Menstruatie/PMS topic

Een voormalige gyn van mij: als het hindert in welke zin dan ook dan hoort het er niet bij. Heb je ook klachten als pijn of dat niet? Want een bezoek aan de huisarts en daarna naar een gyn om ook die klachten te bespreken kan zeker geen kwaad.

@Canaria Hoop dat het voor je werkt :four_leaf_clover: ik heb het ook geprobeerd maar bij mij was het geen succes. Andere opties die mijn laatste gyn aanbood spraken me ook niet aan dus was maar verder gegaan met mijn pil en het gelaten voor wat het is. Wetende wat het is en waar het vandaan komt maar vooral dat het weer over gaat ook deze progesteron intolerantie reactie helpt mij enorm.

2 likes

Sorry dat ik hier even kom binnenvallen, maar ik weet echt even geen raad meer! Even mijn anticonceptie verhaal de afgelopen 20 jaar:
14-25: microgynon pil
25-28: spiraal
28: halfjaar niks, toen zwanger
28-30: zwanger, bevallen, ontzwangeren
30-32: spiraal

Ik ben nu bijna 33 en sinds 8 maanden van de spiraal af, ik werd daar erg neerslachtig van. Nu heb ik dus 8 maanden niks en zo extreem last van de luteale fase en PMS. Ik verander echt in een monster en ik herken mezelf niet? Ik probeer wat meer naar mn cyclus te leven met sport/sociale dingen/gezond eten maar het grootste probleem is mn kind (dit klinkt heel hard haha, maar ik bedoel meer dat ik m’n co-ouderschap niet kan synchroniseren met mn cyclus :sweat_smile::joy:).

Nu zit ik er dus toch weer sterk aan te twijfelen om weer aan de pil te gaan, maar die extra hormonen staan me tegen en ik wil ooit nog een kind (heb nu geen partner) en ik ben bang dat ik dan weer lang moet ontpillen etc. Maar goed aan de andere kant, kan ik het gewoon proberen en zo weer stoppen.

Lang verhaal kort heeft iemand hier positieve ervaringen met de pil en PMS klachten vermindering?

1 like

Ik neem onder andere daarom de pil (andere reden is minder pijn van endometriose) want voor anticonceptie heb ik het echt niet nodig. Was wel even gedoe om de juiste pil te krijgen maar nu ik die heb gaat de PMS veel beter ondanks de kunstmatige PMS-fase van die pil (meerfasen dus verschillende doseringen over een strip heen) zijn doorbijten maar allemaal stukken beter te behappen dan eigen natuurlijke PMS want dat is de hel.

2 likes

Ik heb echt het idee dat ik in een zwart gat val en normaal trekt dat weg zodra ik ongesteld ben en ben vandaag dus begonnen met bloeden maar voel me niet opeens neutraler (wat normaal dus wel het geval is). Vrees opeens dat het iets echts is en niet hormonaals. Kut.

Soms duurt het even voordat je hormonen weer evenwicht hebben gevonden en komt dat neutrale gevoel als nog. Ik heb soms ook heel duidelijk een ‘klik’, dan is het nare gevoel opeens weg. Maar het is ook weleens gebeurt dat je wat minder duidelijk en neutraler kwam.
Hopelijk is het bij toch ‘gewoon’ hormonen.

1 like

Ja, gisteravond laat zette het vloeien pas ook echt in (telt dus vandaag dus pas als menstruatiedag 1) dus had misschien teveel haast ook.
Ik ben bijna weer neutraal maar ook weer meer mezelf, ik gok dat ik misschien toch PMDD heb dus ga daarvoor even wat maanden een tracker invullen ter controle ofzo.

2 likes

Oh gelukkig!
Maar ik herken het gevoel helemaal hoor. Ik had ook vaak de angst dat ik me nooit meer ‘gewoon’ zou voelen. Voor mij is anti-depressiva 10 dagen voor mijn menstruatie echt een oplossing. Voel me er af en toe ook nog verdrietig over dat ik meer dan 30 jaar mee heb moeten dealen.

1 like

Bleh ik snap mn cyclus even niet meer. Ik ben 37, gebruik geen anticonceptie en heb een regelmatige cyclus, normaal zo’n 26 dagen. Heb drie jaar geleden mijn jongste kind gehad. Sinds 2 maanden is de boel ontregeld, 2 maanden geleden was de cyclus opeens 33 dagen, en nu zit ik op dag 35 en nog niks te bekennen. Ben dus alweer bijna 10 dagen te laat. Ik had deze maand voor het eerst ook een bloeding op dag 14: 2 dagen bruin bloedverlies na een scherpe steek in mijn buik. Mijn huisarts heeft een bloedtest gedaan en schildklier was goed. Laatste uitstrijkje (swap) was 2 jaar geleden. Herkent iemand dit? Ik vind mezelf nog een beetje jong voor de overgang. Verder nooit klachten.

Al 4 dagen krampen en spotting, maar het breekt maar niet door. Super vervelend!

1 like

Je kunt jezelf wel te jong vinden, maar het zou ook de perimenopauze kunnen zijn. Dat start 7-10 jaar voor de menopauze (=laatste menstruatie).
Is misschien wat vroeg, maar kan zeker. Weet je wanneer je moeder haar menopauze had?
En verder kan het natuurlijk ook stress of tal van andere dingen zijn.

Ben aan de pil, heb nu stopweek en bloed sowirso altijd al vrij weinig maar nu gewoon nog heeeelemaal niks? En over twee dagen is t alweer gedaan? Google zegt dat ik me niet echt zorgen hoef te maken maar zou t toch prettig vinden om een BEEEEEETJE bloed te zien ergens??? Of is dat een hele rare gedachte ahahahah. Wel mega buikkrampen, zere/vermoeide benen en crazy hoofdpijn dus wat dat betreft super :+1:t3::+1:t3::+1:t3::+1:t3:

Lig vandaag echt helemaal verrot in bed met krampen terwijl ik eigenlijk naar een verjaardag zou gaan en straks ook nog eens alleen thuis ben met mijn kind :sob: het voelt altijd weer als zo’n stomme kutreden om de hele dag niks te kunnen

Edit: ok ook emo want ik hoor net mijn vriend zachtjes tegen mijn zoon: mama is ongesteld en heeft buikpijn dus je moet echt een beetje extra lief doen als ik zo weg ben. En mijn kind zit nu tekeningen voor me te maken :sob:

9 likes

Ik zit mezelf echt al de hele dag in de weg en ik WEET dat het PMS is maar ik kan mezelf er niet overheen zetten. Zo frustrerend. Ik hoop dat ik morgen wakker word en het weer een beetje gezakt is.

2 likes