Meer offline

Heel erg bedankt voor alle tips!

Ik denk dat ik gewoon wat meer moet gaan proberen, en in het weekend wat nieuwe dingen oppakken om ermee te oefenen.
Ik ben ook een beetje een perfectionist, heb dan soms het idee dat ik dingen niet kan doen tenzij de omstandigheden perfect zijn. Maar ik moet gewoon ergens mee beginnen en dan zie ik wel.
Puzzels en (simpele) bouwpakketten zijn wel handig, daar hoef je niet zo over na te denken inderdaad.

1 like

Het ging hier eerder al over Forest om minder op je telefoon te zitten, maar sinds een paar dagen heb ik Focus Friend. Het idee is hetzelfde: je blokkeert je telefoon voor een bepaalde tijd. Maar bij Forest groeit er een boom en bij Focus Friend heb je een klein boontje dat sokjes breit in zijn kamertje en alleen kan breien wanneer je hem met rust laat. Voor iedere minuut breit hij volgens mij een sokje en die sokjes kun je dan weer gebruiken om meubels voor zijn kamertje te kopen. Als je hem te vroeg stoort, laat hij zijn steken vallen en is hij sip :pleading_face:

Dit klinkt zo infantiel, maar ik vind het dus echt leuk om als “beloning” dat kamertje in te kunnen richten wanneer ik een dag echt weinig op mijn telefoon heb gezeten. Motiveert enorm :joy: Plus helemaal gratis te gebruiken en geen account nodig én geen advertenties. In-app aankopen kunnen wel (daar haalt de app zijn inkomsten uit), maar is totaal niet nodig. De maker heeft de app echt ontwikkeld met het idee dat het tegenstrijdig is om een focusapp te maken die vol staat met advertenties en andere chaos, dus het is heel minimalistisch.

(Not spon, gewoon blij met mijn breiende boon)

35 likes

Ik had deze ook gezien en dacht, heeft dit nou toegevoegde waarde boven Forest… maar aangezien mijn schermtijd ook weer opkruipt toch maar eens proberen na zo’n review haha

4 likes

Ik ga dit meteen downloaden! Ik ben een sucker voor dit soort dingen haha

2 likes

Love it already

5 likes

Jaaa… het kán! Klinkt inderdaad infantiel :grin: maar wel cute.

2 likes

Ben ik weer. Ben nog steeds actief bezig om mijn gemiddelde schermtijd iedere week weer lager te krijgen. Maar de allergrootste winst voor mijn brein is dat ik het eerste uur van de dag niet op mijn telefoon mag. Ik merk nu pas hoe zo’n dopamineoverload aan het begin van de dag mijn hersenen frituurde! Ben minder moe en mijn concentratie komt langzaam terug (al ben ik er echt nog niet)

Ik heb lekker ouderwets een fysiek abonnement op de Volkskrant genomen zodat ik rustig wat artikelen kan lezen tijdens mijn ontbijt en niet meteen naar een scherm zit te staren.

13 likes

Hoe ontspannen jullie als je van werk terug bent?

Ik merk dat ik vaak mentaal op ben, vooral op de dinsdag avond omdat we dan meerdere vergaderingen hebben gehad. Voorheen ging ik op YouTube shorts doomscrollen. Dat was lekker omdat mijn hoofd niet meer hoefde na te denken, maar wat een zooi krijg je daarop te zien!
Nu zet ik een serie op maar die blijf natuurlijk doorgaan en dan is het opeens zo laat…

Heb door mijn ADD ook wel moeite om de stap te zetten om op te staan, maar dat is iets anders

Ik ben je echt heel dankbaar voor het noemen van deze app, werkt echt zoveel beter dan de standaard limieten die je aan kan zetten. Die - in mijn geval - 20 seconden wachten na openen is echt helpend

3 likes

Jaaa zo fijn dat het voor zoveel mensen zo goed werkt!

1 like

Ik heb ADHD en als ik een lange werkdag achter de rug heb, ga ik meestal eerst een half uur tot een uur op bed liggen. Gewoon even ogen dicht, ik hoef niet eens echt te slapen. Soms zet ik wat lo-fi muziek op, helpt soms om een focus punt te hebben.

Daarna kijk ik waar ik zin in heb qua hobby’s, zoals lezen of borduren. Soms lukt dat ook gewoon niet. Dan is het ook prima (oke niet helemaal maar dat probeer ik mijzelf te zeggen) en zet ik een serie aan.

Daarnaast gebruik ik Screenzen, wat voor mij heel goed werkt. Vooral op momenten dat ik vastloop in dat “ik moet iets doen maar ik weet niet wat” gevoel. Dan sta ik op, breng bijvoorbeeld wat vaat naar de keuken of loop een rondje buiten. Dat helpt vaak al om weer in beweging te komen en mijn hoofd te verzetten naar wat anders.

3 likes

Buiten wandelen of sporten!

1 like

Ik heb deze app geïnstalleerd maar het werkt volgens mij niet? Ik kan gewoon alles doen op m’n telefoon en die boon blijft z’n sokjes breien. Heel chill maar niet waarvoor ik de app gedownload heb natuurlijk :smile: Moet je nog iets aparts instellen?

1 like

Bij de instellingen moet je deep focus aanzetten!

1 like

Ja dat had ik ook. Je moet de deep focus mode aanzetten. :skull:

Ah top nu doet hij het wel, dankjewel!