Haha ik had ook vandaag deze realisatie toen ik stond te zingen/dansen onder de douche terwijl ik zondag nog als een soort gesmolten standbeeld onder die straal stond chagrijnig te zijn. ![]()
Hebben jullie tips voor artikelen/podcasts/boeken die ingaan op je cyclus en hoe je daar naar kan leven? Misschien raar verwoord maar denk dat jullie wel snappen wat ik bedoel
Sinds ik erachter gekomen dat mijn menstruatiecyclus invloed heeft op mijn mentale gezondheid vind ik het steeds interessanter en belangrijker om me erin te verdiepen ![]()
De cycles strategie. Bedoel je zoân soort boek?
Yes, kijk ik kan het googlen maar dan zie ik waarschijnlijk door de bomen het bos niet meer! Dus als jullie goede artikelen of boeken weten hoor ik het graag
Ik heb dat boek gelezen en vind het redelijk duidelijk. Of je er volledig naar wilt leven moet je vooral zelf aangaan.
Wat is de titel van het boek? Dan kijk ik op Vinted ![]()
Grip op je Cyclus - Lara Briden
Ik vond cyclus strategie (period power deel 1 en 2) van Maisie Hill echt heel fijn. Het boek van Lara is voor mij meer een naslagwerk en minder een leesboek/verhaal. Ligt er beetje aan wat je zoekt qua informatie.
28-ish days later is een leuke podcast!
Wil wel even aangeven dat ik daar begon ook best enthousiast mee begon qua lezen maar ik weet nog hoe absurd ik het vond om te lezen dat volgens zoân Maisie boek zelf mijn endometriose heb gekregen âdoor plastic drinkglazen te gebruiken krijg je oestrogeendominantie en als gevolg dus ook aandoeningen als endometrioseâ Dat vond ik, in tegenstelling wat ik echt op medische literatuur heb gelezen dat het ook al in het oude Griekenland voorkwam, nogal een enorme aanname en ook geen enkele bron om die claim te ondersteunen. Maar goed, voor de basics met nu ben je in deze fase van je cyclus en kan je dit of dat merken zijn het wel aardige boeken verder ![]()
Zijn er hier toevallig mensen die in verband met zware menstruaties anticonceptie gebruiken met alleen progesteron? Ik heb het niet nodig om niet zwanger te worden.
Ik heb continue ijzertekort door zware menstruaties. Ik zit hierdoor wat vast in een vicieuze cirkel en wil hier graag uit, dus huisarts raadt de pil aan. Het liefst gebruik ik geen hormonen, maar omdat ik wel een oplossing wil kwam de huisarts met deze optie (alvorens een trip naar de gyn). Online lees ik voornamelijk negatieve reviews, maar dat is vaak hoe het gaat
Dus mijn hoop is op jullie gevestigd haha.
Ehm welke pillen zijn dat zoal? Ik zou in ieder geval niet de Yaz nemen, ik had die voor mân pmdd omdat het misschien zou helpen met mn hormonen maar ben er mega erg ongesteld door geworden en zelfs nu ik ben gestopt met de pil is dat nog steeds. Echt niet chill. Een vriendin van mij had dat ook.
Ik ben in verband met zware menstruaties en bijna structureel ijzertekort tranexaminezuur gaan slikken, en ik had dit echt véél eerder moeten doen. Het maakt mijn menstruaties zoveel draaglijker.
Ik wilde ook geen hormonen gebruiken ivm de bijwerkingen. Van de tranexaminezuur ervaar ik geen bijwerkingen, ik vind het enkel grote pillen om door te slikken maar dat overleef ik wel. De eerste 3 dagen van mijn menstruatie slik ik 3x3 pillen per dag, de rest van mijn menstruatie is het niet meer nodig.
Is tranexaminezuur misschien ook een optie voor jou?
Ik gebruik een dubbele dosis delamonie (minipil). Ik heb van alles wat ik heb geprobeerd qua hormonen het minste bijwerkingen van. Ik zou liever hormoonvrij kunnen leven maar dat is voor mij nu geen optie (endometriose en adenomyose). Er is me laatst ook duphaston voorgeschreven maar daar kon ik echt niets positiefs over vinden, dat ben ik niet gaan gebruiken.
Yaz is een combinatiepil dus met oestrogeen en progesteron.
Ik heb Orgametril (pil) en het Mirenaspiraal geprobeerd met alleen progesteronmiddelen en dat ging helaas echt waardeloos. Toen na jaren lang aanmodderen de Qlaira pil (combinatie) voorgeschreven gekregen en dat hielp me echt heel erg. Ging van 10+ dagen bloeden naar 5 en hoefde ook niet elk uur mijn cup te legen toen.
Nu bloed ik niet meer omdat mijn baarmoeder gelukkig is verwijderd (ook o.a. hevig bloeden met ijzertekort door de adenomyose) maar die pil heeft me toen echt gered.
Toch zit ik nog wel met periodes aan de hormonen vanwege endometriosepijn en ook om zelf emotioneel wat stabieler uit de bus te komen en dat vang ik nu op met een pil die ze eigenlijk inzetten om de overgang beter door te komen.
Prikpil? Ik werd niet zwaar ongesteld maar ben het nu met gebruik van prikpil nooit meer
Prikpil wilde de huisarts niet direct aan, want dan zat ik er 3 maanden aan vast terwijl het misschien niet het juist is voor me.
Ik ga dat van jou even uitzoeken @FrauHelga , dit klinkt interessant! Hier is het idd ook om het ijzertekort tegen te gaan. Wel jammer dat de huisarts hier zelf niet mee kwam (loop al 1,5 jaar met hartkloppingen, cardiologen bezocht, alles en komt dus voort uit een ferritine te kort
).
Ja rot is dat hĂš. Ik vind het zo bizar dat veel vrouwen jarenlang lijden in stilte, of dat als ze uiteindelijk wel aan de bel trekken, huisartsen het vaak willen oplossen met hormonen.
Ik menstrueer nu 31 jaar, en ken pas sinds vorig jaar tranexaminezuur. Het is nooit eerder tegen me gezegd dat dit kan helpen als je zware menstruaties hebt.
Tot 9 jaar geleden (toen ik vanwege een ICSI-traject bij een fertiliteitsarts terecht kwam, waarbij ook inwendige echoâs tijdens menstruatie gedaan werden), dacht ik ook dat het ânormaalâ was om zoveel te vloeien als ik deed. Tot hij me zei dat mijn bloedverlies abnormaal was, en dat was op een lichte dag voor mijn doen. ![]()
Hij gaf de tip om een NovaSure-behandeling te doen als mijn kinderwens vervuld was, daarbij wordt baarmoederslijmvlies weggebrand waardoor vloeien minder wordt. Het is een eenmalige behandeling maar onomkeerbaar en ik begrijp dat zwanger worden daarna niet meer mogelijk is.
Ik heb dat destijds niet gedaan (ik zag er een beetje tegenop) maar een internist die ik om een andere reden zag, gaf vanwege mijn ijzertekort de tip voor tranexaminezuur. Mijn huisarts vond dat ook een prima idee en ik krijg nu telkens voor 3 maanden pillen. Ik begrijp wel dat tranexaminezuur niet voor iedereen geschikt is (bij bijv. trombose, stollingsstoornissen of embolieën) maar bij mij is daar geen sprake van. Voor mij is het echt een geschenk uit de hemel. Voor ik het gebruikte, moest ik tijdens de eerste dagen van mijn menstruatie mijn ritme volledig aanpassen daarop, want binnen een uur lekte ik door de grootste tampon heen. Superonpraktisch en een flink ijzertekort dat ik maar niet kon inlopen met pillen (die ook nog voor de nodige bijwerkingen zorgden).
Ik denk dat ik nu in de prémenopauze zit, ik ben 43 en heb als het goed is niet zoveel menstruaties meer te gaan, maar ik wil de rest van de tijd wel tranexaminezuur blijven gebruiken.
Hopelijk is dit (of een ander middel) voor jou een optie, want waar jij nu mee loopt is echt niet fijn.
Novasure kwam ik inderdaad ook tegen. Ik heb geen kinderwens meer maar ben waarschijnlijk nog te jong en las dat het risico is dat het dan weer terug komt. Ga beide opties eens bespreken met de huisarts.
Het prikpil hormoon heb je ook als pil variant dus dat je het zo kan âuitproberenâ of het werkt voor je. Alleen is het dan geen anticonceptiemiddel wat het met de prikvariant wel is. Toch zijn veel (huis)artsen niet zo happig (meer) om dit middel, die van mij in ieder geval niet, dat je het maar 2 jaar mag ivm o.a. botmassa afname.
Ook vooral benoemen waarin je menstruatie je belemmert heeft mij goed geholpen om serieus genomen te worden van: ik moet eerst x minuten uithijgen door traplopen omdat het zo zwaar is, kan niks doen want heb echt teveel pijn om y te doen, etc. maar het lage ijzergehalte kwam pas echt aan het licht toen de baarmoeder eenmaal verwijderd was.