Menstruatie/PMS topic

Ik had nooit echt klachten qua mood. Maar sinds een jaar of zo heb ik ook rond de eisprong een paar depressieve dagen. Ik probeer mezelf steeds te overtuigen dat dat tijdelijk is maar ik vind het wel echt lastig. Ik zie het dan ook even niet meer zitten. Baal er wel van, want ik had dit echt nooit.

1 like

Ik heb nu een cylcus achter de rug met symptom-onset lage dosis SSRI tegen de PMS klachten en OH MY GOD. Ik kan er niet over uit hoeveel verschil dit maakt. Ik las al dat met deze behandelijk de effecten vaak onmiddellijk zijn maar ik dacht nja dat kan toch bijna niet. MAAR. Ik heb niemand uitgescholden in het verkeer, niet wakker gelegen over mijn existentieel falen, niet op het punt gestaan om mijn relatie uit te maken om onduidelijke redenen. De bijwerkingen vallen me ook erg mee, iets minder eetlust en een beetje vermoeid. Ik ga nog een paar maanden door met deze behandeling om te kijken of de bijwerkingen vs/effect blijvend de goede kant opslaat maar dit voelt echt als een major win.

14 likes

Oh wat goed! Ik ben dit nu ook bij wat vrouwen aan het testen sinds een paar maanden, maar heb nog niks terug gehoord van ze, wat op zich denk ik wel een goed teken is. :pray:

Ik wilde dit vorig jaar zelf ook gaan doen, maar net op het moment dat ik dacht: dit is niet oke (ook veel meer pijn rond ovulatie en menstruatie en rare korte en lange cycli) en ik verdere stappen ondernam (gynaecologische echo aangevraagd) werden de lichamelijke en mentale klachten :sparkles: ineens :sparkles: veel minder. :smiling_face_with_tear: Met frisse tegenzin die echo toch maar door laten gaan, alles oke en vanaf die tijd ook weer normale cycli en veel minder PMS dan zo’n beetje heel 2024.

Maar kans is wel groot dat dit terug gaat komen vroeg of laat, helaas.

4 likes

Dit is zo herkenbaar. Ik zit nu aan mijn derde maand en ik kan niet geloven waarom ik meer dan 30 jaar mee heb rondgelopen! Zie ook tegen de gynaecoloog, al is het maar voor de laatste paar jaar, het is zo de moeite waard.

2 likes

Ik heb met de huisarts afgesproken om na een paar cycli terug te komen om te bespreken hoe en wat, maar ik ben dus super enthousiast! Wat goed @Swelgje dat het jou ook zo helpt.

Herkenbaar trouwens, ik heb de afgelopen jaren ook verschillende fases gemerkt in klachten. Ik denk deels omdat ik zwanger ben geweest, en ook deels mijn leeftijd. Maar toen ik eens echt goed ging kijken naar hoe lang heb ik al die vreselijke woede en somberheid voor mijn menstruatie (ook met periodes geen alcohol/minder koffie/goed eten/hardlopen etc), en moest ik ineens denken aan een vakantie in Duitsland dat ik huilend tegen mijn vriend zei dat ik me zo kut voelde. En dat was 2023… toen ik me dat realiseerde heb ik de huisarts gebeld, haha.

Het enige waar ik nog mee puzzel is de timing. Ik ben weer begonnen met Natural Cycles omdat ik daarmee in het verleden heel goed mijn ovulatie kon achterhalen, en ik doe nu ook ovulatietests. Niet zozeer om de begindag van de SSRI te bepalen (dat maakt natuurlijk niet zo heel veel uit), maar vooral omdat ik een a twee dagen voor mijn menstruatie wil stoppen, omdat ik dan aan de andere drugs zit door de pijn (I love being a woman). Maar ik denk dat zich dat de komende maanden allemaal wel beter wijst.

1 like

welke ssri heb je gehad? ik heb het een jaar terug ook geprobeerd maar ik werd er extreem slaperig va. ik weet dat bijwerkingen per persoon verschillen maar toch benieuwd!

10mg citalopram. Ik geloof dat ze in principe fluoxetine voorschrijven, maar ik heb 10+ jaar geleden een tijdje citalopram geslikt toen ik voor het echie depri was en dat was bij mij toen heel effectief. Dus omdat ik daar goede ervaringen mee had hebben we deze gewoon gedaan.

Ik las trouwens ook (op Reddit lol) dat sommige vrouwen bij elke cyclus minder bijwerkingen ervaren, dus misschien is dat nog iets om te overwegen. Een tweede mogelijkheid die mijn huisarts gaf was een continue lage dosis slikken zodat je de bijwerkingen niet steeds opnieuw hebt, maar ik denk niet dat ik dat nodig vind.

Wow fijn dat dit zo goed werkt! Ik zit nu voor ook voor ‘het echie’ aan de ssri’s, dat werkt gelukkig heel goed en mocht ik gaan afbouwen dan zou ik het graag alsnog gedeeltelijk voor pmdd proberen.

Toen ik begon zat ik toevallig in mijn luteale fase en ik begon aan een lage dosis maar de tering ik had echt heftige bijwerkingen :joy: Het voelde echt alsof ik aan de drugs zat, dus ik ben verbaast om te lezen dat sommige mensen heel weinig bijwerkingen hebben bij dit soort gebruik!

dankje! ik ga het even met mn ha overleggen (:

1 like

De verschillen zijn echt giga qua bijwerkingen. Echt mensen die helemaal niets merken en mensen die met de opstartdosering zich weken ellendig voelen en daarna na ophogen weer.

1 like

Wat is jullie ervaring met menstruatieondergoed/menstruatie bikini/badpak. Klinkt heel chill, maar kennhet alleen van influencers en die vertrouw ik niet haha

1 like

Zwemkleding heb ik geen idee van maar gewoon ondergoed vind ik wel chill. Ik heb van sloggi.

Het werkt maar eerlijk gezegd vind ik het echt stinken. Iets aan de reactie van het bloed met het materiaal wat erin zit om te absorberen vind ik echt heel onfris. Dat heb ik niet met maandverband (en dat wissel je vaker). Daarbij draag ik zelf alleen katoenen ademend ondergoed dus dit soort ondergoed vind ik echt broeierig. Ik gebruik het alleen op dagen of nachten dat ik half verwacht ongesteld te worden zodat ik niet onaangenaam verrast word maar ik heb nu drie merken geprobeerd (Modibodi, Snuggs en Uniqlo) en blijf het goor vinden. Wel echt jammer want het principe vind ik juist heel goed.

6 likes

Dankje, hier kan ik wat mee. Klinkt niet al iets waar ik enthousiast van wordt haha

Zelf heb ik snuggs en ik vind het echt geweldig. Vind het ook niet stinken zoals @grace wel heeft. Nu verlies ik ook echt weinig bloed en het meeste verlies ik tijdens het plassen (oftewel dat komt niet in die onderbroek). Dus dat zal mogelijk meespelen qua geur.

3 likes

Ik heb dezelfde ervaring als @FrozenFlame! Ik gebruik het nu zo’n vier jaar en ik vind het nog steeds zo ontzettend fijn. Ik heb ze ook van Snuggs.

Ze zitten lekker, ik heb nauwelijks door dat ik ongesteld ben en het voelt een stuk comfortabeler. Als ik vanwege een of andere reden toch maandverband moet gebruiken, voelt dat gelijk zoveel vervelender. En ik vind het ook niet ruiken ofzo, juist minder dan maandverband. Ondergoed met een goede absorberende laag voelt ook niet ‘nat’. Ik ben echt heel enthousiast, haha.

1 like

Via de zoekfunctie kom je veel ervaringen tegen.

+1 qua stank. Ik heb er meerdere omdat de cup me niet altijd even lekker meer zit, maar vind het niet superfijn omdat het inderdaad zo ruikt! Wat ik nu doe is vooral voor ‘s nachts zo’n grote onderbroek aan, zodat ik ‘s ochtends kan douchen en weer fris ben

Ik vind het super fijn. Heb die van modibodi en heb helemaal geen last van geur, terwijl ik maandverband altijd wel een beetje muf vind ruiken. Zitten lekker en hoef niet te wisselen overdag.

1 like

Je kunt het ondergoed beter eerst uitwassen met koud water en daarna pas in de was, scheelt qua geur.