Je hebt van die warmtepleisters alleen met dit weer… niet dat er zo veel warmte vanaf komt. Dus misschien is dat een optie. Je hebt het ook nog in sprayvorm
Dankjewel, had ik helemaal niet aan gedacht!
Ik word altijd zo angstig rond mijn PMS. Volgens mijn app word ik waarschijnlijk morgen ongesteld, hoop dat het even snel doorzet.
Ik krijg mijn menstruatiepijn dus niet weg met de maximale dosis ibuprofen en paracetamol. De ergste scherpe kantjes gaan er af, maar ik zit alsnog in elkaar gekrompen van de pijn.
En dan kan ik alleen maar heel zuur denken: als mannen dit probleem maandelijks hadden, dan was er vast al iets voor uitgevonden.
Welke dosis / specifiek soort gebruik je? Feminax werkt voor mij helaas minder nog dan de combi Ibuprofen / paracetamol.
Oeh dat heb ik nog nooit geprobeerd, ik heb er altijd maar eentje tegelijk genomen. Maar 2 tegelijkertijd mag ook begrijp ik? Dat vind ik zeker het proberen waard!
Heel erg bedankt. Naproxen zie ik als een wat zwaarder middel en heb dus altijd maar eentje genomen, niet bij stil gestaan dat dat meer mocht.
Ik ga proberen of dit wel het gewenste resultaat oplevert, dank!
Bij naproxen is het inderdaad belangrijk de eerste keer twee in te nemen (500 mg) en daarna 1-2 die dag nog de 250. Ondertussen echt 4x per dag 1000 mg paracetamol. Als je toch pijnstilling inneemt, doe het dan goed.
En anders eens de huisarts en wss later een gynaecoloog mee laten denken. Mijn ervaring was dat er in een Endometriosecentrum (zie website endometriose stichting) beter meegedacht werd.
Ga ik zeker proberen, hopelijk helpt dat.
Ik heb ICSI moeten doen om moeder te worden en tijdens mijn behandelingen had ik regelmatig echo’s tijdens mijn menstruatie. Mijn gynaecoloog zei op een dag die voor mij licht is (dag 4) dat ik erg veel bloedverlies had. Het overmatig bloedverlies en de krampen zijn toen ook besproken en onderzocht.
Endometriose is gelukkig uitgesloten, ik bouw ‘gewoon’ veel baarmoederslijmvlies op en heb een vrij lange cyclus. Wat nog zou helpen is een Novasure behandeling, maar daar hik ik een beetje tegenaan. Het is niet strikt noodzakelijk dus het is een drempel die ik over moet. Aan de ene kant zou het fantastisch zijn om dit maandelijkse gezeur niet steeds te hebben, aan de andere kant hoef ik nog maar een jaar of 10.
Sinds gisteren heb ik ook erg rusteloze benen. Heb net een klein uur in een heet bad met Epsom zout gezeten en het voelt nu iets lichter. Hopelijk lukt het slapen vannacht beter.
Ik vind de tracker in de Fitbit-app heel chill! Overzichtelijker dan Clue als je inzicht wil in je symptomen. (Gebruik zowel Fitbit als Clue omdat ze soms andere voorspelling geven.)
Hoi, ik ben nieuw hier in dit topic en heb niet alles even grondig doorgenomen zeg maar, dus mijn excuses als mijn vraag reeds beantwoord is.
Sinds een jaar heb ik een week voor mijn menstruatie tot aan het begin van mijn menstruatie last van hartkloppingen, vermoeidheid en een druk op de borst. De aard van de hoedanigheid kan wel variëren. Zijn er meer vrouwen hier die daar last van hebben? Of denken jullie dat zoiets zorgelijk is? Op dit moment heb ik ook een holteronderzoek lopen omdat ik ook nog andere klachten heb, maar ik was benieuwd of mijn klachten in ieder geval herkenbaar zijn voor iemand hier.
Niet direct herkenbaar maar ik zag bij mezelf toevallig een connectie tussen mijn hartslagvariabiliteit, mijn hartslag en mijn menstruatiecyclus en heb daar toen een keer wat dingen over opgezocht. (Dit is bijv. een wetenschappelijk artikel over dit onderwerp dat ik tegenkwam.)
Rond je ovulatie is je hartslag op z’n laagst, en daarna stijgt ie, tot aan het begin van je menstruatie; daarna daalt ie weer langzaam. Met de hartslagvariabiliteit is het precies andersom.
Als je hsv laag [hier stond eerst hoog, foutje] is, is er een minder goede balans tussen het sympatische (= actie) en parasympatische (= rust) zenuwstelsel. In die pms-periode is het sympatische meer actief, met als resultaat dat je hartslag + bloedruk hoger zijn. Dat zou jouw hartkloppingen en de druk op je borst wel kunnen verklaren, denk ik? Of het zorgelijk is weet ik niet, maar de ‘timing’ is dus niet vreemd.
Ik denk dat we ons hierdoor soms ook sneller angstig/gespannen kunnen voelen in de dagen voor onze menstruatie. We zitten dan gewoon sneller in een soort fight-or-flight-modus. En dat kan dan ook weer leiden tot vermoeidheid.
Vind het zelf heel interessant allemaal! Sowieso de hele cyclus en de hormonen die erbij komen kijken. Maar hoop dat je er niet al te veel last van hebt @Cersei en dat je gezond bent!
Als willekeurige aanvulling: astma klachten kunnen ook verergeren als onderdeel van PMS waarschijnlijk zoals jij het hier uitlegt volgens mij, al is de exacte reden uiteraard niet bekend
Wauw, wat ongelofelijk lief dat je dit allemaal zodanig hebt uitgewerkt. Ik ben in ieder geval blij om te horen dat dit verschijnsel weldegelijk (deels) te herleiden valt. Ik zal je reactie morgen wat uitgebreider doornemen, maar ik wilde alvast laten weten dat ik dit onwijs waardeer!🫶🏼
Oh, en de last varieert, maar volgens mij ben ik verder w gezond! Vriendelijke afsluiting
Ik ben afgelopen weekend wéér een paar dagen te vroeg ongesteld geworden (op een festival, echt top). Zit nu op dag 4 en heb nog last van krampen terwijl ik dat normaal alleen de eerste dag/twee dagen heb. Ben er zo klaar mee, ga eens kijken naar een spiraal.
Np! Ik vond het heel leuk om uit te werken. Zat zelfs een paar dagen terug nog te denken om hier iets over in het topic te plaatsen, omdat het mij, i.c.m. voelen aan m’n baarmoedermond (klinkt weird haha) en letten op afscheiding goed helpt in voorspellen wanneer ik ongesteld word. Dus het sloot eigenlijk mooi aan op jouw vraag!
@monkeyslut misschien meer krampen omdat je anders at? Wel vervelend zeg.
Ja weet niet zo goed of het m’n baarmoeder is of mn darmen, gister had ik namelijk nergens last van. Dus mss is het wel niet door mn menstruatie maar vervelend is het wel. En pijnstiller werkt niet
Ahh ja je darmen zou ook kunnen! Daar had ik nog niet eens over nagedacht. Ik bedoelde meer dat wat je eet kan beïnvloeden hoeveel kramp je hebt. Misschien wel combinatie van beiden? Hoop dat het snel beter is.
Nogmaals dank! Ik herken inderdaad wat je zegt, daarop letten helpt mij ook om mijn menstruatie te ‘voorspellen’.