Sorry, dubbel post maar ik zag dattie nog niet genoemd werd: ik ben nog steeds fan van Maya.
Mijn menstruatie was anderhalve week te laat. Ik heb die anderhalve week moeten kotsen. Is dit normaal? Ga morgen sowieso de dokter bellen. Ben benieuwd of andere hier ook last van hebben/dit herkennen
Nee, niet normaal. Vraag me ook af of er een verband is. Tweede deel cyclus is juist vrij constant (ovulatie ā tot dag 1 menstruatie is +/- 14 dagen), de variatie zit in het eerste deel (dag 1 menstruatie ā tot ovulatie). Dus als je 10 dagen later menstrueert dan normaal zit de afwijking veel eerder dan in die laatste 1,5 week.
Moest je kotsen tijdens je menstruatie of? Hoe dan ook: nee, dat is niet normaal en goed dat je ermee aan gaat kloppen bij de huisarts. Hopelijk kan die je verder helpen.
En de ik ben maar x periode per maand leuk gevoelens verklaar ik zelf altijd als met tot eisprong wilt mijn brein aantrekkelijk gevonden worden want vruchtbare periode. Is die weer voorbij? Back to goblin mode it is.
Ik was de eerste paar maanden van dit jaar weer begonnen met sporten en ik merkte dat dit me mentaal heel erg hielp met alle ellende in de periode rondom de menstruatie. Nu heb ik een maand niet gesport omdat ik er geen tijd voor had (en er ook geen tijd voor nam), maar nu moet ik bijna weer ongesteld worden en deze week was echt weer dramatisch
Herken dat wat hierboven gezegd wordt ook, alsof ik maar een weekje per maand enigszins mezelf ben.
Pff ik lig alweer 1,5u wakker van de pijn. Heb al chocoladekoekjes op, een warme kruik, ibuprofen ingenomen en al 4x op de wc gezeten
. Echt klaar met ongesteld zijn
Ik heb een tijdje fluoxetine gebruikt voor PMDD met goed effect maar met heel veel hoofdpijn klachten. Daarom geswitcht naar citalopram maar dat doet gewoon niks? Echt belabberd. Vind het zo raar want zijn beide SSRIās. Iemand met meer verstand hiervan of ervaring?
Ga nu maar met mān huisarts bespreken om sertraline te proberen
Is dat niet gewoon net als de werking van AD oorspronkelijk? Fluoxetine doet bij mij op depressie niets en citalopram wel. Er zit zeker verschil in. Anders hoef je ook geen meerdere SSRIās te testen
Ja maar had soort van gedacht dat er alleen verschil in bijwerkingen zou zitten en dat als āeenā SSRI werkt dat elk ander ook werkt, maar niet dus
trial and error dan maar.
Neem je het cyclisch of de hele maand lang? Escitalopram werkte wel aardig voor me maar uiteindelijk waren de bijwerkingen vervelender dan de kwaal zelf geworden dus weer mee gestopt.
Cyclisch, alleen de 10-14 dagen van mān luteale fase.
Ah ja, dat deed bij mij dus echt helemaal niks behalve een constante loopneus. Was vooral leuk (not) in de coronaperiode waardoor iedereen dacht dat ik constant corona had maar nee, gewoon een bijwerking van de meds.
Ik heb het ook aan mijn laatste gyn voorgelegd en haar opties waren niet bepaald beter. Nu neem ik cyclisch een HST preparaat voor de overgang beter door te komen (helpt ook met mijn endometriose pijn dus score) + de hele maand door het kruid rozenwortel.
Long shot maar: weet iemand hier een gynaecoloog die kennis heeft van pmdd?
Mijn laatste gyn (Dr. Pargmae in Radboud Nijmegen destijds en zit nu in MUMC Maastricht) was er bekend mee maar de behandelingen die ze opperden, ze zocht nog op in mijn aanwezigheid qua richtlijnen, waren elk van been there done that en never gonna do that-opties:
- Pil met steeds dezelfde dosering en het liefste minipil raadde eerst spiraal aan maar ja, geen baarmoeder meer. De Yaz/Yasmin vond ze te risicovol ondanks die wel volgens de FDA goedgekeurd is voor PMDD.
- Cyclisch antidepressiva of de hele maand lang doorslikken en dan had ik keuze uit wat soorten
- Eierstokken tot rust brengen door middel van chemische overgangsmiddelen zoals Lucrin
- Eierstokken er helemaal uithalen
Laatste twee zag ik echt niet zitten en de eerste twee aangehaalde opties had ik al geprobeerd met geen succes.
Deze opties ken ik inderdaad ook. De yaz kan ik nog wel proberen. SSRI gebruik ik al (jaren) en hoog ik nu op tijdens de luteale fase.
Die laatste twee opties zou ik zelfs overwegen omdat ik zo wanhopig ben, ik er zoveel last van heb. Alhoewel ik ook bang ben voor de overgang en of dat echt een oplossing gaat zijn.
Wat vond ze overigens risicovol aan de yaz of is dat persoonsgebonden (risico trombose?)
Yaz werkte goed voor mijn pms (ik vermoed zelf dat het pmdd is maar dat is nooit vastgesteld). Ik kreeg er alleen erge migraine door dus ik ben er na een jaar weer mee gestopt!
Ja er is echt bar weinig qua opties bekend helaas ![]()
Inderdaad het tromboserisico (ondanks ik geen overgewicht heb, niet rook, etc.) maar ook dat ik aangaf juist helemaal kapot ga van progesteron want ik noem PMDD dan ook vaker progesteron intolerantie en dan een pil met relatief hoog of alleen progesteron zag ik niet zitten. Zeker omdat ik dat eerder heb geprobeerd en daardoor constant in de PMDD hel zat.
Zelf gooi ik er nu een relatief hoge progesteron-oestrogeen pil in mijn luteale fase tegenaan en dat werkt best goed. Liefste neem ik constant oestrogeen dan want dat zou ik mogen in theorie vanwege geen baarmoeder meer maar dan ben ik op dag 3 zo kotsmisselijk dat ik dat ook weer laat zitten.
Gewoon een combinatiepil in hoge dosering?
En dan alleen tijdens luteal?
Bedankt voor je reacties trouwens.
Soort van ja maar het is officieel een middel om de overgang beter door te komen HST. Ik dien het cyclisch toe in mijn luteale fase dus met een strip van 3 maanden doe ik een halfjaar. Haal het recept bij de huisarts en dan haal en betaal ik het bij een Duitse apotheek want daar hebben ze de combi waar ik dus goed op ga nog wel op de markt. Hopelijk heb je hier allemaal wat aan ![]()
Ben ik de enige die zich de dag dat haar menstruatie eindelijk voorbij is direct weer herboren voelt? Voelde me de afgelopen dagen echt een emotioneel wrak en nu het bijna voorbij is weer helemaal on top. ![]()