Meer offline

Ik heb de app nu ook en inderdaad heel fijn! @Lakshmana thanks voor de tip

Alleen heb nu wel een paar keer gehad dat mijn instellingen (bijvoorbeeld 20 sec wachten en hoeveel minuten per keer voor instagram) ineens weg zijn. Hebben jullie dat ook?

Ik heb ook in het kader van meer offline een abbo bij de bien afgesloten vandaag.

2 likes

Wat een fijne tip! Ik wil ook echt graag meer offline, maar ik vind het op werkdagen zoooo lastig. Ik ben dan 's avonds zo moe en het enige wat ik doe is op de bank liggen met mijn laptop, telefoon of tv. Nu bijvoorbeeld weet ik dat het me goed zou doen om nog even naar buiten te gaan maar ik krijg het gewoon niet voor elkaar :smiling_face_with_tear: Het enige geluk dat ik heb is dat lezen een van mijn grootste hobby’s is dus dat doe ik veel maar alsnog zit ik vaker te forummen dan te lezen bijvoorbeeld. Echt lame, maar ja…

2 likes

Misschien een wekkertje zetten op een bepaald tijdstip met; telefoon in andere kamer leggen!

Moet je dat wel echt doen. :joy:

2 likes

Hoe harder je jezelf begrenst door het gewoon te blokkeren, hoe makkelijker je het jezelf maakt. Ik heb alles aan reels geblokkeerd en vind het echt een verademing. Nooit behoefte om er weer aan te beginnen. Maar … als ik dat toch even doe dan val ik ook zo weer in de rabbit hole van uren reels kijken en scrollen.

Voor mij is helemaal blokkeren dan ook echt zoveel makkelijker dan 20 minuten per dag toestaan of zo.

Ik open Instagram nog wel om even de paar posts en stories te kijken van de paar mensen die ik volg, dat is leuk en zodra ik die heb gezien is het ook echt klaar, valt er niets meer te zien en kan het weer dicht.

Dus … als je een manier kan vinden om er gewoon niet aan te beginnen, dan maak je het jezelf zoveel makkelijker dan wanneer je een manier probeert te vinden om na x tijd te stoppen.

2 likes

Ik heb de app nu ook een maand en het is zo fijn!!! Het heeft echt mijn scherm tijd gehalveerd! Vooral voor Instagram.

Ik gebruikte eerst de limieten van Apple zelf, maar die zijn heel makkelijk te negeren. Bij dit telt hij ook je streak van niet te vaak openen. Dat werkt voor mij zo fijn…

Ik zit nu nog wel te denken om een aparte telefoon te nemen voor mijn (vrijwilligers)werk. Heb zo veel foto’s op mijn telefoon staan en die worden ook allemaal in mijn OneDrive opgeslagen. Waaronder dus veel foto’s van leerlingen van de basisschool waar ik werk.

En nu moet ik ook veel apps zoals Instagram gebruiken voor mijn werk…

Ik werk nog even aan mijn plus en min lijstje…

1 like

Ja dit zou ideaal zijn, maar helaas moet ik er voor werk gewoon af en toe mee bezig zijn. Zodra dat niet meer hoeft gooi ik heel instagram eraf. Op deze manier werkt het voor mij nu perfect, want ik scroll dus niet meer op reels of insta tenzij met een (werk)doel.

1 like

Hoe heb je dit ingesteld? Bij mij gebeurt er gewoon niks als ik naar het forum ga :sweat_smile: bij de Instagram website werkt het wel

Bij mij staat ie onder de categorie “anders”. En dan gewoon de url van deze hp. Wilde een screenshot voor je maken maar Ik kan die categorie nu niet uitklappen merk ik :sweat_smile:.

2 likes

Bij mij is de FF app gelinkt aan chrome…dus heb de chrome app gelimiteerd.

1 like

Bij mij stond hij ook onder andere. Ik heb hem gevonden via de zoekbalk (en zag toen dat hij onder andere stond) en dan kan je de url selecteren.

Het is me gelukt, dankjullie!

2 likes

Las nog een goede tip: elke keer als je je telefoon pakt (zeker in gezelschap, maar ook als je alleen bent) hardop opnoemen wat je gaat doen. Dan word je zo geconfronteerd met de onzin ervan dat je het minder doet blijkbaar. De voorbeelden die diegene gaf waren echt zo goed, ik kan het artikel even niet vinden.

Maar dan moest ze dus bijv. Tegen haar bezoek of haar kind zeggen: even wachten, ik moet even kijken hoe een influencer uit Amerika die ik niet ken een emmer koud water over haar hoofd gooit. Etc. Etc. En dan dus zo 20 beschrijvingen van stomme reels of online discussies waar ze niks mee te maken had hardop opnoemen.

Ik probeerde dit dus gister uit en merkte dat ik best vaak nog (zelfs nu ik dus al veeeeeeeel geminderd ben) dan tegen mijn zoon zei: ik pak nu even mijn telefoon om… ja waarom eigenlijk. Of als ik er dan toch op zat: ik lees nu een post van iemand die ik niet ken over (vul in) en dacht dan gelijk pffff wat STOM eigenlijk. :joy:

Edit: artikel gevonden! One Weird Trick to Quit Stupid, Timewasting Content

En de voorbeelden die ik bedoelde:

Over time, I realised this was (miraculously) making it very difficult to consume any of the ridiculous slop that lands algorithmically in my lap and appeals to the most primitive bits of my brain. Why? Because doing so meant I’d have to say out loud one (or all) of the following:

“Hang on sweetie, Momma’s just…

  • …watching a Generic Therapy Reel on gaslighting/narcissism/attachment that misuses all the terms and makes her want to bang her head on the kitchen counter.”
  • …watching an elder Millennial woman with terrible Botox putting on “early 2000s makeup” while krumping to In Da Club .”
  • …watching some influencer with a lot of bad wigs doing a one-woman skit show about a British nursery.”
  • …watching an ad for “lip plumper gloss” that seems to work by inducing an allergic reaction.”
  • …reading a Sabrina Carpenter thinkpiece, even though she doesn’t know who Sabrina Carpenter is (and is pretty sure she wouldn’t have strong feelings about her either way if she did).”
  • …reading endless online shitfights about neurodiversity with comments that are infuriating, upsetting, stupid, really fucking stupid and — occasionally —informative. Which makes the whole thing a sort of grotesque intermittent-reward slot machine that runs on emotions and time instead of money.”
  • …watching videos of dead children in war zones, which is in no way going to impact her capacity to be a thoughtful, calm parent who firmly holds boundaries today.”
  • …watching a hairdresser put turquoise and magenta stripes into peoples’ hair, even though she doesn’t know any of these people and isn’t interested in having coloured hair.”
  • …watching people wash really dirty rugs that are always painfully fugly when they’re clean, which leads to the weirdest combo of satisfaction and frustration … and she knows this, and yet here we are again .”
  • …trying to leave a comment on a misinformed, inflammatory and wildly popular Substack, only to realise that commenting is restricted to paid subs … and actually considering for a moment whether it’s worth ten bucks to the enemy to try and make a point that is absolutely going to be ignored and/or deleted anyway.”
  • …watching a snarky “stitch incoming” dunk on somebody who expressed the wrong political view, and who is probably now unemployed and/or homeless as a result.”
  • …watching somebody free a baby monkey from a plastic bottle who almost definitely put that baby monkey in there in the first place for Internet fame .”
  • …watching a “Top 5 Things You’re Doing Wrong as a Parent” reel, knowing it’s absolutely going to be either wrong, stupid, or both … yet compelled to have a look just in case it’s different this time.
  • …reading a “Top 5 Things You’re Doing Wrong as a Writer” article, knowing it’s absolutely going to be either wrong, stupid, or both … yet compelled to have a look just in case it’s different this time.
  • …reading yet another blackpill piece about how AI is going to eat humanity alive by the end of the year and spit out the bones, which means we’re looking down the barrel of a future that will make The Road look like Teletubbyland. Sweet dreams, summer child.”

Your algorithm-generated slop will probably have a different flavour to mine, but hopefully you can recognise what I’m talking about.

16 likes

Hahaha dit is wel slim ja

Maar dit ga je niet langer dan een dag volhouden

3 likes

Kan, maar het geeft wel bewustwording.

Dat is toch ook juist het punt? Door te benoemen wat voor doms je voorrang geeft op je kind, ben je minder geneigd om het te doen

4 likes

Ik weet niet of je weleens om je heen gekeken hebt maar veel mensen zitten echt 24/7 aan hun telefoon gelijmd. Bij mij was het niet zó erg als diegene in het artikel, maar ook ik zat weleens op mijn telefoon als zij in de buurt waren. Niet als ik actief met ze bezig was, maar wel als ze gewoon ook in dezelfde ruimte waren. Nu doe ik dat dus niet meer gelukkig.

Als jij dat echt nóóit doet; knap van je. Maar vind dit een beetje een holier than thou reactie eigenlijk. :sweat_smile:

7 likes

Ik was van het weekend bij een huiskamerconcert met twee vriendinnen. Duurde een uurtje. Viel me echt op hoe vaak zij in die periode hun telefoon gepakt hebben.

Vaak ook om dingen op te zoeken over de zangeres of haar nummers wat we echt heus wel naderhand hadden kunnen opzoeken.

Oh dit vind ik zo vervelend. Als je ergens mee bezig bent en de ander pakt meteen hun telefoon om “weetjes” op te zoeken. Mijn vriend doet dit ook zo vaak als we aan tafel zitten en aan het praten zijn, dan moet hij alles “fact-checken”. Zo irritant. Het onderbreekt zo gesprek / de activiteit.

4 likes

Oké zo’n hele beschrijving hoeft niet, maar als gezelschap vind ik dit ook fijn om te weten en vraag ik er soms ook naar! Als het ergens om gaat zeggen mensen dat (werk van mijn broer gaat bv altijd door dus soms moet hij tussendoor iets regelen) en als het nergens om gaat worden ze vaak geïrriteerd van die vraag haha (mijn vriend die voetbaluitslagen bekijkt bv…)

Ik vind het eigenlijk heel onbehoorlijk om in gezelschap zomaar je telefoon erbij te pakken, ik vind het fijn om te weten wie of wat ons samenzijn onderbreekt. Zelf zeg ik om die reden meestal ook waarom ik m’n telefoon pak. Het helpt me idd ook om (in gezelschap) bewuster om te gaan met telefoongebruik. Dus misschien helpt deze denkwijze ook om het langer vol te houden!

3 likes