Ik heb een iPhone en daarbij staat het onder toegankelijkheid - kleurfilters. Bij Android weet ik het niet.
Ooooh dat zal vast bestaan, dan weet ik waar ik moet zoeken. Thanks!
Is een telefoonkluis niet een optie? Zag ik bij wilvantien op insta voorbijkomen. Dan kan je een bepaalde periode in elk geval echt niet op je telefoon, bijv in de avonden?
Oke ik kreeg net mân schermtijdmelding van mân telefoon en ik denk echt wtf. Ik ben de laatste tijd juist de hele tijd bezig met het idee dat ik veel te veel op mân telefoon zit, maar mân schermtijd wordt alleen maar hoger.
Dus once again heb ik mân instagram verwijderd (is bij mij echt mân grootste verslaving) en ik ga proberen mân telefoon uit de slaapkamer te houden (heb ik nog nooit geprobeerd eigenlijk)
Ik merkte weer hoe onrustig ik van de telefoon werd en door social media (met name insta) allerlei dingen wilde kopen die ik echt niet nodig heb. Heb facebook en twitter definitief verwijderd en nu al 3 weken niet meer ingelogd op Instagram. Merk nu langzaam aan dat de onrust aan het afnemen is en ik minder drang heb om dingen te kopen.
Merk nog wel dat ik de telefoon makkelijk oppak voor niets, dus dat afbouwen wordt het volgende doel. Wil hem tijdens werktijd eigenlijk in mân tas laten ipv steeds bij me houden. Ik hoop heel erg dat mân focus de komende tijd gaat verbeteren.
Ik heb weer eens mân socials van mn telefoon gehaald. Merk dat ik wat onrustig ben in mn hoofd en dan neemt mn telefoongebruik toe.
Ook had ik al een echte wekker () gekocht voor de slaapkamer om daar mân telefoon te weren. Dus de komende dagen even wennen aan de nieuwe situatie en hopelijk brengt het snel weer wat rust.
Nou we zijn 2 weken en een beschadigde enkelband verder en omdat ik nu dus veel thuis ben is mijn schermtijd weer enorm. Gisteren 4,5 uur
Al jaren roep ik dat ik in mijn vrije tijd allerlei nieuwe offline hobbies wil uitproberen of bestaande hobbies wil uitdiepen, zoals tekenen/kleuren/schilderen, bordspellen spelen, koken/bakken, lezen/schrijven en (moes)tuinieren. Genoeg om uit te kiezen! Ik heb 15min/dag schermtijd op mijn telefoon, daarna gaan niet noodzakelijke apps op slot. Ik heb zelf de code niet, die heeft mijn man ingesteld.
Vanwege mijn werk ben ik de hele dag thuis en ik merk dat ik overdag het eindeloze scrollen op mijn laptop voortzet.
We belanden 's avonds eigenlijk altijd voor de televisie, waarbij we netflix/youtube kijken of gamen. Dat laatste is oprecht een hobby die ik niet aan de kant wil schuiven - mijn tijd op de playstation loopt ook zeker niet de spuigaten uit.
Nu gaan man en ik aan een experiment starten, te beginnen één vaste avond in de week (nu de maandagavond afgesproken) geen schermen voor ons allebei. Kijken of we dan meer rust ervaren (vooral ik) en of we inderdaad meer toekomen aan de hobbies die we zo graag willen proberen (wij allebei). Als het bevalt breiden we het uit naar meerdere dagen.
Hebben jullie dit ook wel eens uitgeprobeerd of zelfs als routine in je week zitten? Ik ben erg benieuwd naar eventuele ervaringsverhalen!
Ik heb zelf een maand of 8 al mn data uit gehad. Het was de eerste week wel lastig maar daarna wende het al gauw. Ik keek sâavonds even op whatsapp en mail en dat was het. Heerlijk! Ook voor mân geestelijke gemoed veel lekkerder.
Oh, wat een goed idee!
Wij willen dit ook gaan proberen. Soms heb ik wel eens een avond mijn telefoon uit of er niet bij, en dat vind ik dan echt heerlijk ontspannen - wil ik ook vaker doen!
Ben benieuwd naar jullie ervaringen!
Welke app is dat met een code?
Ik heb als telefoon de Samsung Galaxy 23 en daar zit het in de instellingen van de telefoon.
Instellingen â Digitaal welzijn en ouderlijk toezicht â Instellingen daarvan â pincode instellen.
Onder het kopje ââapp timersââ kun je dan instellen hoeveel schermtijd je wil en welke apps daaronder vallen. Ik heb apps als bankieren, spotify, whatsapp, google maps erbuiten gelaten, zodat ik wel mijn telefoon functioneel kan blijven gebruiken.
Mijn vorige telefoon (ander merk, geen apple) kon dit ook, dus wellicht hoef je er geen nieuwe app voor te downloaden!
Wat een discipline, zo lang! Ben je toen ook gestopt met tv kijken? Daar zit hier met name het probleem, dat we meer uit ons hoofd willen in de avond en wat meer met onze handen bezig willen zijn.
Hee super cool. Ga ik naar kijken!
Nee niet gestopt met tv kijken, het zat mij voornamelijk in het bezig zijn met mân telefoon. Ik had net een toxische relatie verbroken en was nog heel erg bezig met hem. Ik merkte dat cold turkey telefoon stoppen het beste was en dat beviel echt goed. Nee is nee zeg maar.
Ik heb de discipline niet echt meer maar eigenlijk zou ik het opnieuw moeten doen.
Ah wat goed. Ik probeer ook echt te minderen met socials. Ik heb alles op 1 uur per dag gezet (voor mijn doen erg weinig), maar merk dat ik de tijdscontrole heel vaak omzeil door te klikken op ânegeer voor vandaagâ. Dat gaat ook veel te makkelijk op Apple.
Afgelopen tijd weer wel veel op socials gezeten en merk echt dat het mân depressieve kant triggered. Ik ga mezelf vaak vergelijken aan andere en raak dan helemaal in een spiraal.
Fijn om jullie tips te lezen!
Ja ik heb mijn instagramtijd ook behoorlijk gerantsoeneerd maar op mijn Android telefoon is de drempel wel erg laag om de timer aan te passen.
Ik klik zo vaak uit automatisme op Instagram, dus heb dat icoontje weggehaald. Ik klik soms gewoon nog steeds op die plek, waar nu een andere app staat
Je kan op je iPhone ook websites blokkeren! Ik heb Instagram geblokkeerd en om die blokkade kom ik niet zomaar heen. Ik kijk nu via mijn iPad soms op insta, maar veel minder dan voorheen en ook niet gedurende de werkdag. Die timer werkte voor mij ook niet, drukte het steeds meteen weg.
In het kringloop-topic had ik het al benoemd maar in de kern is het onderwerp meer hier passend (dank @Evenveel !). Op Amerikaanse social media zie ik een trend waarbij men stopt met streamingdiensten en teruggaat naar fysieke media. Vanwege het financiële aspect maar ook om langzamer te leven, minder online te zijn, minder keuzestress te hebben, etc.
Hoewel ik deze trend niet geheel ga volgen (ik vind Netflix simpelweg te makkelijk, en heb geen ruimte / geld over om alles wat ik leuk vind aan series en films fysiek op dvd aan te schaffen), vind ik het wel inspirerend.
Ik ben oud genoeg (1982) om me een tijd zonder internet te herinneren, en daarbij waren mijn ouders ook betrekkelijk laat met het aanschaffen van een computer die online kon. Dat gebeurde pas in 2000 dus mijn jeugd heb ik offline doorgebracht.
En soms verlang ik daar naar terug. Het voelt voor mij dubbel want aan de ene kant geniet ik van de voordelen van altijd online zijn (je agenda kunnen checken, reisinformatie, social media, eten / goederen bestellen). Aan de andere kant voelt het ook weleens overweldigend en kan er ongemerkt veel tijd en energie gaan zitten in doomscrollen.
De wereld ligt online aan je voeten en dat ervaar ik als een voordeel maar ook als een nadeel, maar ik romantiseer âvroegerâ waarschijnlijk teveel.
Als ik nu bijvoorbeeld sticky toffee pudding zoek op Google, krijg ik 9,9 miljoen hits uit allemaal verschillende bronnen. Vroeger zocht ik een recept op in een eigen boek of de bieb, had ik misschien de keuze uit 2 of 3 recepten, of had ik zelfs maar 1 zoekresultaat.
De veelvoud aan resultaten tegenwoordig overweldigt me soms. Welke kies ik? Welke is er goed? Zijn er recensies van het recept? Oh waarom geeft Annie uit Minnesota het recept maar 1 ster?
En natuurlijk kan ik er met recepten nog steeds voor kiezen gewoon een boek te raadplegen zoals vroeger, boeken zijn niet verdwenen. Maar het geldt voor meer zaken. Ik heb er een haat-liefde-verhouding mee. Aan de ene kant heb ik dankzij het internet enorm veel geleerd en hou ik er van allerlei informatie te verzamelen die ik vroeger moeilijker zou kunnen vinden. Aan de andere kant is er dat gevoel van overweldiging.
Ironisch eigenlijk dat ik dit deel op een (online) forum maar ik ben wel benieuwd hoe jullie hier in staan, hoe jullie een gezonde balans houden en waar jullie bewust kiezen voor fysieke media.
Verschillende mensen hadden in het kringloop-topic al gedeeld nog cdâs en platen te luisteren en fysieke games en films te gebruiken en ik vind het eigenlijk wel een heel interessant onderwerp.