In Costa Rica heb ik een keertje met een vriendin gereisd en een keer alleen en moet wel zeggen dat het héél chill was om de kosten te delen met iemand als je samen reist. Want CR is best duur inderdaad. Tweede keer ben ik er alleen geweest en heb ik ook de Caraïbische kust gedaan wat zogezegd gevaarlijker zou zijn, maar ik heb me serieus geen enkele keer onveilig gevoeld.
Guatemala is ook echt een dikke aanrader omdat er zoveel verschillende dingen zijn om te bezoeken/doen. Zeker als je maar een aantal weken hebt: je hebt Lake Atitlan, tempels, Antigua, je kan vulkanen beklimmen etc. Vond Guatemala ook heel makkelijk om alleen te reizen en er zijn vet veel backpackers dus voelde me helemaal niet onveilig. Soms hoor of lees je wel eens dat een bepaalde hike niet aan te raden is om alleen te doen met sunrise bijvoorbeeld omdat er mensen zijn die beroofd worden, maar dan zorg je gewoon dat je in een groepje gaat of een tour boekt. Voelde me daar echt heel op m’n gemak, ook omdat er zoveel backpackers zijn. (In El Salvador had ik dat minder bijvoorbeeld)
Nicaragua heb ik ook Managua vermeden en Granada, San Juan, Ometepe, Leon etc gedaan. Reisde eerst even met een jongen die ik had leren kennen , maar merkte wel dat toen hij verder reisde en ik nog in Nica was, (en dus alleen over straat liep vaak) er zoooo veel catcalling was. Echt irritant, maar niets waardoor ik me onveilig voelde.
Belize ben ik nooit geweest.
Whatever je keuze ook wordt, ik zou je vooral niet blind starten op de veiligheid. Er zijn heel veel backpackers in al deze landen en als je je gezond verstand volgt, denk ik echt wel dat je safe bent! (Over de taal kan ik niets zeggen want ik spreek Spaans maar heb zoveel mensen ontmoet die geen Spaans spreken en ook prima overal geraakten. Misschien dat ze soms wat te veel betaald hebben voor een bus oid omdat de locals in Guatemala or Nica natuurlijk wel proberen meer geld aan je te verdienen, zeker als je de taal niet spreekt, maar omgerekend is dat dan misschien €5 dus zo’n ramp is dat dan ook niet)