Menstruatie/PMS topic

Mijn menstruatie kwam de laatste maanden steeds iets te vroeg of precies zoals gepland, deze maand ben ik bijna een week te laat dus grote kans dat m’n hele menstruatie volgende maand in m’n vakantie valt. Echt zo geen zin in he, kutgezeik

Dit is de reden dat ik weer even met de pil ben begonnen :sweat_smile: had er ook echt geen zin in

1 like

Precies dit… bij mij zou het in het weekend weg vallen met vriendinnen, dan de week op vakantie en dan weer een weekend weg. Ga even weer aan de pil hoor :crazy_face:

Sowieso sinds mijn zwangerschap heb ik echt super erge pms (met name heel chagrijnig) een paar dagen voor mijn menstruatie. Ben me er ook heel erg bewust van, niet cool 🫠

1 like

Ik heb afgelopen juni orgametril geslikt om mijn menstruatie uit te stellen. Vond het heel fijn. Heb geen last gehad van bijwerkingen. Heb het ook volle twee weken geslikt omdat mijn menstruatie ook wat onregelmatig komt.

Ik heb alleen hoeven bellen met de doktersassistente en kon het toen bijna meteen ophalen bij de apotheek.

@Bird @Vloeistof ik ben een paar jaar geleden met de pil gestopt omdat ik trombose heb gekregen dus ik twijfel of dit een optie voor mij is. Ik kan wel even informeren bij de huisarts.

soms kan mn pms echt zo helpen met irritante dingen doen waar ik tegen op kijk.
heb net allemaal administratieve dingen geregeld en gebeld die ik al weken en sommige maanden uitstelde uit angst voor slecht nieuws of dat het niet zou lukken, waardoor ik natuurlijk nog meer stress krijg van het uitstellen en geen antwoord of oplossing hebben, maar als ik aan het pms-en ben ga ik soms zo extreem worst case scenario denken & piekeren dat ik de stress echt niet meer trek en dan ga ik opeens bellen en regelen omdat ik het niet meer aan kan om niks te weten :joy: en nu heb ik 2 keer goed nieuws en 1 keer een misschien makkelijke oplossing :pray:

10 likes

Ik vermoed dat ik mogelijk PMDD heb? Sinds dit jaar heb ik meerdere periodes vlak voor mijn menstruatie dat het mentaal echt niet goed gaat. En vanaf vorige maand gaat het echt niet goed.

Gek genoeg zat ik ff na te rekenen of te kijken en zag ik dat het relatief vaak rond mijn menstruatie is. Spelen ook wel andere dingen maar die piek van mentale klachten komt echt voor mijn menstruatie. App dan vaak ook ‘lachend’ naar vriendinnen oh moest ongesteld worden maar eigenlijk is het gewoon ziek kut.

Heb binnenkort een afspraak bij de huisarts en ga het in ieder geval benoemen.

3 likes

Kan! Er bestaat ook zoiets als magnification tijdens je PMS/PMDD waardoor al je al aanwezige mentale klachten verder uitvergroot worden door je hormonen.

2 likes

Ik heb het even opgezocht en dit klinkt wel een beetje als hoe mijn cyclus eruit ziet. Ga het wel bespreken bij de huisarts!

1 like

Zeker doen! Ik heb er ook veel last van gehad. Voor mij werkte tijdelijk de YAZ pil slikken, deze helpt bewezen tegen PMS klachten. Daarnaast therapie voor het mentale deel en na 1,5 jaar ben ik weer gestopt met de pil. Hoop dat er iets voor je uitkomt, weet hoe rot dit is! :heart:

2 likes

Hier ga ik ook altijd op alle vlakken plat na mijn eisprong: mentaal helemaal van de leg, netelroos, meer pijn van de endometriose en ben zo eens al zoekende in research papers op progesteron intolerantie gekomen. Sindsdien geloof ik dat mijn “PMDD” een symptoom is daarvan net als de rest maar de behandelmethodes met dan cyclisch een SSRI antidepressivum gooide me juist mentaal meer in de war dus ik neem nu al wat jaren een pil die je cyclus min of meer nabootst (Qlaira) en dat gaat best redelijk ondanks die 17 dagen van meer progestageen dan oestrogeen blijven ruk maar beter dan dat ik 2 weken lang niks of niemand kan hebben of de hele maand door als ik weer eens een eisprong mis.

Gelukkig heb ik wel al 5 jaar geen echte menstruatie meer door mijn baarmoeder naar het medisch grofvuil te trappen wat al zoveel opluchting heeft gegeven ook :sparkling_heart:

2 likes

Ik verwacht mijn menstruatie een dezer dagen en ik ga vrijdag een paar dagen weg (waar ik al medium naar uitkijk en ik veel voor moet treinen) en nu ben ik echt zo bang dat de hel losbarst als ik onderweg ben of daar ben :sob:. Mijn vorige twee menstruaties heb ik echt een dag plat gelegen van de pijn, wat een hel als dat in de trein gebeurt of tijdens zo’n weekendje weg. Ik haat het zo dat dit zoveel invloed heeft op alles.

4 likes

Dit is zo herkenbaar. Ik plan alles er altijd zoveel mogelijk omheen en zeg dingen af maar soms gaat dat niet en je wilt gewoon je leven kunnen leiden ugh. Neem je preventief al pijnstilling? Als ik ellende verwacht start ik al zo’n 2 dagen op voorhand met pijnstillers (naproxen + maagbescherming). Dan zit het al in mijn bloed voordat de klap komt.

2 likes

Ja goeie, ik ben daar nu wat terughoudender in omdat ik een SSRI slik tijdens mijn PMS (hahahaha doffe ellende dit allemaal), maar met een maagbeschermer kan het. Ga daar idd gewoon nu mee beginnen vast.

1 like

Haha ohhh ook dat nog, wat klote! Ik hoop dat je de ellende op deze manier een beetje kunt voorkomen en dat het toch meevalt komende dagen

1 like

Ik ben bijna 2 jaar geleden bevallen en voordat ik zwanger was al een aantal jaar gestopt met hormonale anticonceptie. Maar sinds mijn bevalling is mijn cyclus anders. Het is regelmatiger en ik merk het bijvoorbeeld nu veel duidelijker wanneer ik ovuleer. Maar de week voordat ik ongesteld word, voel ik me echt heel somber.

Ik huil veel, voel me futloos, alleen en nergens zin in. Het kost me ook heel veel moeite om dan dingen met mijn kind te ondernemen. En dat vind ik vooral rot. Het liefst wil ik voor een aantal dagen in bed liggen en helemaal niks moeten. Maar nu met kind kan dat niet.

En ik probeer het mezelf ook wel wat makkelijker te maken die dagen maarja het komt wel elke maand terug. Ben benieuwd of het herkenbaar is en of iemand er ook iets mee gedaan heeft?

1 like

Ik ga vanaf volgende week beginnen met cyclisch een SSRI slikken voor mijn PMS klachten. Huisarts begon er zelf over. Wel gaf ze aan dat ze momenteel nog geen patiënten begeleidt die dit ook doen, haha en ze was zelf ook wel benieuwd.

3 likes

Ik zie dat ik nooit heb gereageerd op je reactie. :relaxed:
Momenteel gebruik ik al zo’n vijf jaar geen anticonceptie, de pil zou dus eventueel wel kunnen helpen?

Ik heb binnenkort gelukkig eindelijk een afspraak bij de POH dus dan kan ik het eindelijk bespreken!

Is hier iemand wel eens naar de huisarts gegaan voor klachten van hevig bloedverlies en grote stolsels? Dit is nu de vijfde keer in 15 maanden dat ik dit heb en ik weet niet of ik er iets mee moet of dat het ‘er bij hoort’.

1 like

Nee, dat hoort niet, ga zeker naar je huisarts!

1 like