Ja ik herken dat wel! Als heb ik minder lang offline geleefd maar ik heb het zeker meegemaakt. En het internet was in het begin ook echt zoveel minder verslavend dan het nu is. Ik ben hier vooral mee bezig omdat ik echt probeer m’n telefoon minder te gebruiken.
Bij het laten liggen van je telefoon kom je uiteindelijk ook op meer offline doen/niet overal die overload aan informatie voor te kiezen. Dingen als niet een rondje gaan lopen zonder muziek of podcast op, niet gaan hardlopen zonder dat je je rondje op een smartwatch bijhoudt, geen film kunnen kiezen zonder reviews te lezen (en te loggen wat je gezien hebt) etc. probeer ik allemaal een beetje af te bouwen.
Op Reddit is er trouwens een sub die digitalminimalism heet waar wel goede tips op staan (https://www.reddit.com/r/digitalminimalism/top/?t=all) waar ook een offline activiteitenlijst (https://www.reddit.com/r/digitalminimalism/wiki/offline/#wiki_offline_activities_mega_list) instaat. Misschien wel interessant om te lezen. Het komt voort uit een boek (Digital Minimalism van Cal Newport) die ik ook zeker kan aanraden, al gaat het dus vooral over het minimaliseren van digitaal leven en niet per se alleen maar over offline activiteiten (maar er gaat wel een hoofdstuk over).
Als ik dit deel voelt het trouwens enorm dom dat het zo veel moeite en wilskracht kost om dat rotapparaat te laten liggen, maar zo ervaar ik het wel!
Om heel concreet te antwoorden op je vraag; ik probeer bij films/series/boeken niet meer te kijken naar reviews of “wat iedereen kijkt” maar gewoon te kijken wat me aanspreekt. Bijvoorbeeld naar de bieb en echt snuffelen in plaats van met een plan ernaartoe gaan. Voor films doe ik dat in mindere mate ook wel met dvds uit de kringloop, maar vooral wel ook op de streamingsdiensten. En met vinyl doe ik dat ook zo (ook in platenzaken)! Alleen luister ik dan meestal wel stukjes op spotify omdat je meestal niet meer in de winkel kan luisteren en ik het ook zoiets vind om het dan te vragen op te zetten. Ik vind het allerleukste als iemand me wat aanraadt om dat te kijken/luisteren, ik heb het daar met vrienden ook vaak over dus dat is misschien ook nog wel een leuke tip om dat vaker te vragen.