Meer offline

Ik zit al een tijdje met het idee om terug te gaan naar een gewone gsm voor te bellen en sms’en, maar iets houdt me tegen. Ik ben beu van zo afhankelijk te zijn van deze iPhone, wil terug meer in het moment leven, ik heb m’n sociale media apps al verwijderd en werk ook met de Forest app om alles te blokkeren maar toch grijp ik hem nog vaak en dan zit ik alsnog voor dat schermpje. WhatsApp heb ik nodig voor werk en de klasinfo van m’n kinderen, banking en parking en m’n winkelpasjes zitten hier ook in. Heeft er iemand tips of ervaring met de overstap naar een gewone gsm?

3 likes

Mijn post hierboven leg ik een beetje uit hoe ik het doe. Voor winkelpasjes kan je fysieke pasjes aanvragen. Verder lees ik soms dat mensen hun smartphone puur praktisch gebruiken voor de noodzakelijke apps, dus niet meer voor contact. Dan ligt ‘ie ergens in een laatje en staat in principe uit, en zetten ze hem alleen aan als ze hem nodig hebben, bijvoorbeeld voor het aanmelden bij parkeren ofzo.

Whatsapp heb ik op een tablet gezet en check ik 1x per dag, alleen voor contact met kleine bedrijven en een groepsapp van werk. Daar wil ik ook vanaf, maar is nu te onhandig. Vrienden en familie heb ik al gezegd dat ik alleen bereikbaar ben via telefoon, sms of mail.

Verder was het wel even zoeken naar een telefoon. Ik had eerst een nieuwe “dumbphone” besteld maar de belkwaliteit was ver ondermaats. Suf genoeg schijnt dat vaak zo te zijn bij nieuwe dumbphones. Na goed zoeken vond ik thuis nog een oude mobiel die wel goed werkte. Je moet dan wel checken of je telefoon nog op het mobiele netwerk van je provider kan. Oude telefoons werken vaak alleen op 2G of 3G maar dat is/wordt bij veel providers uitgefaseerd. Ik zit nu op 3G bij Odido en dat gaat goed, maar daar stoppen ze komende zomer ook mee. KPN gaat tot eind 2027 iig nog door met 2G.

2 likes

Je kunt tegenwoordig ook een 2e sim kopen voor je nummer. Dus dan kun je een dumb phone en smartphone samen gebruiken met hetzelfde nummer. Je moet dan wel de een uit doen of op vliegtuigstand voor je de ander gebruikt. Dan kun je bijv. 's avonds even je smartphone aandoen om te checken en de rest van de dag een sinpele telefoon bij je hebben. Bij Odido is het zo’n €35 euro geloof ik.

4 likes

Dit heb ik net zo, mis het geen moment. Geen fomo.

Maar ik merk dus wel dat ik het echt moet verwijderen, account en al.
De telefoon an sich blijft makkelijk te pakken /verslavend

Wel goede tip @Indigo
Lijkt me wel wat overdag alleen bereikbaar via sms of bellen.

3 likes