Minimalisme topic

Is dit boek een beetje een aanrader?

Ik hoop het! De reviews zijn goed en ik vind hem leuk dus ik ben benieuwd.

ik wil eigenlijk een capsule warderobe gaan doen met 1 jeans 1 zwarte pantalon en 3 shirts, 3 truien, 3 jurkjes en 2 jasjes ofzo.
daar zou ik wel mee toekomen, maar waarom is het me dan nooit gelukt? (omdat ik hebberig ben) en wat moet ik dan met alle kleren doen die ik nou eenmaal al heb? (niet weggeven want ik ben hebberig)

2 likes

Klinkt heerlijk! Ik zat laatst ook te denken, ik wil 1 paar schoenen die overal goed bij passen…

ja ondertussen heb ik al 10 paar “de perfecte zwarte laarsjes”

1 like

De items die je noemt ga je als basis van je capsule gebruiken? Heb je eigenlijk van die items dan 1 zomercollectie en 1 wintercollectie? Of kun je die het hele jaar door aan? Je kan natuurlijk die 13 items vast in je kast laten en van al je andere kleding een roulatie maken. Dat je per seizoen steeds nog een x aantal stuks rouleert en de rest opslaat. Ik denk dat je er dan op den duur wel achter komt welke van die roulatie-items je weg kan doen omdat je ze toch niet meer draagt.

ja, dat ga ik denk ik doen. Alles op zolder en in m’n kast hangen wat ik draag. Alles wat volgend jaar nog op zolder hangt doe ik dan maar weg.

Ik wil dat ook maar dan moet ik nieuwe dingen kopen en ik vind het lastig om in mooie spullen te investeren dus dan blijf ik maar troep kopen

1 like

Ik kan met de kleding die ik heb mezelf nog 6 jaar kleden minstens… zal alleen halverwege ongeveer 15 kg moeten afvallen

2 likes

Je kan toch ook gewoon tien verschillende goede shirts kopen? Als ze maar passen bij je style en doel. En als je tien dezelfde wilt kopen moet dat ook kunnen.

Als het een beetje neutrale shirts zijn, valt het vast niemand op! Ik draag quasi altijd hetzelfde model zwarte skinny jeans, heb hem ook 3x. Durf te wedden dat niemand denkt “joh die loopt altijd met dezelfde broek rond, ze heeft er vast maar 1”. Ik leef in zwarte skinny + een blousje.

Printjes vind ik een ander verhaal. Op woensdag heb ik les, en daar droeg een meisje afgelopen semester telkens hetzelfde panterprint shirt. Week na week, zonder uitzondering. Als zij er zich goed in voelt, des te beter. Maar dan valt het mensen wel op (net omdat ik haar ook telkens enkel op die dag zag), als dat hetgeen is waar je je zorgen om maakt.

2 likes

Ik wil dit ook! En probeer het echt al jaren, maar ik vind er geen lol aan om basis stukken te kopen. Hierdoor blijf ik kleren met drukke printjes en ‘feestkleding’ kopen, want dat vind ik wel leuk om te doen. Resultaat: ik heb 2 spijkerbroeken en de rest is een chaos :sweat_smile: maar ik ga het nu weer proberen en dan meer volgens het 5 piece French wardrobe principe (dus dat je 5 toffe ‘fun’ dingen kan kopen per seizoen en verder basis stukken)

Maar eigenlijk vind ik 5 per seizoen nog best veel haha.

Ik trek nu vaak gewoon geen kleding aan omdat ik alles stom vind/te klein is/niet lekker zit/koud is en dan loop ik alleen maar in trainingsbroeken en te grote sweaters met verfvlekken.
Kan ook een comfi spijkerbroek met een leuke oversized sweater dragen…

2 likes

In principe zou je niks hoeven te kopen als je al een kast vol hebt. Het idee van capsule is het rouleren en dat je dus bij de wisseling van seizoenen een “nieuwe” garderobe hebt terwijl dat dus gewoon een half jaar in opslag ligt. 5 nieuwe items kopen per seizoen is echt veel!

1 like

Ik vind de video’s van Anna Edit wel behulpzaam:

https://www.youtube.com/results?search_query=anna+edit+capsule

Ze wisselt elk seizoen van kleding, de rest bewaart ze op zolder. En daarna creërt ze verschillende outfits:

Je kan als minimalist ook gewoon kleurige outfits dragen. Het hoeft echt niet allemaal neutraal, dat is slechts een style. Als je op Youtube zoekt naar minimalist style dan kom je echt heel leuke outfits tegen. Zeker niet alleen maar zwart wit.

1 like

Ja klopt! Zo heb ik ook een roze winterjas. Dat hele neutrale past ook niet bij mij, dus dat was ik sowieso niet van plan. Maar ik bedoel meer: een goede trui, basis t-shirts, fijne vestjes waardoor alles goed te combineren is. Met mijn verstand weet ik dat je daarin investeren moet, maar in de praktijk wil ik liever een kast vol met prints. En dat vind ik (a) niet duurzaam, (b) onhandig met aankleden, en © uiteindelijk te duur.

Maar misschien een goede tip voor anderen: Ik heb een keer een kleurenanalyze gedaan en nu weet ik wel al welke kleuren bij mij passen en welke niet. Zo kan ik iets wat ik heel mooi vind vaak met een goede reden laten hangen (“prachtig, maar niet bij mij”).

1 like

Mmm, ja ik snap het. Ik heb zelf echt vijf keer hetzelfde zwarte t-shirt, maar ook per seizoen allerlei ‘trendy’ items in allerlei kleurtjes en printjes om het toch leuk te houden. Minimalisme is mooi, maar ik wil niet mijn eigen (fashion) identiteit verliezen. Van vrolijke kleuren voel ik mij namelijk veel beter als ik dat af en toe kan dragen.

1 like

Ik ga voor onbepaalde tijd veel krapper moeten wonen wat helemaal niet erg is maar ik moet dus gaan ontspullen. Ik kan tijdelijk wat dingen kwijt bij mijn ouders dus dat is wel heel fijn maar vind het ook een goed moment om beter te kijken wat ik wel en niet nodig heb en/of gebruik.

1 like

Ik heb mij ingeschreven voor de capsule wardrobe Instagram cursus van lauraenjames en ik ben zó benieuwd wat het mij gaat brengen! Vooral of ik nu eindelijk die knop in mijn hoofd om kan zetten, kan uitzoeken wat nou precies mijn stijl is, en van mijn kast een geheel kan maken ipv allemaal losse items met drukke prints waar ik niet gelukkig van word. Het is iig veelbelovend :blush: en wat ik ook zo leuk eraan vind is dat zij zich ook bewust is van duurzame merken.

1 like