenlijk niet de drang om het te delen. Als ik wil dat anderen deze foto’s zien kan ik dat ook naar ze sturen :blush:

4 likes

Ja precies. Ik irriteerde me aan mezelf omdat ikaar de hele avond op de bank zat te scrollen terwijl ik ook wat leuks zou kunnen doen.

1 like

Haha nou, heel spannend wordt het niet hoor! Maar vooral lezen, met focus een film of serie kijken of een spelletje op de switch of Playstation lezen.

2 likes

O

4 likes

Nee zeker niet. Ik wil vooral van het hersenloos scrollen af.

2 likes

Oke ik up dit topic even

Holy shit ik struggle zo met mijn telefoon. Begint oprecht op een verslaving te lijken. Bijna iedere dag verwijder ik insta wel en dan uur later zit ik weer te scrollen. Helpt ook niet dat ik alleen woon + me helemaal dood verveel op werk + niet zo lekker in mijn vel zit. Maar mocht iemand nog een magische tip hebben dan hoor ik het heel graag

3 likes

Same! Afleiding is het enige wat mij helpt. Wat vervelend dat je niet zo lekker in je vel zit+ werk! Hoop dat het snel weer beter gaat

2 likes

De app Forest. Je blokkeert bepaalde apps op je telefoon voor een ingestelde tijd, en aan het einde krijg je een boom of plant of bloem in je bos (hoe langer hoe meer). Als je dan toch op je telefoon gaat dan komt er een dode boom in je bos :pleading_face:

Echt suf dat het werkt maar voor mij helpt het wel om in die tijd dan toch de telefoon weer weg te leggen.

4 likes

Thanks ik heb het geinstalleerd! Alle beetjes helpen haha. Snap alleen geen bal van hoe die app werkt want nu zijn insta en whatsapp de enige apps die ik kan gebruiken hahaha en dat wil ik juist niet. Maargoed ff uitzoeken

1 like

Oh dat is gek! Ik heb de betaalde versie en heb daarmee iets andere opties (ik heb een whitelist waar ik bijvoorbeeld de telefoon en mijn to do lijst-app op heb gezet), ik weet even niet meer hoe dat in de gratis versie werkt dus kan je niet helpen…
De betaalde versie is trouwens geen abo maar een eenmalige betaling van een paar euro, ik vind het het wel waard mocht de app verder bevallen.

Heeft iemand met succes zijn telefoonverslaving weten te verminderen? Wat werkt nou echt voor de langere termijn voor iemand met weinig ruggengraat.

1 like

Een nokia 3310 kopen

13 likes

@Alpacamybags maakt een grapje maar ik denk dat de kern er wel een beetje op neerkomt. Als je echt niet van je telefoon af kunt blijven dan zou ik er een gewoonte van maken je telefoon weg te leggen, of apps waar je veel op zit te verwijderen of er een tijdslimiet opzetten. Of totaal iets anders doen waarbij je je telefoon “vergeet”.

Bij mij is dat eigenlijk ook het enige dat een beetje werkt, als hij ergens in je ooghoek ligt ga je uit gewoonte toch weer kijken.

En de app Forest die hiervoor genoemd wordt is ook wel een goeie!

Ik wil er zelf ook weer meer op gaan letten want ik merk dat ik soms ook niks anders “wil” dan gewoon een beetje scrollen en series kijken. Ik heb genoeg andere dingen die ik leuk vind om te doen, maar dit blijft dan het enige dat ik doe. Ik probeer nu dan toch maar iets anders te gaan doen (met zo in m’n achterhoofd “al is het maar voor vijf minuten”), dan ben je in ieder geval over de drempel heen.

2 likes

Smorgens zo lang mogelijk het gebruik van je telefoon uitstellen.

5 likes

Op dagen dat ik erg druk ben op werk zet ik de kleuren op zwart/wit. Je telefoon wordt echt een stuk minder interessant dan.

2 likes

Dat heb ik vaker gelezen, wil je vertellen waarom dat voor jou verschil maakt?

Hier werkt echt het beste die telefoon ergens neerleggen waar ik niet ben, als ie naast me ligt op de stoel heb ik m elke drie minuten in de handen.

@Ceres
Ik herken de laatste alinea die Evenveel schrijft heel erg. Wat mij (een beetje, want zit alsnog te veelnop m´n gsm) helpt is op voorhand beslissen wat ik die avond wil gaan doen ipv in de zetel liggen scrollen, en dit zo makkelijk mogelijk maken. Vanavond wil ik bv eindelijk weer eens iets gaan naaien, en heb ik patroon, stof en benodigheden al klaar gelegd. Gisteren heb ik koekjes gebakken en had ik een recept klaarliggen, én een luisterboek of serie op m´n laptop erbij. Ik pak dan alsnog m´n telefoon, maar veel minder, en voel me productiever.

5 likes

Dit werkt voor mij ook heel goed, merk dat ik de rest van de dag veel minder behoefte heb om mijn telefoon erbij te pakken

3 likes

Het scherm wordt rustiger en saaier. Ik word niet meer afgeleid door de rode bolletjes en open dan minder snel mijn whatsapp of Instagram. Instagram, forum of nieuwsapps worden ook een stuk saaier in zwart/wit.

1 like

Ok dat is het proberen waard! Kan elke telefoon dat? :innocent: