Minimalisme topic

Nieuw jaar, meteen weer opruimen…
Vandaag ga ik door mijn sieraden heen. Ik heb nikkelallergie en zou dus eigenlijk bijna alles weg moeten doen. Even kijken of dat gaat lukken :grimacing:

6 likes

Ja dat gaat je lukken!! Mooi moment om te investeren in wat tijdloze stukken van goede materialen als je eenmaal weet wat je style is.
Ik heb vorig jaar mooie gouden oorbellen gekocht en de rest allemaal weggedaan. Heb de gouden oorbellen niet meer uitgedaan en de rest geen dag gemist!

2 likes

Ahh mijn halfjaarlijkse opruimwoede komt weer de kop op steken!
Ik ben 1,5 jaar geleden verhuist van mijn ouderlijke huis naar een tijdelijke plek bij mn vriend waar ik geen ruimte heb, enkel voor studiespullen, en een deel van mijn kleding en verzorgingsspulletjes.
Omdat ik mijn volledige ouderlijke woonst moest leegmaken vond ik het moeilijk om spullen weg te doen, omdat ik echt niet kon inschatten of ik iets zou missen achteraf wanneer ik wel terug wat meer ruimte heb en ben daardoor niet heel rigoureus door alles heen gegaan (niet erg verder, heb ondertussen van 2 dingen al spijt gehad dat ik ze weggedaan heb).
Maar nu zijn we dus een tijd verder en heb ik nog een paar stapels met dozen op de zolder bij een tante staan. Nu denk ik wel dat ik al een beter idee heb over wat ik well/niet wil houden, zeker qua kleding die daar tussen zit.
Kan niet wachten om alles op te ruimen en niet zoveel dozen te moeten sjouwen wanneer ik binnekort naar mn eigen stekje verhuis :sweat_smile:
Kijken jullie ook opruimfilmpjes wanneer je bezig bent? Dat zorgt er altijd voor dat ik nog meer on a roll geraak, hoewel ik uiteindelijk nooit echt oplet op wat ze doen ofzo haha

2 likes

Ja soms als achtergrond geluid zet ik zulke video’s aan! Of ik bekijk het om motivatie op te doen voordat ik ga beginnen.

1 like

Ik heb afgelopen week mn zolder opgeruimd.
Ben nog lang niet klaar maar het geeft me nu al zoveel meer rust dat er veel rommel weg is.
Jammer dat de kringloop momenteel dicht is want ik wil nog meer spullen weg doen maar veel is nog te goed om weg te gooien.

1 like

Bij sommige kun je nog wel inleveren! Staat meestal op Facebook en soms website kwam ik deze week achter.

2 likes

Oh ik zal ff gaan kijken! :grinning_face_with_smiling_eyes:

Oh, nice, een minimalisme topic! Ik ben sinds september vorig jaar bewust bezig met minimalisme (spullen weggedaan en kleren die ik nooit droeg) en sindsdien ook bezig met een klassieke capsule wardrobe. Het bevalt mij echt super! Ik houd meer geld over, ben minder hebberig en houd meer ruimte over thuis!

Wel bizar dat ik een vriendin ben verloren doordat ik zei niks te hoeven voor mijn verjaardag en zij al wel wat had, toen ik uitlegde dat ik aan minimalisme doe interpreteerde zij dat als ‘oh, dan wil je mijn cadeau niet,’ en sindsdien wil ze mij niet meer spreken. Ok, meid. :upside_down_face: Maar goed, love minimalisme!

6 likes

Wat een goeie tip, dank je wel.
Wij hadden vorige week veel spullen van zolder gehaald die weg konden, maar het inbrengpunt bij de milieustraat is dicht en de kringloop zelf ook. Ik ging er daarom van uit dat alle kringloopwinkels dicht waren.

Maar nu lees ik dat de kringloopwinkel één stad verderop wel open is voor inbreng! Dus dan gaan we dat maar even doen.

1 like

Ik ben in december (weer) begonnen met ontspullen na 721 pogingen en deze keer gaat het heel goed!
Heb al meerdere vuilniszakken met kleding weggedaan, een doos met servies, heel wat make-up producten verkocht, stapels tijdschriften en boeken uitgezocht, het huis doorgegaan om te kijken welke vazen, lijstjes en kandelaren ik het liefst wil houden en de rest naar de kringloop gebracht.

Deze week ook even de tijd maken om nog heel veel wat spulletjes en kleding/tassen op Vinted te zetten. En ben ook begonnen om verzorgingsproducten en make-up op te maken (heb bijv. op dit moment nog 5 haarmaskers op voorraad staan) en dit bij te houden. Heb nu een lijstje gemaakt van alles wat ik heb en ik mag pas iets nieuws kopen als het ook echt op is en ik zeker ben van mijn aankoop.

5 likes

Dit levert bij mij ook weleens gedoe op, vooral rond Kerst. Mijn conclusie: mensen respecteren mijn grenzen niet. Echt heel kut. Realiseer me nu dat dat deze Kerst weer zo ging. Ik wilde niks ontvangen, ben zelfs weggebleven van de viering oa om te voorkomen dat ik toch wat zou krijgen. Toen werd er een paar dagen later toch een cadeau langsgebracht. Wel een leuk, praktisch en sfeervol cadeau (een aroma diffuser) alleen minimalistisch is het niet per se. Het had ook anders kunnen uitpakken namelijk, en ik heb het beslist niet nodig gehad.

Ik merk ook dat vooral andere het een probleem vinden. Ik heb niks aan de muren, geen planten, slaapkamers hebben alleen nachtkastjes, nergens prullaria en daar geniet ik zo van. Vroeger was ik echt extreem en kon je niet eens normaal lopen heel mijn kamer lag bezaaid met spullen.

Mijn vriend vindt hoe het nu is ook perfect en toch komen ongevraagd familie/vrienden met dingen aan de deur, bloempotten, rotankastje, tijdschriftenhouder, planten, posters, decoratie voor de wc/badkamer??? Alsof we zelf geen geld hebben en daardoor maar in een leeg huis zitten… Mijn ouders wilde uit pure ellende maar een kast kopen want zo’n lege hoek in de woonkamer kAnEcHtTtTttNIeT :thinking:

En bij alles wat extra in huis komt kan ik alleen maar denken nog meer schoonmaken :joy:

8 likes

Hahaha ik heb ook, op 1 heel mooi schilderij na, niks aan de muren. Ook de muur boven de bank is leeg. En ik heb dus altijd het gevoel dat mensen het daardoor misschien wel heel ongezellig bij ons thuis vinden en dat vind ik vervelend…maar ik wil mezelf ook niet opzadelen met shit die ik koop en neerzet puur om anderen mijn huis (waar ik 99% vd tijd toch zelf alleen zit) gezellig te laten vinden.

2 likes

Wat vervelend! Een aroma diffuser vind ik ook een tof cadeau maar ik vind het jammer dat men niet begrijpt dat je iemand blij maakt door te geven wat diegene wil, niet wat jij wil geven. Wij ontvangen dan liever geen cadeaus en dat begrijpt men blijkbaar al helemaal niet. :sweat_smile:

1 like

en ook @Twijfelaar

Ik wil ook vaak niks, maar ook hier kunnen mensen dat niet aan. Dus wat ik nu doe is eten vragen wat toch wel op komt (lievelings thee, chocola, speciaalbier, pasta) of ik vraag of mensen iets willen adopteren voor mijn verjaardag (bijv. adopteer een regenwoud https://www.adopteerregenwoud.nl/ of een kip of ijsbeer). Dat helpt wel, want dan hebben ze niet meer het gevoel dat ze met lege handen aankomen (ook al heb ik dat liever). Misschien dat dit ook bij jullie omgeving helpt :relaxed:

Edit: dit lost dus eigenlijk het probleem niet op, maar wel dat je zooi krijg waar je niks mee kan. Ik hoop dat het normaler gaat worden om niks te vragen/kopen/krijgen.

7 likes

Wat een gouden tip! Thanks!

1 like

Mijn broer is morgen jarig en ik denk dat ik hem ook iets geef om te adopteren want heb al 3 x gevraagd en hij weet heel de tijd niks, en ik kan ook niets bedenken.

1 like

Mijn schoonmoeder komt altijd met allemaal rotzooi aan die ik niet wil hebben. Het is super lief bedoelt natuurlijk, maar ik weet niet waar ik al die troep kwijt moet en het weggooien vind ik zo hard. Ik stop wel es stiekem wat weg in een vuilniszak maar toch voelt dat zo slecht ofzo haha. Maar het is echt too much en de helft vind ik niet eens leuk. Hoevaak we ook tegen haar zeggen dat ze het niet hoeft te doen, toch geeft ze altijd van alles. :upside_down_face: :no_mouth:

1 like

Ik heb al een aantal keer geadopteerd koraal kado gegeven via The Coral Gardeners. Dan krijg je ook de coördinaten en een foto van jouw stukje koraal😁

5 likes

Iemand anders blij mee maken / doneren aan de Kringloop of iets? Dan gooi je het niet weg en is het ook niet zonde! Misschien is het ook hard maar als zij ongevraagd spullen geeft moet ze niet op haar tenen getrapt zijn als je het aan iemand geeft die het veel beter kan gebruiken of veel meer waardeert. (Wel lastig als het echt rotzooi is natuurlijk)

1 like