Wow welke site is dat??
Boekenbalie! Maar ik weet niet of ik geluk heb hoor, heb niet echt leesboeken maar meer informatieve boeken die me nu 4/5 euro opleveren. Studieboeken van 8/10 jaar oud 1-2 euro terwijl ze nieuw misschien wel 50-100 gekost hebben.
Zijn er nog mensen die bezig zijn met het ontspullen? Ben in februari even gestopt maar merk dat ik nog steeds meer spullen en troepjes heb dan ik wil. Aangezien mijn weekend al is ingegaan heb ik besloten om de komende dagen weer flink bezig te gaan.
Ja! Ik vind het heerlijk! Woon nog bij mijn ouders en heb van mezelf al veel weggedaan dus nu ben ik begonnen met âgemeenschappelijkeâ spullen, dingen van uit onze kindertijd enzo want zij zijn niet zo gemotiveerd om eraan te beginnen maar ik wil wel liever een opgeruimd huis haha.
Ik vind het zoveel voldoening geven ook.
Ik ga verhuizen dus ik probeer goed te kijken wat wel en niet mee gaat. Vind het nog best lastig en sommige dingen zou ik liever verkopen maar nu niet gelijk tijd voor zoals studieboeken dus die gaan dan wel mee denk ik maar uiteindelijk wil ik ze weg.
Edit: ik lees nu de post hierboven van @oliverqueen haha misschien moet ik met jouw tip aan de slag!
Ik ben ook nog altijd bezig met opruimen en ontspullen haha. Kom altijd wel weer iets tegen. De laatste stappen die ik echt gezet heb waren ook het daadwerkelijk verwijderen van de spullen in mijn omgeving. Dus niet meer de tas met kleding in een hoekje bewaren voor de verkoop (allemaal gedaan) of de andere snuisterijen opslaan âvoor de kringloopâ (dit daadwerkelijk weggebracht)
Ik ben nu in de fase dat ik mijn appartement wil opknappen en het opnieuw wil inrichten in een functionelere manier met meer opbergruimte. Klinkt weer tegenstrijdig maar ik vind dat ik meer opbergruimte nodig heb op verschillende plekken zodat ik niet één kastje volprop, maar dat elke ruimte een eigen opberg plek heeft waar nog rĂșimte is. Dat alles gescheiden en geordend is maar niet meer alles bij elkaar opgeslagen.
Ja, de afgelopen dagen heel veel. Ik ben in februari verhuisd vanuit een appartement dat semi-gemeubileerd was. Ik had alleen een bed en een ladekast/kledingrek.Ik heb bewust de keuze gemaakt niet allemaal in een keer meubels te kopen, om te kijken wat ik nodig had en de conclusie was: niet veel. Ik mis nu alleen nog een eettafelset en wat bijzettafeltjes.
Mijn spullen kan ik kwijt in de twee inbouwkasten en de meterkast en de ladekast die ik al had. Ik ben aan het organiseren/opruimen en ik ben nu bijna op het punt waarin alles a) een plek heeft b) ik weet waar alles is c) de spullen âruimteâ hebben d) ik weet welke spullen ik heb (mijn objectpermanentie is belabberd, is het uit het zicht, dan bestaat het niet meer; ook de reden dat ik de winkel zie als mijn voorraadkast) Echt heerlijk.
Ik heb de afgelopen maand ook weer veel spulletjes weg gedaan, echt heerlijk! Twee zomerbroeken die mij niet pasten zijn naar mijn moeder gegaan en een leuke schaal naar mijn zus. Ook leuk om dingen zo een nieuw âlevenâ te kunnen geven bij iemand die er wel blij van wordt. Nu staat er nog een doosje voor de kringloop, die moet ik ook echt eens even gaan weg brengen. Ik ben al heel tevreden over de hoeveelheid spullen die ik nu heb. Geeft een fijn en rustig gevoel. Ik weet ook precies waar alles is.
Ik ga me vandaag weer wagen aan een moeilijke categorie: spullen met een emotionele lading. In dit geval de kleding van mân ouders. Ik heb al âveelâ weggedaan in de afgelopen jaren, maar het neemt alsnog veel ruimte in. Vooral de jassen⊠Inmiddels denk ik wel te weten wat Ă©cht belangrijk is (kerstjurk bijv.), maar het blijft lastig. Hopelijk lukt het iig om de jassen weg te doen. Liefst meer. Uiteindelijk zijn het alleen maar stofnesten.
Begrijp ik goed dat je ouders niet meer leven?
Mijn ouders leven nog, maar ik heb al wel nagedacht over wat ik zou doen met bijvoorbeeld kleding als ze er niet meer zijn. Een herinneringsdeken lijkt mij dan mooi.
Handwerkjuffie maakt die, maar verkoopt ook een patroon voor als je zelf handig bent.
Ik vind het een mooie gedachte dat kleding op die manier een tweede leven krijgt en dat het ook een functie vervult.
Ik draag mijn vaders T-shirts als pyjama en truien als chilltrui, en gebruik het ook als kluskleding, dan âhelptâ hij me op die manier. Zitten er dingen bij die je kunt gebruiken/dragen? Je zou ook alleen de kenmerkende kleding kunnen bewaren (zoals bv. het kerstjurkje)
Sterkte ermee, dit zijn geen makkelijke
keuzes om te maken
Ik zag toevallig laatst een e-book over hoe je spullen met emotionele waarde kunt opruimen door ze mooi te fotograferen: https://www.studioschous.com/vastleggen-en-loslaten
Misschien is dat nog een idee? Succes in ieder geval!
@Acculader @NoyraSoturi bedankt voor het meedenken! In het begin was ik van plan om van alles te houden Ă©n te dragen, dus toen sprak zoân herkenningsdeken mij minder aan. Maar veel kleding bleek mij toch niet zo goed/mooi te passen en ik voelde me er niet heel prettig in. Dus sindsdien heb ik jaarlijks steeds een paar dingen weggedaan. Achteraf gezien had ik daar wel een deken van kunnen maken, maar dat was moeilijk in te schatten van te voren. Nu heb ik de âbulkyâ kleding weggedaan en is er Ă©cht nog maar 1 niet-uitpuilende tas over. Weer wat overzichtelijker.
Dat digitaal vastleggen is ook wel handig voor papierwerk! Al moet ik ook oppassen met mân digitale opslagruimte
Ik moet onverwachts mijn huis uit en dit betekend dat ik sowieso kleiner moet gaan wonen. Moet dus goed gaan opruimen (wilde dat eigenlijk al langer) maar ik weet gewoon niet waar ik moet beginnen? Iemand nog tips?
Is er iemand die je erbij kan helpen? Ik heb een vriendin die super georganiseerd is, en weet nu al dat het met haar 100x beter zou gaan en dat ze het ook niet erg vindt om te helpen.
Misschien heb je iets aan de onderstaande blogs! Haar boek is ook echt een aanrader.
Oh en weg doen kan echt super lastig zijn. Ik vind de tips die hier staan ook wel handig daarvoor
En een overzicht van al haar opruim blogs
Ik zou beginnen bij spullen die je niet elke dag gebruikt zoals de zolder of opbergkast, boeken, spelletjes, dingen als kerstversiering, servieskast, de rommeltjes in de keuken en dan langzaam toewerken naar dingen die je vaker gebruikt.
Ik ben van mezelf ook heel rommelig, maar door flink te minimaliseren is het nu meestal relatief netjes! Als je midden in het proces zit kan het heel overweldigend zijn, maar het is de moeite wel echt waard.
Ik heb het volgens de konmari methode gedaan, dus alles op een hoop en dan kijken wat waarde voor je heeft. En vooral niet in de val trappen dat je allemaal magische opbergsystemen nodig hebt, ik heb een systeem met schoenendozen en dat werkt prima, als je spulletjes maar een plek hebben.
Een hele hoop collection dingen op youtube kijken. Daarna is alles je te veel
Alles wat je voor een paar euro kan vervangen kan weg. Al die âdit komt ooit nog eens van pasâ dingen tikken best aan
Bewaar je aandenken wel. Die kunnen eerst in een doos en dan hoef je er niet meer aan te denken. Sommige mensen vinden een foto van iets ook fijn, neemt minder ruimte in. Mocht dat achteraf niet je ding zijn dan is dat best zonde
Heb je in jouw buurt iets van een mijn tafel of mijn marktkraam? Zo nee, dan zou je online dingen verkopen. Als je niet zeker weet of je iets mee wil verhuizen kan verkopen een goede stok achter de deur zijn
Bedankt voor alle tips!! Nu al een doos ingepakt, een vuilniszak vol spullen weggegooid en een tas vol voor de kringloop begin is er in ieder geval