Menstruatie/PMS topic

Gvd ben alweer op dag 39 van mijn menstruatie. Dacht dat ik weer regelmatig ongesteld was maar daar gaan we weer :weary: Zal wel weer lekker kut worden wanneer het komt.

1 like

ik gebruikte tijdens mijn menstruatie altijd always maandverband en/of ob tampons maar kreeg eigenlijk altijd last van een geĆÆrriteerde huid, jeuk en droogheid daar beneden. Dat begon dan rond de laatste dagen van mijn menstruatie en duurde tot een aantal dagen daarna.

Ik was me alleen met water. Nu ben ik over op yoni tampons en maandverband maar alsnog wel last. Het is wel minder maar niet helemaal weg.

Heeft iemand misschien tips oid voor nog ander maandverband of wat zou kunnen helpen.

Een menstruatiecup zie ik niet zo zitten

1 like

Wasbaar?

1 like

Ovulatie?

Ik heb in tijden niet meer zoā€™n enorm verdriet gehad omdat er iets niet ging zoals ik had gepland (dit is mijn 2de dag van ongesteldheid).

Was van plan een taart te bakken, maar de rabarber die ik bij de groenteboer op de markt had gehaald paar dagen terug is nu niet goed genoeg meer voor de taart. Ik heb net zo hard erover gehuild dat mijn vriend er helemaal niks meer van snapte en vroeg ā€œmoet je nu huilen om een taart?ā€

Tot het bij hem doordrong dat ik ongesteld ben en alle tegenslagen 10 x erger aankomen. Hij moest zo hard lachen dat ik ook wel mee moest lachen over dat ik het zo zielig vind voor de rabarber.

1 like

Ughhhh het is echt niet okĆ© meer hoeveel bloed ik verlies (mā€™n hoeveelheid bloed is meer dan verdubbeld sinds koperspiraal die ik nu 1 jaar heb). Als ik vandaag op werk was geweest in plaats van morgen had ik letterlijk naar huis gemoeten door hoe erg ik net weer doorgelekt was. Ik gebruik altijd de grootste maat tampons die er zijn, maar binnen 1 uur zijn die al compleet vol. Ik lek nu bijna elke ongesteldheid wel 1 of 2 keer door op de meest heftige dag :roll_eyes: En de buikpijn is ook echt kut vandaag, zo toch maar wat naproxen slikken.

Ik ben gisteren ongesteld geworden en voel me mentaal echt vreselijk. Ik ben boos en verdrietig om helemaal niks. Ik heb ook geen zin om uit bed te komen

Voel je je alweer wat beter? Vreselijk is dat.

Ik heb vandaag zoā€™n hoofdpijn. Ik slik normaal de pil door maar had een doorbraakbloeding dus een stopweek ingelast. Maar ik heb denk ik nooit zulke erge hoofdpijn gehad tijdens mn menstruatie (normaal vooral erge buikkrampen). Hopelijk klopt helemaal en ik kan niet goed iets anders doen dan stil liggen. Hopelijk werkt de pijnstilling zo en kan ik goed slapen.

Ja gelukkig wel! Gisteren was wel echt extreem en als ik er ook aan terug denk schaam ik me een beetje dat ik om niks zo verdrietig of boos werd. Maar op dat moment kon ik echt niet relativeren. Blijft gek en irritant hoe het werkt, hormonen.

Ah hoofdpijn is ook zo rot. Heeft het slapen geholpen?

1 like

Gelukkig! Ja dat herken ik heel goed, zelfs als je op dat moment denkt ā€œhet zijn de hormonenā€ dan nog kan je het niet helpen.

Ja gelukkig is het vandaag een stuk beter, thanks!

1 like

Herkenbaar! Ik heb dit juist vaak 1/2 dagen voordat ik ongesteld moet worden.

Ik wil niets meer maar vind in mijn hoofd wel dat ik eigenlijk heel veel moet doen. Probeer het meer te accepteren dat het op dit soort dagen niet wil maar dat is zooo lastig. Sla het liefst de hele dag over. :sob:

1 like

Kennen jullie het boek De Cyclus Strategie? Daar wordt je hele cyclus in beschreven aan de hand van seizoenen en alle emoties/gevoelens die daar bij kunnen horen. Klinkt misschien beetje zweverig maar zo is het helemaal niet. (Ben alleen niet weg van de Nederlandse vertaling.) Heeft mij heel erg geholpen bij het accepteren van mijn pmdd omdat ik er zoveel last van hen. Dus echt paar dagen depressieve gevoelens, heel onzeker, extreem angstig en af en toe ook heel onredelijk boos op alles en iedereen. Het idee dat ik nu weet wat de oorzaak is (een van mijn hormoonlevels daalt niet goed terwijl de andere wel stijgt, heb even de precieze namen niet paraat) helpt mij om het te accepteren. Helaas nog geen oplossing gevonden zodat het niet meer zo hevig zou zijn.

3 likes

Ik ben heel benieuwd naar het boek! Maar ik begreep dat het dus alleen nuttig is als je niet aan de pil zit? Omdat je met de pil eigenlijk niet echt ongesteld wordt?

Ik wil eigenlijk pas stoppen met de pil tegen de tijd dat ik ooit zwanger wil worden ofzo, dus dat is een beetje jammer.

1 like

Ja klopt.Omdat het heel erg uitgaat van de invloed die hormonen hebben en wat er gebeurt als die levels veranderen.
Er is ook een boek (ik denk een paar maanden geleden verschenen in het nederlands) wat over de pil en invloed daarvan gaat. Het heet: Je brein aan de pil. Misschien is dat dan interessant. Ik ken het verder niet omdat het voor mij niet van toepassing is.

Klinkt wel interessant @Swelgje! Ben er altijd wel in voor dat soort boeken.

Overigens merk ik ook dat het hand in hand gaat met voeding, beweging en slaap. Wanneer ik in deze periode bewuster omga met mijn voeding (dus niet toegeef aan cravings), blijf sporten (en niet op de bank ga hangen) en meer uren slaap gaat het mentaal ook in deze week altijd veel beter.
Maar de ene keer weet ik heel bewust om mijzelf te denken en de andere keer is dat ver te zoeken :sweat_smile:

Ik weet ook even niet meer waar ik het moet zoeken. Vanochtend pijnstillers ingenomen voor de pijn (rond 10.15) maar ik hield het echt niet uit om 5/6 uur te wachten dus heb net maar weer gepakt en lig nu op bed met een warmtekussen (top met 25 graden :cry:

Mijn menstruatie was laat. Had wel al buikpijn. Sinds gister mega erge buikpijn waar ik ook snachts van wakker werd. Nu misselijk en trillerig en super warm. Voel me er echt ziek van. Wtf is dit? Heb ook al meds genomen maar die helpen niks.

1 like

Voor degenen die hun ovulatie voelen? Hoelang duurt dat meestal? En hoe voelt het. Heb nu al twee dagen op random momenten een soort onbekende kramp. En bedacht net dat t misschien mijn ovulatie kan zijn.

Ik voel een soort van zeurende pijn/kramp en ben best misselijk wanneer ik ovuleer.

Ik ben trouwens zooo sip!!! Ik zorg sinds bijna 6 weken een stuk beter voor mijzelf dan normaal, waardoor ik een stuk beter in mijn vel zit en me veel fitter voel dan normaal, maar juist daarom valt het deze maand extra op dat mijn humeur heeelemaal nergens op slaat in de premenstruele periode. Ik had een superleuk weekend op de planning staan, maar vrijdagochtend werd ik verdrietig wakker en sindsdien ben ik verdrietig - boos - verdrietig - apathisch - boos en moet ik heel veel moeite doen om enigszins aanwezig te zijn bij de leuke activiteiten waar ik hiervoor zo naar uitkeek. :frowning_face:

Ik heb wel het gevoel dat het een stukje minder erg is dan normaal, maar juist omdat ik me de afgelopen weken zo goed voelde vind ik het contrast zo beangstigend. Normaal gesproken ga ik van een okĆ© gevoel naar een afschuwelijke week (en krijg ik vaak ook auraā€™s en migraine, ben ik misselijk etc), maar deze maand voelde ik me juist heel content en oprecht blij, en lijkt het nu plotseling alsof ik alle enthousiasme of energie kwijt ben. Dat dit ook elke maand een heeele week moet duren, mpf, echt oneerlijk.

Heeft iemand hier ook last van gehad?

Ik slik nu 5 jaar de pil en voorheen kom ik hem gewoon langer doorslikken. De afgelopen paar maanden probeer ik het alsnog door te slikken, maar krijg ik last van doorbraakbloedingen als ik hem langer dan een week doorslik. Ik slik de pil door op advies van de huisarts door heftige menstruatieklachten, maar ben toen na advies uiteindelijk geswitched van pil. Dit probleem houdt alleen alsnog aan