Meer offline

Dit heb ik net zo, mis het geen moment. Geen fomo.

Maar ik merk dus wel dat ik het echt moet verwijderen, account en al.
De telefoon an sich blijft makkelijk te pakken /verslavend

Wel goede tip @Indigo
Lijkt me wel wat overdag alleen bereikbaar via sms of bellen.

4 likes

Oké, het leven zonder smartphone bevalt zo goed dat ik m’n telefoon inmiddels heel vaak kwijt raak en mensen beginnen te klagen dat ik niet bereikbaar ben, haha. Ik heb hem nu ook al sinds vanochtend niet meer gezien. Dus nu ga ik hem maar een vaste plek in huis geven als een vaste telefoon, hopen dat dat helpt.

13 likes

Ik heb de app ScreenZen nou best al een tijdje via een tip volgens mij in dit topic. En het heeft mijn online leven drastisch verminderd. Zit soms dagen niet meer op Instagram, mis er niks aan ook, vergeet het forum heel vaak. Enige wat ik nog wel fijn vind is in contact staan met mijn vrienden. Maar zooooo veel appen die nou ook weer niet. Ik zit dus met name op mijn telefoon nu voor mijn to do list, agenda, whatsapp/signal, Google mals en spotify. Acceptabel.

En terwijl ik dit typte sloot deze app af en moest ik opnieuw 30 seconden wachten voordat het weer opende :skull:

8 likes

Het werkte bij mij ook heel goed, tot ik DuckDuckGo ging gebruiken als browser ipv Safari. Daar werkt Screenzen blijkbaar niet op. :(.

3 likes

Misschien een tip voor anderen ook: https://meisocialvrij.nl/

Je kan je aanmelden dan krijg je allemaal tips en je kan ook een proefabonnement nemen bij verschillende kranten.

6 likes

Yes ik ben ook vandaag begonnen! Wel erg hoe vaak ik al insta heb willen openen :joy:
Ook meteen een Tap out besteld, ben benieuwd wat het gaat doen met mijn schermtijd.

3 likes

Ik doe ook mee - Instagram en YouTube verwijderd van mijn telefoon. Zit veel op Vinted :joy: al ben ik daar iedere x snel vanaf.

1 like

Ik heb afgelopen week Instagram verwijderd, dus komt goed uit!

Ik mis Instagram niet - ik was er ook wel echt klaar mee/voor maar alsnog verbaast het me ook wel. Maar ik vervang de schermtijd gewoon vol met andere apps, dus dat zal ook wel meespelen.
Ik vind dat voor nu ook wel oké als eerste stap, ik ga eerst maar eens kijken hoe dit de komende week blijft gaan.

2 likes

Ik heb de Instagram app ook verwijderd!
Mijn account nog niet, maar ik heb wel vrijwel iedereen ontvolgt, sowieso alle influencers en bekende mensen.
Ik kan nu dus nog wel via de browser op Instagram maar dan ben ik ook echt binnen 1 minuut klaar als er geen nieuwe dingen zijn geplaatst.

Andere social media had ik eigenlijk al niet dus dat scheelt.

Ik wil nog wel minderen met reddit, omdat je daar ook eindeloos kan scrollen.

En gedurende de dag bedenk ik altijd een miljard dingen om te googelen. Dat wil ik voortaan opschrijven om dan later in 1x op te zoeken. Meestal is het dan al niet meer nodig.

1 like

Hierom heb ik na Instagram mijn Youtube app gedeactiveerd op mijn telefoon :rofl::sweat_smile:

@YellowBird Bedankt voor het delen! Ik vind er nog best wel wat “online” dingen tussen zitten want online artikelen lezen of een film streamen staat voor mij niet helemaal gelijk aan meer offline. Desalniettemin gretig gebruik gemaakt van de Cinetree deal. Ik heb meteen Zone of Interest (opnieuw) gekeken, kijktips!

2 likes

Wooow wat goed joh!!

4 likes

Ik ben echt onder de indruk hiervan.

Wij hebben thuis even geen internet (door foutieve overstap) maar heb redelijk veel data in mn abo. En ik probeer heeeel bewust overdag met mn schermgebruik om te gaan, omdat ik twee kinderen heb en de schermverslaving niet wil door geven. Maaaaaarrrr als ze op bed liggen ben ik alsnog uren aaan t doomscrollen, such a hypocrite

5 likes

Wauw ik ben geïnspireerd!

1 like

Waanzinnig! Ik zie graag de gelezen boeken terug in het boekentopic :sparkles: en ik denk dat haken/breien ook nog een fijne toevoeging kan zijn? Is iets dat echt rustgevend en ook wel regulerend werkt door de herhalende beweging en zachte stof!

2 likes

Wat fijn zeg! Ik heb het grootste gedeelte van mijn studententijd zonder smartphone en zonder internet thuis doorgebracht en ik denk daar nog zo vaak met weemoed aan terug.

Ik merk ook echt dat stoppen terwijl ik het internet wel tot mijn beschikking heb maar heel moeilijk lukt. Na wat mislukkingen probeer ik nu met mezelf af te spreken wat ik op een dag wèl ga doen (schilderen, lezen, muziek luisteren, de natuur in) zonder mijn telefoon ipv alleen tegen mezelf te zeggen dat ik niet op mijn telefoon mag en dat gaat wel beter. Maar uiteindelijk heb ik hem daarna dan alsnog en wat je ook zegt dat voelt eigenlijk zo zonde na een fijne dag zonder.

3 likes

Wow inderdaad rigoureus! Gewoon vrijwillig internet de deur uitdoen!
Ben heel benieuwd wat je er over een poosje van vindt.

2 likes

Oh dit doet me zo denken aan mijn studententijd! Ik woonde anti-kraak zonder internet en het was pre-smartphone. Dat ik dan gewoon af en toe naar het internetcafe aan de overkant van de straat ging om een uurtje te internetten.

Dat ging toen prima maar nu denk ik: hoe dan?

3 likes

Was heel fijn! Ik woonde toen antikraak en later kraak, dus het was er gewoon niet, maar ik heb het ook helemaal niet gemist. Ik woonde met vrienden, dus er was ook altijd wel iemand om mee te praten en verder veel lezen en muziek maken en naar buiten en zo.

Essays schrijven en dingen regelen deed ik op de universiteit/in de bibliotheek en social media werd toen meer en meer maar dat heb ik in eerste instantie dus allemaal niet meegekregen. Ik heb nog heel lang lange mails gestuurd naar vrienden die verder weg woonden en 1x in de week of zo las/beantwoordde ik die dan. We hadden een cd-speler en een platenspeler voor muziek dus ik luisterde nog mijn oude cd’s en ik woonde toen net voor het eerst in een grote stad dus ik verdwaalde heel vaak en moest steeds op die tramkaartjes en zo kijken.

Mijn mentale gezondheid was om andere redenen niet super fantastisch toen, maar ik denk wel dat het niet hebben van internet heel erg hielp om in de werkelijke wereld te blijven zegmaar en ik voelde me veel creatiever.

3 likes

Sorry als deze al eens gedeeld is, maar vond het heel goed gedaan, heel vet gefilmd ook:

Zij is een stuk jonger dan ik, van de generatie die echt is opgegroeid met smartphones en ik vond het daardoor ook wel extra pijnlijk oid? Dat het voor die generatie nog meer vanzelfsprekend is dan voor mij, terwijl ik het al zo ontzettend automatisch doe.

14 likes

Hey ik wilde die hier net gaan delen! Hij kwam toevallig gister in mijn YouTube algoritme. Vond hem echt super sterk en goed gemaakt.

1 like