ik heb sinds eind februari mn internet thuis opgezegd en geen onbeperkte data op mn telefoon. het is wat rigoureus maar het is me echt van mijn schermverslaving af aan het helpen. ik kijk sowieso geen uren series meer want dat was allemaal via streamen en toevallig was/is mn laptop ook kapot dus ik kon daar ook geen series of films op kijken. het is nog wel een proces en ik heb tot nu toe wel maximale keren data bijgekocht in de maand maar doe dat steeds zo laat mogelijk dus zeker een aantal dagen in de maand dat ik geen internet op mn telefoon heb en sowieso de laatste week vaak niet omdat ik dan niet meer bij kan kopen. ik denk dat ik deze maand onder de maximale extra bundels ga komen.
ben veel meer aan het lezen, tekenen, muziek luisteren, soms een dom puzzelboekje, nu met het goede weer vaker naar buiten en vrienden opzoeken, en me ook regelmatig aan het vervelen!! maar dat wilde ik juist want dan moet ik echt bedenken waar ik zin in heb en of ik misschien gewoon moe ben en niets wil, of ergens van wil ontsnappen en daarvoor een andere oplossing moet vinden in plaats van uren verdwijnen in een serie of scrollen. ik vind het soms wel heel pittig in het niet kunnen ontsnappen aan mijn gevoelens maar dat zal per persoon verschillen en ik heb net genoeg handvatten om daar mee om te kunnen gaan en leer door het wegnemen van mn internet wel steeds beter (veilig) voelen en reguleren & dat is ook deel van de reden en deel van de doelen waarom ik dit zo aanpak.
en qua praktisch of dingen waar ik denk internet voor te moeten gebruiken als ik het niet heb maak ik lijstjes op mn telefoon met dingen die ik online moet doen en dan ga ik af en toe een uurtje op de computer in de bieb. merk dan ook dat veel dingen op dat lijstje helemaal niet zooo boeiend waren en ik die dingen als ik ze thuis bedenk vooral wil om mezelf dan te vermaken uit verveling.
merk ook nu dat ik dan nu nieuwe data heb 1e van de maand dat ik het forum ga bijlezen en eigenlijk al snel denk ja lekker boeiend eigenlijk allemaal en hoeveel informatie van anderen het allemaal is waarvan ik 80% eigenlijk helemaal niet interessant of een toevoeging vind. en heb ook een drukke en leuke dag gehad dus waarom zou ik eigenlijk nog meer indrukken in mn hoofd proppen terwijl ik moe ben? in plaats van nagenieten en alles verwerken en tot rust komen. maar voel ook direct hoe verslavend het dan is om wél door te scrollen en alles te willen lezen. op het begin ging ik ook meeega veel door mn fotogalerij scrollen als ik geen internet had, vooral als ik in bed lag voor het slapengaan. mn ogen ‘moesten’ gewoon heel veel beelden per minuut en mn duim moest scrollen, viel ook best vaak zo half met mn hand in die positie in slaap, echt best ziekelijk. doe nu nog steeds wel af en toe als ik niet kan slapen een beetje foto’s terugkijken maar wel al veel minder en niet zo scroll compulsef. dus ja t is nog wel een ongoing process maar wel schot in de zaak.
ik denk dat ik het iig nog wel een paar maanden zo laat! krijg over de grote lijn ook steeds minder behoefte aan internet (thuis) eigenlijk en doe steeds meer alleen de noodzakelijke dingen als ik data heb.
nja t zal niet voor iedereen een mogelijkheid zijn maar mocht je echt ff goed af willen kicken raad ik het heel erg aan!
oja en wat ook een soort van mooi meegenomen is dat als het later op de dag is en de bieb dicht is of ik geen zin heb om helemaal naar de bieb in de stad te gaan maar wel ineens per se op internet wil ik dan naar de sportschool ga voor de wifi maar dan ga ik daar wel ook sporten anders voelt het echt heel debiel natuurlijk
en soms denk ik ja dan ga ik voor de vorm 10 minuten op de loopband maar als je er eenmaal bent ga je toch wel meer doen dan dat en is het sporten chiller dan wat je dacht dat je per se op vinted moest opzoeken ofzo