Even een tipje hier, geen idee of het al een keer genoemd is. Bij mij werkte het gebruiken van die instagram timer van je telefoon zelf echt voor geen meter. Ik klikte altijd gewoon op 10 minuten toevoegen en tijd aanpassen. Toen tipte een vriendin de app ScreenZen en geen grap: it changed my life, haha.
Het blokkeert de apps en websites die jij wil, en je kunt zelf instellen hoe precies. Ik heb twitter al verwijderd toen het X werd, facebook gebruik ik niet, tiktok niet etc. Maar zat wel heel veel op instagram en dan vooral reels. Kon ik echt ingezogen worden en 2 uur later ineens denken WAAROM zit ik naar de 27e herhaling van een trend te kijken die ik niet eens leuk of interessant vind, door iemand die ik niet ken?
ScreenZen neemt meteen over als je de app aantikt en op Android kun je reels ook nog apart blokkeren. Er komt dan als je het aantikt een scherm met een boodschap (kun je zelf instellen of random vanuit de app, dan staat er bijvoorbeeld 'can this wait âtil mondayâ of âis this important right nowâ oid) en dan moet je 10 seconden (kun je zelf instellen hoe lang) wachten voor je kunt klikken op doorgaan. Dan kun je er 10 min op (ook zelf in te stellen hoe lang per keer en hoe vaak per dag) en dan komt dat scherm weer. En als ik dus op insta zit en ik klik op een reel krijg ik het ook.
Ik heb ingesteld 3x per dag 10 minuten en een zelf ingestelde boodschap. Heb het nu een maand en dit is wat ik merk:
-
Ik opende Instagram echt teeeeringvaak per dag uit gewoonte, ook terwijl ik eigenlijk iets anders aan het doen was. Nu ik die melding krijg denk ik oja, niet nodig, hup uit. Nu open ik het alleen nog als ik echt een doel heb (ik moet er voor werk soms op) en ben ik er meestal voor de 10 minuten om zijn alweer op uitgekeken. Kijk alleen de stories van mân besties of zoek bewust iets op, recept ofzo.
-
mijn insta tijd ging van uren per dag naar maximaal 20 minuutjes of sommige dagen zelfs nul
-
ik voel niet meer bij alles wat ik doe de neiging om het instagrammable vast te leggen (want behalve werkdingen deel ik dus ook niks meer) en op de momenten dat ik dat nog wel voel(de) vraag ik mezelf af: waarom voel ik de behoefte om dit te delen? En kom eigenlijk altijd tot de conclusie dat het nergens op slaat.
-
nu gebruik ik Substack vooral (als ik nap-trapped ben met baby) en wat een verademing is dat. Prachtige long-form content zonder reclames en coaches die je dingen willen aansmeren of hersenloze reels. Alleen mooie en inspirerende essays, kunst en andere posts die me interesseren. Ik doe nu bijvoorbeeld mee met een zomer boekenclub via substack.
-
mijn schermtijd is alsnog wel meer uren dan ik uiteindelijk wil, maar omdat ik nog vaak bij mijn baby lig met slapen geef ik mezelf daarin nu wel wat ruimte. Ik probeer er zo min mogelijk op te zitten als mijn kinderen wakker bij me zijn, en straks dus hopelijk ook overall wat minder uren. Een goeie tip om eens uit te rekenen: Screen Time Calculator | Your Lifetime in Screen Time | Unplugged
-
merk echt dat mijn hoofd rustiger is, minder overspoeld door urenlang korte flits-content die niets toevoegt.
Ben serieus zĂł blij met deze app want wil al jaren mijn instagebruik aanpakken en het lukte steeds niet maar met deze app wel. ![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
P.s. een vriendin zei dat het voor haar niet zo goed werkte omdat er een te makkelijke workaround is om toch door te klikken en ik heb gevraagd of ze me niet wil vertellen hoe. Dus mocht iemand dat hier ook weten: pls donât tell us. ![]()