Meer offline

Boek lezen en voor kortere momenten ook wel tijdschrift/bundel columns/boek met weetjes.
Even naar buiten: rondje lopen/fietsen, al dan niet met een doel. Iets in de tuin doen (ander seizoen).
Niet-intensief sportfilmpje volgen of stretchfilmpje, fysio-oefeningen, yoga.
Vooruitkoken of alvast iets voorbereiden.
Headspace-meditatie.
Sudoku.
Met huisdier spelen.
Schrijven (nou ja, dit wil ik graag maar lukt me niet goed ervoor te gaan zitten).

4 likes

Lezen, kleuren, tv kijken, schilderen op nummer, puzzelen, sudoku, woordpuzzels, podcast luisteren

5 likes

Ik had al een tijdje Instagram op 45 minuten per dag gelimiteerd, maar merkte dat ik daardoor vaak toch stiekem naar Facebook uitweek om daar door filmpjes te doomscrollen.

Ik wilde mezelf daarom ook een limiet op Facebook geven. Maar de methode die ik hiervoor binnen de instellingen van mijn telefoon gebruik, werkt niet met een limiet per app maar een totale tijd voor de geselecteerde apps.

Dus nu heb ik een max van 45 minuten voor Facebook en Instagram samen en dat werkt heel goed. Als de tijd ‘op’ is heb ik weinig reden meer om mijn telefoon te zitten behalve wat te forummen en mijn mail te checken.

Dus nu lees ik veel meer, gebruik mijn krantenabbo daardwerkelijk en ben al halverwege mijn fotoboek van 2024 :relaxed:

11 likes

Ik wil meer hobbydingen doen ipv op mn telefoon zitten.
heb nu een twintig minuten timer voor Instagram en een voor het forum en dat werkt opzich wel. Lees hier soms echt te lang dingen die me eigenlijk helemaal niet interesseren.

Maar zit nu nog wel vaak te niksen en gewoon tv te kijken, het is dus niet zo dat ik nu ik minder op mn telefoon zit meer andere dingen doe zoals schilderen of gitaar spelen, ben daar na werk ook gewoon te op voor.

Vind schilderen of naaien oid ook gewoon vaak nog steeds te veel werk, dan moet ik weer bedenken wat ik ga maken en alles klaarzetten pfff en met gitaar spelen weet ik ook gewoon niet wat te doen.

Dus tot nu toe ben ik meer offline (minder op mn telefoon) maar ook meer tv kijkend

2 likes

Om deze reden vind ik dingen als schilderen op nummer of van die bouwpakketjes in elkaar zetten heel fijn. Want je hoeft eigenlijk alleen maar instructies op te volgen en zelf niks te bedenken. Best een suffe bezigheid, maar met een muziekje op is dit voor mij echt de manier om mijn hoofd een beetje leeg te maken 's avonds. In het weekend heb ik meer mentale ruimte voor dingen die wel wat creativiteit/moeite vergen.

Ik heb sinds donderdag fb-app van mijn telefoon verwijderd en volg op insta een stuk minder mensen (en alleen van mensen waar ik energie voor krijg). Voor insta heb ik een tijdslimiet voor max 1 uur per dag ingesteld. Ik merk dat ik best nog veel contact heb via whatsapp, dus dat je dan alsnog regelmatig je telefoon pakt. Beetje fomo-idee, en voor mezelf het gevoel gecreëerd dat ik snel MOET reageren. Maar dat zal vast beter gaan.

Ik ben nu veel bezig met kleuren, lezen, miniatuur book nook maken, borduren, muziek luisteren. En ik mis fb helemaal niet en insta ook veel minder dan ik had verwacht. Dat doet me beseffen dat het echt meer een gewoonte was om bij verveling of als je even niets te doen hebt meteen je telefoon te pakken. Ik wil dit zeker door gaan zetten en de ene dag zal het wat beter gaan dan de andere dag.

8 likes

Ik heb vanmorgen deze podcast geluisterd:

Naar aanleiding hiervan heb ik ingesteld dat mijn telefoon van 8 uur 's avonds tot 9 uur 's morgens in de nachtstand gaat en dat dan ook mijn scherm op grijstinten gaat. Ik volgde 300 accounts op Instagram en heb dat teruggebracht to 165, wat ik eigenlijk nog steeds te veel vind.

Ik vond de dingen die in de podcast verteld worden wel echt een soort van duwtje in de rug of zo om hier nu echt iets mee te doen. Mijn schermtijd is zo ontzettend hoog, dat is niet meer normaal. Ik ben benieuwd of de dingen die ik nu heb gedaan me gaan helpen.

13 likes

Goede stap toch! Mijn ervaring is dat hoe minder je op je telefoon zit, hoe minder interessant het wordt en dus hoe makkelijker om ervan af te blijven. Een soort sneeuwbaleffect. En andersom ook: hoe meer je erop zit, hoe interessanter het allemaal lijkt en aantrekkelijker het is.

6 likes

Ben ook aan het overwegen om Instagram en Facebook te verwijderen, maar ben best bang om in een zwart gat terecht te komen. Heb de apps al verwijderd, maar ben wel nog in m’n browser op beide socials actief.

Heb onlangs wel X, LinkedIn en Flickr verwijderd, omdat ik echt verrast was hoe veel ik over mezelf kon vinden als ik mijn eigen naam in Google in typte.

Ik had natuurlijk ook wel mijn instellingen kunnen aanpassen, maar eigenlijk ben ik helemaal niet blij met de rol die social media ik m’n leven inneemt.

Toch ben ik ook weer bang om contacten te verliezen.

3 likes

Ik was door algehele onrust in mijn leven ontzettend veel afleiding aan het zoeken in mijn telefoon. Sinds een week heb ik Forest weer gedownload om te gebruiken tijdens mijn werk, maar ook als ik gewoon wil ontspannen zonder telefoon.

Echt heel stom dat een virtueel plantje me tegenhoudt om mijn telefoon te gebruiken, maar het werkt heel goed! Ben ook rustiger in mijn hoofd. Het doel is om nu elke week mijn schermtijd te gaan verkorten. Moet deze week sowieso gaan lukken, want vorige week kwam ik uit op 8 uur per dag :skull:

6 likes