Menstruatie/PMS topic

@Vesta @Alane Dank! Ik heb er 3 gekocht. Erg benieuwd.

Dan kan ik nu verder met chagrijnig en PMSig zijn

Ah echt ik hou het niet eens met mezelf uit. Laat staan m’n vriend op zijn thuiswerkdag. Nu ben ik maar in bed gaan liggen, joe.

1 like

Wakker liggen van de pijn ‘s nachts is toch echt niet ok? Ik heb het elke menstruatie weer tegenwoordig. Lig nu ook weer helemaal kapot te gaan op de bank. :tada:

Nee. Heb je paracetamol en ibuprofen (of een andere NSAID zoals diclofenac) ingenomen? Mag samen. Als dat niet voldoende werkt, dan heb je echt reden om aan de bel te trekken!

Heb na je berichtje weer 400mg ibu gepakt en still dying :grinning: dus nee, werkt niet vrees ik.

Ben zo bang dat een dokter me wegstuurt zoals ik zovaak lees

Oef ja, die verhalen heb ik inderdaad ook gehoord. Misschien helpt het je om een aantal maanden een dagboekje bij te houden, zodat je ook iets tastbaars hebt om te laten zien? Iets waarin je een dag lang opschrijft wanneer je medicatie neemt en welke dan, en per uur je pijncijfer op een schaal van 0-10 opschrijft. En bv nog een kolom met wat voor invloed het heeft (kun je werken/slapen/van de bank afkomen). Een pijncijfer van 4 of hoger wordt in de zorg gezien als niet draaglijke pijn dus als je met pcm en ibu daar nog boven zit, mag de huisarts echt wel even meedenken (of doorverwijzen naar de gyn).

2 likes

Oooh ik precies hetzelfde! Ik had het zelf 4 of 5 dagen geleden al verwacht (gebaseerd op wanneer ik dacht m’n eisprong te voelen). Clue zei vandaag (nee dus), en inmiddels op dag 33 dus come ooon

Ben dan ook direct helemaal van de leg omdat ik normaal wel in tune ben met m’n lichaam en cyclus en nu weet ik niet meer wat ik moet voelen :weary:

2 likes

Haha ik kom ook net hierheen om dit te posten. Volgens mijn app was zondag D-day maar ik zit nog steeds te wachten zo van

IMG_2970

Vooral irritant omdat ik er normaal ook de klok op gelijk kan zetten.

5 likes

Ik betrapte mezelf erop dat ik net weer gedachtes had als: zou ik wel m’n hele carriùre lang voldoening uit dit werk halen, kan ik het wel aan om elke dag collega’s van feedback te voorzien zonder negatief te zijn/worden etc. Heb ik wel een doel/visie in mijn leven?! En dan denk ik ineens: waarom dacht ik dit vorige week nog niet?! :arrow_right: Ja hoor, cyclusdag 25. :fu: Laat die menstruatie maar komen. :drop_of_blood:

9 likes

Haha ja bizar is dat he. Ik zat vandaag miserabel in de auto terug naar huis na een paar dagen weg terwijl de regen neerstroomde en ik dacht ineens van ik vind mijn werk helemaal niet leuk meer, waarom doe ik dit nog, wat moet ik aan met mijn leven??? En toen dacht ik even later, o ja, ik moet deze week ongesteld worden :joy: Wel tricky om levenskeuzes niet af te laten hangen van die dagen in de maand

2 likes

Ja toen ik het door had moest ik ook wel even lachen en omdat ik het begreep voelde het ook meteen minder zwaar. Overigens dacht ik ook: misschien moet ik mezelf een sportief doel stellen, een halve marathon ofzo, dus misschien leidt dit PMS-gebeuren ooit nog wel tot een positieve uitspatting. :joy:

3 likes

Hoera vanochtend ongesteld geworden! Moest waarschijnlijk gewoon nog even syncen met die supermoon :stuck_out_tongue:

3 likes

Ik vind het soms zo bizar dat je als vrouw hier elke maand mee moet dealen. Buikpijn, hoofdpijn, rugpijn, vermoeidheid, chagrijnig zijn, verdrietig zijn etc.
En er is eigenlijk niet echt iets aan te doen? Ja aan de pil gaan (wil ik niet) en pijnstillers nemen (helpt niet tegen je humeur en vermoeidheid).

7 likes

Sorry maar ik vind dit echt nog best wel extreem klinken. Dus als ik moet hopen op enige verlichting dan moet ik m’n hele leven zo inplannen dat het om m’n cyclus draait?
Ik eet al heel gezond, slaap goed, slik zelfs al wat supplementen, maar dat is niet genoeg. Ik blijf dus bij m’n eerdere standpunt dat het bizar is dat we hier maar gewoon mee moeten dealen en dat er geen Ă©chte oplossingen zijn.
Er zou wat mij betreft echt nog meer onderzoek gedaan mogen worden naar PMS.

5 likes

Ik ben zelf een boek aan het lezen dat heet: “Hormonen en vrouwen”. Hierin wordt PMDD (https://www.pmddnederland.nl/wat-is-pmdd) benoemd. Zeer pittig om dit zo te lezen moet ik eerlijk zeggen.
Vooral dat er nog maar zo onwijs weinig onderzoek is gedaan naar de impact van de cylces // anti conceptie e.d.

3 likes

De wereld / werkwereld is gebouwd op mannen, die hebben een hormoon cycles van 24 uur, een vrouw van 28 dagen. Dat is al een mega verschil

• zeer gegeneraliseerd opgeschreven -
3 likes

Ik vind een hartje geven op dit bericht niet genoeg. Dit is zooo waar!! Wij vrouwen moeten mee in een soort masculiene maatschappij, waarin rust en pauze weinig ruimte heeft. Een mannelijk lichaam kan eindeloos door (vanuit de jacht van de prehistorie), een vrouw bouwt door mee te gaan in dit ritme alleen maar meer en meer cortisol op. Cortisol is funest voor de aanmaak van progesteron, dat je nodig hebt voor een zo soepel mogelijke cyclus.

Ik hoop dat het ooit normaal wordt dat vrouwen meer naar hun behoeftes en cyclus kunnen gaan leven.

3 likes

Nu ga ik twijfelen haha! Ik ben het een tijd geleden meerdere keren tegengekomen in bronnen die ik destijds betrouwbaar achtte, maar wellicht is het achterhaald of onjuist hoor!

Eens dat ook mannen overvraagd worden in deze maatschappelij, maar zoals jij al zegt, die lijken het (enorm gegeneraliseerd) langer vol te houden dan vrouwen die teruggefloten worden door hun cyclus.

En misschien houden ze het ook wel langer vol omdat vrouwen helaas toch nog de huishoudelijke en zorgtaken meer op zich nemen naast hun werk. Als ik zie hoeveel mannen hier lamlullen in zijn breekt m’n klomp altijd.

Over de cyclus en het vrouwzijn in het algemeen is overigens ‘De wijsheid van de heks’ van Susan Smit een erg fijn boek! Is een soort tegenantwoord op het patriarchaat. M’n ogen openden wat dat betreft echt, het zit in zulke kleine dingen ook nog! Zij pleit ook meer voor leven met je cyclus, en later de menopause, en meer met de seizoenen en wat de overgangen daarvan kunnen doen met een vrouwelijk lichaam.

3 likes

Maar wie zegt dat ik zo leef? Ik heb geen last van een prestatiecultuur, en vind ook dat dit niet per se een rol zou moeten spelen in het aanpakken van PMS. Denk er echt totaal anders over om eerlijk te zijn en vind de discussie hierboven inderdaad vrij ‘spiriwiri’ en gender-normerend overkomen.

3 likes

Deze podcast vertelt er meer over! Ergens blijf ik hoop houden dat er steeds meer onderzoek en behandeling komt, want dat verdienen wij vrouwen gewoon.

Kleine aanvulling: Het is een podcast met Iris Sommer (o.a.Psychiater en Hoogleraar) en ik heb een hekel aan Jort, maar dit was te doen.

2 likes