Menstruatie/PMS topic

Eens ik ga dit straks na zijn 12 urige werkdag even agenderen

2 likes

heel goed, power 2 the puss!

3 likes

WOEDEND vandaag :face_with_symbols_over_mouth: kan het gemiauw van m’n kat niet eens verdragen terwijl dat mij normaalgesproken opvrolijkt.

Kijk net in m’n cyclusapp en surprise surprise dag 28 van mn cyclus dus ik zal ergens vandaag of in de komende twee dagen wel ongesteld worden

2 likes

Ik ben net van m’n blaasontsteking af waar ik steeds buikpijn door had en nu heb ik weer menstruatiekrampen, fml :sob:

1 like

Ik heb Citalopram 10mg gekregen van de huisarts en ga het eerst alleen proberen in de 2 weken tussen mijn ovulatie en menstruatie. Iemand ervaring mee?

Ja ik. Nu voor de tweede maand mee bezig (vandaag 2de dag) en ik had het idee dat het de vorige keer mij wat rustiger gemaakt. Het verschrikkelijk nare gevoel (soort permanente paniek) was ergens wel aanwezig maar heel erg gedempt. Als dit zo blijft is het echt ongelofelijk dat ik er jarenlang mee rond heb gelopen terwijl er een oplossing is. Ik begin in de peri-memopauze te raken maar dan nog voor de laatste jaren de moeite waard.
Wel vreemd, mijn huisarts had echt geen idee hiervan (jonge vrouw) en de gynecoloog vond het maar heel vreemd dat ik was doorgestuurd naar haar. Een blik op het formulier waarop ik 3 maanden gevoel had bij gehouden en het was voor haar zo helder. Stond echt met 10 minuten buiten met de aantekening voor de huisarts dat dit een heel gebruikelijke oplossing kon zijn voor deze aandoening.

4 likes

Wat fijn dat het wat lijkt te werken voor jou! Hopelijk wordt het steeds beter. Eerste weken kunnen de bijwerkingen sowieso wat heftiger zijn heb ik gehoord.

Ja ik had ook het idee dat het echt wat nieuws is wat is ontdekt dat dit werkt bii PMS. Mijn huisarts hoorde mijn klachten en wees mij op een nieuw artikel waarin dit ook stond. De apotheker wist eerst niet dat je dit medicijn 2 weken per maand mag gebruiken i.p.v. dat het echt elke dag moet.

Oh wat interessant dat dit zo gebruikt wordt! Ik heb lang geleden een paar jaar citalopram geslikt en herinner me echt een opbouw periode voordat het ging werken. Maar je kunt het dus ook ā€˜gericht’ nemen? Ik ga daar misschien ook eens naar vragen want ik trek die week voor mijn menstruatie steeds slechter.

Jaa ik moet het zelf ook echt nog uitvinden allemaal. Voelt inderdaad een beetje gek om het telkens maar 2 weken te slikken, omdat ze ook zeggen dat je door een wenperiode moet waarbij in het begin wel wat bijwerkingen kunnen zijn. Maar als mijn huisarts zegt dat het kan, zal het wel kloppen…

Mijn ovulatie is over 1,5 week ongeveer, dus dan ga ik het maar eens proberen.
Vind het wel een beetje irritant plannen, omdat ik die dag rond mijn ovulatie precies een feestje met collega’s heb. Vraag me af of ik dat dan wel aankan i.c.m. die eerste dagen Citalopram. :sweat_smile:

Maar als jij er veel last van hebt is het altijd het proberen waard. Ben benieuwd wat jouw huisarts erover zegt dan.

1 like

Antidepressiva

De conclusie van een cochranereview is dat er overtuigend bewijs is voor de werkzaamheid van SSRI’s bij PMS/PMDS (gestandaardiseerd gemiddeld verschil (SMD): -0,65; 95%-BI: -0,46 - -0,84).6 SSRI’s laten bij de behandeling van PMS in gecontroleerde studies bij circa 70% van de patiĆ«nten een gunstig effect zien.13

Bij behandeling van depressie treedt het effect van SSRI’s pas na enkele weken op, doordat de indirecte, adaptieve effecten van deze middelen tijd in beslag nemen. Bij PMS lijkt echter het directe effect van serotonineverhoging door SSRI’s verantwoordelijk voor de werkzaamheid, en is de werking dan ook sneller.11 Antidepressiva die noradrenerg en dopaminerg werken, zoals bupropion, werken bij PMDS juist niet.

Door het directe effect van een SSRI bij PMS/PMDS, is gebruik in uitsluitend de luteale fase ook een optie. Vaak volstaat een lagere dosering. Continue behandeling met hogere dosering versterkt in theorie het adaptieve proces, wat gunstig is bij depressie, maar mogelijk ongunstig bij PMS/PMDS. In de praktijk laat het weinig beschikbare onderzoek geen verschil in effectiviteit tussen luteaal en continu gebruik van SSRI’s zien.6

Bij premenstruele klachten kan gestart worden met een lage dosering in de luteale fase (bijvoorbeeld 5 mg escitalopram in de week voor en van de menstruatie). Bij onvoldoende effect, of wanneer patiĆ«nte last heeft van bijwerkingen door het cyclisch gebruik, kan men dit verhogen of kan men overstappen op continu gebruikt. Er is geen verschil in effectiviteit tussen de verschillende SSRI’s aangetoond.

3 likes

Het is weer menstruatiedag 1 en vandaag ben ik vrij en het is echt zo’n wereld van verschil dat ik naar mijn lijf kan luisteren in plaats van dat ik van alles moet doen. Alle pijnen en vermoeidheid zijn zo veel minder. Ik ga toch eens in gesprek over een vorm van menstruatieverlof op mijn werk.

2 likes

Vandaag begon zo goed. Productieve thuiswerkdag, twee wasjes gedraaid en lekker buiten gehangen, zin om vanavond te koken en voelde me mentaal dikke prima. Sluit net mijn computer af en ineens heb ik het gevoel alsof ik wel kan janken en voel me zo gaar. Ook gelijk geen zin meer om te koken. Kan het asjeblieft snel donderdag zijn? :smiling_face_with_tear:

Ik lees vooral over PMS net voor je menstruatie, maar ik heb eigenlijk tussen mijn menstruatie en eisprong tot nu toe steeds een dag gehad dat ik het leven niet meer zie zitten. Is dat herkenbaar?

Het is niet echt logisch te verklaren, gezien de meeste mensen blij worden van oestrogenen (folliculaire fase, voorafgaand aan je eisprong in oploop) en somber of zelfs depressief van hoge spiegels progesteron (luteale fase, vanaf je eisprong tot aan je menstruatie in oploop). Is het echt Ʃlke cyclus zo? Of kun je het ook nog ergens anders aan linken wellicht?

2 likes

Mijn natuurlijke menstruatie lijkt wel steeds langer te zijn in het aantal dagen.

Ik merk ook meer krampen als ik tampons gebruik, hebben anderen dit ook?

Geloof ik heb in ooit in de podcast van de menstruatiemeisje gehoord dat een van de twee dit ook heeft. Die was gediagnostiseerd met PMDD, en bleek overgevoelig voor een bepaalde hormoonwisseling die rondom de eisprong is.

Edit: ik denk dat dit de aflevering is Unsupported browser

3 likes

ik herken het zelf niet maar ik heb er wel eerder van gehoord. sowieso lijkt er geen eenduidige oorzaak te zijn voor pmdd in zijn algemeen: sommige mensen hebben bijvoorbeeld echt een hormonale disbalans, maar er zijn ook mensen die een normale hormoonhuishouding hebben maar overgevoelig zijn voor bepaalde hormonen. het zou best kunnen dat jouw lijf of hormonaal uit balans is tijdens die periode of dat je gevoeliger bent voor de stoffen die tijdens die periode dominant of juist afwezig zijn. zie je een regelmatigheid in de dag(en) dat je je rot voelt qua wanneer die zijn? want tussen je menstruatie en eisprong zit ook nog best wat tijd en je ā€˜winter’ (menstruatie) en ā€˜lente en zomer’ zijn echt 3 verschillende fases die je van menstruatie tot en met je ovulatie doorgaat met alle drie een ander hormoonprofiel.
als je er veel last van hebt kan je misschien in de pmdd groep op facebook erover vragen, daar zitten meer mensen in dus meer kans op iemand met dezelfde symptomen.

3 likes

Ja dat hoor ik vaker. Er is zelfs een naam voor, post-menstrual syndrome. Het wordt medisch nauwelijks (h)erkend, maar dat sluit natuurlijk niet uit dat er wel vrouwen zijn die er veel last van hebben.

2 likes

Lief al jullie reacties! Heb pas weer net natuurlijke cyclussen maar het viel wel op. Zal kijken of ik er een rode draad in kan vinden, (h)erkenning is in ieder geval al fijn omdat je op internet vaak leest dat het pas na de eisprong ā€˜hoort’

2 likes

Ik heb het idee dat ik vooral klachten heb rond de periodes dat ik van fase wissel. Misschien kun je daar ook eens op letten bij jezelf?

1 like