Ik had gekozen voor 8 dagen per maand 5mg escitalopram, omdat ik al bekend was ermee en die vroeger redelijk goed voor me hielp. Dus ik koos wat ik al kende + vertrouwen in mijn huidige psychiater. En leef al tien jaar zonder pil of wat dan ook en dat beviel me goed.
Alleen later weer gestopt, omdat ik net zo hard triggerde met antidepressiva. Zelfde boosheid, wanhoop en verdriet, dus wilde eerder werken aan het soort situaties die me zo hard vielen.
Helpend waren: wat meer openheid tegen mn omgeving, wat meer rust durven vragen en dan ook nemen (ughl klinkt al zo gezapig, maar wel nodig om te benoemen met een dreumes in huis), mijn zelfkritiek en andere lastige gedachten observeren zonder snoeihard op mezelf te oordelen.
En bijv ook met mijn man bepreken wanneer ik wat minder belastbaar was, afspreken wat we beide doen wanneer we die dagen per maand irritaties voelen (hard gewerkt aan deëscaleren, ik kon echt wel een draak zijn), kijken wat helpt om het samen in een huis vol te houden die dagen per maand (structuur, rust, verbinding en hoop, soms juist afgesproken afstand). Ook de agenda er licht op aangepast (de pms week minder vol en minder huishoudshit). En juist fijne tijd met mn kindje prioriteren. En slaap! En gezond eten, iets vaker kort wandelen. Op werk sta ik mezelf ook toe iets minder te doen dan.
Ik weet het, de vraag ging over antidepressiva en hormoonoplossing. Maar dit heeft me het meest geholpen en miss haalt iemand er ooit nog iets uit, het voelt nu 20% minder zwaar en hoop voor mn gezin ook dat het minder zwaar voelt.