Menstruatie/PMS topic

Ik klapte dus dubbel van de pijn omdat ik eisprong had?

Perimenopauze is me een partij irritant! Ik heb een puist IN een rimpel. Frozen shoulder. Nachtzweten terwijl ik het altijd koud heb. Wazig zicht. Jeuk in mijn oor terwijl er niks zit. Ik laat zomaar dingen uit mijn handen vallen of stap verkeerd. Oogmigraine. Ik ruik geuren die er niet zijn (vooral sigaretten). Een hoofd vol watten, midden in mijn zin niet meer weten wat ik wou zeggen of de keuken inlopen en vergeten wat ik daar ook alweer wilde. Blijkbaar hoort het er allemaal bij.

En het erge is dat er niemand ooit heeft verteld aan mij dat dit een ding is, geen enkele arts, in mijn biologieboeken stond het niet. Maar nu ik dankzij mijn frozen shoulder in een perimenopauze-algoritme ben beland op social media, kom ik ineens allemaal filmpjes tegen met symptomen / tekens die kunnen wijzen op perimenopauze en ik kan ze allemaal aanvinken. :smiling_face_with_tear: De afgelopen jaren heb ik op social media meer over vrouwenbiologie geleerd dan ooit daarvoor.

7 likes

Ik citeer jou even omdat je naar boven komt in een forumsearch maar wellicht hebben anderen ook wel tips

Ik ga deze maand starten met 10mg fluoxetine in de luteale fase maar vind het heel lastig om het startmoment te bepalen. Ook omdat ik een mirena IUD heb en ik afgelopen maand bijv geen bloedverlies heb gehad. Weet dus niet echt welke cyclusdag het nu is voor me, behalve dat ik me nu prima voel dus dat het wel rond m’n ovulatie moet zijn. Wil liever preventief al starten dan bij symptoomonset, ben bang dat ik dan ‘te laat’ ben. Maar ook irritant dat ik eigenlijk ook niet nu al wil beginnen omdat ik me nu goed voel en het dus niet ‘nodig’ is. Zit mezelf eigenlijk een beetje te gaslighten nu ik me zo goed voel dat ik deze medicatie helemaal niet nodig heb

Doe jij nog steeds ovulatietesten? Of heb je een andere methode gevonden die goed werkt voor jou? Ben benieuwd!

Ik heb geen last van bijwerkingen, dus ik ben het gewoon een beetje uit de losse pols gaan doen waarbij ik liever te vroeg dan te laat begin. Ovulatietests vond ik gedoe na een tijdje en ik heb mijn eigen lichaam redelijk in de smiezen (als ik naar bouwvakkers ga fluiten komt mijn ovulatie eraan). En dan begin ik gewoon! Je moet het denk ik gewoon een beetje uitproberen en ervaren. De eerste keren voelt het heel groot en heftig maar je went er snel aan vind ik en dan gooi je ze zo naar binnen :joy:. Bij mij zijn de effecten zo positief dat ik het echt niet erg vind om een paar dagen langer te slikken dan strikt ‘nodig’.

1 like

Wij zijn de eerste generatie die actief zijn op social media die de perimenopauze in gaan en dit niet zomaar stilltjes voorbij laten gaan!
Ik lees er nu ook veel over.
Ik kende van mijn moeder alleen de opvliegers en de emotionele tirades.

Ik ben ook chronisch ziek dus bij mij zijn alle klachten verergerd :face_with_hand_over_mouth: :weary:

Ik ben er heel blij mee want er gebeurt van alles in je lichaam en soms vraag je je af wat het allemaal betekent. Door al die filmpjes heb ik al zoveel geleerd. Ik kende inderdaad ook alleen de opvliegers en de humeurigheid van mijn moeder. :smiling_face_with_tear:

Wat rot dat jouw klachten erger zijn door je chronische ziekte. Sterkte gewenst.

2 likes

Dank je,

Maar doe jij er ook actief iets mee? Als in adviezen opvolgen zoals meer eiwit, hoe actief cortisol verlagen etc.
Of vind je het gewoon prima om te weten welke processen er gaande zijn in je lijf.

1 like

Het is nu meer dat ik het vaststel, bepaalde gekkigheidjes. Het nieuwste is het gevoel dat er een spinnetje over mijn hand loopt, constant, terwijl die er niet is. Maar ik voel het echt. En rij-angst vanuit het niks terwijl ik bijna 25 jaar mijn rijbewijs heb.
Op eiwitten lette ik sowieso al, en ik ben momenteel overspannen dus ik probeer ook beter te leven, stress te vermijden etc.

Ik ben vooral opgelucht dat de dingen die ik voel normaal zijn, maar realiseer me ook dat dit nu eenmaal iets is waar ik doorheen moet.

2 likes

Een spinnetje! Haha goeie omschrijving. Ik heb het soms en ben er heilig van overtuigd dat er een beestje in mijn trui zit!

Ja, door herkenning komt er ook wat meer acceptatie. Behalve de acceptatie dat we nu echt oud worden

1 like

Ja dat is wel een bijzondere ervaring.

Ik wil niet al te zweverig doen maar merk dat ik mentaal een andere fase nader. Bepaalde dingen vind ik helemaal niet meer belangrijk, andere dingen des te meer. Ik voel dat mijn tijd gelimiteerd is en wil me zo min mogelijk meer bezig houden met zaken die er uiteindelijk niet toe doen.

En hoewel dat soms confronterend is, vind ik het ook een voorrecht. Niet iedereen heeft de luxe om oud te mogen worden.

7 likes

Ja daarin snap ik zeker wat je bedoelt. Ik kan veel beter voor mijzelf kiezen tegenwoordig, ook erg fijn.
Je hebt het mooi verwoord

1 like

Poah m’n menstruatie deze maand is heel intens qua krampen en bloedverlies maar ook qua vermoeidheid en emoties :sob: voel me echt zoooooo verrot, kan wel janken, voel me intens verdrietig :frowning:

Ik word hier semi-angstig van want ik herken sommige dingen en nu denk ik dat ik vervroegd in de overgang ben. Maar ik denk (hoop) ook dat sommige symptomen die je beschrijft (bijv jeuk in oor) door menstruatie hormoonschommelingen kunnen komen

Hoe oud ben je dan?

1 like

Herkenbaar!
Ergens wel fijn dat er nu online zoveel over te vinden is, maar stom dat het voornamelijk op social media is.

Ik ben ook echt veranderd in bepaalde dingen. Ik had altijd een geheugen van een olifant, altijd alles op orde en onder controle en geregeld.
Nu vergeet ik constant alles en boeit het me eigenlijk ook niet echt meer.

Ik wil me ook nog wel inlezen over bio-identieke hormonen die je kan nemen, maar dat is misschien nu nog te vroeg en dat vind ik ook weer zo’n obstakel om dat allemaal uit te zoeken. :face_with_spiral_eyes: Heb jij daar al eens naar gekeken?

Sorry, het was niet mijn bedoeling om je angstig te maken. Maar de perimenopauze is de periode voor de overgang. Ik menstrueer gewoon nog, maar heb er dingen bij gekregen die ik nu pas kan plaatsen. Ik ben 43 trouwens, en als ik een beetje kijk naar de andere vrouwen in mijn familie verwacht ik nog wel zo’n 7 jaar te moeten voor ik echt in de menopauze kom.

@YellowBird Nee, nog niet echt in verdiept. Ik moet zeggen dat ik er ook niet heel happig op ben, uiteindelijk is dit (hoe irritant ook) een natuurlijk proces en wil ik daar ‘gewoon’ doorheen. Ik weet er te weinig van af, maar weet nog wel dat toen mijn moeder door de overgang ging en zij de pil aangeraden kreeg, er bij werd gezegd ‘er is wel een hoger risico op kanker’. Dat is natuurlijk al 2 decennia terug en wellicht zijn de mogelijkheden / inzichten inmiddels anders, maar ik volg liever de weg van de natuur dan dat ik onnodige risico’s opzoek.

1 like

Ik vind het wel gek dat tegenwoordig veel vrouwen zweren bij die hormonen, dat je bijna denkt dat je dom bent om het niet te doen.
Maar inderdaad als je de risico’s leest word je daar toch niet echt blij van. Verhoogde kans op kanker staat er nog steeds bij.
Ik denk dat ik het ook niet zo snel zou gebruiken, mits ik er een beetje okee doorheen kom de komende jaren.

Die verhoogde kans op kanker is gebaseerd op een verkeerd geĂŻnterpreteerd onderzoek (WHI). Je hebt je hele leven lang die hormonen gehad, zou wel gek zijn als je daar ineens kanker van zou krijgen. Er zijn echt veel nieuwe inzichten. (Als je zelf oestrogeengevoelige kanker hebt (gehad) is het wel wat anders).
Je zou op instagram eens kunnen beginnen met dr Lotte van Dijk, Kelly Kasperson en Mary Claire Haver. Die delen veel nuttige maar hapbare informatie. Lotte van Dijk (was zelf huisarts) heeft een document waar je mee naar je huisarts kunt, met wetenschappelijke bronnen.

@FrauHelga De pil is heel anders dan bio-identieke hormoontherapie. Die hormonen zijn synthetisch.

7 likes

Dankjewel voor de info! Ik las over verhoogde kans op borstkanker op thuisarts.nl, maar misschien gaat het daar weer over net andere hormonen.

Ik ga er me er nog eens beter in verdiepen, om voorbereid te zijn mocht het nodig zijn.

Dat is de verouderde informatie, gebaseerd op dat WHI. Maar als je je er in gaat verdiepen zul je dat snel genoeg tegenkomen.

2 likes