Meer offline

Ja ik herken dat wel! Als heb ik minder lang offline geleefd maar ik heb het zeker meegemaakt. En het internet was in het begin ook echt zoveel minder verslavend dan het nu is. Ik ben hier vooral mee bezig omdat ik echt probeer m’n telefoon minder te gebruiken.

Bij het laten liggen van je telefoon kom je uiteindelijk ook op meer offline doen/niet overal die overload aan informatie voor te kiezen. Dingen als niet een rondje gaan lopen zonder muziek of podcast op, niet gaan hardlopen zonder dat je je rondje op een smartwatch bijhoudt, geen film kunnen kiezen zonder reviews te lezen (en te loggen wat je gezien hebt) etc. probeer ik allemaal een beetje af te bouwen.

Op Reddit is er trouwens een sub die digitalminimalism heet waar wel goede tips op staan (https://www.reddit.com/r/digitalminimalism/top/?t=all) waar ook een offline activiteitenlijst (https://www.reddit.com/r/digitalminimalism/wiki/offline/#wiki_offline_activities_mega_list) instaat. Misschien wel interessant om te lezen. Het komt voort uit een boek (Digital Minimalism van Cal Newport) die ik ook zeker kan aanraden, al gaat het dus vooral over het minimaliseren van digitaal leven en niet per se alleen maar over offline activiteiten (maar er gaat wel een hoofdstuk over).

Als ik dit deel voelt het trouwens enorm dom dat het zo veel moeite en wilskracht kost om dat rotapparaat te laten liggen, maar zo ervaar ik het wel!

Om heel concreet te antwoorden op je vraag; ik probeer bij films/series/boeken niet meer te kijken naar reviews of “wat iedereen kijkt” maar gewoon te kijken wat me aanspreekt. Bijvoorbeeld naar de bieb en echt snuffelen in plaats van met een plan ernaartoe gaan. Voor films doe ik dat in mindere mate ook wel met dvds uit de kringloop, maar vooral wel ook op de streamingsdiensten. En met vinyl doe ik dat ook zo (ook in platenzaken)! Alleen luister ik dan meestal wel stukjes op spotify omdat je meestal niet meer in de winkel kan luisteren en ik het ook zoiets vind om het dan te vragen op te zetten. Ik vind het allerleukste als iemand me wat aanraadt om dat te kijken/luisteren, ik heb het daar met vrienden ook vaak over dus dat is misschien ook nog wel een leuke tip om dat vaker te vragen.

11 likes

Ik heb gisteren mijn 2 instagram accounts verwijderd en ik voel direct zo veel rust. Ik was al zo’n 3 weken bijna niet online op Instagram, had de app verwijderd. Gisteravond zat ik te denken, waarom doe ik dit eigenlijk. Voor mij is instagram een trigger om me slecht te voelen en ik ben alleen maar met andermans leven bezig. Soms wel 2 uur per dag. Hoop dat het fijne gevoel gaat blijven!

23 likes

Oh goed zeg! Ik zit eraan te denken om mijn hele kerstvakantie (twee weken lang) ff al mijn social media te bannen. Ik ben benieuwd of dat goed gaat voelen zoals het bij jou heeft gedaan!

2 likes

Had even de cravings om toch op FB in te loggen net maar ik ben al een paar maanden offline en dat bevalt eigenlijk wel prima? Ook qua telefoon zit ik alweer meer dan een jaar op een oude Nokia voor zolang 2G nog bestaat. Ja veel mensen hebben duidelijk het sms’en verleerd “kan je echt niet meer appen?” nee. Toch de rust die ik ervoor terug heb gekregen? Onbeschrijfelijk fijn.

8 likes

Leuk dat hier weer wat vaker gepost wordt, goed bezig!
Ik heb hier op het forum zo’n beetje alle topics op negeer staan, wat mij heel veel schermtijd scheelt
Ik heb al geen Facebook/Instagram enzo, maar kijk wel vaak op YouTube. Als ik alleen de video’s zou kijken van degenen die ik volg (bvb 2 per dag) zou ik daar helemaal oke mee zijn, maar ik baal zo van al die aanbevelingen waar ik dan toch weer op klik en vooral die vreselijke shorts. Dan zit ik toch weer zo verslaafd door te zappen langs filmpjes die ik helemaal niet wil zien. Ik schakel nu soms even heel chrome uit op mijn telefoon en dat helpt dan wel even, maar die kun je ook bijna net zo makkelijk weer aanzetten helaas.

Misschien wel een tip voor hier (iPhone) https://www.getroots.app/
Via deze app kun je apps blokkeren, maar ook in tijdsblokken (dus bijvoorbeeld alle afleidende apps uit 's ochtends/tijdens werk/'s avonds of alle andere variaties)
Hij unblockt ook moeilijker dan de standaard iPhone optie die apps blokkeert. Vind het zelf goed werken!

2 likes

@Evenveel Dankjewel voor deze reddit. Ik heb hier twee dingen overgenomen tot nu toe; decluttering pagina en nu ook de minimalist-app (o launcher). Ik zag al vaak van die dumb phones voorbij komen, vond ik nogal zonde om het daarvoor aan te schaffen. Nu principe gewoon minimalistisch gemaakt en nu de kunst om er zoveel mogelijk vanaf te blijven. (Journallen deed ik ondertussen al meer, maar het is wel een verademing om niet de hele tijd met tiktok/isnta bezig te zijn)

4 likes

Oh man ik ben ook zó toe aan een social media loos leven. Al heel lang eigenlijk, maar het is een vrij groot onderdeel van mijn werk en daardoor voelt het alsof ik niet kan stoppen. Mijn zelfdiscipline is nog niet sterk genoeg geweest om het langdurig puur werkgerelateerd te houden en niet te verzanden in eindeloos scrollen.

Ik haat die verslaving zo erg dat ik vrij serieus een carriereswitch overweeg zodat ik er niet meer voor werk op hoef. Maar ik vind het grootste gedeelte van mijn werk fantastisch alleen het social media / promotie gedeelte niet. Zou ook echt nog niet weten wat ik anders zou willen doen.

5 likes

Social media gedeelte uitbesteden? (Maar daar moet je dan wel de kosten voor kunnen dragen)

Ja dat zou deels kunnen, maar ik hou ook juist de instagram bij voor een van mijn opdrachtgevers. :sweat_smile:

1 like

Ah ja, dat is dan lastig. Want die opdracht wil je misschien niet kwijt. Maar als ik je bericht zo lees zou dat wel een goede keuze voor je zijn.

2 likes

Nou mijn non-socialmedia vakantie begint bijna. Ben zo benieuwd of het gaat lukken.

Ik twijfel nog wel of ik dit forum wel of niet onder social media schaar :joy:

7 likes

Leuk! Ga je het forum ook niet gebruiken of die nog wel?

Ik ga ook na dinsdag offline. Ik heb dan vakantie en dat is een mooi moment zo met de feestdagen voor de deur om hier iets mee te gaan doen. Heb al aangegeven op werk dat ik uit de werk app stap!

1 like

Lijkt me ook wel chill! Ga een paar dagen naar familie en heb daarna mijn 8 jarige nichtje te logeren. Goed moment om gewoon lekker te lezen/cocoonen en met een kind in huis heb ik sowieso genoeg te doen.

2 likes

Ik heb gisteren Facebook gedelete (?) en insta gedeactiveerd. De laatste deed ik al via de browser, nu gedeactiveerd dus. Forum blijf ik wel actief bezoeken.
Gisteravond heb ik dus uit verveling heel nu.nl uitgespeeld :smiling_face_with_tear:
Vandaag begin ik officieel :yum:

3 likes

Ik wil vanaf maandag insta deactiveren en ook tiktok verwijderen. Ik wil dan de rest van januari echt offline. Hoop zo meer andere dingen op te pakken zoals klusjes die blijven liggen en meer lezen. Heb in 2024 geen boek uitgelezen (omg).

Alleen hoop ik het daarna beter te kunnen doseren.

4 likes

Ik wil ook veel minder op mijn telefoon zitten. Ik merk dat als ik niets te doen heb of me verveel ik meteen mijn telefoon pak. Merk dat ik een beetje kwijt ben wat ik vroeger deed zonder telefoon. Wat doen jullie allemaal in jullie vrije tijd? Zijn jullie constant bezig of ook wel nietsen?

2 likes

Onderweg inderdaad nietsen, om mij heen kijken. Thuis bijvoorbeeld met m’n katten of hond knuffelen. Lezen als ik wat meer tijd heb, of iets anders doen haha, opruimen, koken, klusjes, etc.

Maar iets dat ik vroeger bijvoorbeeld deed en nu echt nooit meer: muziek luisteren. Dus gewoon op de bank liggen en muziek luisteren en verder niets.

4 likes

Boek lezen. Opruimen. Tv kijken. Soms tekenen.

2 likes