Meer offline

Oei ja ik wil er ook echt wat aan doen want ik zit echt altijd aan m’n telefoon geplakt of m’n laptop met eigenlijk dezelfde dingen… maar op de één of andere manier lukt het me zo slecht om er los van te komen allemaal.

Terwijl ik eigenlijk veel liever gewoon boeken zou lezen en meer naar buiten zou gaan etc, ipv dat ik altijd ook maar weer die telefoon erbij moet pakken. 't voelt echt haast onwennig om 'm niet vast te hebben soms :melting_face:

1 like

Zo herkenbaar. Ik moet er ook echt iets aan gaan doen. Het is zo doelloos en zonde van m’n tijd. Dan heb ik instagram doorgescrold, sluit ik het af, en open het meteen weer bijvoorbeeld. Op werkdagen gaat het bij mij wel beter, of als ik ergens op bezoek ben zit hij gewoon in m’n tas, maar dan haal ik het s avonds ruimschoots in :smiling_face_with_tear:. Ik heb ook nog geen oplossing gevonden, stel soms een wekker in van een half uur/45 min waarin ik m’n telefoon weg leg. Maar die drang blijf ik voelen. Ook als ik een film kijk oid.

1 like

Ah bedankt allemaal voor jullie reacties! @Luzarl @anon26794567 @littlenumbers @Moonfairy
Fijn (voor mij) / vervelend (voor jullie) dat jullie het ook zo herkennen. Ik heb momenteel een periode waarin het met werk ook wat rustiger en terwijl ik me nog mega gestresst voel. Ik kom ook niet echt tot rust omdat ik continue op mijn telefoon zit waardoor vrije tijd ook minder ontspannend is. Ik heb bedacht een soort mini challenge met mezelf te doen de rest van deze maand waarin ik max 2 uur per dag op mijn telefoon mag en niet op tiktok en instagram. Een soort offline adventskalender :rofl:
Geen idee of mensen het leuk vinden en misschien zelfs mee willen doen maar ik zal hier af en toe even updaten hoe het gaat!

3 likes

Ik doe mee!

2 likes

Ik ben er ook mee bezig, op een brakke zondag kan ik wel 8 uur op mn telefoon zitten :scream:

Wat ik doe:

• Ik heb sinds een maand een abonnement op de bieb waar ik elke week een nieuw boek haal (of 2) die ik ook makkelijk weer terug kan brengen als ik het boek niet leuk vindt (eerder kocht ik vaak boeken en dan stopte ik gewoon een maand met lezen tot ik weer iets nieuws kocht. En als ik het boek niets vond >> extra veel op mn telefoon zitten)

• Ik heb een Cineville pas, dus ik ga vaak naar de film als ik een avond vrij heb

• Ik ben gestart met een keramiek cursus op 1 avond in de week en ik ben met nieuwe creatieve projecten thuis gestart zodat ik lekker kan aanrommelen

• Ik heb mezelf een limiet ingesteld van 1.5 uur internet en 30 min instagram. Whatsappen is niet echt een probleem bij mij, heb geen TikTok of andere social media.

9 likes

Mijn instagram is gehackt en verwijderd dus kan nu cold turkey afkicken :grimacing: Zat ook echt teveel op m’n telefoon, dus ben benieuwd hoe de komende tijd gaat zijn. Had pas al veel boeken op m’n ereader gezet, kan veel beter m’n tijd daar in investeren.

1 like

Wat bij mij soms wel goed werkt is de app Forest gebruiken. Je stelt dan een tijd in hoe lang je je telefoon niet wilt gebruiken, en dan groeit er een boompje. Als je de app verlaat tijdens die periode gaat je boompje dood haha. Dus als je graag meer wil lezen bv is het wel een goede tip.

Ook ik wil wel meer offline/minder schermtijd. Echt soms in de weekenden zo lang en doelloos te scrollen, en weer te vernieuwen ook al heb ik dan 10 seconden geleden nog gekeken. (Instagram, Twitter, Facebook, forum).

Vandaag wel 2,5u schermtijd maar hij telt Google Maps en Spotify ook mee. In ieder geval maar 15 minuten op Instagram gezeten, dus dat is een goed begin.

Ik heb al meerdere malen een digitale detox gedaan. Dat is me heel goed bevallen. En toch denk ik na een maand of 4/5 dat ik het wel gedoseerd weer kan toelaten. Wishful thinking. Mijn schermtijd is gemiddeld 2.5 uur per dag. En dat heb ik dus al meermaals terug gebracht naar een klein uurtje. Ik had zo veel tijd voor m’n hobby’s en toch sluipt het er weer in. Ik heb geeneens Facebook! Ik wil ook wel weer de challenge aan gaan. Want dat is het wel 🥹
En ik voelde me ook echt zoveel beter zonder m’n telefoon :upside_down_face:

1 like

Hoe tracken jullie je online tijd? Hebben jullie een speciale app?

Ik heb wel vaker geprobeerd om mijn schermtijd te minderen, maar het blijft bij wishful Thinking

1 like

ik ben gelijk heel nieuwsgierig, wat ben je thuis aan het doen?

1 like

Bij mij stond dat al op mijn telefoon, digitaal welzijn heet het. Ik heb er Android telefoon. Dan kan je bijvoorbeeld tijdlsimitieten instellen of tijd voor jezelf waar dan alles op grijs gaat op een aantal apps na.

Ik heb net een boek gelezen, de ladder van Ben Tiggelaar, dat gaat over hoe je nieuw gedrag aan kunt leren. Staan ook stappenplannen in hoe je dat kan doen welke trucs je kan inzetten enzovoort. Misschien dat dat kan helpen, om zo een plan te maken. Elke mini stap in er in elk geval een.

Ik heb fotos afgedrukt en ben daarmee een plakboek aan het maken, ik ben weer begonnen met papier scheppen en had nog zo’n bouwpakket liggen waar ik mee ben begonnen.

550x466

8 likes

@Afstandsbediening20 bij apple staat het bij schermtijd! Daar kan je ook allerlei apps beperken enzo

Wat leuk dat iedereen hier er ook zo mee bezig is. Ik ben inmiddels op dag 3 van mijn max 2 uur op mijn telefoon en geen social media challenge die ik had bedacht. Het is wel echt een stuk moeilijker dan ik had verwacht. Ik heb zo’n automatisme om mijn telefoon te pakken en als ik op de bank zit ben ik soms ook helemaal een beetje de weg kwijt wat ik nu precies moet doen haha. Maar ben inmiddels weer aan het lezen! Ik heb ook veel geschreven en ik ben ook spontaan meer aan het opruimen in huis. Het doet me wel echt goed. Het voelt alsof ik minder tijd tekort kom op een dag en eigenlijk heb ik dus ook letterlijk elke dag ineens twee uur extra. Eigenlijk mis ik de influencers die ik volg tot nu toe nog helemaal niet. Ik heb wel vlogs gekeken maar dat vind ik een stuk rustiger dan tiktok oid.
Mijn scores van de afgelopen dagen waren: maandag 2 uur 3 min, dinsdag 2 uur en 30 minuten (ik heb wel in de avond mijn telefoon gebruikt om te navigeren dus ik vind dat het nog steeds wel een goede score is), gisteren 1 uur en 58 min en vandaag tot nu toe 1 uur en 34 min. @S.onrisa hoe is het bij jou gegaan tot nu toe?

4 likes

Ik begin morgen opnieuw :grimacing:

3 likes

Ik had net echt een zwak moment en heb BIJNA instagram weer gedownload omdat ik moe ben en in zombie modus wilde maar ik heb t niet gedaan dus ga nu mijn telefoon wegleggen :sparkles::sparkles::dancer::dancer:

8 likes

Ik ben Digital Minimalism van Cal Newport aan het lezen en wil met zijn ‘stappenplan’ het gebruikvan m’n telefoon verminderen. Het komt globaal neer op:

1. Alle ‘optionele technologieën’ verwijderen voor 30 dagen.
  2. In die periode van 30 dagen, alternatieve bezigheden bedenken en uitvoeren.
  3. Optionele technologieen terugbrengen, waarbij je telkens nadenkt welke waarde ze hebben en hoe je die waarde maximaliseert.

Een technologie is optioneel tenzij het niet gebruiken je dagelijks (werk)leven verstoort. Wat mij ook aanspreekt, is dat hij voorstelt dat je voor de ‘niet-optionele’ technologieën bedenkt hoé je ze wilt gebruiken om te voorkomen dat je bv twitter opent en er 4 uur later nog mee bezig bent. Of iets al dan niet optioneel is, is een persoonlijke afweging.

Concreet ga ik eerst voor alle apps op mijn telefoon bepalen of ze optioneel of niet-optioneel zijn, vervolgens alle optionele apps verwijderen voor 30 dagen en bedenken onder welke voorwaarde ik de niet-optionele apps gebruik. En daarna de volgende stap. + ik ga ook bijhouden wat het met mijn schermtijd doet, ben heel benieuwd!

9 likes

Ik heb nu 3 weken geen Instagram meer en ik vind het heerlijk. Merk nog wel dat ik vaak m’n telefoon op pak, maar me dan na een tijdje realiseer dat ik het forum, linkedin en de NOS app wel echt uitgespeeld heb.
Wil de komende tijd m’n screentime verder verlagen en de vrijgekomen tijd nuttiger besteden dan aan social media.

4 likes

Ik was me hier vandaag ook maar weer eens in aan het verdiepen, en ik kwam erachter dat ik maar liefst 178 uur in de maand november op mijn telefoon heb gezeten :smiling_face_with_tear: dat is gewoon een hele week in slechts een maand wtf man.

1 like

Hoe gaat het met anderen hier?

Ik zit de laatste tijd rond een schermtijd van 5 uur per dag en wil echt verminderen. Ik zit teveel op m’n telefoon tijdens m’n werk en op brakke dagen. Bij mij is het vooral het forum en instagram.

Een vriendin van mij had een app die opende als ze bijvoorbeeld instagram opende (dat had ze ingesteld) en dan kreeg je te zien hoe vaak je die app die dag al had geopend. Weet iemand welke dat is? Of heeft iemand anders een fijne app? Ik kan het niet aan haar vragen want we spreken elkaar even niet :upside_down_face:

1 like

Toevallig heb ik er gisteren zo een geïnstalleerd. De app heet One Sec maar is volgens mij alleen voor Apple.

One Sec kan je instellen in combinatie met Shortcuts/Opdrachten. Elke keer dat je Instagram opent moet je eerst aaaademhalen, daarna krijg je een scherm te zien hoevaak je de laatste 24 uur op Instagram hebt geklikt en de vraag of je een bewuste keuze maakt om te kijken of klikt uit automatisme.

10 likes