Meer offline

Kan je al wel een beetje borduren en schilderen? Want zo niet, dan zijn dit wel dingen waar je in het begin even energie in moet steken om de basis te leren en is het dus niet metéén “makkelijk” vermaak als je weinig energie hebt. Misschien moet je dan jezelf eerst even over die drempel krijgen en er een paar keer voor gaan zitten met YouTube-tutorials erbij. Of misschien heb je voor avonden uit je werk toch iets nodig wat nog wat simpeler is om echt je hoofd leeg te maken. Nog wat ideeën daarvoor: schilderen op nummer, lego, bouwpaketten voor volwassenen, wandelen, klein (schilder)klusje in huis oppakken, iets bakken of jam maken oid. Kan allemaal met een podcast op.

1 like

Herkenbaar! Wat mij helpt is de drempel zo laag mogelijk te maken, dus weten wat ik exact wil doen en het al klaar leggen. Dus niet de optie om te puzzelen/haken/naaien/…, maar een concreet haakproject klaarleggen.

1 like

Ik weet niet of je hier wel het geduld voor hebt: ik maak graag van die houten/metalen bouwpakketjes. Van metal earth of Robotime. En dan niet van die huisjes met 500 kleine accessoires die je met lijm moet knutselen (die maak ik ook, maar zou ik niet aanraden als je geen geduld hebt of geen groot project wilt), maar bv zoiets:

Dat is een beetje een ikea bouwpakket maar dan mini en zonder schroeven/boren/lijm. Ik doe stap voor stap wat dat boekje zegt, dus hoef niet zelf een heel plan te bedenken. Tegelijkertijd vraagt het wel wat denkwerk en moet je even goed kijken hoe het zit. Vind ik de perfecte balans tussen actief en ook weer ontspannend zonder creatieve druk ofzo haha. En geen zooitje.

4 likes

Heel erg bedankt voor alle tips!

Ik denk dat ik gewoon wat meer moet gaan proberen, en in het weekend wat nieuwe dingen oppakken om ermee te oefenen.
Ik ben ook een beetje een perfectionist, heb dan soms het idee dat ik dingen niet kan doen tenzij de omstandigheden perfect zijn. Maar ik moet gewoon ergens mee beginnen en dan zie ik wel.
Puzzels en (simpele) bouwpakketten zijn wel handig, daar hoef je niet zo over na te denken inderdaad.

1 like