Ja dit! Volgens mij blijft kleding het langste mooi en goed als er een combinatie is tussen synthetische stoffen en duurzame stoffen. En als het even kan meer duurzaam dan synthetische ivm zweten e.d. (al is de ene stof de andere niet)
Meer dan de helft ervan is dus synthetisch. Meer % natuurlijke stof proberen eigenlijk wat @EllaFitzgerald zegt dus.
Ik voel die viezige stof al bijna in gedachte als ik die synthetische stoffen zie staan haha ik ben echt bijna all over katoen / viscose gegaan sinds een paar jaar. Merk echt een verschil.
Wol, kasjmier, katoen, linnen⊠me leve. Geen plastic stofjes hier.
Soms zou ik gewoon een website willen maken waarop ik alleen merken zet die voornamelijk met natuurlijke materialen werken en dan als slogan âweg met de hel die synthetische stoffen heetâ. En dan bereken hoe het procentueel gesteld is met hun stoffen. Het is een van mij grootste ergernissen.
Ja dit dus. Sowieso zouden wij makkelijk van kledingkast kunnen ruilen, ik weet dat jij mijn outfits niet of bijna nooit hebt gezien maar geloof me maar
Ik draag echt nooit synthetische stoffen, mijn moeder zocht kleding al uit op katoen/linnen/etc en mocht ook nooit synthetisch kopen van haar haha en synthetisch vind ik zo naar voelen ook. Ik heb dat ook niet in mijn kast hangen (op sportkleding na).
Gevalletje opvoeding vooral hier dus.
Heerlijk. Ik werd door mijn oma juist gestraft als ik geen synthetische kledingstukken wilde aannemen. Dan was ik ondankbaar, ook als ik zei dat ik ontzettend gauw zou zweten.
Ja dat is ook een manier Haha! maar ik kan me wel goed voorstellen dat je in een wereld zoals deze sneller synthetische kleding in huis haalt.
De meeste grote ketens hebben dat natuurlijk en een gemiddeld persoon let daar niet zo op. Ik tot 6 jaar geleden ofzo ook niet. Op zich kun je er wel heel makkelijk op letten en is het niet zo veel moeite. Ik hoef ook bijna niets te âlatenâ. En ik hoef er ook niet altijd voor te shoppen bij âduurdereâ merken.
En er zijn verschillende websites die je uit leggen op welke materialen je moet letten op het label als je een kledingstuk in je handen hebt en het staat er ook altijd bij als je het online koopt.
Ja, als ik met moeder ging winkelen dan gingen we het label in het kledingstuk helemaal uitpluizen bij twijfel. Op een moment kan je ook wel zien en voelen wat wat is, maar toch voor de zekerheid moest ik het label altijd lezen van mijn moeder. Haha.
Wel dankbaar hoor voor deze lessen, daardoor draag ik nu nog kleding die al denk 10 -15 jaar oud is (en de weggooi rondes hebben overleefd na aankomen-afvallen door medicatie).
Never forget Trinny & Susanna: 100% pure sweaty polyester.
Ik vind viscose heel fijn maar het krimpt altijd in de was bij mij waardoor ik kleding na 1 Ă 2 keer dragen kan weggooien (ik was niet warmer dan 30 graden). Heb jij daar geen last van of hoe deal je daar mee?
Ohh heerlijk en zo herkenbaar, dit gespreksonderwerp
Dit is ook een van de redenen waarom ik zoân hekel heb aan de Costes; die winkel is gewoon te duur voor de synthetische kwaliteit die geboden wordt. Ik vind het misdadig.
Overigens heb ik wel kwaliteitsverschil in synthetische stoffen opgemerkt. Ik heb een lerenjasje van Claudia Strater en tot mijn grote schrik bleek na weken de gehele voering van polyester te zijn, maar ik heb er echt nooit in gezweet. Ook niet als ik er een mouwloze top onder droeg. Ik denk dat het verkeerde labeltje er ingenaaid is
Viscose moet je altijd even strijken na het wassen, dan krijgt het weer zân originele vorm!
Ahh dat is wel een goede tip. Heb alleen helaas geen strijkijzer (of ruimte daarvoor haha), zou een föhn of stijltang werken. Werkt dit ook met terugwerkende kracht trouwens of moet het wel recent na het wassen zijn?
Oh ik strijk niet eens alles hoor. Ik heb veel viscose van vanilia en idd, dat komt altijd heel âcompactâ uit de was, maar dat âslaâ ik dan uit, trek er een beetje aan en hang het op. Werkt prima
En ohja, bij tops doe ik altijd nog even mijn onderarmen in het lijf en dan beweeg ik ze uit elkaar om de top ook nog in de breedte op te rekken. (Ik zou een tutorial moeten opnemen. Is duidelijker)
Ik weet wat ik ga doen als de lockdown over is - naar mijn ouders met een stapel gekrompen kleding en hun strijkijzer confisceren
Kan misschien ook aan de verf liggen die gebruikt is?
Heel goed uitkloppen wil ook helpen! Vaak kan ik het dan wel twee keer wassen voordat ik weer moet strijken.
Er bestaan ook strijkplanken voor op tafel. Misschien heb je daar wel ruimte voor?
Heeft iemand ervaring met het wassen en of verven van tencel? Het is een (relatief) duurzame stof, natuurlijk en draag heel prettig vind ik. Maar ik heb nu al bij 2 donkere kledingstukken witte/ lichte strepen na het wassen.
@Dombo dit kan ik beamen. Ik draag veel jurkjes en wijde broeken van viscose in de zomer. Ik hang het kledingstuk op een hangertje op de badkamer en ben echt snel klaar met stomen