Ik heb deze net besteld voor de verjaardag van mn broer, ik hoop dat die het leuk vindt!
Ik heb meteen de coordinaten in maps opgezocht.
Haha, ik ben ook druk bezig het met opmaken van verzorgingsproducten. Ik had een hele collectie proefmonsters die ik bewaarde voor ‘speciale momenten’. Inmiddels zit ik nu elke dag vol in de bodylotion e.d.
Lekker he. Merk je verschil in hoe zacht je bent?
Dit is mijn eerste berichtje op het forum woehoe. Hoi allemaal Ik ben ook al een hele tijd bezig met ‘ontspullen’ maar een categorie die ik nog erg lastig vind zijn dingen met sentimentele waarde. Hoe hebben jullie dat aangepakt? Ik heb bijvoorbeeld een flinke opbergdoos vol met dagboekjes van vroeger, kaarten van vrienden, foto’s en kleine cadeautjes waar ik een leuke herinnering aan heb. En daarnaast heb ik ook nog knuffels van vroeger en meerdere fotoboeken die me eigenlijk in de weg staan maar waarvan ik het ook niet echt over mijn hart kan verkrijgen om weg te doen… help!
Overal foto’s van maken zodat je er altijd nog naar kan kijken!
Heerlijk is dat hé! Ik hou al een jaar of 4 lijstjes bij ook met wat ik allemaal opgemaakt heb en of het fijn was of niet. Want met verzorging en make-up ben ik echt een ekster, moet alles hebben en ook wel een luxe paard haha. Heb de laatste 2 jaar ook geen douchegels meer hoeven kopen want mijn voorraadkast stond vol met spullen van Lush/TBS/Rituals. Daar komt nu eindelijk wat ruimte in (of nouja een beetje, had eerst een ladekast vol en nu nog maar twee lades).
Ook misschien een tip: als ik bij Douglas iets bestel dan geef ik ook aan dat ik geen samples hoef te ontvangen, een sample van een dagcrème waar je drie keer mee kan doen heb je toch niet zoveel aan.
Heb wel een zwakte voor mini’s/travel size producten of van die setjes. Leuk om te proberen denk ik dan maar die collectie slinkt ook. Echt satisfying!
Ik heb ook een grote doos met ‘spulletjes’ die wel een sentimentele waarde hebben maar waar ik geen afstand van wil doen. Het zijn eigenlijk niet heel erg veel spullen. (Een paar beeldjes en andere kleine dingen die bijv. in huis zouden kunnen staan maar die ik dan liever ergens opberg omdat ik het niet per se mooi vind maar wel wil bewaren)
Dingen van school, agenda’s, papieren en weet ik wat heb ik wel allemaal weggegooid. Eerlijk gezegd heb ik er geen positief gevoel bij om het te waren omdat het me alleen maar een weemoedig gevoel geeft omdat al die vriendschappen zijn verwaterd. Ook vriendenboekjes van de basisschool vroeger heb ik nu geen goed gevoel meer over. Maar dat is mijn persoonlijke situatie omdat ik niet echt een leuk verleden heb met vriendinnen. Dus daar heb ik allemaal afstand van genomen en dat lucht ook op! Foto’s heb ik wel bewaard en bewaar ik in mappen. Naast fotoboeken die mijn moeder heeft bijgehouden in onze jeugd bewaar ik ook.
Kaarten en brieven zou ik misschien inscannen als er een belangrijke tekst op staat. Vroeger bewaarde ik echt alles van verjaardagskaarten en kerstkaarten maar het heeft letterlijk geen waarde voor me en tegenwoordig krijg ik toch alleen appjes in plaats van kaarten. Als je je papieren kunt verminderen scheelt dat wel heel veel in ruimte.
Ik heb uit deze categorie recent best veel weggedaan, omdat ik er gewoon echt nooit meer naar kijk. Bij de knuffels heb ik alleen de echte favorieten bewaard en dat zijn er niet zoveel. Ik heb er ook gewoon geen ruimte voor met het samenvoegen van 2 inboedels tot 1.
Heb van mijn moeder meer dingen bewaard uit deze categorie zoals een agenda (grappig om te zien dat zij vroeger dezelfde soort lijstjes maakte als ik), maar ook wel een aantal dingen weggegooid. Foto’s heb ik wel bewaard, net als het trouwboekje van mijn opa en oma uit 1949
Bedankt voor alle adviezen! Ik ga er binnenkort weer eens mee aan de slag. Ik woon nu in mijn eentje maar de kans is redelijk groot dat ik eind dit jaar bij mijn vriend intrek en ik vind het wel een fijn idee om voor die tijd mijn spullen weer eens goed uitgezocht te hebben Ik heb nu ook een stapel kerstkaartjes liggen die ik afgelopen december heb gekregen en het voelt dan zo ‘lullig’ om ze nu direct bij het oud papier te gooien maar ja… misschien doe ik het maar wel gewoon!
Leuke boodschappen kun je eruit knippen en voor de rest weggggg ermee
Bij mij was het sinds m’n tienertijd de gewoonte om proefjes e.d. te verzamelen/bewaren. Ik had niet zo veel geld en vond het super fancy allemaal. Pas vorige week bedacht ik me dus: ‘wow, ik ben bijna 30 en ik gedraag me nog steeds zo’.
Ik heb nu al maaanden geen shampoo gekocht en zojuist nog meer proefjes ervan gevonden. Zodra alles op is, ga ik eindelijk de ‘dure’ shampoo kopen die ik al een tijd wil hebben.
@jasmijntheetje sentimentele spullen vind ik ook nog heel lastig (ik heb veel spullen geërfd). Vragen die mij soms helpen: heeft het object echt sentimentele waarde? Maak ik het niet sentimenteler dan het is? Is er een ander/mooier object dat de herinnering beter weergeeft? Is de herinnering zelf niet voldoende? Zouden de gevers willen dat je spullen uit een soort plichtsbesef bewaart?
De ‘moeilijkste’ spullen heb ik al een tijdje in een doos opgeborgen. Eens in de zoveel tijd vraag ik mezelf af wat ik me nog herinner qua inhoud. Op basis daarvan probeer ik hem vervolgens steeds wat verder op te ruimen.
Dat is inderdaad ook goed om te doen, om het op te bergen en dan later te bedenken of je je eigenlijk nog wel herinnert wat er in de doos zit. Ik heb vorig jaar twee prentenboeken die ik al 10+ jaar bewaarde aan een vriendin gegeven die vorige zomer een zoontje heeft gekregen. Zoiets voelt ook echt super fijn, want zij was er heel blij mee en heeft later nog eens geappt dat ze heel vaak dat boekje voorleest aan haar zoontje. Dus nu heeft het een veel betere bestemming dan dat het maar bij mij in de kast staat tot ik wellicht ooit zelf kinderen heb, wat misschien wel nooit gaat gebeuren of nog weet ik veel hoeveel jaar duurt haha. En mocht het ooit zo zijn dat ik een kindje heb, koop ik dan wel weer nieuwe boekjes ghehe.
Ik vind dit geen goede oplossing want dan kan je digitaal weer gaan minimaliseren op termijn.
Wat ik wel een oplossing vind weet ik nog niet.
Hoezo? Als je die foto’s wil bewaren dan doe je dat toch gewoon? Dat kost je toch niks en het ligt niet in de weg? Of zien we dat anders?
Ik heb begrepen dat de vraag is hoe om te gaan met spullen van sentimentele waarde, hoe je die kunt verminderen. Jij geeft als oplossing om het te digitaliseren. Maar als je van een kaart bijvoorbeeld een foto maakt, dan levert dat je dus een digitaal bestand op. En al die bestanden bij elkaar maken weer een digitaal archief. Het ene is dan wel digitaal en neemt fysiek weliswaar minder ruimte is, maar ik zie dat niet als oplossing om te minimaliseren.
Het ging toch om de fysieke spullen? Een doos vol kaarten bijv.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het eens ben met @Twijfelaar, ook omdat ik denk dat een foto van bijv, een knuffel met veel sentimentele waarde toch niet hetzelfde voelt. Plus dan staat je telefoon/pc/whatever vol met foto’s die je misschien nooit meer bekijkt. Neemt misschien geen fysieke ruimte in maar ik zou daar zelf toch wat onrustig van worden. Persoonlijk zou ik er dan eerder voor kiezen om een deel weg te doen en bijv. alle fotoboeken samen te voegen tot 1 of 2 boeken. Zo gooi je niet in een keer alles weg maar neemt het toch wat minder ruimte in beslag.
Goed punt, ik wil inderdaad ook weer niet dat mijn laptop en mobiel bomvol komen te staan. Maar het digitaliseren werkt voor mij wel om het weg doen van de fysieke spullen (zoals kaarten) makkelijker te maken! En waarschijnlijk kijk ik inderdaad (bijna) nooit meer naar de foto’s die ik ervan maak en gooi ik die uiteindelijk ook nog wel weg. Maar dan neemt het in ieder geval geen onnodige ruimte meer in, in mijn woning
Ik ben weer lekker verder gegaan de afgelopen week met spullen verkopen via Vinted etc en heb nog een hoop spullen naar de kringloop gebracht. Gewoon nog een hele zak kleding! Mijn oom werkt in een kringloop dus daar kan ik het voor de deur zetten en dan haalt hij het naar binnen. Dat is wel fijn want zo heb ik niet al die dingen nog weken in mijn huis staan. En ik gun het hem meer dan de grote ketens van bijv. Het Goed die in mijn stad ook nog spullen inneemt op het moment.
De stand staat op het moment op 382 spullen!
Echt zo heerlijk, verhuis binnenkort ook tijdelijk voor een maandje naar een andere ruimte omdat ze mijn studio gaan verbouwen en daarna kan ik alles opnieuw inrichten en ga ik nog een keer opnieuw alles langs.
Had dit echt véél eerder moeten doen, het dingen weggeven/verkopen geeft me net zo’n ‘kick’ als het kopen van iets nieuws.
Ik heb mijn “verzameling” boeken nog verder weten uit te dunnen! Het past nu in één vak van de bekende Ikea vakkenkast. Yeah trots, haha!
Ik lees echt nooit en ik hoef daarom eigenlijk niets te hebben of bewaren. Maar van sommige boeken vind ik het zonde om weg te doen, de meeste zijn eigenlijk ook een soort naslagwerken wat ik ‘zou kunnen’ gebruiken in mijn vak. (Alleen alles staat ook op internet of zit al in mijn hoofd )
Er is een app waar je boeken kan scannen en waar ze je direct een prijs geven wat ze je willen geven voor dat boek. Vanaf 20,- euro kun je het gratis opsturen! Dus ik heb een aantal boeken weten te selecteren waarvoor ik ongeveer 25 euro kan krijgen in totaal. Voornamelijk oude studieboeken, maar gelukkig ook een paar mooie, ‘nieuwere’ boeken die dan ongeveer 5,- euro opleveren waardoor ik aan de franco grens kwam.
Als ik eerlijk ben heb ik wel 2 boeken erbij gedaan om aan het minimumbedrag te komen, dus er moest wel een kleine knop om. De doorslaggevende redenen waren voornamelijk dat ik er ook ongeveer 5,- euro voor zou krijgen als ik het zou doorverkopen ergens anders, en ik lees het gewoon echt niet dus waarom bewaren? Omdat het mooi staat en ik er geld aan heb uitgegeven in het verleden? Nee.
Nu kan ik dus ook een aantal studieboeken kwijt voor ongeveer 10,- euro van het totaalbedrag en dat geeft me ook zoveel voldoening! Die boeken staan ook al een eeuwigheid online op zo’n studieboekenwebsite en ik raak ze maar niet kwijt. Dan liever dit en nog een leuk bedrag voor terugkrijgen!
Ik ben echt tevreden!