Menstruatie/PMS topic

Inderdaad, dat is verouderde informatie. Helaas zijn de bijsluiters nog steeds niet aangepast.

Ik gebruik sinds 2 jaar bio identieke hormonen en ik heb echt mijn leven weer terug. Zelfs klachten die ik niet aan de perimenopauze linkte (maagzuur, hielspoor, zere schouder, brainfrog) zijn verdwenen.
Ik kon niet tegen de synthetische hormonen uit de pil, maar dit gaat heel goed.
Ik ga nooit meer stoppen. :grin:

6 likes

Ik ben helemaal voor hormoontherapie bij overgangsklachten, maar ik zou wel opletten met hoe stellig mensen hier zeggen dat de risico’s er absoluut niet zijn. De info op Thuisarts is recent nog genuanceerd (deze maand nog!) en wordt nu ook gebruikt door de gynaecologen.

@Huismus
Wat jij zegt dat je je hele leven geen kanker door “je eigen oestrogenen” zou kunnen krijgen en dan door suppletie “ineens wel” slaat nergens op. Je kunt helaas toch echt oestrogeen-afhankelijke borstkanker krijgen en je krijgt dan niet voor niets hormoontherapie = oestrogeen-remmers (of blokkers, hoe je het noemen wil).

5 likes

Ik zit ook aan HST die ze inzetten bij de (peri)-menopauze en hoewel ik het oorspronkelijk ben gaan gebruiken voor mijn endometriose pijn (lang verhaal) maar ik merk ook echt dat andere klachten (brain fog, gewrichtspijn, emotionele klachten om maar wat te noemen van vermoedelijk laag oestrogeen) goed aanpakt. Wel deels bio-identiek want van bio-identieke progesteron lig ik in de foetushouding van de pijn te creperen maar wel bio-identieke oestrogeen en het is ronduit fantastisch. Zo blij dat dit bestaat! Als het aan mij ligt blijf ik dit slikken tot ze over tig jaar mijn kist dichtdoen.

2 likes

Het was niet mijn bedoeling om zó stellig te zijn en dat laatste ontken ik niet (noem ik zelfs).
Mijn bedoeling was meer dat het wel de moeite waard kan zijn om je er wat meer in te verdiepen en er met een professional over te praten. Goed, dat had ik beter zo kunnen zeggen.

2 likes

Volgens mij is er nog onvoldoende bewijs dat bio-identieke hormonen minder risico’s met zich meedragen dan synthetische hormonen. Het wordt door veel vrouwen wel als prettiger ervaren

Grootste verschil tussen de orale anticonceptiepil (synthetisch oestrogeen en synthetisch progestageen) en hormonale therapie bij de overgang (een bio-identiek oestrogeen (verschillende toedieningswijzen) en een synthethisch óf bio-identiek progestageen; kan dus allebei) is met name dat de hormonen in “de pil” veeeeel hoger gedoseerd zijn. Dat verwachten vrouwen vaak niet!

Ik zal dit topic nu weer verlaten. Ik ben het er helemaal mee eens dat vrouwen veel te lang veel te bang zijn gemaakt, maar blijft staan dat er met de kennis van nu alsnog een genuanceerd verhaal nodig blijft.

En het is echt de bedoeling dat je na een aantal jaar (in principe max 5 jaar) stopt, haha sorry daarvoor.

3 likes

Dat zou dus ook achterhaald te zijn.
Toevallig van de week nog een post van dr Nathalie Roost over gezien. Volgens haar mag je het gebruiken zolang de voordelen opwegen tegen de risico’s en zou je die kosten-batenanalyse jaarlijks met je arts moeten maken.

1 like

:clown_face: Oke whatever doc.

1 like

zou bij dit soort dingen wel eerder van de richtlijnen uitgaan dan van een eenling die ook nog eens niet per se vooraanstaand onderzoeker is op dit gebied. Het is gewoon een basisarts als ik het zo bekijk, niets ten nadele daarvan, maar maakt haar denk ik niet per se de autoriteit om blindelings te volgen

1 like

Ik haal haar aan omdat zij hier toevallig van de week over gepost had. Ik noem haar geen autoriteit (maar een eenling lijkt ze me ook niet) en schrijf ook “zou”. Zijn genoeg andere bronnen over te vinden.