Menstruatie/PMS topic

Dit probleem had ik precies ook! Alleen slikte ik m niet door op advies van de huisarts. Eerst lukte twee maanden doorslikken prima. De laatste maanden kreeg ik steeds na 5 dagen doorslikken een doorbraakbloeding. Omdat ik er zo moe van werd, heb ik toen maar besloten te stoppen met de pil.

Voor iedereen die hier wel eens iets schrijft over kwaaltjes/problemen/gedoe met je cyclus of menstruatie: ik vind het boek Period Power van Maisie Hill echt een aanrader!
Ik ben ruim volwassen en ik beschouw mezelf als een geĆÆnformeerd persoon, weet best hoe ik gezond moet leven etc., maar dit boek was zoā€™n eye-opener! Zoveel info over wat er gebeurt in je lijf gedurende je cyclus. Zoveel dingen die ik niet eerder wist.
Dit zou serieus lesstof moeten zijn op scholen.

Er staan ook tips in waar je op kunt letten om te weten in welke fase van je cyclus je zit (ook als je heel onregelmatig bent), hoe je je cyclus kunt reguleren zonder synthetische hormonen enz.
En wat ik zelf nog het fijnste vond: er staan wetenschappelijke verklaringen in voor hoe het kan dat je je soms mentaal of fysiek zo verrot voelt. Best geruststellend. De schrijfster geeft dan ook aan hoe je kunt proberen om gebruik te maken van de verschillende fasen van je cyclus. En dat het ok is als je in die rampzalige week voor je ongesteld moet worden lekker rustig aan doetšŸ˜‰
Ik denk dat dit een van de nuttigste boeken is die ik ooit heb gelezen.
Als het even kan de Engelse variant lezen, want in de NL vertaling zijn de laatste hoofdstukken niet opgenomen om onverklaarbare redenenšŸ¤·šŸ»ā€ā™€ļø

TLDR: lees Period Power van Maisie Hill. Echt. Lees het.

2 likes

De laatste hoofdstukken komen in een tweede boek. Ik heb het eerste boek wel gekocht in het Nederlands maar me nogal geƫrgerd aan de vertaling, iets te populair naar mijn smaak. Dus ga nu de engelse versie kopen want vind het inderdaad een fantastisch boek!

1 like

@Swelgje Ik ben zo benieuwd naar dit boek! Maar het heeft dus niet zoveel nut als je nog aan de pil zit?

Nee, dit gaat echt uit van je natuurlijke cyclus. Wel heel interessant als je daar over wil lezen maar niet van toepassing als je aan de pil bent. Zag laatst wel in de boekwinkel ā€˜je brein aan de pilā€™ liggen. Misschien is dat dan wel interessant om te lezen. Over de invloed van de pil op je hersenen en keuzes die je maakt.

Ik snap wat je bedoelt en ik vond het in het begin ook in de Engelse versie even wennen aan het populaire taalgebruik, maar ik denk dat dat misschien een keuze is geweest om het ook wat toegankelijker te maken voor jonge meiden.
Maar mijn moeder wilde het na mij lezen en toen moest ik wel wat begrippen uitleggenšŸ˜‚

1 like

Als je specifiek info over pilgebruik zoekt, sluit het wellicht niet helemaal aan, maar ik denk dat het evengoed nuttig is om te weten wat er gebeurt tijdens je cyclus.
Maisie Hill is alleen niet heel enthousiast over pilgebruik, dus als je daar geen zin in hebt, kun je beter iets anders kiezenšŸ˜‰

1 like

Zo kut is dit. Begrijp je volledig, zit ook alweer op dag 51 :+1: Terwijl ik normaal wel regelmatig was.

Hoop voor je dat je snel ongesteld wordt en er volgende keer ook geen last van hebt.

Ik had net, een paar minuten na het doen van een zwangerschapstest, een druppel oud bloed haha. Dus ik denk dat ik nu eindelijk ongesteld ben. :tada: Ben jij het ook inmiddels al?

Haal ff een zwangerschapstest hahahaha. Volgens mij heeft dit een of ander psychologisch effect waardoor je spontaan gaat menstruerenšŸ˜‚

Ik heb voor het eerst in 5 jaar mā€™n menstruatie (had een Mirena) en ik ben helemaal enthousiast, alsof het weer mā€™n eerste keer is. Ik kan nu een cup testen en ik heb Flo gedownload zodat ik alles kan tracken.

3 likes

Update: heb net mā€™n cup geleegd na 7 uur en er zat gewoon zeker een eetlepel in! Ben benieuwd na de nacht

Ah klinkt interessant! Denk dat ik hem wel ga aanschaffen.

Ik kwam hier om te vragen of er meerdere mensen zijn die tijdens hun ovulatie ook zo uitgeput zijn. Heb een beetje zitten googelen maar ben benieuwd naar ervaringen. Ik heb net vakantie gehad en ben maandag weer begonnen met werken maar voel me echt uitgeblust. Ben tijdens mā€™n menstruatie ook zo ontzettend moe maar dat komt denk ik door bloedverlies (heb een laag hb). Ga iig mā€™n symptomen meer bijhouden.

Vanaf mijn ovulatie tot mijn menstruatie voel ik me juist vaak heel goed. Ik voel me na mijn menstruatie vaak een paar weken erg crappy, terwijl dat theoretisch gezien juist een energieke periode zou moeten zijn.
Vervelend dat jij het rond je ovulatie hebt.
Complex gebeuren met al die hormonale processen elke maand in ons lijf.
Mannen intussen: lekker steadyšŸ˜…

1 like

Ik ben tijdens mijn ovulatie ook echt niet vooruit te branden. Ik zou hele dagen willen slapen. Als ik dan ook thuis kom van werk ben ik helemaal kapot. Ik ben tijdens mijn menstruatie ook wel moe maar heel anders. Dan is het niet dat ik heel de tijd wil slapen. Ik heb eigenlijk maar 1 week dat ik me altijd goed voel en fitter. Zou fijn zijn als er wat voor was want soms val ik bijna om op de bank.

1 like

Ja zo voel ik me nu dus! Werk lukt ook echt niet goed. Dus tijdens mn ovulatie en menstruatie voel ik me gesloopt dus maar 2 weken per maand dat ik me (normaal gezien) fit voel?? Echt zo oneerlijk dit.

Ik heb gelukkig werk waarbij ik mijn eigen uren in kan delen en als ik dan moe ben even kan rusten, maar het is erg zwaar inderdaad. Ik ben al de hormonen ook echt zat. Niet eerlijk dat we dit elke maand hebben inderdaad!

1 like

Hebben jullie ook weleens hele heftige ovulatiepijn gehad? Ik werd vanochtend wakker van de pijn en kon mij helemaal niet meer bewegen, werd er helemaal naar en misselijk van. Gelukkig werkte een paracetamol snel en heb ik er geen last meer van gehad. Toch gek dat dat zo pijn kan doen

Elke maandā˜¹ļø Zulke nare pijn inderdaad.

Ik ben nu dat boek aan het lezen en ik vind het heel interessant! Heb al zoveel geleerd en heb pas 2 hoofdstukken gelezen. Dat empowering gedoe hoeft van mij niet zo, maar daar kan ik wel overheen lezen. Heb ook helemaal zin om mā€™n cyclus goed bij te gaan houden, moet deze week ongesteld worden dus dan kan ik mooi beginnen bij het begin.

Dus bedank voor de tip :slight_smile: