Meer offline

ja! het gaat nog niet megahard met lezen maar heb iig chlorine uit en vorig jaar ook wat gelezen dus zal die boeken ns posten.

oh ja is wel leuk om eens uit te proberen, misschien voor de winter! ik mag van mezelf nu nog geen textielgerelateerde (nieuwe) hobby tot ik de enorme hoeveelheid aan kleding, schoenen, tassen die ik wil vermaken of verven (of verkopen) eens heb aangepakt.

@Karga oh wat lekker en bijzonder in je studententijd! hoe was dat? en wat merkte je qua verschil in leven/tijdsbesteding/misschien zelfs mentaal welzijn met andere studenten? en woonde je met medestudenten in huis?

ja voor mij werkte dat voornemen om een uurtje dit of dat niet eens. ook als ik hem uitzette niet. compulsief steeds dat ding oppakken of weer aanzetten want nu moet ik echt dat super belangrijke onzinding googelen of even muziek opzetten en vervolgens weer helemaal in dat ding gezogen worden.

en inderdaad ‘s avonds. ben er nu vannacht weer gaan slapen en vanochtend er mee opgestaan
 voelt meteen alsof er een klein telefoonmagneetje in mn brein groter is geworden dat de hele tijd allemaal signalen door mn systeem straalt om echt even op het forum of vinted of in mn mail en gisteravond een half uur instagram te kijken die alles overstemmen.

@Keroppi ja kan nog steeds dus :joy: uitzonderingen daargelaten natuurlijk. ik tap wel op straat wifi op de hoek voor bv routebeschrijvingen als ik met ov moet en niet naar de sportschool wil lopen daarvoor. en dat blijkt nu uiteindelijk het belangrijkste plus mail checken mbt administratieve zaken maar ja al het andere is eigenlijk echt randzaak.

2 likes

Was heel fijn! Ik woonde toen antikraak en later kraak, dus het was er gewoon niet, maar ik heb het ook helemaal niet gemist. Ik woonde met vrienden, dus er was ook altijd wel iemand om mee te praten en verder veel lezen en muziek maken en naar buiten en zo.

Essays schrijven en dingen regelen deed ik op de universiteit/in de bibliotheek en social media werd toen meer en meer maar dat heb ik in eerste instantie dus allemaal niet meegekregen. Ik heb nog heel lang lange mails gestuurd naar vrienden die verder weg woonden en 1x in de week of zo las/beantwoordde ik die dan. We hadden een cd-speler en een platenspeler voor muziek dus ik luisterde nog mijn oude cd’s en ik woonde toen net voor het eerst in een grote stad dus ik verdwaalde heel vaak en moest steeds op die tramkaartjes en zo kijken.

Mijn mentale gezondheid was om andere redenen niet super fantastisch toen, maar ik denk wel dat het niet hebben van internet heel erg hielp om in de werkelijke wereld te blijven zegmaar en ik voelde me veel creatiever.

3 likes

wat lekker :heartpulse: klinkt heel fijn en inderdaad levend in de werkelijke wereld. en verdwalen is alleen maar de beste manier om de wegen te onthouden. vroegĂąh kenden de taxichauffeurs ook de hele stad uit hun hoofd en nu met uber weet niemand niks omdat ze allemaal op navigering rijden. vind ik ook jammer.

en heerlijk ook van de cd’s en platenspeler en lange mailtjes sturen :two_hearts:

ik merk ook dat ik creatiever word ja. zowel in denken als doen. als je hoofd niet vol wordt gepropt met allerlei informatie en meningen en ideeën van miljoenen mensen online weet ik veel hoe veel mensen en filmpjes per minuut ontstaat er allemaal ruimte om zelf te denken en om soms ook iets mee te doen omdat je niet in gehypnotiseerde bevriesstand met schermen voor je neus zit.
ook mn concentratiespanne lijkt steeds wat hoger te worden.

5 likes

Sorry als deze al eens gedeeld is, maar vond het heel goed gedaan, heel vet gefilmd ook:

Zij is een stuk jonger dan ik, van de generatie die echt is opgegroeid met smartphones en ik vond het daardoor ook wel extra pijnlijk oid? Dat het voor die generatie nog meer vanzelfsprekend is dan voor mij, terwijl ik het al zo ontzettend automatisch doe.

13 likes

Hey ik wilde die hier net gaan delen! Hij kwam toevallig gister in mijn YouTube algoritme. Vond hem echt super sterk en goed gemaakt.

1 like

Heel confronterend om dit op mijn telefoon te kijken in de tijd die ik eigenlijk had willen gebruiken om een stukje te wandelen haha.

Maar heel leuk en goed gedaan! En best dystopisch om te bedenken dat kinderen/jongeren tegenwoordig opgroeien zonder nog te weten hoe het zonder was. Voor mij voelden al die oplossingen van haar iig nog vertrouwd en nostalgisch.

4 likes

Wat een creatieve video! Volgens mij zit hier heel veel werk in.

Ik vond het wel confronterend toen ze die blokjes ‘tijd’ liet zien en er zoveel weg viel door dat telefoongebruik :grimacing:

5 likes

Ja, heftig, ik heb hem ook gezien. Ik vind het ook sneu voor die generatie, die niet gewend zijn aan notitieboekjes, mp3-speler, agenda’s etc. Ik denk ook dat er veel jongeren opgroeien zonder echte hobbies of talenten die ze ontwikkelen omdat ze veel tijd kwijt zijn aan digitale media. (Ikzelf ook hoor, maar als tiener/twintiger deed ik wel veel offline dingen elke avond, en ken het nog wel).

2 likes

Heb m gecast op de tv en nu zijn m’n man en ik allebei geïnspireerd ook een dumpphone te kopen :joy:.
Het staat me wel tegen dan iets nieuws te moeten kopen wat mogelijk helemaal niet werkt. En ik vind sommige dingen zoals Spotify wel gewoon handig. Ik heb mn ipods ook nog liggen maar ik voel daar weinig dankbaarheid naar :sweat_smile:.

2 likes

Ik vind het best jammer dat ik geen Ipod heb! Zou graag mijn telefoon in de gracht gooien en een nokia en ipod nemen. Ik denk dat dat de enige manier is om van mijn verslaving af te komen.

3 likes

Wat een goede tip deze docu :slight_smile: Zelf heb ik niet de ambitie om heel radicaal mijn Smartphone weg te doen. Ik hou teveel van apps zoals Spotify en Google Maps. Maar zeker wat betreft social media wil ik er wel bewuster mee omgaan.

Ze zei het in de docu bijna in een bijzin maar wat ik een mooi inzicht vond was dat ze in eerste instantie haar telefoongebruik langzaam afbouwde. Denk dat ik meer die route wil nemen.

4 likes

ik werd zo nostalgisch van de MP3-speler en van de treintijden op je hand schrijven!

Heb al een analoge camera die ik vaak gebruik (hij heet Olympus Trip en is heel gebruiksvriendelijk, hoef je niks van fotografie voor te snappen). En nu wil ik eigenlijk ook weer een iPod en een notitieboekje

3 likes

Bij mij is mijn telefoon alleen niet het probleem, maar vooral dat ik ook een iPad heb. Die heb ik ooit gekocht voor notities/tekenen, de krant, bladmuziek etc, maar je kunt er natuurlijk ook heel goed netflix op kijken. Ik merk vaak dat ik als ik mijn telefoon weg leg, ik meteen mijn iPad weer pak. Mijn telefoon is dan ook weer android, dus limieten die ik instel werken niet op beide apparaten. Een paar maanden geleden ging er opeens een soort knop om en werd mijn schermtijd een stuk minder, maar sinds een paar weken gaat het weer de verkeerde kant op. Ik merk vooral dat als ik alleen thuis ben ik constant behoefte heb aan achtergrondgeluid of afleiding. Terwijl ik jaren alleen heb gewoond en toen echt geen moeite had met stilte en alleen zijn.

Maar wat voor mij wel werkt is mijn telefoon zoveel mogelijk op een vaste plek hebben liggen, en 's nachts niet meer op mijn nachtkastje. Youtube heb ik op mijn telefoon helemaal geblokkeerd, en op mijn account ingesteld dat mijn kijkgeschiedenis niet meer wordt bijgehouden. Dan krijg je dus alleen nog maar de videos te zien van kanalen waar je op geabonneerd bent. Je kunt ook niet meer door shorts heen scrollen.

Ik lees sinds een paar maanden dan wel weer meer op substack (wat ook niet de bedoeling is) en ik merk dat het algoritme me ontzettend stoort. Ik kreeg na een paar dagen lezen al vrijwel alleen maar posts over minderen van telefoongebruik en ‘going analogue’ te zien. En vaak gaat het dan toch vaak weer over dingen die je daarvoor moet kopen. Ik heb al meerdere keren notitieboeken van honderden euros langs zien komen. Echt jammer dat het zo snel al weer draait om dingen kopen.

Gebruik nu een tijdje weer Screenzen voor/tegen m’n Insta-verslaving en dat werkt echt super. Heb ook ‘snachts alle nieuwssites geblockt zodat wanneer ik wakker lig zoals nu al sinds 05:00 ik in ieder geval geen nare nieuwsverhalen kan lezen. Weekt ook echt goed, 30 day streak nu :partying_face:

Keerzijde ervan is wel dat je je tijd toch ook ergens anders gaat besteden en ik me nu volledig stort op bijvoorbeeld de folders-app en elke aanbieding van elke supermarkt uit m’n hoofd ken en vooral ook: Marktplaats ‘In de buurt’. Nu ga ik vanavond weer een spiegel voor de hal ergens in m’n stad ophalen :joy::joy::joy::joy: Kost me klauwen met geld dit grapje hahaha maar goed, anders was ik vast wel in een of andere Insta-reclame getrapt dus zo praat ik het wel mooi voor mezelf.

12 likes

Hoe was Mei Socialvrij voor de degene die meededen?

Ik had het proefabonnement op de Groene Amsterdammer en op Vrij Nederland en dat vond ik eigenlijk best leuk.
Groene Amsterdammer was iets te veel, bij de eerste dacht ik nog “ik moet hem helemaal lezen!!!” maar ik vond het daarna wel prima om door te bladeren en de artikelen die me interessant leken te lezen en de rest te laten voor wat het was. Maar dan had ik toch wel weer een extra offline activiteit in het weekend (zo triest als je het zo benoemt omg maar zo voelde het wel :’)).
Ik heb op beiden nog een proefabo genomen, GA stuurde een 10 voor €10 aanbieding en voor VN het proefabo uit deze post.
Ik denk eerlijk gezegd wel dat ik op beide geen permanent abo ga nemen, VN te duur (je betaalt ook best veel voor de site en die lees ik niet) en GA denk ik dat ik na een tijdje er wel genoeg van heb om élke week te krijgen. Maar ik ga het zien.

Verder qua mobiel ben ik nog steeds content zonder de Instagram app. Ik logde 1x in omdat iemand iets wou laten zien en ik schrok wel hoe snel ik toen weer in de eindeloze scroll gezogen werd. Dus daarna gauw weggeklikt en toen was ik wel een paar dagen weer er meer toe getrokken, maar niet zo erg dat ik weer inlogde en het ebde wel weg gelukkig.
Ik zit nu veel op Substack maar dat vind ik nog steeds wel oké, het blijft minder lang interessant dan Insta dus ik blijf veel minder hersenloos erin hangen.

5 likes

Ik kwam er halverwege mei achter dat het bestond :joy: dus helaas niet meegedaan. Wél voor een maandje instagram verwijderd, dus heel juni niet op instagram. Ben benieuwd, vind het wel een lekker idee!

1 like

Wat ontzettend leuk om te lezen! Ik heb ook een proefabbo op GA en VN genomen en ik vond precies hetzelfde als jij haha. Ik ga nog wel even door met VN, want ik vind het een leuk blad en 1x per maand vind ik wel oke. De app/site gebruik ik niet, want dan zit je dus alsnof online. Inderdaad wel prijzig(er dan een proefabbo), dus ik kijk nog even hoelang ik dat doe.

1 like

Ik vond vooral de mails van De Correspondent bloed irritant, ik ben nog nooit zo erg gespamd, meine gĂŒte

1 like

Ik heb soort van meegedaan. Ik vind social media niet zo’n probleem in mijn geval (Ik zit niet mega veel op Insta, maar alles wat ik daar volg vind ik leuk of nuttig om te zien). Ik heb wel reddit geblokt op mn telefoon omdat dat al jaren (decennia :cry:) de plek is waar ik eindeloos scrol terwijl het eigenlijk na 10 minuten niet meer leuk is. Ik heb nu ook een aantal puzzelboekjes naast mn bed liggen om te doen ipv te scrollen en een in mn werktas. Sommige pauzes klets ik veel met collega’s, maar soms heb ik ook even zin in rust. Eerst zat ik dan vaak toch op mn telefoon, nu maak ik puzzels. En dat blijkt erg leuk te zijn!

Niet elke dag lukt het om weinig op mn mobiel te zitten, maar ik heb nu af en toe dagen dat het maar 1 of 1,5 uur is. En dat is voor mij mega weinig! Ik merk dat ik nu veel meer de leuke dingen van het internet nog altijd mee krijg, maar al het negative of saaie veel minder hersenkracht in beslag neemt.

De proef abbos leken me allemaal leuk, en ben ik allemaal vergeten aan te vragen :smiling_face_with_tear:

6 likes

Hoe bevalt de tap out? Ik denk erover er ook een te bestellen. Vooral zodat ik ‘s avonds voor het slapen in bed niet meer naar mijn telefoon grijp.