Ja, heftig, ik heb hem ook gezien. Ik vind het ook sneu voor die generatie, die niet gewend zijn aan notitieboekjes, mp3-speler, agenda’s etc. Ik denk ook dat er veel jongeren opgroeien zonder echte hobbies of talenten die ze ontwikkelen omdat ze veel tijd kwijt zijn aan digitale media. (Ikzelf ook hoor, maar als tiener/twintiger deed ik wel veel offline dingen elke avond, en ken het nog wel).
Heb m gecast op de tv en nu zijn m’n man en ik allebei geïnspireerd ook een dumpphone te kopen
.
Het staat me wel tegen dan iets nieuws te moeten kopen wat mogelijk helemaal niet werkt. En ik vind sommige dingen zoals Spotify wel gewoon handig. Ik heb mn ipods ook nog liggen maar ik voel daar weinig dankbaarheid naar
.
Ik vind het best jammer dat ik geen Ipod heb! Zou graag mijn telefoon in de gracht gooien en een nokia en ipod nemen. Ik denk dat dat de enige manier is om van mijn verslaving af te komen.
Wat een goede tip deze docu
Zelf heb ik niet de ambitie om heel radicaal mijn Smartphone weg te doen. Ik hou teveel van apps zoals Spotify en Google Maps. Maar zeker wat betreft social media wil ik er wel bewuster mee omgaan.
Ze zei het in de docu bijna in een bijzin maar wat ik een mooi inzicht vond was dat ze in eerste instantie haar telefoongebruik langzaam afbouwde. Denk dat ik meer die route wil nemen.
ik werd zo nostalgisch van de MP3-speler en van de treintijden op je hand schrijven!
Heb al een analoge camera die ik vaak gebruik (hij heet Olympus Trip en is heel gebruiksvriendelijk, hoef je niks van fotografie voor te snappen). En nu wil ik eigenlijk ook weer een iPod en een notitieboekje
Bij mij is mijn telefoon alleen niet het probleem, maar vooral dat ik ook een iPad heb. Die heb ik ooit gekocht voor notities/tekenen, de krant, bladmuziek etc, maar je kunt er natuurlijk ook heel goed netflix op kijken. Ik merk vaak dat ik als ik mijn telefoon weg leg, ik meteen mijn iPad weer pak. Mijn telefoon is dan ook weer android, dus limieten die ik instel werken niet op beide apparaten. Een paar maanden geleden ging er opeens een soort knop om en werd mijn schermtijd een stuk minder, maar sinds een paar weken gaat het weer de verkeerde kant op. Ik merk vooral dat als ik alleen thuis ben ik constant behoefte heb aan achtergrondgeluid of afleiding. Terwijl ik jaren alleen heb gewoond en toen echt geen moeite had met stilte en alleen zijn.
Maar wat voor mij wel werkt is mijn telefoon zoveel mogelijk op een vaste plek hebben liggen, en 's nachts niet meer op mijn nachtkastje. Youtube heb ik op mijn telefoon helemaal geblokkeerd, en op mijn account ingesteld dat mijn kijkgeschiedenis niet meer wordt bijgehouden. Dan krijg je dus alleen nog maar de videos te zien van kanalen waar je op geabonneerd bent. Je kunt ook niet meer door shorts heen scrollen.
Ik lees sinds een paar maanden dan wel weer meer op substack (wat ook niet de bedoeling is) en ik merk dat het algoritme me ontzettend stoort. Ik kreeg na een paar dagen lezen al vrijwel alleen maar posts over minderen van telefoongebruik en ‘going analogue’ te zien. En vaak gaat het dan toch vaak weer over dingen die je daarvoor moet kopen. Ik heb al meerdere keren notitieboeken van honderden euros langs zien komen. Echt jammer dat het zo snel al weer draait om dingen kopen.
Gebruik nu een tijdje weer Screenzen voor/tegen m’n Insta-verslaving en dat werkt echt super. Heb ook ‘snachts alle nieuwssites geblockt zodat wanneer ik wakker lig zoals nu al sinds 05:00 ik in ieder geval geen nare nieuwsverhalen kan lezen. Weekt ook echt goed, 30 day streak nu ![]()
Keerzijde ervan is wel dat je je tijd toch ook ergens anders gaat besteden en ik me nu volledig stort op bijvoorbeeld de folders-app en elke aanbieding van elke supermarkt uit m’n hoofd ken en vooral ook: Marktplaats ‘In de buurt’. Nu ga ik vanavond weer een spiegel voor de hal ergens in m’n stad ophalen ![]()
![]()
![]()
Kost me klauwen met geld dit grapje hahaha maar goed, anders was ik vast wel in een of andere Insta-reclame getrapt dus zo praat ik het wel mooi voor mezelf.
Hoe was Mei Socialvrij voor de degene die meededen?
Ik had het proefabonnement op de Groene Amsterdammer en op Vrij Nederland en dat vond ik eigenlijk best leuk.
Groene Amsterdammer was iets te veel, bij de eerste dacht ik nog “ik moet hem helemaal lezen!!!” maar ik vond het daarna wel prima om door te bladeren en de artikelen die me interessant leken te lezen en de rest te laten voor wat het was. Maar dan had ik toch wel weer een extra offline activiteit in het weekend (zo triest als je het zo benoemt omg maar zo voelde het wel :’)).
Ik heb op beiden nog een proefabo genomen, GA stuurde een 10 voor €10 aanbieding en voor VN het proefabo uit deze post.
Ik denk eerlijk gezegd wel dat ik op beide geen permanent abo ga nemen, VN te duur (je betaalt ook best veel voor de site en die lees ik niet) en GA denk ik dat ik na een tijdje er wel genoeg van heb om élke week te krijgen. Maar ik ga het zien.
Verder qua mobiel ben ik nog steeds content zonder de Instagram app. Ik logde 1x in omdat iemand iets wou laten zien en ik schrok wel hoe snel ik toen weer in de eindeloze scroll gezogen werd. Dus daarna gauw weggeklikt en toen was ik wel een paar dagen weer er meer toe getrokken, maar niet zo erg dat ik weer inlogde en het ebde wel weg gelukkig.
Ik zit nu veel op Substack maar dat vind ik nog steeds wel oké, het blijft minder lang interessant dan Insta dus ik blijf veel minder hersenloos erin hangen.
Ik kwam er halverwege mei achter dat het bestond
dus helaas niet meegedaan. Wél voor een maandje instagram verwijderd, dus heel juni niet op instagram. Ben benieuwd, vind het wel een lekker idee!
Wat ontzettend leuk om te lezen! Ik heb ook een proefabbo op GA en VN genomen en ik vond precies hetzelfde als jij haha. Ik ga nog wel even door met VN, want ik vind het een leuk blad en 1x per maand vind ik wel oke. De app/site gebruik ik niet, want dan zit je dus alsnof online. Inderdaad wel prijzig(er dan een proefabbo), dus ik kijk nog even hoelang ik dat doe.
Ik vond vooral de mails van De Correspondent bloed irritant, ik ben nog nooit zo erg gespamd, meine güte
Ik heb soort van meegedaan. Ik vind social media niet zo’n probleem in mijn geval (Ik zit niet mega veel op Insta, maar alles wat ik daar volg vind ik leuk of nuttig om te zien). Ik heb wel reddit geblokt op mn telefoon omdat dat al jaren (decennia
) de plek is waar ik eindeloos scrol terwijl het eigenlijk na 10 minuten niet meer leuk is. Ik heb nu ook een aantal puzzelboekjes naast mn bed liggen om te doen ipv te scrollen en een in mn werktas. Sommige pauzes klets ik veel met collega’s, maar soms heb ik ook even zin in rust. Eerst zat ik dan vaak toch op mn telefoon, nu maak ik puzzels. En dat blijkt erg leuk te zijn!
Niet elke dag lukt het om weinig op mn mobiel te zitten, maar ik heb nu af en toe dagen dat het maar 1 of 1,5 uur is. En dat is voor mij mega weinig! Ik merk dat ik nu veel meer de leuke dingen van het internet nog altijd mee krijg, maar al het negative of saaie veel minder hersenkracht in beslag neemt.
De proef abbos leken me allemaal leuk, en ben ik allemaal vergeten aan te vragen ![]()
Hoe bevalt de tap out? Ik denk erover er ook een te bestellen. Vooral zodat ik ‘s avonds voor het slapen in bed niet meer naar mijn telefoon grijp.
Instagram staat nog steeds niet op mijn telefoon
de momenten dat bepaalde winkels en horeca alleen op Instagram updaten vind ik het irritant, verder prima!
En @Bertha heb je geen fijne plek waar je de telefoon mooi buiten je slaapkamer kunt neerleggen in de avond? Of gaat het meer om de uren ervoor?
Nee ik gebruik altijd een yoga nidra app om mee in slaap te vallen, die moet ik wel aan kunnen zetten
Ik ben niet MyMoon maar heb ook een tap out en ben er echt fan van. Ik las op het forum wat gemengde verhalen, maar bij mij functioneert hij gewoon prima en werkt het heel goed om mijn scrollgewoontes te doorbreken. Ik ben standaard tapped out en moet dus steeds naar dat ding toe lopen voor toegang tot mijn social media. Tijdens werkdagen heb ik dus ook geen toegang tot mijn social media, maar ik vind dat wel prima. Het is enkel onhandig als ik bijv in de stad ben en de openingstijden van een koffiezaakje wil checken, dat geen eigen website heeft maar enkel Instagram.
Voor mijn vriend werkt het minder. Hij heeft zijn sociale media nodig voor zijn werk en wil/kan dus niet standaard tapped out zijn. Daardoor zit er geen routine in en vergeet hij het vaak te gebruiken op vrije dagen.
Weet iemand of er een app is die je schermtijd laat zien op je “beginscherm”? Ik ben de naam voor dat scherm even helemaal kwijt wat zoeken sowieso lastiger maakt, maar ik heb al eerder gezocht en kon toen ook niet 1,2,3 iets vinden. Ik wil dus als ik mn telefoon open meteen mn schermtijd kunnen zien (niet op mn lockscreen, maar dat scherm waar je apps op staan).
Ik weet niet wat voor soort telefoon je hebt maar bij mij (samsung) kan ik op mijn homescreen een widget van digitaal welzijn zetten met oa schermtijd.
Ik heb een Fairphone, die is ook android. Ik heb de optie niet zien staan, maar ik ga er nog een keer naar kijken!
edit: nou dat bleek allemaal niet zo moeilijk te zijn. Ik wist niet dat er een optie was om widgets te kiezen via mn homescreen. Ik zat steeds te zoeken naar apps of opties vanuit “settings” maar daar moets ik niet zijn. Ik heb em nu, bedankt voor de tip!
Ik heb ook een Fairphone en bij mij bleek die schermtijdweergave niet betrouwbaar (veel te hoog) dus ik ben er mee gekapt
Edit: Ik heb hem nu weer teruggezet, misschien is het verholpen in een update nl dus ik geef het even een nieuwe kans