Migraine topic

Ja snap ik! En sport triggert niet altijd of bij iedereen of bij sommigen krijgen alleen migraine bij bepaalde sporten. Ikzelf merk dat als ik een sport ga doen met hoge impact dus waarbij je hartslag snel omhoog schiet of HIIT training het misgaat. Of waarbij ik veel zware nek/schouderoefeningen moet doen of veel moet springen. Maar wandelen, pilates of een training met rustige opbouw kan ik wel.

En triggers weer herontdekken is zo vervelend en lastig. Met voeding vind ik dat ook moeilijk, al ontdek ik daar wel wat meer in (en is dat vaak ook niet wetenschappelijk bewezen, maargoed, als het me helpt). Mijn neuroloog zei dat nu wel is ontdekt dat veel schommelingen in suikerspiegels migraine kunnen veroorzaken, dus ik probeer er nu wel op te letten dat ik dat een beetje constant hou.

Op Reddit staat ook wel veel info/ervaringen mbt triggers. Ik hoop dat je wat minder aanvallen krijgt!

1 like

Ohh van de suikerspiegel wist ik niet! Caffeine vermijd ik wel, want dat vroeger echt een 1 op 1 trigger.
Heeft dat dieet dat jij volgt een naam?

1 like

Ik ga vrijdag beginnen met aimovig, ben benieuwd

2 likes

Sorry zag je berichtje nu pas! Dat van de bloedsuikerspiegel hoorde ik laatst van de neuroloog. Nee, niet echt. Ik ben er zelf de afgelopen jaren mee bezig gegaan om te kijken wat voor mij triggers waren. Meer biologisch eten, minder cafeïne (max 1 kop), geen alcohol en zuivel mijden (ik heb een lactoseintelorantie vandaar). En dus niet ineens veel chocolade of suiker eten.
Misschien dat voor jou iets heel anders werkt, maar bij het opschrijven wat ik deed + at op een dag en daaruit kwamen wel steeds dezelfde triggers naar voren.

@tskkie Succes! Ik hoop dat het werkt voor je.

1 like

Hebben jullie ook meer last van migraine nu met het warme weer? Door slechte communicatie van ziekenhuis naar huisarts heb ik nu geen medicatie en ik mis het wel.

1 like

Hallo, ik heb sinds mijn bevalling van mijn jongste zoontje last van auraverschijnselen. In het begin was het vooral alleen die vlekken op mijn ogen, die een kwartiertje aanhielden en daarna weggingen zonder migraine achteraf.

Nu heb ik de laatste 2 x aura gehad op men beide ogen afwisselend, terwijl dit anders altijd rechts zit. Ik had plots ook last van problemen met namen van mensen, alsof men hersenen bepaalde info niet wilden opnemen, echt heel raar… het leek wel of ik een herseninfarct ofzo kreeg, maar dan toevallig met die aura op men ogen leek me zo raar.
Ik kon me niet concentreren op wat iemand anders zei en kon woorden niet uitbrengen. :frowning:
Nog iemand ervaring mee?

Grtjs

Sigrid

Klinkt als oogmigraine, daar kan je moeite met praten ook wel bij passen.

Ik heb ook zoiets gehad. Ik heb een tijdje last gehad van hevige migraine aanvallen met aura’s . Ik kon dan bijvoorbeeld geen woorden lezen… zag de letters wel maar kon er gewoon geen woord van maken. Ik schrok me ook helemaal rot. Ook een keer gehad dat mijn zicht helemaal zwart was aan de zijkant van mijn rechteroog… en heb ook gehad dat ii dingen niet goed kon begrijpen die mensen zeiden. Alsof je jet niet kan verwerken in je hoofd. Ik vond het ook heel eng… maar volgens de huisarts was het inderdaad ‘gewoon’ migraine met aura…want daarna kreeg ik dan die vreselijke hoofdpijn… oja en het begon bii mij altijd met een wazige vlek in mijn zicht

Ik heb na een aanval ook vaak moeite met het vinden van woorden, het verwerken van informatie etc. En precies wat @JaneWhiskers zegt, wel de letters van een woord zien maar er geen kloppend woord of naam van kunnen maken, dat is heel bizar. Het houdt soms een paar dagen aan.
Voelt heel eng maar schijnt inderdaad normaal te zijn.

1 like

Ik ben gisteren ook naar de dokter geweest en die heeft neuroloog gebeld en nu moet ik scan laten nemen en asaflow nemen omdat ze beroerte willen uitsluiten :confused:

1 like

Jeetje , schrikken zeg! Kun je snel terecht?

Ja inderdaad, :frowning: volgende week donderdag pas

Ah wat vervelend dat je nog zo lang moet wachten…
Het hoeft het niet te zijn he…kan ook ‘gewoon’ migraine zijn,maar die onzekerheid is heel vervelend.
Voel je je verder wel weer oke?

1 like

Ja inderdaad en intussen ben je wel wat ongerust natuurlijk. Het is inderdaad om uit te sluiten. Als alles ok is kunnen ze medicatie geven ofzo voor migraine he. Tis toevallig 2x samen met migraine dat ik dat voor heb gehad dus ik vermoed nog altijd migraine, maar je kan niet zeker genoeg zijn he vermits ik vroeger alleen op men ogen had en gedaan.

1 like

Verder voel ik me terug ok

1 like

Ik vind het ook wel klinken als migraine, ook omdat je aangeeft je weer ok te voelen inmiddels. Lijkt me wel goed om sowieso naar te laten kijken hoor, maar ik ken ook iemand die onlangs iets vergelijkbaars had en dat leek qua symptomen inderdaad op een beroerte maar bleek uiteindelijk ook ‘gewoon’ migraine.

Lijkt me wel enorm heftig! Zelf heb ik eigenlijk alleen tijdelijk zo’n wazig zicht en van die lichtflitsen en daarvan dacht ik de eerste keer dat ik het kreeg ook al dat ik blind werd :sweat_smile:

Het lastige met auraverschijnselen is wel dat er voor zover ik heb begrepen geen medicatie is die daartegen werkt… tenzij je zodanig vaak aanvallen hebt dat preventieve medicatie misschien zou kunnen helpen. Daar heb ik zelf verder dan weer geen ervaring mee, maar daar kan de arts je sowieso mee over vertellen natuurlijk

Ik zat trouwens even op thuisarts te kijken (Ik heb migraine aura | Thuisarts.nl) en ik zie staan ze aangeven dat je bij migraine met aura beter geen voorbehoedsmiddel met oestrogenen kunt gebruiken, maar ik herinner me dus helemaal niet dat het daar bij m’n huisarts ooit over gegaan is? Ik zit al jaren niet meer aan de pil en misschien is deze aanbeveling pas relatief recent, maar het viel me wel op.

Al die ik dat het wel een relatieve contra-indicatie is als je niet rookt volgens de NHG standaard (Hoofdpijn | NHG-Richtlijnen), dus dan valt het denk ik ook wel mee?

Ik kreeg dit ook te horen van mijn neuroloog met het advies om te stoppen, omdat je blijkbaar een hogere kans op een hersenbloeding hebt. Ik weet niet hoe nieuw het advies is.
Ik ben nog niet gestopt omdat ik bang ben voor de migraineaanvallen tijdens mijn menstruatie :smiling_face_with_tear: niet dat ik nu geen migraine heb maar toch, het voelt als de goden verzoeken

Heb het idee dat de wetenschap er nog niet helemaal uit is en neurologen onderling ook niet… Mijn neuroloog heeft het bij mij bv. de combinatiepil gewoon voorgeschreven met migraine met aura. Zij volgde weer het advies van de NHG standaard anticonceptie:

De WHO ziet migraine met aura als absolute contra-indicatie voor gebruik van de combinatiepil. De wetenschappelijke onderbouwing hiervoor is echter afkomstig uit patiënt-controleonderzoeken met aanzienlijke beperkingen.

Hier staat er ook meer info over en het wordt mij ook niet helemaal duidelijk of het nu wel of niet tot een (significant) hoger risico leidt en of er alweer nieuwe ontwikkelingen/onderzoeken zijn.

Ik heb ook een tijd de minipil gebruikt (die is alleen met progestageen), misschien is dat nog een optie als je niet helemaal wilt stoppen?
Ik ben overigens zelf 2 maanden geleden gestopt met de pil en het hielp heel erg voor mijn migraine. Maar ook dit verschilt weer per persoon.

Dit idee heb ik in het geheel over migraine. Ik heb echt het idee dat mijn neuroloog het serieus neemt en wil helpen, maar dat de wetenschap gewoon nog steeds heel erg in het duister tast hierover en dat er nooit genoeg onderzoek is gedaan. Het blijft zo vaak bij gissen en dingen uitproberen en maar zien.
Echt frustrerend.

1 like