Ik heb mijn kleding uitgezocht. Blijf dat toch lastig vinden. Soms denk ik bij stukken die geen joy sparken toch dat ze mogen blijven om ~ verzin een reden ~. Ik doe oude kleding ook bijna nooit echt weg. Het ligt dan in een zak in mijn berging en na een jaar herontdek ik die zak dan weer.
Ik ben ook geen makkelijke weggooier maar de gedachte âiemand anders heeft er meer aan dan ik!â helpt altijd om er toch makkelijk afstand van te doen.
Herkenbaar, kleding vind ik ook het aller moeilijkst. En ik schommelen laatste 1,5 jaar erg in gewicht⊠dus ook niet heel veel zin steeds nieuw te kopen. Maar heb kleding heb ik ook wel het idee dat niet alles âjoyâ kan zijn⊠sommige dingen heb ik meer uit praktisch of noodzaak en niet omdat ik het nou zo geweldig vind.
Heel herkenbaar en toch ook fijn om te lezen (niet voor jou dan, maar wel voor mezelf). Ik schommel ook in gewicht. Heb gisteren kleding in de zak gedaan die nu te klein is, maar wel in goede staat. Dan vind ik het zonde om permanent weg te doen. Wellicht pas ik het over een tijdje weer. Het is nu in ieder geval wel weg uit mijn kledingkast.
Ja, dingen terug in de roulatie brengen maakt dat er meer aanbod is zonder dat er iets geproduceerd hoeft te worden. Daar denk ik altijd aan als ik het zonde vind om iets weg te doen dat al jaren twee maten te klein is
Ik doe regelmatig een swap met vriendinnen, dan gaat de goede kleding nog naar mensen die het leuk vinden, en als de kleding na een tijdje niet bevalt gaat het terug de swap in. Sons beoordelen we dan nog welke kleding echt weg mag, de container in. Er is ook regelmatig nieuwe toevoer omdat er ook af en toe anderen aansluiten en omdat mijn moeder me ook een kleding geeft voor de swap.
Beginnen met wat voor jou het makkelijkst is en voor jou het beste te overzien! Heb je bv heel veel keukenspullen terwijl je niet echt van koken houdt? Begin dan daar en doe alles weg dat je nooit gebruikt, dubbel hebt, etc. Bij twijfel: weg doen tenzij het echt onvervangbaar is (aardappelschilmesje heb je zo gekocht, bij wijze van).
Ik vind het zelf fijn om in categorieën te werken en dan zoveel mogelijk per kamer zodat je ook ergens een keer klaar bent.
Boeken weggooien vind ik ook heel moeilijk, dus ik breng ze meestal naar de kringloop of een boekwissel op het station. Ik hou alleen boeken die ik nog eens wil lezen of die een sentimentele waarde hebben. Alle andere boeken doe ik direct na het lezen weg, zodat ze ook niet onopgemerkt toch in de boekenkast belanden
Boeken kan je ook nog proberen te verkopen (zag iemand in een ander topic het verkooptopic van het forum tippen!) of in een buurtboekenkast zetten! Of aan vrienden geven? Ik heb vaak bij boeken zelf wel een gevoel of ik er waarde aan hecht, bijvoorbeeld omdat ik het een mooi boek vond, goede herinnering aan het moment dat ik het las etc. Ben nu wat meer boeken aan het sparen maar als ik heel weinig plezier aan een boek beleef doe ik het ook gewoon meteen weg.
Boeken weggooien is de eerste paar keren lastig en daarna niet meer! Spreek uit ervaring, had echt nooit verwacht ooit nog eens te kunnen zeggen dat je prima boeken bij het oudpapier kan gooien, maar kan echt. Vooral hele populaire boeken zijn niet erg want daar liggen de kringloopwinkels toch vol mee. En oude kinderboeken worden amper meer verkocht dus dat is dan ook makkelijker.
En ik snap je helemaal hoor met opruim struggles en alles. Misschien helpt een schoonmaak- en opruimrooster nog? Ik vind het zelf in elk geval een verademing om een planning te hebben. Het duurde wel even voordat ik er ritme in had gevonden, maar daarna echt perfect.
Aanvullend op alle andere tips (anders dan weggooien!) is er ook een weggeeftopic voor wat je niet wilt houden/verkopen.
Wat opruimen en schoonmaken betreft; het helpt mij ook heel erg om overal een vaste plaats voor te hebben. Als ik thuis kom leg ik gelijk mijn sleutels in het sleutelbakje, jas aan de kapstok, schoenen in de schoenenkast, laptoptas op de werkkamer etc. Ik stop alles ook in dozen/bakjes, bijvoorbeeld oude schoenendozen (ook de deksel) om âsoort bij soortâ te houden. Alle electronica (kabels etc) die ik niet veel gebruik zit in een schoenendoos in een kast in de werkkamer, in de laden van het wastafelmeubel heb ik transparante Ikea bakken waar ik in elk vakje iets anders heb (oorbellen, elastiekjes, knipjes, wattenschijfjes,âŠ). Zelfs in de ijskast hebben we 2 bakken van de action; 1 met alle ontbijt/lunch spullen en 1 met sausjes/potjes e.d.
Nu we samenwonen word ik wel heel onrustig van mijn vriend die dit systeem niet snapt haha. Maar heb nu dus ook voor hem allemaal dozen gemaakt Ă©n uiteindelijk heel veel gelabeld. Wij hebben ook allebei 1 âherinneringenâ doos dus prima als hij geboortekaartjes van zijn vrienden maanden aan het prikbord laat hangen maar als ik er klaar mee ben en ze weghaal weet hij het in die doos terug te vinden.
(Nu heb ik mega veel zin om op te ruimen, haha)
Ik vind boeken juist een van de weinige dingen waar ik niet in wil schiften, omdat ik ze zie als soort van accessoire. Ik geniet er intens van om boeken in het zicht te hebben thuis. Vind ik knus staan! Alleen boeken waar ik niks aan vind mogen weg, die wil ik toch niet in het zicht hebben.
Ooh no worries, ons huis is momenteel 90% van de tijd echt een enorme chaotische bende. Maar! Dat is wel omdat veel spullen nog niet echt een plek hebben omdat we nog aan het verbouwen en inrichten zijn.
Zou er trouwens niet meteen hele opbergsystemen voor aanschaffen maar kijken wat je zelf al hebt aan dozen of andere bakjes!
Ik heb heel veel boeken destijds beetje bij beetje naar van die mini-biebs in de buurt gebracht. Was wel leuk om te zien dat elke week als ik er langs kwam dan leek het aanbod toch weer veranderd te zijn, en dan deed ik elke week 2-3 nieuwe boeken erin tot ik niks meer had wat ik weg wilde doen.
Heeft iemand nog aanraders voor minimalisme blogs/youtubers die wel echt minimalistisch zijn (dus niet alleen declutter), maar niet op het niveau 1 mes 1 vork etc? Het liefst ook met content als vlogs/dagelijks leven
Misschien Gittemary Johansen? Zij noemt zichzelf volgens mij geen minimalist, maar is wel heel bewust van de spullen die ze heeft/koopt. En ze vlogt regelmatig. Oh en Isabel Paige, haar videoâs gaan niet per se over minimalisme, maar het komt er wel veel in terug. Ze woont in de bergen in een tiny house.
Dank je!
Sustainably Vegan vind ik leuk. Ze is heel heel eerlijk en realistisch.
Ik ben met al het papierwerk etc heel ver gekomen! Al mijn oude agendaâs weggedaan bijvoorbeeld, uit een paar een enkele foto gescheurd en die in mijn âfotodoosâ gedaan. Kleine selectie gemaakt van wat echt leuke kinder dingen zoals een rapportje uit de kleuterklas en een tekening en de rest weg gegooid. Geen fotoâs van gemaakt! Dagboeken moet ik nog doorheen⊠denk dat ik me ga proberen er overheen te zetten en het weg ga gooien. Knuffels lukt me niet. Heb er laatst twee waar ik geen gevoel/herinnering bij had aan de twee zoontjes van een vriendin gegeven, de rest voor nu nog gehouden. Probeer dan maar niet te streng voor mezelf te zijn. Niet alles hoeft/moet weg, ik heb al weer een goeie stap gezet Succes!