Modetopic #2 (Deel 1)

Beetje moeilijk te zien, maar misschien zijn het deze:

1 like

Denk dat die zool wel anders is (dikker?) maar vind deze vet trouwens. Ze lijken echt heel erg, thanks!

Sowieso een goeie outfit dit :heart_eyes:

2 likes

Vraagje: ik draag nu vaak merken als vero moda/only/jdy/vila etc. Maar ik merk dat de kwaliteit toch niet zo goed is en dat ik veel kleding daardoor niet lang draag. Ik wil nu graag wat duurzamere merken aanschaffen waarvan de kwaliteit beter is. Hebben jullie tips?

Als ik aan die merken denk, denk ik direct aan hele synthetische “goedkope” stoffen, kan het niet anders uitleggen maar misschien snap je wat ik bedoel.
Het scheelt al als je natuurlijkere stoffen zou gaan dragen denk ik. Als je al op materiaal en stof gaat letten. Dat is niet merkgebonden, heb je op zich bij wel veel merken en vast ook bij die merken.

Daarom vind ik het vaak ook niet zo nuttig omdirect hele duren merken toen te noemen bijv. Want daar heb je soms ook cheap stof Haha. Ik adviseer eerder om op materiaal te zoeken.

6 likes
1 like

Eens met @Enthusiasm! Zeker met truien ben ik heel voorzichtig geworden. Daarvoor is niet alleen het materiaal maar ook de manier van breien (?) belangrijk.


Dit soort truien gaan bij mij nooit lang mee. Combinatie van een hoog gehalte aan acryl en een heel “los” breipatroon. Al die haartjes die uitsteken gaan in de was een kluwen vormen of laten los, waardoor je na 2 maanden met een trui zit die je enkel nog kan dragen om de badkamer schoon te maken. En je kan er geen wolkam op gebruiken.

image
Dit soort breisels, vrij dicht en geen uitstekende haartjes, doen het bij mij beter omdat je er met een wolkam over kan om pillen te verwijderen. Ik draag nu een trui van & Other Stories van 50% wol en 50% polyamide en daar haal ik dus regelmatig de wolkam over maar verder ziet 'ie er nog prima uit!

(Wat ik me vaag kan herinneren van een training toen ik nog bij AllSaints werkte, is dat goedkope truien voornamelijk bestaan uit korte vezels, waardoor ze dus gaan pluizen of zelfs vervilten. Hoe langer de vezels, hoe duurder je trui. Maar dat is letterlijk 10 jaar geleden dus ik kan ernaast zitten haha.)

7 likes

Maar veel duurzame merken gebruiken ook natuurlijk en kwalitatief beter materiaal. Kan los van de kwaliteit alleen maar toejuichen om duurzamere kleding te kopen :clap:

Het topic wat @monkeyslut deelt is handig om door te lezen en daarnaast vind ik de websites van when sarah smiles en dariadaria erg handig.

1 like

Zo’n mengelmoesje van (synthetische) stoffen is meestal niet erg duurzaam. Stel het is 60% wol en 40% katoen zit je al beter.

Ik heb die ervaring dus niet per se, wat ik wel jammer vind. In mijn beleving is een duurzaam geproduceerde stof niet per se duurzaam in gebruik. Hiermee bedoel ik dat het kledingstuk dan na een aantal wasbeurten ook nog steeds mooi is.
Even een voorbeeld. Monki heeft natuurlijk veel ontzettend synthethische stoffen, waarschijnlijk totaal niet duurzaam geproduceerd. Maar die kun je wel zonder zorgen in de wasmachine mieteren, hoef je nooit te strijken en daar gebeurt ook nooit iets mee. Even snel een voorbeeld random van de site geplukt:

Ik vind het “breipatroon” belangrijker, maar met zo’n hoog percentage acryl en polyester zou ik ervan uitgaan dat ie niet zo lang mooi zal blijven.

Ik vind kleding van Monki juist heel snel lelijk worden!

Je hebt wel gelijk dat duurzame productie niet per se zegt dat een kledingstuk langer meegaat.

2 likes

Deze outfit :drooling_face:

Het valt mij op dat veel kleding 100% katoen is. Dat blijft ook nooit mooi (krimpt, wordt flodderig). Synthetisch blijft bij mij echt jaren goed en mooi.

2 likes

Ja dit! Volgens mij blijft kleding het langste mooi en goed als er een combinatie is tussen synthetische stoffen en duurzame stoffen. En als het even kan meer duurzaam dan synthetische ivm zweten e.d. (al is de ene stof de andere niet)

Meer dan de helft ervan is dus synthetisch. Meer % natuurlijke stof proberen eigenlijk wat @EllaFitzgerald zegt dus.

Ik voel die viezige stof al bijna in gedachte als ik die synthetische stoffen zie staan haha ik ben echt bijna all over katoen / viscose gegaan sinds een paar jaar. Merk echt een verschil.

3 likes

Wol, kasjmier, katoen, linnen… me leve. Geen plastic stofjes hier.

5 likes

Soms zou ik gewoon een website willen maken waarop ik alleen merken zet die voornamelijk met natuurlijke materialen werken en dan als slogan ‘weg met de hel die synthetische stoffen heet’. En dan bereken hoe het procentueel gesteld is met hun stoffen. Het is een van mij grootste ergernissen.

8 likes

Ja dit dus. Sowieso zouden wij makkelijk van kledingkast kunnen ruilen, ik weet dat jij mijn outfits niet of bijna nooit hebt gezien maar geloof me maar :crazy_face:

1 like

Ik draag echt nooit synthetische stoffen, mijn moeder zocht kleding al uit op katoen/linnen/etc en mocht ook nooit synthetisch kopen van haar haha en synthetisch vind ik zo naar voelen ook. Ik heb dat ook niet in mijn kast hangen (op sportkleding na).
Gevalletje opvoeding vooral hier dus.

3 likes