Om deze reden vind ik dingen als schilderen op nummer of van die bouwpakketjes in elkaar zetten heel fijn. Want je hoeft eigenlijk alleen maar instructies op te volgen en zelf niks te bedenken. Best een suffe bezigheid, maar met een muziekje op is dit voor mij echt de manier om mijn hoofd een beetje leeg te maken 's avonds. In het weekend heb ik meer mentale ruimte voor dingen die wel wat creativiteit/moeite vergen.
Ik heb sinds donderdag fb-app van mijn telefoon verwijderd en volg op insta een stuk minder mensen (en alleen van mensen waar ik energie voor krijg). Voor insta heb ik een tijdslimiet voor max 1 uur per dag ingesteld. Ik merk dat ik best nog veel contact heb via whatsapp, dus dat je dan alsnog regelmatig je telefoon pakt. Beetje fomo-idee, en voor mezelf het gevoel gecreƫerd dat ik snel MOET reageren. Maar dat zal vast beter gaan.
Ik ben nu veel bezig met kleuren, lezen, miniatuur book nook maken, borduren, muziek luisteren. En ik mis fb helemaal niet en insta ook veel minder dan ik had verwacht. Dat doet me beseffen dat het echt meer een gewoonte was om bij verveling of als je even niets te doen hebt meteen je telefoon te pakken. Ik wil dit zeker door gaan zetten en de ene dag zal het wat beter gaan dan de andere dag.
Ik heb vanmorgen deze podcast geluisterd:
Naar aanleiding hiervan heb ik ingesteld dat mijn telefoon van 8 uur 's avonds tot 9 uur 's morgens in de nachtstand gaat en dat dan ook mijn scherm op grijstinten gaat. Ik volgde 300 accounts op Instagram en heb dat teruggebracht to 165, wat ik eigenlijk nog steeds te veel vind.
Ik vond de dingen die in de podcast verteld worden wel echt een soort van duwtje in de rug of zo om hier nu echt iets mee te doen. Mijn schermtijd is zo ontzettend hoog, dat is niet meer normaal. Ik ben benieuwd of de dingen die ik nu heb gedaan me gaan helpen.
Goede stap toch! Mijn ervaring is dat hoe minder je op je telefoon zit, hoe minder interessant het wordt en dus hoe makkelijker om ervan af te blijven. Een soort sneeuwbaleffect. En andersom ook: hoe meer je erop zit, hoe interessanter het allemaal lijkt en aantrekkelijker het is.
Ben ook aan het overwegen om Instagram en Facebook te verwijderen, maar ben best bang om in een zwart gat terecht te komen. Heb de apps al verwijderd, maar ben wel nog in mān browser op beide socials actief.
Heb onlangs wel X, LinkedIn en Flickr verwijderd, omdat ik echt verrast was hoe veel ik over mezelf kon vinden als ik mijn eigen naam in Google in typte.
Ik had natuurlijk ook wel mijn instellingen kunnen aanpassen, maar eigenlijk ben ik helemaal niet blij met de rol die social media ik mān leven inneemt.
Toch ben ik ook weer bang om contacten te verliezen.
Ik was door algehele onrust in mijn leven ontzettend veel afleiding aan het zoeken in mijn telefoon. Sinds een week heb ik Forest weer gedownload om te gebruiken tijdens mijn werk, maar ook als ik gewoon wil ontspannen zonder telefoon.
Echt heel stom dat een virtueel plantje me tegenhoudt om mijn telefoon te gebruiken, maar het werkt heel goed! Ben ook rustiger in mijn hoofd. Het doel is om nu elke week mijn schermtijd te gaan verkorten. Moet deze week sowieso gaan lukken, want vorige week kwam ik uit op 8 uur per dag
Even een tipje hier, geen idee of het al een keer genoemd is. Bij mij werkte het gebruiken van die instagram timer van je telefoon zelf echt voor geen meter. Ik klikte altijd gewoon op 10 minuten toevoegen en tijd aanpassen. Toen tipte een vriendin de app ScreenZen en geen grap: it changed my life, haha.
Het blokkeert de apps en websites die jij wil, en je kunt zelf instellen hoe precies. Ik heb twitter al verwijderd toen het X werd, facebook gebruik ik niet, tiktok niet etc. Maar zat wel heel veel op instagram en dan vooral reels. Kon ik echt ingezogen worden en 2 uur later ineens denken WAAROM zit ik naar de 27e herhaling van een trend te kijken die ik niet eens leuk of interessant vind, door iemand die ik niet ken?
ScreenZen neemt meteen over als je de app aantikt en op Android kun je reels ook nog apart blokkeren. Er komt dan als je het aantikt een scherm met een boodschap (kun je zelf instellen of random vanuit de app, dan staat er bijvoorbeeld 'can this wait ātil mondayā of āis this important right nowā oid) en dan moet je 10 seconden (kun je zelf instellen hoe lang) wachten voor je kunt klikken op doorgaan. Dan kun je er 10 min op (ook zelf in te stellen hoe lang per keer en hoe vaak per dag) en dan komt dat scherm weer. En als ik dus op insta zit en ik klik op een reel krijg ik het ook.
Ik heb ingesteld 3x per dag 10 minuten en een zelf ingestelde boodschap. Heb het nu een maand en dit is wat ik merk:
-
Ik opende Instagram echt teeeeringvaak per dag uit gewoonte, ook terwijl ik eigenlijk iets anders aan het doen was. Nu ik die melding krijg denk ik oja, niet nodig, hup uit. Nu open ik het alleen nog als ik echt een doel heb (ik moet er voor werk soms op) en ben ik er meestal voor de 10 minuten om zijn alweer op uitgekeken. Kijk alleen de stories van mān besties of zoek bewust iets op, recept ofzo.
-
mijn insta tijd ging van uren per dag naar maximaal 20 minuutjes of sommige dagen zelfs nul
-
ik voel niet meer bij alles wat ik doe de neiging om het instagrammable vast te leggen (want behalve werkdingen deel ik dus ook niks meer) en op de momenten dat ik dat nog wel voel(de) vraag ik mezelf af: waarom voel ik de behoefte om dit te delen? En kom eigenlijk altijd tot de conclusie dat het nergens op slaat.
-
nu gebruik ik Substack vooral (als ik nap-trapped ben met baby) en wat een verademing is dat. Prachtige long-form content zonder reclames en coaches die je dingen willen aansmeren of hersenloze reels. Alleen mooie en inspirerende essays, kunst en andere posts die me interesseren. Ik doe nu bijvoorbeeld mee met een zomer boekenclub via substack.
-
mijn schermtijd is alsnog wel meer uren dan ik uiteindelijk wil, maar omdat ik nog vaak bij mijn baby lig met slapen geef ik mezelf daarin nu wel wat ruimte. Ik probeer er zo min mogelijk op te zitten als mijn kinderen wakker bij me zijn, en straks dus hopelijk ook overall wat minder uren. Een goeie tip om eens uit te rekenen: Screen Time Calculator | Your Lifetime in Screen Time | Unplugged
-
merk echt dat mijn hoofd rustiger is, minder overspoeld door urenlang korte flits-content die niets toevoegt.
Ben serieus zó blij met deze app want wil al jaren mijn instagebruik aanpakken en het lukte steeds niet maar met deze app wel.
P.s. een vriendin zei dat het voor haar niet zo goed werkte omdat er een te makkelijke workaround is om toch door te klikken en ik heb gevraagd of ze me niet wil vertellen hoe. Dus mocht iemand dat hier ook weten: pls donāt tell us.
Meteen gedownload! Ik mag nu max 10 minuten forummen;)
Yes Dit heeft onlangs ook mijn leven āveranderdā - ik heb ām wel anders ingesteld staan want ik merkte dat ik meer van het vaak kort kijken ben dus hij staat nu op 15x per dag voor 2 min. Meestal ben ik voor die 2 min al āuitgescrolldā en vaak kom ik ook totaal niet aan die 15x. (Aan het begin wel, gebiedt eerlijkheid me te zeggen ahahha) maar wat een verandering en oooooh wat is het heerlijk. Elke keer de confronterende āWhy am I checking?ā in beeld en nog steeds blijft dat de helft van de tijd: uit automatisme. Heb ook ingesteld dat je kan zien hoe vaak je āskiptā en dus wegdrukt ahahaha jezus dat is ook confronterend om te zien, hoe vaak je het anders dus had geopend. Het wordt nu, hoe langer ik het gebruik, gelukkig ook wel steeds vaker dat ik het bewust open om eventjes 2 min te kijken en cāest ca. Ik had dit twee maanden geleden moeten weten toen ik met een hernia veel op bed lag (daar heb ik toen ook hier nog over gepost, dat ik maar verslaafd door bleef scrollen en hoe erg ik dat vond) en dit is echt dĆ© oplossing voor me geweest. Echt fijn dat het jou ook zo heeft geholpen en hoop dat nog veel meer mensen die het nodig hebben het zo ontdekken
Ik heb hem ook gedownload, had echt teveel schermtijd de afgelopen maanden. Merkte in de tijd met een newborn dat bij vermoeidheid ik vaak uit automatisme ging scrollen, zo niet nodig.
Ik heb de app nu ook en inderdaad heel fijn! @Lakshmana thanks voor de tip
Alleen heb nu wel een paar keer gehad dat mijn instellingen (bijvoorbeeld 20 sec wachten en hoeveel minuten per keer voor instagram) ineens weg zijn. Hebben jullie dat ook?
Ik heb ook in het kader van meer offline een abbo bij de bien afgesloten vandaag.
Wat een fijne tip! Ik wil ook echt graag meer offline, maar ik vind het op werkdagen zoooo lastig. Ik ben dan 's avonds zo moe en het enige wat ik doe is op de bank liggen met mijn laptop, telefoon of tv. Nu bijvoorbeeld weet ik dat het me goed zou doen om nog even naar buiten te gaan maar ik krijg het gewoon niet voor elkaar Het enige geluk dat ik heb is dat lezen een van mijn grootste hobbyās is dus dat doe ik veel maar alsnog zit ik vaker te forummen dan te lezen bijvoorbeeld. Echt lame, maar jaā¦
Misschien een wekkertje zetten op een bepaald tijdstip met; telefoon in andere kamer leggen!
Moet je dat wel echt doen.
Hoe harder je jezelf begrenst door het gewoon te blokkeren, hoe makkelijker je het jezelf maakt. Ik heb alles aan reels geblokkeerd en vind het echt een verademing. Nooit behoefte om er weer aan te beginnen. Maar ⦠als ik dat toch even doe dan val ik ook zo weer in de rabbit hole van uren reels kijken en scrollen.
Voor mij is helemaal blokkeren dan ook echt zoveel makkelijker dan 20 minuten per dag toestaan of zo.
Ik open Instagram nog wel om even de paar posts en stories te kijken van de paar mensen die ik volg, dat is leuk en zodra ik die heb gezien is het ook echt klaar, valt er niets meer te zien en kan het weer dicht.
Dus ⦠als je een manier kan vinden om er gewoon niet aan te beginnen, dan maak je het jezelf zoveel makkelijker dan wanneer je een manier probeert te vinden om na x tijd te stoppen.
Ik heb de app nu ook een maand en het is zo fijn!!! Het heeft echt mijn scherm tijd gehalveerd! Vooral voor Instagram.
Ik gebruikte eerst de limieten van Apple zelf, maar die zijn heel makkelijk te negeren. Bij dit telt hij ook je streak van niet te vaak openen. Dat werkt voor mij zo fijnā¦
Ik zit nu nog wel te denken om een aparte telefoon te nemen voor mijn (vrijwilligers)werk. Heb zo veel fotoās op mijn telefoon staan en die worden ook allemaal in mijn OneDrive opgeslagen. Waaronder dus veel fotoās van leerlingen van de basisschool waar ik werk.
En nu moet ik ook veel apps zoals Instagram gebruiken voor mijn werkā¦
Ik werk nog even aan mijn plus en min lijstjeā¦
Ja dit zou ideaal zijn, maar helaas moet ik er voor werk gewoon af en toe mee bezig zijn. Zodra dat niet meer hoeft gooi ik heel instagram eraf. Op deze manier werkt het voor mij nu perfect, want ik scroll dus niet meer op reels of insta tenzij met een (werk)doel.
Hoe heb je dit ingesteld? Bij mij gebeurt er gewoon niks als ik naar het forum ga bij de Instagram website werkt het wel
Bij mij staat ie onder de categorie āandersā. En dan gewoon de url van deze hp. Wilde een screenshot voor je maken maar Ik kan die categorie nu niet uitklappen merk ik .
Bij mij is de FF app gelinkt aan chromeā¦dus heb de chrome app gelimiteerd.
Bij mij stond hij ook onder andere. Ik heb hem gevonden via de zoekbalk (en zag toen dat hij onder andere stond) en dan kan je de url selecteren.