Meer offline

Hahaha dit is wel slim ja

Maar dit ga je niet langer dan een dag volhouden

3 likes

Kan, maar het geeft wel bewustwording.

Dat is toch ook juist het punt? Door te benoemen wat voor doms je voorrang geeft op je kind, ben je minder geneigd om het te doen

4 likes

Ik weet niet of je weleens om je heen gekeken hebt maar veel mensen zitten echt 24/7 aan hun telefoon gelijmd. Bij mij was het niet zĂł erg als diegene in het artikel, maar ook ik zat weleens op mijn telefoon als zij in de buurt waren. Niet als ik actief met ze bezig was, maar wel als ze gewoon ook in dezelfde ruimte waren. Nu doe ik dat dus niet meer gelukkig.

Als jij dat echt nóóit doet; knap van je. Maar vind dit een beetje een holier than thou reactie eigenlijk. :sweat_smile:

7 likes

Ik was van het weekend bij een huiskamerconcert met twee vriendinnen. Duurde een uurtje. Viel me echt op hoe vaak zij in die periode hun telefoon gepakt hebben.

Vaak ook om dingen op te zoeken over de zangeres of haar nummers wat we echt heus wel naderhand hadden kunnen opzoeken.

Oh dit vind ik zo vervelend. Als je ergens mee bezig bent en de ander pakt meteen hun telefoon om “weetjes” op te zoeken. Mijn vriend doet dit ook zo vaak als we aan tafel zitten en aan het praten zijn, dan moet hij alles “fact-checken”. Zo irritant. Het onderbreekt zo gesprek / de activiteit.

3 likes

OkĂ© zo’n hele beschrijving hoeft niet, maar als gezelschap vind ik dit ook fijn om te weten en vraag ik er soms ook naar! Als het ergens om gaat zeggen mensen dat (werk van mijn broer gaat bv altijd door dus soms moet hij tussendoor iets regelen) en als het nergens om gaat worden ze vaak geĂŻrriteerd van die vraag haha (mijn vriend die voetbaluitslagen bekijkt bv
)

Ik vind het eigenlijk heel onbehoorlijk om in gezelschap zomaar je telefoon erbij te pakken, ik vind het fijn om te weten wie of wat ons samenzijn onderbreekt. Zelf zeg ik om die reden meestal ook waarom ik m’n telefoon pak. Het helpt me idd ook om (in gezelschap) bewuster om te gaan met telefoongebruik. Dus misschien helpt deze denkwijze ook om het langer vol te houden!

3 likes

Echt een top tip dit! Werkt ook hier heel goed.

Hier ook! Merk alleen dat ik nu heel vaak mijn mail check of naar Vinted ga om toch te scrollen. En dat ik vaak die 5 minuten op insta nu niet eens meer vol maak en de app al eerder afsluit. Echt dankjewel voor de tip!

2 likes

Misschien voor je mail en vinted ook instellen alleen dan een wat langere periode toestaan? Maar dat je wel even die extra bariere hebt zodat je denkt OHNEE niet scrollen. Ook niet hier.

Fijn dat het zo goed werkt! Hier ook nog steeds erg blij mee. :smiling_face_with_three_hearts:

2 likes

Ja dat is nog een goede tip inderdaad, dankjewel! Merk wel dat mijn batterij nu langer mee gaat en ik meer in het moment ben. Mijn vriend is inmiddels ook om haha!

1 like

Ik dacht even je sociale batterij haha. Maar die misschien ook wel.

3 likes

Ik denk dat het makkelijker zou zijn om meer offline te zijn als ik ‘makkelijke’ hobby’s zou hebben. Het is zo makkelijk om even je telefoon erbij te pakken, of de tv aan te zetten. Ik lees ook wel graag, maar vind dat niet per se een veel beter tijdverdrijf dan een serie kijken. Ik lees eigenlijk alleen fictie. Ik vind lezen en series kijken wel beter tijdverdrijf dan social media, maar toch.
Ik heb weleens zo’n borduurpakket gekocht, en waterverf. Maar doe dat dan vervolgens nooit. Sporten vind ik helaas echt niet leuk.
Helpen hobby’s jullie om minder schermtijd te hebben? En zo ja, zijn dit dan hobby’s die snel erbij te pakken zijn? Vooral in de avonden na werk heb ik weinig energie om dingen te doen die meer moeite kosten.

Voor mij werken puzzelboekjes (nu helemaal in de kruiswoordpuzzels, maar heb ook veel varia) echt heel goed. Vind het wel fijn om ondertussen een podcast of muziek te luisteren maar verder raak ik mijn telefoon niet aan. Legpuzzels vind ik overigens ook heel leuk! Merk dat ik het moeilijk vind om lezen als vervanging voor mijn telefoon te gebruiken omdat ik dan teveel nadenk om me te concentreren. Bij het puzzelen hoeft dat niet zo.

:hushed:

Wat wil je precies uit je vrije tijd halen dan? Ik denk dat het leven voor 95% uit tijdverdrijven bestaat, wat maakt het een beter dan het ander voor jou?

Ik vind online shit vooral stom omdat het mij meestal geen voldoening geeft en ik er eigenlijk bijna nooit bewust voor kies, lezen geeft mij wel voldoening (en voelt “productief” wat verder wel verziekt is maar goed), net als sporten, aandacht besteden aan geliefden (lol lees: huisdieren), dingen maken/voor dingen zorgen (zoals m’n huis en tuin), iets (nieuws) leren, intellectueel of vaardigheden.

Het helpt mij wel om een plan te hebben voor “zwakker” momenten, dus ik kan mij idd voorstellen dat een “makkelijke” hobby het makkelijker maakt om minder online te zijn als je moe bent oid. Maar ik vraag mij dus wel af waarom je lezen niet goed vindt en iets anders (wat dan) wel?

3 likes

Ik hoef absoluut niet altijd iets ‘productiefs’ te doen hoor, juist niet. Vrije tijd is om te ontspannen. Ik vind series kijken en fictie lezen heel leuk, maar het is allebei wel inactief, en soms denk ik dat meer moet doen. Ik vind ook dat ik eigenlijk zou moeten sporten, maar dat is een andere discussie. Maar ik bedoel bijvoorbeeld creatief bezig zijn, en inderdaad dingen maken of leren.

Heb het idee dat ik soms een beetje lamlendig word van alleen maar activiteiten waarbij ik makkelijk vermaakt word zeg maar. Heb gelukkig geen zittend beroep, dat scheelt wel. Maar daarom wil ik 's avonds wel vaak lekker op de bank hangen haha. Maar dus niet constant voor een scherm. Ik zal ook eens in het hobby topic kijken.

@cloversinmay Bedankt voor de suggesties. Puzzelen heb ik vaak het geduld niet voor, maar zag laatst wat mini puzzels die niet meteen voor kinderen bedoeld zijn, dat is wel leuk denk ik!

Kan je al wel een beetje borduren en schilderen? Want zo niet, dan zijn dit wel dingen waar je in het begin even energie in moet steken om de basis te leren en is het dus niet metéén “makkelijk” vermaak als je weinig energie hebt. Misschien moet je dan jezelf eerst even over die drempel krijgen en er een paar keer voor gaan zitten met YouTube-tutorials erbij. Of misschien heb je voor avonden uit je werk toch iets nodig wat nog wat simpeler is om echt je hoofd leeg te maken. Nog wat ideeĂ«n daarvoor: schilderen op nummer, lego, bouwpaketten voor volwassenen, wandelen, klein (schilder)klusje in huis oppakken, iets bakken of jam maken oid. Kan allemaal met een podcast op.

3 likes

Herkenbaar! Wat mij helpt is de drempel zo laag mogelijk te maken, dus weten wat ik exact wil doen en het al klaar leggen. Dus niet de optie om te puzzelen/haken/naaien/
, maar een concreet haakproject klaarleggen.

1 like

Ik weet niet of je hier wel het geduld voor hebt: ik maak graag van die houten/metalen bouwpakketjes. Van metal earth of Robotime. En dan niet van die huisjes met 500 kleine accessoires die je met lijm moet knutselen (die maak ik ook, maar zou ik niet aanraden als je geen geduld hebt of geen groot project wilt), maar bv zoiets:

Dat is een beetje een ikea bouwpakket maar dan mini en zonder schroeven/boren/lijm. Ik doe stap voor stap wat dat boekje zegt, dus hoef niet zelf een heel plan te bedenken. Tegelijkertijd vraagt het wel wat denkwerk en moet je even goed kijken hoe het zit. Vind ik de perfecte balans tussen actief en ook weer ontspannend zonder creatieve druk ofzo haha. En geen zooitje.

6 likes