Meer offline

Dit heb ik net zo, mis het geen moment. Geen fomo.

Maar ik merk dus wel dat ik het echt moet verwijderen, account en al.
De telefoon an sich blijft makkelijk te pakken /verslavend

Wel goede tip @Indigo
Lijkt me wel wat overdag alleen bereikbaar via sms of bellen.

4 likes

Oké, het leven zonder smartphone bevalt zo goed dat ik m’n telefoon inmiddels heel vaak kwijt raak en mensen beginnen te klagen dat ik niet bereikbaar ben, haha. Ik heb hem nu ook al sinds vanochtend niet meer gezien. Dus nu ga ik hem maar een vaste plek in huis geven als een vaste telefoon, hopen dat dat helpt.

13 likes

Ik heb de app ScreenZen nou best al een tijdje via een tip volgens mij in dit topic. En het heeft mijn online leven drastisch verminderd. Zit soms dagen niet meer op Instagram, mis er niks aan ook, vergeet het forum heel vaak. Enige wat ik nog wel fijn vind is in contact staan met mijn vrienden. Maar zooooo veel appen die nou ook weer niet. Ik zit dus met name op mijn telefoon nu voor mijn to do list, agenda, whatsapp/signal, Google mals en spotify. Acceptabel.

En terwijl ik dit typte sloot deze app af en moest ik opnieuw 30 seconden wachten voordat het weer opende :skull:

7 likes

Het werkte bij mij ook heel goed, tot ik DuckDuckGo ging gebruiken als browser ipv Safari. Daar werkt Screenzen blijkbaar niet op. :(.

3 likes

Misschien een tip voor anderen ook: https://meisocialvrij.nl/

Je kan je aanmelden dan krijg je allemaal tips en je kan ook een proefabonnement nemen bij verschillende kranten.

5 likes

Yes ik ben ook vandaag begonnen! Wel erg hoe vaak ik al insta heb willen openen :joy:
Ook meteen een Tap out besteld, ben benieuwd wat het gaat doen met mijn schermtijd.

3 likes

Ik doe ook mee - Instagram en YouTube verwijderd van mijn telefoon. Zit veel op Vinted :joy: al ben ik daar iedere x snel vanaf.

1 like

Ik heb afgelopen week Instagram verwijderd, dus komt goed uit!

Ik mis Instagram niet - ik was er ook wel echt klaar mee/voor maar alsnog verbaast het me ook wel. Maar ik vervang de schermtijd gewoon vol met andere apps, dus dat zal ook wel meespelen.
Ik vind dat voor nu ook wel oké als eerste stap, ik ga eerst maar eens kijken hoe dit de komende week blijft gaan.

2 likes

Ik heb de Instagram app ook verwijderd!
Mijn account nog niet, maar ik heb wel vrijwel iedereen ontvolgt, sowieso alle influencers en bekende mensen.
Ik kan nu dus nog wel via de browser op Instagram maar dan ben ik ook echt binnen 1 minuut klaar als er geen nieuwe dingen zijn geplaatst.

Andere social media had ik eigenlijk al niet dus dat scheelt.

Ik wil nog wel minderen met reddit, omdat je daar ook eindeloos kan scrollen.

En gedurende de dag bedenk ik altijd een miljard dingen om te googelen. Dat wil ik voortaan opschrijven om dan later in 1x op te zoeken. Meestal is het dan al niet meer nodig.

1 like

Hierom heb ik na Instagram mijn Youtube app gedeactiveerd op mijn telefoon :rofl::sweat_smile:

@YellowBird Bedankt voor het delen! Ik vind er nog best wel wat “online” dingen tussen zitten want online artikelen lezen of een film streamen staat voor mij niet helemaal gelijk aan meer offline. Desalniettemin gretig gebruik gemaakt van de Cinetree deal. Ik heb meteen Zone of Interest (opnieuw) gekeken, kijktips!

2 likes

ik heb sinds eind februari mn internet thuis opgezegd en geen onbeperkte data op mn telefoon. het is wat rigoureus maar het is me echt van mijn schermverslaving af aan het helpen. ik kijk sowieso geen uren series meer want dat was allemaal via streamen en toevallig was/is mn laptop ook kapot dus ik kon daar ook geen series of films op kijken. het is nog wel een proces en ik heb tot nu toe wel maximale keren data bijgekocht in de maand maar doe dat steeds zo laat mogelijk dus zeker een aantal dagen in de maand dat ik geen internet op mn telefoon heb en sowieso de laatste week vaak niet omdat ik dan niet meer bij kan kopen. ik denk dat ik deze maand onder de maximale extra bundels ga komen.
ben veel meer aan het lezen, tekenen, muziek luisteren, soms een dom puzzelboekje, nu met het goede weer vaker naar buiten en vrienden opzoeken, en me ook regelmatig aan het vervelen!! maar dat wilde ik juist want dan moet ik echt bedenken waar ik zin in heb en of ik misschien gewoon moe ben en niets wil, of ergens van wil ontsnappen en daarvoor een andere oplossing moet vinden in plaats van uren verdwijnen in een serie of scrollen. ik vind het soms wel heel pittig in het niet kunnen ontsnappen aan mijn gevoelens maar dat zal per persoon verschillen en ik heb net genoeg handvatten om daar mee om te kunnen gaan en leer door het wegnemen van mn internet wel steeds beter (veilig) voelen en reguleren & dat is ook deel van de reden en deel van de doelen waarom ik dit zo aanpak.

en qua praktisch of dingen waar ik denk internet voor te moeten gebruiken als ik het niet heb maak ik lijstjes op mn telefoon met dingen die ik online moet doen en dan ga ik af en toe een uurtje op de computer in de bieb. merk dan ook dat veel dingen op dat lijstje helemaal niet zooo boeiend waren en ik die dingen als ik ze thuis bedenk vooral wil om mezelf dan te vermaken uit verveling.
merk ook nu dat ik dan nu nieuwe data heb 1e van de maand dat ik het forum ga bijlezen en eigenlijk al snel denk ja lekker boeiend eigenlijk allemaal en hoeveel informatie van anderen het allemaal is waarvan ik 80% eigenlijk helemaal niet interessant of een toevoeging vind. en heb ook een drukke en leuke dag gehad dus waarom zou ik eigenlijk nog meer indrukken in mn hoofd proppen terwijl ik moe ben? in plaats van nagenieten en alles verwerken en tot rust komen. maar voel ook direct hoe verslavend het dan is om wél door te scrollen en alles te willen lezen. op het begin ging ik ook meeega veel door mn fotogalerij scrollen als ik geen internet had, vooral als ik in bed lag voor het slapengaan. mn ogen ‘moesten’ gewoon heel veel beelden per minuut en mn duim moest scrollen, viel ook best vaak zo half met mn hand in die positie in slaap, echt best ziekelijk. doe nu nog steeds wel af en toe als ik niet kan slapen een beetje foto’s terugkijken maar wel al veel minder en niet zo scroll compulsef. dus ja t is nog wel een ongoing process maar wel schot in de zaak.
ik denk dat ik het iig nog wel een paar maanden zo laat! krijg over de grote lijn ook steeds minder behoefte aan internet (thuis) eigenlijk en doe steeds meer alleen de noodzakelijke dingen als ik data heb.
nja t zal niet voor iedereen een mogelijkheid zijn maar mocht je echt ff goed af willen kicken raad ik het heel erg aan!

oja en wat ook een soort van mooi meegenomen is dat als het later op de dag is en de bieb dicht is of ik geen zin heb om helemaal naar de bieb in de stad te gaan maar wel ineens per se op internet wil ik dan naar de sportschool ga voor de wifi maar dan ga ik daar wel ook sporten anders voelt het echt heel debiel natuurlijk :joy: en soms denk ik ja dan ga ik voor de vorm 10 minuten op de loopband maar als je er eenmaal bent ga je toch wel meer doen dan dat en is het sporten chiller dan wat je dacht dat je per se op vinted moest opzoeken ofzo

50 likes

Wooow wat goed joh!!

4 likes

Ik ben echt onder de indruk hiervan.

Wij hebben thuis even geen internet (door foutieve overstap) maar heb redelijk veel data in mn abo. En ik probeer heeeel bewust overdag met mn schermgebruik om te gaan, omdat ik twee kinderen heb en de schermverslaving niet wil door geven. Maaaaaarrrr als ze op bed liggen ben ik alsnog uren aaan t doomscrollen, such a hypocrite

5 likes

ja echt stom is dat toch ook? of ja niet stom want het is gewoon echt zo verslavend, je brein loves dopamine en alle algoritmes worden zo gemaakt dat je wil blijven scrollen. maar stom dat je het heel bewust en met een hele goede reden niet wil voor je kinderen maar dat je het voor jezelf dan toch minder aanpakt ofzo

2 likes

oja en hoe ik er op kwam was omdat ik een hele tijd terug wel eens bij een vriend/scharrel thuis was en sliep en hij had ff geen stroom en dan gingen we bij kaarslicht boeken lezen. en ik moest daar steeds aan terugdenken dat ik dat zo fijn vond alsof het vakantie was en hoe lekker het was dat we geen internet hadden en dat ik zo lekker kon lezen toen. en dat dat echt alleen ging omdat we letterlijk niets anders konden. dus toen dacht ik ja waarom zet ik het gewoon zelf niet ook uit dan (internet dan niet mn stroom :rofl:)
en heb nog 1 keer gehad na 1/1,5 maand ofzo dat ik dacht ja nu trek ik het niet meer ik wil NU 5 uur lang series kijken!! en toen heb ik mn provider gebeld of ze mn internet weer aan konden zetten maar dan moest ik een nieuw kastje en dat kwam dan de dag daarna pas en moest ik ook weer extra aansluitkosten betalen. en toen dacht ik ja oke laat maar. dus dat was uiteindelijk echt chill. en ben toen maar luisterboeken gaan luisteren bij wijze van passief vermaak. maar merkte dat daarbij ook weer die unattentiveness van waar je door vermaakt en je ondertussen allerlei andere dingen doet wordt inkickte en ook een soort van vluchten als ik me rot voelde omdat de woorden makkelijk over je heen kunnen spoelen, met lezen heb je echt meer concentratie nodig. dus (lange) luisterboeken doe ik ook niet heel veel meer.

en ik had ook allemaal dvds nog gehaald vorige maand gratis bij de bieb en goedkoop bij de kringloop want dacht dan haal ik wel een dvdspeler als ik uiteindelijk vast wel weer zin heb om iets te kijken… maar heb daar tot nu toe ook nog helemaal geen zin in gehad eigenlijk dus geen dvdspeler gehaald en niets gekeken

14 likes

Wauw ik ben geïnspireerd!

1 like

Waanzinnig! Ik zie graag de gelezen boeken terug in het boekentopic :sparkles: en ik denk dat haken/breien ook nog een fijne toevoeging kan zijn? Is iets dat echt rustgevend en ook wel regulerend werkt door de herhalende beweging en zachte stof!

2 likes

Wat fijn zeg! Ik heb het grootste gedeelte van mijn studententijd zonder smartphone en zonder internet thuis doorgebracht en ik denk daar nog zo vaak met weemoed aan terug.

Ik merk ook echt dat stoppen terwijl ik het internet wel tot mijn beschikking heb maar heel moeilijk lukt. Na wat mislukkingen probeer ik nu met mezelf af te spreken wat ik op een dag wèl ga doen (schilderen, lezen, muziek luisteren, de natuur in) zonder mijn telefoon ipv alleen tegen mezelf te zeggen dat ik niet op mijn telefoon mag en dat gaat wel beter. Maar uiteindelijk heb ik hem daarna dan alsnog en wat je ook zegt dat voelt eigenlijk zo zonde na een fijne dag zonder.

3 likes

Wow inderdaad rigoureus! Gewoon vrijwillig internet de deur uitdoen!
Ben heel benieuwd wat je er over een poosje van vindt.

2 likes

Oh dit doet me zo denken aan mijn studententijd! Ik woonde anti-kraak zonder internet en het was pre-smartphone. Dat ik dan gewoon af en toe naar het internetcafe aan de overkant van de straat ging om een uurtje te internetten.

Dat ging toen prima maar nu denk ik: hoe dan?

3 likes