Bij mij is mijn telefoon alleen niet het probleem, maar vooral dat ik ook een iPad heb. Die heb ik ooit gekocht voor notities/tekenen, de krant, bladmuziek etc, maar je kunt er natuurlijk ook heel goed netflix op kijken. Ik merk vaak dat ik als ik mijn telefoon weg leg, ik meteen mijn iPad weer pak. Mijn telefoon is dan ook weer android, dus limieten die ik instel werken niet op beide apparaten. Een paar maanden geleden ging er opeens een soort knop om en werd mijn schermtijd een stuk minder, maar sinds een paar weken gaat het weer de verkeerde kant op. Ik merk vooral dat als ik alleen thuis ben ik constant behoefte heb aan achtergrondgeluid of afleiding. Terwijl ik jaren alleen heb gewoond en toen echt geen moeite had met stilte en alleen zijn.
Maar wat voor mij wel werkt is mijn telefoon zoveel mogelijk op een vaste plek hebben liggen, en 's nachts niet meer op mijn nachtkastje. Youtube heb ik op mijn telefoon helemaal geblokkeerd, en op mijn account ingesteld dat mijn kijkgeschiedenis niet meer wordt bijgehouden. Dan krijg je dus alleen nog maar de videos te zien van kanalen waar je op geabonneerd bent. Je kunt ook niet meer door shorts heen scrollen.
Ik lees sinds een paar maanden dan wel weer meer op substack (wat ook niet de bedoeling is) en ik merk dat het algoritme me ontzettend stoort. Ik kreeg na een paar dagen lezen al vrijwel alleen maar posts over minderen van telefoongebruik en âgoing analogueâ te zien. En vaak gaat het dan toch vaak weer over dingen die je daarvoor moet kopen. Ik heb al meerdere keren notitieboeken van honderden euros langs zien komen. Echt jammer dat het zo snel al weer draait om dingen kopen.