Het is me gelukt, dankjullie!
Las nog een goede tip: elke keer als je je telefoon pakt (zeker in gezelschap, maar ook als je alleen bent) hardop opnoemen wat je gaat doen. Dan word je zo geconfronteerd met de onzin ervan dat je het minder doet blijkbaar. De voorbeelden die diegene gaf waren echt zo goed, ik kan het artikel even niet vinden.
Maar dan moest ze dus bijv. Tegen haar bezoek of haar kind zeggen: even wachten, ik moet even kijken hoe een influencer uit Amerika die ik niet ken een emmer koud water over haar hoofd gooit. Etc. Etc. En dan dus zo 20 beschrijvingen van stomme reels of online discussies waar ze niks mee te maken had hardop opnoemen.
Ik probeerde dit dus gister uit en merkte dat ik best vaak nog (zelfs nu ik dus al veeeeeeeel geminderd ben) dan tegen mijn zoon zei: ik pak nu even mijn telefoon om⊠ja waarom eigenlijk. Of als ik er dan toch op zat: ik lees nu een post van iemand die ik niet ken over (vul in) en dacht dan gelijk pffff wat STOM eigenlijk.
Edit: artikel gevonden! One Weird Trick to Quit Stupid, Timewasting Content
En de voorbeelden die ik bedoelde:
Over time, I realised this was (miraculously) making it very difficult to consume any of the ridiculous slop that lands algorithmically in my lap and appeals to the most primitive bits of my brain. Why? Because doing so meant Iâd have to say out loud one (or all) of the following:
âHang on sweetie, Mommaâs justâŠ
- âŠwatching a Generic Therapy Reel on gaslighting/narcissism/attachment that misuses all the terms and makes her want to bang her head on the kitchen counter.â
- âŠwatching an elder Millennial woman with terrible Botox putting on âearly 2000s makeupâ while krumping to In Da Club .â
- âŠwatching some influencer with a lot of bad wigs doing a one-woman skit show about a British nursery.â
- âŠwatching an ad for âlip plumper glossâ that seems to work by inducing an allergic reaction.â
- âŠreading a Sabrina Carpenter thinkpiece, even though she doesnât know who Sabrina Carpenter is (and is pretty sure she wouldnât have strong feelings about her either way if she did).â
- âŠreading endless online shitfights about neurodiversity with comments that are infuriating, upsetting, stupid, really fucking stupid and â occasionally âinformative. Which makes the whole thing a sort of grotesque intermittent-reward slot machine that runs on emotions and time instead of money.â
- âŠwatching videos of dead children in war zones, which is in no way going to impact her capacity to be a thoughtful, calm parent who firmly holds boundaries today.â
- âŠwatching a hairdresser put turquoise and magenta stripes into peoplesâ hair, even though she doesnât know any of these people and isnât interested in having coloured hair.â
- âŠwatching people wash really dirty rugs that are always painfully fugly when theyâre clean, which leads to the weirdest combo of satisfaction and frustration ⊠and she knows this, and yet here we are again .â
- âŠtrying to leave a comment on a misinformed, inflammatory and wildly popular Substack, only to realise that commenting is restricted to paid subs ⊠and actually considering for a moment whether itâs worth ten bucks to the enemy to try and make a point that is absolutely going to be ignored and/or deleted anyway.â
- âŠwatching a snarky âstitch incomingâ dunk on somebody who expressed the wrong political view, and who is probably now unemployed and/or homeless as a result.â
- âŠwatching somebody free a baby monkey from a plastic bottle who almost definitely put that baby monkey in there in the first place for Internet fame .â
- âŠwatching a âTop 5 Things Youâre Doing Wrong as a Parentâ reel, knowing itâs absolutely going to be either wrong, stupid, or both ⊠yet compelled to have a look just in case itâs different this time.
- âŠreading a âTop 5 Things Youâre Doing Wrong as a Writerâ article, knowing itâs absolutely going to be either wrong, stupid, or both ⊠yet compelled to have a look just in case itâs different this time.
- âŠreading yet another blackpill piece about how AI is going to eat humanity alive by the end of the year and spit out the bones, which means weâre looking down the barrel of a future that will make The Road look like Teletubbyland. Sweet dreams, summer child.â
Your algorithm-generated slop will probably have a different flavour to mine, but hopefully you can recognise what Iâm talking about.
Hahaha dit is wel slim ja
Maar dit ga je niet langer dan een dag volhouden
Kan, maar het geeft wel bewustwording.
Maar hoezo zijn dit de dingen waar je je telefoon voor neemt als je met je kind bezig bent?
Dat is toch ook juist het punt? Door te benoemen wat voor doms je voorrang geeft op je kind, ben je minder geneigd om het te doen
Ik weet niet of je weleens om je heen gekeken hebt maar veel mensen zitten echt 24/7 aan hun telefoon gelijmd. Bij mij was het niet zĂł erg als diegene in het artikel, maar ook ik zat weleens op mijn telefoon als zij in de buurt waren. Niet als ik actief met ze bezig was, maar wel als ze gewoon ook in dezelfde ruimte waren. Nu doe ik dat dus niet meer gelukkig.
Als jij dat echt nóóit doet; knap van je. Maar vind dit een beetje een holier than thou reactie eigenlijk.
Ik was van het weekend bij een huiskamerconcert met twee vriendinnen. Duurde een uurtje. Viel me echt op hoe vaak zij in die periode hun telefoon gepakt hebben.
Vaak ook om dingen op te zoeken over de zangeres of haar nummers wat we echt heus wel naderhand hadden kunnen opzoeken.
Oh dit vind ik zo vervelend. Als je ergens mee bezig bent en de ander pakt meteen hun telefoon om âweetjesâ op te zoeken. Mijn vriend doet dit ook zo vaak als we aan tafel zitten en aan het praten zijn, dan moet hij alles âfact-checkenâ. Zo irritant. Het onderbreekt zo gesprek / de activiteit.
OkĂ© zoân hele beschrijving hoeft niet, maar als gezelschap vind ik dit ook fijn om te weten en vraag ik er soms ook naar! Als het ergens om gaat zeggen mensen dat (werk van mijn broer gaat bv altijd door dus soms moet hij tussendoor iets regelen) en als het nergens om gaat worden ze vaak geĂŻrriteerd van die vraag haha (mijn vriend die voetbaluitslagen bekijkt bvâŠ)
Ik vind het eigenlijk heel onbehoorlijk om in gezelschap zomaar je telefoon erbij te pakken, ik vind het fijn om te weten wie of wat ons samenzijn onderbreekt. Zelf zeg ik om die reden meestal ook waarom ik mân telefoon pak. Het helpt me idd ook om (in gezelschap) bewuster om te gaan met telefoongebruik. Dus misschien helpt deze denkwijze ook om het langer vol te houden!
Echt een top tip dit! Werkt ook hier heel goed.
Hier ook! Merk alleen dat ik nu heel vaak mijn mail check of naar Vinted ga om toch te scrollen. En dat ik vaak die 5 minuten op insta nu niet eens meer vol maak en de app al eerder afsluit. Echt dankjewel voor de tip!
Misschien voor je mail en vinted ook instellen alleen dan een wat langere periode toestaan? Maar dat je wel even die extra bariere hebt zodat je denkt OHNEE niet scrollen. Ook niet hier.
Fijn dat het zo goed werkt! Hier ook nog steeds erg blij mee.
Ja dat is nog een goede tip inderdaad, dankjewel! Merk wel dat mijn batterij nu langer mee gaat en ik meer in het moment ben. Mijn vriend is inmiddels ook om haha!
Ik dacht even je sociale batterij haha. Maar die misschien ook wel.
Ik denk dat het makkelijker zou zijn om meer offline te zijn als ik âmakkelijkeâ hobbyâs zou hebben. Het is zo makkelijk om even je telefoon erbij te pakken, of de tv aan te zetten. Ik lees ook wel graag, maar vind dat niet per se een veel beter tijdverdrijf dan een serie kijken. Ik lees eigenlijk alleen fictie. Ik vind lezen en series kijken wel beter tijdverdrijf dan social media, maar toch.
Ik heb weleens zoân borduurpakket gekocht, en waterverf. Maar doe dat dan vervolgens nooit. Sporten vind ik helaas echt niet leuk.
Helpen hobbyâs jullie om minder schermtijd te hebben? En zo ja, zijn dit dan hobbyâs die snel erbij te pakken zijn? Vooral in de avonden na werk heb ik weinig energie om dingen te doen die meer moeite kosten.
Voor mij werken puzzelboekjes (nu helemaal in de kruiswoordpuzzels, maar heb ook veel varia) echt heel goed. Vind het wel fijn om ondertussen een podcast of muziek te luisteren maar verder raak ik mijn telefoon niet aan. Legpuzzels vind ik overigens ook heel leuk! Merk dat ik het moeilijk vind om lezen als vervanging voor mijn telefoon te gebruiken omdat ik dan teveel nadenk om me te concentreren. Bij het puzzelen hoeft dat niet zo.
Wat wil je precies uit je vrije tijd halen dan? Ik denk dat het leven voor 95% uit tijdverdrijven bestaat, wat maakt het een beter dan het ander voor jou?
Ik vind online shit vooral stom omdat het mij meestal geen voldoening geeft en ik er eigenlijk bijna nooit bewust voor kies, lezen geeft mij wel voldoening (en voelt âproductiefâ wat verder wel verziekt is maar goed), net als sporten, aandacht besteden aan geliefden (lol lees: huisdieren), dingen maken/voor dingen zorgen (zoals mân huis en tuin), iets (nieuws) leren, intellectueel of vaardigheden.
Het helpt mij wel om een plan te hebben voor âzwakkerâ momenten, dus ik kan mij idd voorstellen dat een âmakkelijkeâ hobby het makkelijker maakt om minder online te zijn als je moe bent oid. Maar ik vraag mij dus wel af waarom je lezen niet goed vindt en iets anders (wat dan) wel?
Ik hoef absoluut niet altijd iets âproductiefsâ te doen hoor, juist niet. Vrije tijd is om te ontspannen. Ik vind series kijken en fictie lezen heel leuk, maar het is allebei wel inactief, en soms denk ik dat meer moet doen. Ik vind ook dat ik eigenlijk zou moeten sporten, maar dat is een andere discussie. Maar ik bedoel bijvoorbeeld creatief bezig zijn, en inderdaad dingen maken of leren.
Heb het idee dat ik soms een beetje lamlendig word van alleen maar activiteiten waarbij ik makkelijk vermaakt word zeg maar. Heb gelukkig geen zittend beroep, dat scheelt wel. Maar daarom wil ik 's avonds wel vaak lekker op de bank hangen haha. Maar dus niet constant voor een scherm. Ik zal ook eens in het hobby topic kijken.
@cloversinmay Bedankt voor de suggesties. Puzzelen heb ik vaak het geduld niet voor, maar zag laatst wat mini puzzels die niet meteen voor kinderen bedoeld zijn, dat is wel leuk denk ik!