Menstruatie/PMS topic

Echt naar als je jezelf niet meer herkent en er dus ook geen grip op hebt. Ik hoop dat de huisarts je verder helpt.
Die van mij reageerde super fijn. Ze zei dat ze heel veel vrouwen ziet met deze problemen. Ik ben nu begonnen met de pil en die moet ik doorslikken om te kijken of dat alles wat meer in balans brengt. En als dat niet werkt is antidepressiva ook nog een optie op de dagen dat het zo heftig is.
En ze drukte me vooral op het hart om er niet zo lang mee door te lopen als ik me weer zo slecht ga voelen, maar dan meteen te bellen zodat ze me iets kan voorschrijven.
Dus al met al positief. Ben nog steeds doodmoe maar blij dat er oplossingen zijn en benieuwd hoe ik op de pil ga reageren.

Edit: wat ook kan helpen om je klachten duidelijker te krijgen is het bijhouden van een kalender en daarin noteren wanneer je welke klachten hebt. Dat geeft je inzicht en kan je ook aan de huisarts laten zien. Is een veel gebruikte methode bij pms en er zijn gewoon standaard formats voor: https://www.degynaecoloog.nl/onderwerpen/premenstrueel-syndroom-pms/attachment/pms-kalender/

1 like

Ik heb sinds begin 2017 een spiraal, dus hij moet volgend jaar vervangen worden. Nooit ongesteld mee geweest maar merk de afgelopen maanden toch wel weer wat bloedverlies te krijgen maar verder ook geen klachten. Nu heb ik me sinds begin deze week toch een PMS-klachten halleluja (paar keer negatief getest). Flink zere borsten en ook echt down, hopelijk snel m’n menstruatie want dit is echt niet grappig :weary:

Er is een hele fijne pms/pmdd Facebookgroep. Daar kun je veel ervaringen en tips lezen. Sterkte!

Ik heb de laatste tijd na mijn menstruatie nog zeker 4 dagen spotting van oud bloed.

Daarna nog een beetje spotting van de ovulatie.

En daarna nog een beetje spotting vóór de menstruatie.

:frowning:

Ik herken dit heel erg!
Bij mij werd het nog erger toen ik een mirena spiraal had, toen heb ik hem eruit laten halen en heb ik echt een week of 2 voordat ik ongesteld moet worden.
Inmiddels slik ik al een tijdje teunisbloemolie, dit koop je bij de drogist en daardoor is het gewoon weg of soms is het er wel, maar niet zo heftig. Ik moet het wel trouw slikken, want anders merk ik gelijk verschil. Wellicht is dat nog een optie! Wel super fijn dat je huisarts je serieus neemt, want m’n huisarts deed dat absoluut niet.

1 like

@Infidel wat fijn dat je huisarts je serieus neemt! 2,5 week in echt lang! Welke pil raadde ze aan?

@Plantengekkie hoe was de afspraak bij de huisarts?

Sinds ik ben gestopt met anticonceptie heb ik last van erge depressiviteit voor dat ik ongesteld moet worden. Deze maand lijkt het extra erg. Ik zit op dag 29 van mijn cyclus en voel me echt verschrikkelijk. Ik voel me zelfs zo somber dat het van mij allemaal niet meer hoeft. Ik voel me zo slecht over mezelf en heb het idee dat ik niks waard ben. Heb sinds gister huilbuien en heb vannacht nauwelijks geslapen.
Dit is echt geen doen zo maar ik twijfel of ik weer anticonceptie wil nemen. Tijdens AC had ik een zeer laag libido, kwam veel aan en was afgevlakter. Zonder AC heb ik veel meer energie en voel me de rest van de maand beter. Maar een week depressief en soms met suĂŻcidale gedachtes is niet niks.

1 like

De afspraak ging goed! Huisarts geloofde alleen niet perse dat het alleen door mijn hormoon spiegelingen kwam en stuurt mij liever door naar een psycholoog. Ze begon evt ook over anticonceptie tegen de schommelingen, maar aangezien ik bewust gestopt ben, wil ik dat niet. Dan maar leren omgaan met de gevolgen denk ik dan?

Ik zou als ik jou was een afspraak maken met de huisarts. Een week depressieve gedachten met suĂŻcidale gedachten tussendoor iedere keer is geen doen. Misschien kan een lagere dosis hormonen je wel helpen zoals bijv een spiraaltje?

1 like

Ik heb nu de levonorgestrel/ethinylestradiol, in een lichte variant. Eerste week flink misselijk geweest, slecht kunnen slapen en extreem moe. Nu gaat dat wel iets beter maar nog steeds erg moe en heb het idee dat ik wat vlak ben. Maar ik wil mijn lichaam ook de tijd geven om te wennen dus ik ga het sowieso drie maanden proberen.
Als de pil niet voor je werkt is antidepressiva ook nog een optie, veel vrouwen hebben er baat bij dit te nemen op de dagen dat ze klachten ervaren. Dus je zou dat eventueel nog een keer kunnen bespreken met je huisarts.

1 like

Ik heb zo’n vreselijke rugpijn. Ik had dankzij m’n spiraal al 5 jaar geen klachten maar ben nu dus emotioneel, vol rugpijn en ik heb ook weer die rare pijn in m’n vagina (ik denk dus letterlijk dat deel, pijn aan m’n eierstokken voelt anders).
Ik had/heb echt hoop dat na 14 jaar anticonceptie mijn cyclus minder heftig zou zijn maar tot nu toe dus niet.

Heeft iemand hier ervaring met een spiraaltje (Kyleena?) bij PMS. Ik voel me echt niet mezelf de 1,5e week dat ik ongesteld moet worden. Ik ben met de pil gestopt en wil t liefst geen hormonen meer. Maar als de pms minder wordt, wil ik nog wel een spiraaltje overwegen. Anders wordt het een koperspiraal.

Ik heb de mirena 5 jaar gehad en daarna de kyleena 1 jaar.
Bij de mirena heb ik 5 jaar lang nagenoeg geen klachten gehad (dus ook geen pms). Bij de kyleena had ik het idee dat ze na een jaar lichtjes opkwamen. Maar niet te vergelijken met een vroegere reguliere cyclus.

1 like

10/10 would recommend!

Zowel bij mirena als kyleena werd ik niet meer ongesteld. Bij mirena had ik 1x per kwartaal nog een soort brand/kramp in mn onderbuik, bij kyleena nooit iets van last. Beide ong 5 jaar gehad!

(Disclaimer: van mezelf heb ik ooit nooit zo veel last, wel beetje buikpijn - maar niet dramatisch ofzo)

Verschilt denk ik per persoon. Ik heb wel last van PMS en ook nog ongesteld tegenover andere hier. Dat ongesteld zijn stelt overigens niks voor, het heel weinig bloed, maar de krampen zijn wel erg aanwezig. Vooral mijn eisprong is heftiger dan voor mijn spiraal.

Ik vroeg me af of meer mensen dit wel eens hebben gehad. 1,5 jaar geleden oid had ik ineens super veel last van mijn borsten de week voordat ik ongesteld moest worden en ineens was het weg. Ik heb helemaal niks verandert ofzo, het was gewoon ineens weg.

Maar, nu is het dus terug. Ik heb gewoon twee weken last van mijn borsten? Alsof ik twee blauwe plekken heb zitten, super pijnlijk en super irritant. Herkennen mensen dit? Weet iemand toevallig hoe ik hier weer vanaf kom, want ik kan me gewoon echt niet bedenken wat ik anders heb gedaan waardoor het zo’n lange tijd weg was.

Zo’n buikpijn al 3 dagen pff. En rugpijn. En moe. En eetbuien. En dan moet het nog beginnen, denk dat het vannacht feest wordt. Zo irritant ook dat dat bij mij 9/10 keer in de nacht gebeurt.

Ja ik heb dit ook momenteel! Ook al een week of twee. Het begint nu wel minder te worden maar slaap al 2 wkn met een sportbeha omdat het anders echt niet chill is. Volgens m’n HA is hormonaal en moet ik wachten tot het weer over gaat, maar ik denk dat ik m’n spiraal ga laten vervangen (heb hem al 4 jr) want wil dit echt niet elke maand :weary:

1 like

Vreesde al voor hormonaal idd, wel echt gek dat het dus wel gewoon zo lang weg kan zijn en INEENS weer terug is. Ik hoop dat voor jou spiraal vervangen werkt, want dit is echt niet grappig nee! Het voelt echt alsof als ik er een speldje in zou steken, ze gewoon ontploffen als een soort ballon.

@tuula Had het idd altijd wel een beetje rond mn ovulatie en menstruatie, maar niet dat het echt twee weken aanhoudt en zo heftig is. Vond het ook vooral raar dat het ineens weg kan zijn en weer terug, maar bij jou dus ook wisselend. Ik kan helaas ook niet tegen hormonale anticonceptie, dus dat wordt m voor mij ook niet. Hoop dat het gewoon snel weer weggaat.

Ik heb pcos en in mijn tienerjaren was ik heel onregelmatig ongesteld of gewoon niet. Nu ging het een aantal jaar weer heel goed en werd ik elke maand ongesteld volgens de planning/mijn app. Alleen vorige maand ben ik niet ongesteld geworden en deze maand ook nog niet. Zo irritant. Heb al 2 zwangerschapstesten gedaan, maar beiden negatief. Ben ook altijd bang voor het ‘I didn’t know I was pregnant’ scenario :sweat_smile:

Moet ff zeiken hoor. De laatste tijd is mijn menstruatie steeds zo onregelmatig, echt geen pijl op te trekken. En deze week al de hele week lichte buikkrampen zonder bloedverlies maar het kwam maar niet, nou dik feesie toen ik vanmorgen wakker werd. Zo’n erge buikkramp, zat gewoon in mijn kussen te schreeuwen en tranen stonden in mijn ogen. Was ook ineens super misselijk dus maar een emmer naast mijn bed gezet maar gelukkig niet nodig gehad.

Ik heb het meestal rond mijn ovulatie (dag 12 tot 14). En dan ook in combinatie met ovulatiepijn.

1 like