Meer offline

Leuk dat hier weer wat vaker gepost wordt, goed bezig!
Ik heb hier op het forum zo’n beetje alle topics op negeer staan, wat mij heel veel schermtijd scheelt
Ik heb al geen Facebook/Instagram enzo, maar kijk wel vaak op YouTube. Als ik alleen de video’s zou kijken van degenen die ik volg (bvb 2 per dag) zou ik daar helemaal oke mee zijn, maar ik baal zo van al die aanbevelingen waar ik dan toch weer op klik en vooral die vreselijke shorts. Dan zit ik toch weer zo verslaafd door te zappen langs filmpjes die ik helemaal niet wil zien. Ik schakel nu soms even heel chrome uit op mijn telefoon en dat helpt dan wel even, maar die kun je ook bijna net zo makkelijk weer aanzetten helaas.

Misschien wel een tip voor hier (iPhone) https://www.getroots.app/
Via deze app kun je apps blokkeren, maar ook in tijdsblokken (dus bijvoorbeeld alle afleidende apps uit 's ochtends/tijdens werk/'s avonds of alle andere variaties)
Hij unblockt ook moeilijker dan de standaard iPhone optie die apps blokkeert. Vind het zelf goed werken!

2 likes

@Evenveel Dankjewel voor deze reddit. Ik heb hier twee dingen overgenomen tot nu toe; decluttering pagina en nu ook de minimalist-app (o launcher). Ik zag al vaak van die dumb phones voorbij komen, vond ik nogal zonde om het daarvoor aan te schaffen. Nu principe gewoon minimalistisch gemaakt en nu de kunst om er zoveel mogelijk vanaf te blijven. (Journallen deed ik ondertussen al meer, maar het is wel een verademing om niet de hele tijd met tiktok/isnta bezig te zijn)

4 likes

Oh man ik ben ook zó toe aan een social media loos leven. Al heel lang eigenlijk, maar het is een vrij groot onderdeel van mijn werk en daardoor voelt het alsof ik niet kan stoppen. Mijn zelfdiscipline is nog niet sterk genoeg geweest om het langdurig puur werkgerelateerd te houden en niet te verzanden in eindeloos scrollen.

Ik haat die verslaving zo erg dat ik vrij serieus een carriereswitch overweeg zodat ik er niet meer voor werk op hoef. Maar ik vind het grootste gedeelte van mijn werk fantastisch alleen het social media / promotie gedeelte niet. Zou ook echt nog niet weten wat ik anders zou willen doen.

5 likes

Social media gedeelte uitbesteden? (Maar daar moet je dan wel de kosten voor kunnen dragen)

1 like

Ja dat zou deels kunnen, maar ik hou ook juist de instagram bij voor een van mijn opdrachtgevers. :sweat_smile:

1 like

Ah ja, dat is dan lastig. Want die opdracht wil je misschien niet kwijt. Maar als ik je bericht zo lees zou dat wel een goede keuze voor je zijn.

2 likes

Nou mijn non-socialmedia vakantie begint bijna. Ben zo benieuwd of het gaat lukken.

Ik twijfel nog wel of ik dit forum wel of niet onder social media schaar :joy:

8 likes

Leuk! Ga je het forum ook niet gebruiken of die nog wel?

Ik ga ook na dinsdag offline. Ik heb dan vakantie en dat is een mooi moment zo met de feestdagen voor de deur om hier iets mee te gaan doen. Heb al aangegeven op werk dat ik uit de werk app stap!

2 likes

Lijkt me ook wel chill! Ga een paar dagen naar familie en heb daarna mijn 8 jarige nichtje te logeren. Goed moment om gewoon lekker te lezen/cocoonen en met een kind in huis heb ik sowieso genoeg te doen.

3 likes

Ik heb gisteren Facebook gedelete (?) en insta gedeactiveerd. De laatste deed ik al via de browser, nu gedeactiveerd dus. Forum blijf ik wel actief bezoeken.
Gisteravond heb ik dus uit verveling heel nu.nl uitgespeeld :smiling_face_with_tear:
Vandaag begin ik officieel :yum:

3 likes

Ik wil vanaf maandag insta deactiveren en ook tiktok verwijderen. Ik wil dan de rest van januari echt offline. Hoop zo meer andere dingen op te pakken zoals klusjes die blijven liggen en meer lezen. Heb in 2024 geen boek uitgelezen (omg).

Alleen hoop ik het daarna beter te kunnen doseren.

4 likes

Ik wil ook veel minder op mijn telefoon zitten. Ik merk dat als ik niets te doen heb of me verveel ik meteen mijn telefoon pak. Merk dat ik een beetje kwijt ben wat ik vroeger deed zonder telefoon. Wat doen jullie allemaal in jullie vrije tijd? Zijn jullie constant bezig of ook wel nietsen?

2 likes

Onderweg inderdaad nietsen, om mij heen kijken. Thuis bijvoorbeeld met m’n katten of hond knuffelen. Lezen als ik wat meer tijd heb, of iets anders doen haha, opruimen, koken, klusjes, etc.

Maar iets dat ik vroeger bijvoorbeeld deed en nu echt nooit meer: muziek luisteren. Dus gewoon op de bank liggen en muziek luisteren en verder niets.

5 likes

Boek lezen. Opruimen. Tv kijken. Soms tekenen.

2 likes

Boek lezen en voor kortere momenten ook wel tijdschrift/bundel columns/boek met weetjes.
Even naar buiten: rondje lopen/fietsen, al dan niet met een doel. Iets in de tuin doen (ander seizoen).
Niet-intensief sportfilmpje volgen of stretchfilmpje, fysio-oefeningen, yoga.
Vooruitkoken of alvast iets voorbereiden.
Headspace-meditatie.
Sudoku.
Met huisdier spelen.
Schrijven (nou ja, dit wil ik graag maar lukt me niet goed ervoor te gaan zitten).

5 likes

Lezen, kleuren, tv kijken, schilderen op nummer, puzzelen, sudoku, woordpuzzels, podcast luisteren

5 likes

Ik had al een tijdje Instagram op 45 minuten per dag gelimiteerd, maar merkte dat ik daardoor vaak toch stiekem naar Facebook uitweek om daar door filmpjes te doomscrollen.

Ik wilde mezelf daarom ook een limiet op Facebook geven. Maar de methode die ik hiervoor binnen de instellingen van mijn telefoon gebruik, werkt niet met een limiet per app maar een totale tijd voor de geselecteerde apps.

Dus nu heb ik een max van 45 minuten voor Facebook en Instagram samen en dat werkt heel goed. Als de tijd ‘op’ is heb ik weinig reden meer om mijn telefoon te zitten behalve wat te forummen en mijn mail te checken.

Dus nu lees ik veel meer, gebruik mijn krantenabbo daardwerkelijk en ben al halverwege mijn fotoboek van 2024 :relaxed:

11 likes

Ik wil meer hobbydingen doen ipv op mn telefoon zitten.
heb nu een twintig minuten timer voor Instagram en een voor het forum en dat werkt opzich wel. Lees hier soms echt te lang dingen die me eigenlijk helemaal niet interesseren.

Maar zit nu nog wel vaak te niksen en gewoon tv te kijken, het is dus niet zo dat ik nu ik minder op mn telefoon zit meer andere dingen doe zoals schilderen of gitaar spelen, ben daar na werk ook gewoon te op voor.

Vind schilderen of naaien oid ook gewoon vaak nog steeds te veel werk, dan moet ik weer bedenken wat ik ga maken en alles klaarzetten pfff en met gitaar spelen weet ik ook gewoon niet wat te doen.

Dus tot nu toe ben ik meer offline (minder op mn telefoon) maar ook meer tv kijkend

2 likes