In het kringloop-topic had ik het al benoemd maar in de kern is het onderwerp meer hier passend (dank @Evenveel !). Op Amerikaanse social media zie ik een trend waarbij men stopt met streamingdiensten en teruggaat naar fysieke media. Vanwege het financiële aspect maar ook om langzamer te leven, minder online te zijn, minder keuzestress te hebben, etc.
Hoewel ik deze trend niet geheel ga volgen (ik vind Netflix simpelweg te makkelijk, en heb geen ruimte / geld over om alles wat ik leuk vind aan series en films fysiek op dvd aan te schaffen), vind ik het wel inspirerend.
Ik ben oud genoeg (1982) om me een tijd zonder internet te herinneren, en daarbij waren mijn ouders ook betrekkelijk laat met het aanschaffen van een computer die online kon. Dat gebeurde pas in 2000 dus mijn jeugd heb ik offline doorgebracht.
En soms verlang ik daar naar terug. Het voelt voor mij dubbel want aan de ene kant geniet ik van de voordelen van altijd online zijn (je agenda kunnen checken, reisinformatie, social media, eten / goederen bestellen). Aan de andere kant voelt het ook weleens overweldigend en kan er ongemerkt veel tijd en energie gaan zitten in doomscrollen.
De wereld ligt online aan je voeten en dat ervaar ik als een voordeel maar ook als een nadeel, maar ik romantiseer “vroeger” waarschijnlijk teveel.
Als ik nu bijvoorbeeld sticky toffee pudding zoek op Google, krijg ik 9,9 miljoen hits uit allemaal verschillende bronnen. Vroeger zocht ik een recept op in een eigen boek of de bieb, had ik misschien de keuze uit 2 of 3 recepten, of had ik zelfs maar 1 zoekresultaat.
De veelvoud aan resultaten tegenwoordig overweldigt me soms. Welke kies ik? Welke is er goed? Zijn er recensies van het recept? Oh waarom geeft Annie uit Minnesota het recept maar 1 ster?
En natuurlijk kan ik er met recepten nog steeds voor kiezen gewoon een boek te raadplegen zoals vroeger, boeken zijn niet verdwenen. Maar het geldt voor meer zaken. Ik heb er een haat-liefde-verhouding mee. Aan de ene kant heb ik dankzij het internet enorm veel geleerd en hou ik er van allerlei informatie te verzamelen die ik vroeger moeilijker zou kunnen vinden. Aan de andere kant is er dat gevoel van overweldiging.
Ironisch eigenlijk dat ik dit deel op een (online) forum
maar ik ben wel benieuwd hoe jullie hier in staan, hoe jullie een gezonde balans houden en waar jullie bewust kiezen voor fysieke media.
Verschillende mensen hadden in het kringloop-topic al gedeeld nog cd’s en platen te luisteren en fysieke games en films te gebruiken en ik vind het eigenlijk wel een heel interessant onderwerp.