Ja rot is dat hĂš. Ik vind het zo bizar dat veel vrouwen jarenlang lijden in stilte, of dat als ze uiteindelijk wel aan de bel trekken, huisartsen het vaak willen oplossen met hormonen.
Ik menstrueer nu 31 jaar, en ken pas sinds vorig jaar tranexaminezuur. Het is nooit eerder tegen me gezegd dat dit kan helpen als je zware menstruaties hebt.
Tot 9 jaar geleden (toen ik vanwege een ICSI-traject bij een fertiliteitsarts terecht kwam, waarbij ook inwendige echoâs tijdens menstruatie gedaan werden), dacht ik ook dat het ânormaalâ was om zoveel te vloeien als ik deed. Tot hij me zei dat mijn bloedverlies abnormaal was, en dat was op een lichte dag voor mijn doen. 
Hij gaf de tip om een NovaSure-behandeling te doen als mijn kinderwens vervuld was, daarbij wordt baarmoederslijmvlies weggebrand waardoor vloeien minder wordt. Het is een eenmalige behandeling maar onomkeerbaar en ik begrijp dat zwanger worden daarna niet meer mogelijk is.
Ik heb dat destijds niet gedaan (ik zag er een beetje tegenop) maar een internist die ik om een andere reden zag, gaf vanwege mijn ijzertekort de tip voor tranexaminezuur. Mijn huisarts vond dat ook een prima idee en ik krijg nu telkens voor 3 maanden pillen. Ik begrijp wel dat tranexaminezuur niet voor iedereen geschikt is (bij bijv. trombose, stollingsstoornissen of embolieën) maar bij mij is daar geen sprake van. Voor mij is het echt een geschenk uit de hemel. Voor ik het gebruikte, moest ik tijdens de eerste dagen van mijn menstruatie mijn ritme volledig aanpassen daarop, want binnen een uur lekte ik door de grootste tampon heen. Superonpraktisch en een flink ijzertekort dat ik maar niet kon inlopen met pillen (die ook nog voor de nodige bijwerkingen zorgden).
Ik denk dat ik nu in de prémenopauze zit, ik ben 43 en heb als het goed is niet zoveel menstruaties meer te gaan, maar ik wil de rest van de tijd wel tranexaminezuur blijven gebruiken.
Hopelijk is dit (of een ander middel) voor jou een optie, want waar jij nu mee loopt is echt niet fijn.