Menstruatie/PMS topic

Ik gebruik ze nu ongeveer een jaar (misschien iets langer) en zien er nog helemaal goed uit.

1 like

Ik heb gewoon een maand overgeslagen blijkbaar, volgens mij nog langer en inmiddels natuurlijk duizend zwangerschapstesten verder
 kreeg ik ineens een krampen in mijn rug en buik gisteren en ja hoor, vandaag ongesteld. En nu ga ik al de hele dag dood van de pijn, krijg even alles met terugwerkende kracht geloof ik😅

Maar het ergste is mijn hoofd vol acné, hopelijk gaan mijn hormonen nu snel weer normaal doen.

1 like

Kun je bij zwart menstruatie ondergoed wel zien wanneer het ‘vol’ is of ga je dan op een bepaalde tijd af? Bij mij wisselt het als ik menstrueer heel erg hoeveel het is.

Het voelt dan wat dikker ofzo!

2 likes

Ben nu zo’n 2,5 maand geleden gestopt met hormonale anticonceptie en het bevalt me eigenlijk heel goed! Slikte zo’n 11 jaar de pil (de lichtste die er is). Heb minder hoofdpijn, minder PMS klachten (veel minder moodswings en somberheid) en meer zin in seks. Heb tot nu toe (twee keer ongesteld) ook een regelmatige cyclus. M’n huid is gelukkig ook (nog niet) slechter geworden, dat zag ik bij een paar vriendinnen. Fingers crossed dat alles zo blijft, want dan ga ik niet meer terug!

2 likes

Ik ga even zitten huilen in een hoekje.
Na 5 keer dragen is mijn snuggs al kapot. Hele boven naad is eraf.
Helaas heb ik ze al vanaf mei in huis dus geen idee of ze een nieuwe sturen.
Vind het belachelijk snel en heb er niks geks mee gedaan.

Heb ze maar even gemaild.

1 like

Wat rot, hopelijk lossen ze het netjes op

1 like

Even een vraagje. Al jarenlang ongesteld, nooit regelmatig (als in 2x per jaar max). Alleen door het afvallen, ben ik dat nu ineens dus wel. Met daarbij ook de, volgens mij, bijbehorende klachten. Herkennen jullie de volgende pmsklachten?
Bozig
Angstig
Minder voelen voor partner
Afgevlakt
Agressief
Snel geirriteerd

Ik word echt helemaal gek van mezelf en helemaal als dit elke maand terug komt.

3 likes

Ja, dit heb ik ook. Ene maand erger dan de andere maand. Het kan zijn dat een spiraal helpt, maar bij mij werd het juist nog erger. Nu slik ik alleen elke dag teunisbloemolie, dat helpt wel meer.
Ik heb ook weleens gelezen dat ander soort voeding kan helpen.

Ja dit heb ik helaas bijna elke maand een paar dagen. Heb dan echt de hele dag de neiging om mensen te stompen zo boos ben ik dan. Om niks :woman_shrugging:t3:

Ik had dit inderdaad niet toen ik mijn mirena spiraal had, dus is nu weer ff wennen

Ik weet precies aan de hand van de extreme hoofdpijn die ik zo’n twee dagen voor mijn menstruatie krijg wanneer ik ongesteld moet worden. Dit is bij mij echt van het laatste jaar ongeveer. Heel irritant maar herkenbaar dus ja. Ik heb tot nu toe geen pijnstiller die helpt helaas.

1 like

Ik ben daarvoor magnesium gaan bijslikken. Had in Period Power of een ander boek gelezen dat vrouwen met dit soort PMS-klachten vaak een magnesiumtekort hebben. Dat kan je ook laten testen natuurlijk. Het is bij mij meer DIY (combi van gewone supplementen en als ik die te vaak vergeten ben losse zakjes magnesiumcitraat om te drinken rond m’n PMS), maar het helpt mij wel. Ik heb het sindsdien eigenlijk niet meer gehad, terwijl ik eerder echt niet meer kon functioneren door de hoofdpijn. Heb vaak gedacht dat het stressklachten of corona was, tot ik het een keer ging tracken.

3 likes

Oee interessant! Ik heb nu pms-hoofdpijn en magnesiumzout + zo’n bubbelend voetenbadje liggen dus ik denk dat ik even een spa-momentje ga inplannen zo.

Ik heb 15 jaar geen cyclus gehad met mirena IUD en ben nu ruim een half jaar zonder en ik word echt heeeeelemaal lijp van de moodswings gedurende de maand. Voel me rond mijn eisprong (nu) geweldig, super veel energie, dansend door de kamer, geen zin om te slapen of de hele nacht klaarwakker en echt PUMPED over alles zonder echt goede reden, en rondom mijn menstruatie voel ik me weer walgelijk en hangt er echt de grootste donderwolk boven mijn hoofd. Die gevoelens an sich zijn oke (absoluut geen PMDD waar hierboven over wordt gepraat) maar OMG voel me soms echt een lunatic zo wisselvallig als ik ben wat betreft zelfbeeld, humeur en energie. Vind het zelf gewoon irritant want herken mezelf zo helemaal niet?

Herkent iemand dit haha

2 likes

Ja echt volledig. Ik merkte door de pil heen zelfs een ‘huildag’ voorafgegaan door een dag dat ik willekeurige voorbijgangers die me niet aanstonden in elkaar wilde timmeren.

Mijn vriend heeft de huildag leren kennen toen we net samenwoonden en hij mij (5 jr vega) vroeg kip mee te nemen van de supermarkt en ik thuis in huilen uit barstte. Mijn vriend herkende het later maar dat maakt het natuurlijk helemaal niet beter :joy: ik ben echt zo’n labiel figuur :sob:

Ohh joh ik heb dat nu dus juist veel minder nu ik gestopt ben met de pil en weer een natuurlijke cyclus heb. Dat van random voorbijgangers in elkaar willen timmeren is heel herkenbaar van toen ik nog aan de pil was en PMS had hahaha. Nu heb ik alleen meer rugpijn/kramp richting m’n menstruatie, maar die sombere en boze momenten zijn echt weg. Voel denk ik wel meer blijheid en energie rondom m’n ovulatie, maar dat tikt dus gelukkig niet de andere kant op richting m’n menstruatie

1 like

Zo net weer ‘wakker’ uit een depressieve hormonale episode, jemig wat kut was dit weer. En wat een verschil als het voorbij is, ik kan nu ineens weer een rondje wandelen voor de lol terwijl dat afgelopen dagen echt NOOIT in me op zou komen. Veel te angstig ook. Ik ga mijn psycholoog eens vragen of het PMDD zou kunnen zijn ipv steeds random depressies afgewisseld met manisch voelende dagen vrijwel elke maand. Echt niet overdreven een ander mens ben ik tijdens en na. Zo vermoeiend!

2 likes

Dank je wel voor je reactie! Heb jij inmiddels dingen gevonden die werken voor jou?

Klinkt heel bekend. Heb je het ook weleens bijgehouden? Voor mij maakte dat heel veel duidelijk, er is echt een enorme dip te zien de week voor mijn menstruatie. Het stomme is, ik wist het eigenlijk ook wel, het viel mijn moeder al op dat ik mijn examens veel slechter maakte in die periode. Heeft ze nooit wat van gezegd om het niet te beĂŻnvloeden. En later kwamen daar andere klachten bij, ook paniek om naar buiten te gaan. (Verschilt ook weer per maand.) Heb er ook geen goede oplossing voor behalve dat het weten en accepteren al heel veel helpt. Mantra die dagen: dit hoort erbij en met een paar dagen voel ik me weer goed.

1 like

Ik heb de laatste tijd steeds meer last van mijn ovulatie. ‘Vroeger’ was het alleen een opgeblazen buik en obstipatie, maar tegenwoordig heb ik ook buikpijn, rugpijn, nul energie, en voel ik me gewoon niet lekker. Ben echt jaloers als ik lees dat anderen zich juist geweldig voelen rond hun ovulatie.

Zijn hier mensen die ook zo’n last hebben van hun ovulatie? Zijn er dingen die bij jullie helpen? Ik las wat dingen over teunisbloemolie om de hormoonschommelingen wat te verminderen, ik vraag me af of dat zou helpen. Ik ben overigens niet aan de pil en zie het ook niet zitten om daarmee te beginnen (weet niet of het ĂŒberhaupt zou helpen) want mijn cyclus is regelmatig dus daar wil ik niet ‘aankomen’, en mijn libido is al bijna nul dus die wil ik niet helemaal de grond in boren.