Menstruatie/PMS topic

Jaa ik moet het zelf ook echt nog uitvinden allemaal. Voelt inderdaad een beetje gek om het telkens maar 2 weken te slikken, omdat ze ook zeggen dat je door een wenperiode moet waarbij in het begin wel wat bijwerkingen kunnen zijn. Maar als mijn huisarts zegt dat het kan, zal het wel kloppen…

Mijn ovulatie is over 1,5 week ongeveer, dus dan ga ik het maar eens proberen.
Vind het wel een beetje irritant plannen, omdat ik die dag rond mijn ovulatie precies een feestje met collega’s heb. Vraag me af of ik dat dan wel aankan i.c.m. die eerste dagen Citalopram. :sweat_smile:

Maar als jij er veel last van hebt is het altijd het proberen waard. Ben benieuwd wat jouw huisarts erover zegt dan.

1 like

Antidepressiva

De conclusie van een cochranereview is dat er overtuigend bewijs is voor de werkzaamheid van SSRI’s bij PMS/PMDS (gestandaardiseerd gemiddeld verschil (SMD): -0,65; 95%-BI: -0,46 - -0,84).6 SSRI’s laten bij de behandeling van PMS in gecontroleerde studies bij circa 70% van de patiënten een gunstig effect zien.13

Bij behandeling van depressie treedt het effect van SSRI’s pas na enkele weken op, doordat de indirecte, adaptieve effecten van deze middelen tijd in beslag nemen. Bij PMS lijkt echter het directe effect van serotonineverhoging door SSRI’s verantwoordelijk voor de werkzaamheid, en is de werking dan ook sneller.11 Antidepressiva die noradrenerg en dopaminerg werken, zoals bupropion, werken bij PMDS juist niet.

Door het directe effect van een SSRI bij PMS/PMDS, is gebruik in uitsluitend de luteale fase ook een optie. Vaak volstaat een lagere dosering. Continue behandeling met hogere dosering versterkt in theorie het adaptieve proces, wat gunstig is bij depressie, maar mogelijk ongunstig bij PMS/PMDS. In de praktijk laat het weinig beschikbare onderzoek geen verschil in effectiviteit tussen luteaal en continu gebruik van SSRI’s zien.6

Bij premenstruele klachten kan gestart worden met een lage dosering in de luteale fase (bijvoorbeeld 5 mg escitalopram in de week voor en van de menstruatie). Bij onvoldoende effect, of wanneer patiënte last heeft van bijwerkingen door het cyclisch gebruik, kan men dit verhogen of kan men overstappen op continu gebruikt. Er is geen verschil in effectiviteit tussen de verschillende SSRI’s aangetoond.

3 likes

Het is weer menstruatiedag 1 en vandaag ben ik vrij en het is echt zo’n wereld van verschil dat ik naar mijn lijf kan luisteren in plaats van dat ik van alles moet doen. Alle pijnen en vermoeidheid zijn zo veel minder. Ik ga toch eens in gesprek over een vorm van menstruatieverlof op mijn werk.

2 likes

Vandaag begon zo goed. Productieve thuiswerkdag, twee wasjes gedraaid en lekker buiten gehangen, zin om vanavond te koken en voelde me mentaal dikke prima. Sluit net mijn computer af en ineens heb ik het gevoel alsof ik wel kan janken en voel me zo gaar. Ook gelijk geen zin meer om te koken. Kan het asjeblieft snel donderdag zijn? :smiling_face_with_tear:

Ik lees vooral over PMS net voor je menstruatie, maar ik heb eigenlijk tussen mijn menstruatie en eisprong tot nu toe steeds een dag gehad dat ik het leven niet meer zie zitten. Is dat herkenbaar?

Het is niet echt logisch te verklaren, gezien de meeste mensen blij worden van oestrogenen (folliculaire fase, voorafgaand aan je eisprong in oploop) en somber of zelfs depressief van hoge spiegels progesteron (luteale fase, vanaf je eisprong tot aan je menstruatie in oploop). Is het echt élke cyclus zo? Of kun je het ook nog ergens anders aan linken wellicht?

2 likes

Mijn natuurlijke menstruatie lijkt wel steeds langer te zijn in het aantal dagen.

Ik merk ook meer krampen als ik tampons gebruik, hebben anderen dit ook?

Geloof ik heb in ooit in de podcast van de menstruatiemeisje gehoord dat een van de twee dit ook heeft. Die was gediagnostiseerd met PMDD, en bleek overgevoelig voor een bepaalde hormoonwisseling die rondom de eisprong is.

Edit: ik denk dat dit de aflevering is Unsupported browser

3 likes

ik herken het zelf niet maar ik heb er wel eerder van gehoord. sowieso lijkt er geen eenduidige oorzaak te zijn voor pmdd in zijn algemeen: sommige mensen hebben bijvoorbeeld echt een hormonale disbalans, maar er zijn ook mensen die een normale hormoonhuishouding hebben maar overgevoelig zijn voor bepaalde hormonen. het zou best kunnen dat jouw lijf of hormonaal uit balans is tijdens die periode of dat je gevoeliger bent voor de stoffen die tijdens die periode dominant of juist afwezig zijn. zie je een regelmatigheid in de dag(en) dat je je rot voelt qua wanneer die zijn? want tussen je menstruatie en eisprong zit ook nog best wat tijd en je ‘winter’ (menstruatie) en ‘lente en zomer’ zijn echt 3 verschillende fases die je van menstruatie tot en met je ovulatie doorgaat met alle drie een ander hormoonprofiel.
als je er veel last van hebt kan je misschien in de pmdd groep op facebook erover vragen, daar zitten meer mensen in dus meer kans op iemand met dezelfde symptomen.

3 likes

Ja dat hoor ik vaker. Er is zelfs een naam voor, post-menstrual syndrome. Het wordt medisch nauwelijks (h)erkend, maar dat sluit natuurlijk niet uit dat er wel vrouwen zijn die er veel last van hebben.

2 likes

Lief al jullie reacties! Heb pas weer net natuurlijke cyclussen maar het viel wel op. Zal kijken of ik er een rode draad in kan vinden, (h)erkenning is in ieder geval al fijn omdat je op internet vaak leest dat het pas na de eisprong ‘hoort’

2 likes

Ik heb het idee dat ik vooral klachten heb rond de periodes dat ik van fase wissel. Misschien kun je daar ook eens op letten bij jezelf?

1 like

Ik had nooit echt klachten qua mood. Maar sinds een jaar of zo heb ik ook rond de eisprong een paar depressieve dagen. Ik probeer mezelf steeds te overtuigen dat dat tijdelijk is maar ik vind het wel echt lastig. Ik zie het dan ook even niet meer zitten. Baal er wel van, want ik had dit echt nooit.

1 like

Ik heb nu een cylcus achter de rug met symptom-onset lage dosis SSRI tegen de PMS klachten en OH MY GOD. Ik kan er niet over uit hoeveel verschil dit maakt. Ik las al dat met deze behandelijk de effecten vaak onmiddellijk zijn maar ik dacht nja dat kan toch bijna niet. MAAR. Ik heb niemand uitgescholden in het verkeer, niet wakker gelegen over mijn existentieel falen, niet op het punt gestaan om mijn relatie uit te maken om onduidelijke redenen. De bijwerkingen vallen me ook erg mee, iets minder eetlust en een beetje vermoeid. Ik ga nog een paar maanden door met deze behandeling om te kijken of de bijwerkingen vs/effect blijvend de goede kant opslaat maar dit voelt echt als een major win.

15 likes

Oh wat goed! Ik ben dit nu ook bij wat vrouwen aan het testen sinds een paar maanden, maar heb nog niks terug gehoord van ze, wat op zich denk ik wel een goed teken is. :pray:

Ik wilde dit vorig jaar zelf ook gaan doen, maar net op het moment dat ik dacht: dit is niet oke (ook veel meer pijn rond ovulatie en menstruatie en rare korte en lange cycli) en ik verdere stappen ondernam (gynaecologische echo aangevraagd) werden de lichamelijke en mentale klachten :sparkles: ineens :sparkles: veel minder. :smiling_face_with_tear: Met frisse tegenzin die echo toch maar door laten gaan, alles oke en vanaf die tijd ook weer normale cycli en veel minder PMS dan zo’n beetje heel 2024.

Maar kans is wel groot dat dit terug gaat komen vroeg of laat, helaas.

4 likes

Dit is zo herkenbaar. Ik zit nu aan mijn derde maand en ik kan niet geloven waarom ik meer dan 30 jaar mee heb rondgelopen! Zie ook tegen de gynaecoloog, al is het maar voor de laatste paar jaar, het is zo de moeite waard.

2 likes

Ik heb met de huisarts afgesproken om na een paar cycli terug te komen om te bespreken hoe en wat, maar ik ben dus super enthousiast! Wat goed @Swelgje dat het jou ook zo helpt.

Herkenbaar trouwens, ik heb de afgelopen jaren ook verschillende fases gemerkt in klachten. Ik denk deels omdat ik zwanger ben geweest, en ook deels mijn leeftijd. Maar toen ik eens echt goed ging kijken naar hoe lang heb ik al die vreselijke woede en somberheid voor mijn menstruatie (ook met periodes geen alcohol/minder koffie/goed eten/hardlopen etc), en moest ik ineens denken aan een vakantie in Duitsland dat ik huilend tegen mijn vriend zei dat ik me zo kut voelde. En dat was 2023… toen ik me dat realiseerde heb ik de huisarts gebeld, haha.

Het enige waar ik nog mee puzzel is de timing. Ik ben weer begonnen met Natural Cycles omdat ik daarmee in het verleden heel goed mijn ovulatie kon achterhalen, en ik doe nu ook ovulatietests. Niet zozeer om de begindag van de SSRI te bepalen (dat maakt natuurlijk niet zo heel veel uit), maar vooral omdat ik een a twee dagen voor mijn menstruatie wil stoppen, omdat ik dan aan de andere drugs zit door de pijn (I love being a woman). Maar ik denk dat zich dat de komende maanden allemaal wel beter wijst.

1 like

welke ssri heb je gehad? ik heb het een jaar terug ook geprobeerd maar ik werd er extreem slaperig va. ik weet dat bijwerkingen per persoon verschillen maar toch benieuwd!

10mg citalopram. Ik geloof dat ze in principe fluoxetine voorschrijven, maar ik heb 10+ jaar geleden een tijdje citalopram geslikt toen ik voor het echie depri was en dat was bij mij toen heel effectief. Dus omdat ik daar goede ervaringen mee had hebben we deze gewoon gedaan.

Ik las trouwens ook (op Reddit lol) dat sommige vrouwen bij elke cyclus minder bijwerkingen ervaren, dus misschien is dat nog iets om te overwegen. Een tweede mogelijkheid die mijn huisarts gaf was een continue lage dosis slikken zodat je de bijwerkingen niet steeds opnieuw hebt, maar ik denk niet dat ik dat nodig vind.

Wow fijn dat dit zo goed werkt! Ik zit nu voor ook voor ‘het echie’ aan de ssri’s, dat werkt gelukkig heel goed en mocht ik gaan afbouwen dan zou ik het graag alsnog gedeeltelijk voor pmdd proberen.

Toen ik begon zat ik toevallig in mijn luteale fase en ik begon aan een lage dosis maar de tering ik had echt heftige bijwerkingen :joy: Het voelde echt alsof ik aan de drugs zat, dus ik ben verbaast om te lezen dat sommige mensen heel weinig bijwerkingen hebben bij dit soort gebruik!